Zwaluwen verwelkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:27

Fazanten vind ik ook echt zielig....dan zie je wel eens zo'n beestje over de weg schieten of in een kale akker lopen, en als je dan om je heen kijkt en overal gemaaide bermen, strakke tuintjes en kale akkers ziet dan vráág je je af waar zo'n diertje zich dan kan verschuilen :n Dat is toch kansloos....? -O-

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:33

hoe groot moet de opening zijn om binnen te komen denken jullie? wij hebben wat onderzoek gehad van zwaluwen in de stal, maar doen savonds rond zonsondergang de staldeuren (nog) dicht. ik kan wel een kier fabriceren door de sluitingen te verplaatsen maar vraag me af of dat genoeg is

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:16

Bij mijn ouders hun huis gaan ze al jaren dooreen ruit waar een hoekje uit is al gaat dat soms ook wel een mis maar bijna nooit al is zn klein gaatjeniet aan teraden was hoog uit 5 x 5 en dan scheef.. veugels dicht en er door... Maar dan konden ze mooi door na de hooi zolder.. en daar zaten ze graag boven de koeien ( is op een oude deel)

Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:16

Als je vroeg opstaat dan kunnen de deuren 's avonds prima dicht. Denk aan een uur of 6 's ochtends en dan een uur of 10 in de avond de deuren dicht. Zo doen wij dat in de koeienstal en ze wennen aan de tijden, staan te wachten om er weer uit te gaan. Ook als er jongen zijn gaat dit goed :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:28

Wij hebben achter ook de schuur vroeg open en pas laat dicht. Maar zit pal aan bosrand, dus vraag me ook echt af of ze daarvoor gaan kiezen. Wel onwijs veel muggen, dus genoeg te eten :)

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 11:34

superpony schreef:
Wij hebben achter ook de schuur vroeg open en pas laat dicht. Maar zit pal aan bosrand, dus vraag me ook echt af of ze daarvoor gaan kiezen. Wel onwijs veel muggen, dus genoeg te eten :)


Zwaluwen broeden niet in bomen/bos dus dat mag geen probleem zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:44

SillyB schreef:
hoe groot moet de opening zijn om binnen te komen denken jullie? wij hebben wat onderzoek gehad van zwaluwen in de stal, maar doen savonds rond zonsondergang de staldeuren (nog) dicht. ik kan wel een kier fabriceren door de sluitingen te verplaatsen maar vraag me af of dat genoeg is

Die ruimte hoeft echt niet groot te zijn. Een kier is prima.

Hier zijn ze ook al weer een paar weken aan het verkennen en als ik 's ochtends de schuur in kom, moet ik bukken :') :') :') . In mijn andere schuur zit een schuifdeur en die gaat gewoon dicht, maar de zwaluwen, wippen gewoon over het randje door een heel klein kiertje naar binnen. Op de boerderij waar ik vroeger mijn paard had, haalden ze in het voorjaar altijd 1 baksteen uit de muur en daar vlogen ze dan door naar binnen. Het zijn ware vliegkunstenaars *\o/* .

Het is elk jaar weer geweldig leuk <3 . Ik voer hele gesprekken in de vroege ochtend. Dan zitten ze meestal op de dakgoot en vertellen ze me wat ze de vorige dag allemaal hebben gedaan :j .

Heb meestal een nest of 10 verdeelt over 2 schuren. Zie ze ook wel bij de schuilstallen vliegen, maar daar geen nesten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:03

Thomas5 schreef:
superpony schreef:
Wij hebben achter ook de schuur vroeg open en pas laat dicht. Maar zit pal aan bosrand, dus vraag me ook echt af of ze daarvoor gaan kiezen. Wel onwijs veel muggen, dus genoeg te eten :)


Zwaluwen broeden niet in bomen/bos dus dat mag geen probleem zijn :)


Maar vogels jagen elkaar misschien weg? Bepaalde soorten leven wel naast elkaar en anderen juist niet. Het is hier best druk nu qua vogels, maar ik zie totaal andere vogels dan op de veluwe waar we niet direct aan bos zaten, maar wel heel veel bomen dichtbij hadden en bos hemelsbreed op 200meter. ( huizen ertussen )

Je moet ze aantrekken en denk dat het lastig is nu ze er hier niet zijn.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 12:14

Welke vogels zie je nu dan die je vroeger niet zag?
Hier bij ons (platteland) krioelt het van de vogels en daar maken de zwaluwen geen probleem van.
De soorten die in onze tuin vertoeven: mus, heggenmus, merel, lijster, spreeuw, koolmees, pimpelmees, staartmees, tortelduif, houtduif, roodborstje, winterkoning, boomklever, botvink, groenvink(?), kauw, kraai, ekster, gaai, torenvalk, buizerd, wilde eend, nijlgans, brandgans, Canadese gans, ijsvogel, fazant, waterhoentje, reiger, aalscholver, halsbandparkiet, meeuw, bonte specht, groene specht... denk dat ik ze zowat allemaal benoemd heb nu :D en hier vliegen de zwaluwen vrolijk tussen :j

Edit: soorten toegevoegd

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:03

Ja, veel meer mees soorten, vionkjes, eksters, specht etc.

Maar veel minder kraai/kauw ( zie het verschil lastig ) geen roodborstjes gezien, waar we eerst een stelletje met nest hadden en totaal geen duiven juist.
Maar wel weer een fazant die in onze hoge den komt slapen.

Voor ons huis is platteland. Achter en zij bos en onze buren hebben veel bomen en veel voederhuisjes, dus hebben onwijs veel vogels.
Ons stuk was helaas jaren geleden bijna compleet kaal gemaakt. Nu nieuwe aanplant.

Achter en naast bos weer woonwijk.

Musjes nog niet gek veel gezien, maar als we binnen zitten horen en zien we weleens wat in de haag aan onze zijkant.

Ik hoop echt dat als het straks groener is dat we meer te zien krijgen, maar ze hebben natuurlijk wel veel keus met landerijen aan ene kant en bos aan andere kant.

Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:41

Zwaluwen hebben schijt aan andere vogels heb ik het idee := Als ze hier de sperwer of de valk zien, gaan ze er met zijn allen achteraan. Huismusjes en kwikstaartjes worden vakkundig genegeerd en bang voor duiven (die op totaal andere plekken nestelen in de stal) zijn ze ook niet.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:52

Ze zijn hier wel altijd pissig op die brutale zwartjassen. Of dat nou kauwen of kraaien zijn laat ik in het midden...ik denk kauwen.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 16:05

Voor sommige vogels maakt het weinig uit hoe groot de tegenstander is, ze gaan er vol achteraan :')

De kunstnestjes zijn eindelijk binnen! Heb ze net opgehangen.

Superpony, wat je nog kan doen om vogeltjes aan te trekken is zorgen voor genoeg voedsel. Zaai wat bloemen in een verloren hoekje om insecten te lokken. Gegarandeerd volgen de vogeltjes ;-)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:10

Ik verbaas me soms nog steeds. Op onze vorige plek pakte de ( ik denk ook ) kauwen gewoon jonge konijntjes die uit de holletjes kwamen.

Thomas5,. ja we zijn aan het aanplanten en moeten nog meer, maar het is een grote bouwput nu. Vanaf de oprit tot de schuur ligt alles open en overal materiaal.

Bij de paarden bos aan het aanplanten en wil ik nog wat lage tussendoor zetten, maar waren volgens kwekerijk al te laat, dus wordt Nov/Dec

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 18:23

Ja het plantseizoen is al voorbij, toch zeker voor bomen of hagen. In het najaar heb je ook meteen een betere start voor je planten, ze hebben water genoeg en zijn in rust. Zo kunnen ze na de winter mooi tot leven komen op hun nieuwe stek :Y) bij voorjaars aanplantingen loop je het risico de hele zomer water te moeten geven.

Vergeet ook zeker geen nestkastjes op te hangen. Zo houdt je de verse blaadjes vrij van rupsen en kevertjes :j elk jaar een nest meesjes doet wonderen :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:46

Ja, daarom. Ik wist het wel, maar dacht; het kan nog net. Hij had nog enkele stuks die nog overgezet konden en we hadden al wilgentakken, dus er staat een en ander, maar je moet sproeien......

We hebben heel veel hout bewaard en was laatst al begonnen aan huisjes maken. Bij onze buren komen ze echt veel naar de huisjes en voerplekken. Maar wij hebben echt een mega bouwput ( letterlijk )

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:34

Vogelhuisjes daar moet ik me ook nog eens in verdiepen, in het waar ophangen / welke afmetingen enzo :)

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:18

Ik heb vorig jaar een koolmezen huisje gemaakt. Vorig najaar opgehangen, meteen inspectie en dit jaar ook bewoners.
Dat is dus gelukkig wel een geslaagd project geweest.

De zwaluwen daarentegen....

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:25

Wat ik hier in het najaar opgehangen heb lijkt in gebruik genomen te zijn. Dat wat er in maart nog bij is gekomen niet, dat is dan hopelijk voor volgend jaar. Maar je weet het nooit, de uilenvereniging heeft bij ons een betere kast opgehangen en sindsdien zien we de kerkuil niet meer -O- . We hopen dat het is omdat ze aan het broeden is en kunnen daarom ook niet de situatie 'herstellen' want dan verstoren we dat. Maar ik vrees dat eind mei gaat blijken dat de kast leeg is.

Ik zie iedere dag zwaluwen dus ik hoop echt dat ze mijn kant en klare nestje wat vinden, maar ze schijnen ook te moeten leren bouwen. Ik las hier dat mensen modder creëren met speciaal zand. Wij zitten op hele droge zandgrond wat ik nu echt niet modderig krijg. Kun je geschikt zand gewoon in een zak bij de bouwmarkt/tuincentrum kopen en wat moet ik dan hebben? Of moet ik op pad richting een gebied met klei voor een emmertje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:08

Hier zijn ze de kalverstal die we vorig jaar september/oktober gebouwd hebben aan het inspecteren. Hoop alleen wel dat ze boven de kalverhokken met stro gaan zitten, dat scheelt weer poepruimen :P

Je kunt een natte plek maken/houden, hier zitten ze altijd bij de drinkbakken van de koeien buiten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:30

Maandag en dinsdag is hier een poel voor de paarden gegraven die voor hun nog niet in gebruik is. Ik verwacht dat dit ook meer dieren zal aantrekken, want we gaan er omheen ook planten.

Wij hebben een hele hoge den naast de schuur en daar sliep elke avond een fazant die ook altijd even doorgaf dat hij ( of zij ) er weer was. Maar hoor hem al 2 weken niet meer :(

Heb hem of haar dus nooit bij daglicht gezien en die den is heel dicht.

Ze jagen hier niet, maar hoop dat ie ook niet zo dom is geweest om wel naar een jachtgebied te gaan ofzo.Buurman dacht dat ie een partner aan het zoeken is.

Edit; moeten de huisjes open kunnen? Ik zie overal voorbeelden dat dit kan, maar de standaard huisjes die je kan kopen kunnen niet open. Wilde er toch voor nu snel nog wat meenemen. Want dit jaar hebben wij ze niet meer gemaakt denk ik.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:33

@fleurvp: een leempoel is dat. Dat hebben ze het liefst geloof ik.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:29

bedankt voor t meedenken! Ik heb na wat discussie aan de keukentafel opgegeven dat mn paarden nog 'warm' binnen hoeven te staan snachts en de staldeuren staan nu 24h open. Dus zwaluwen zijn van harte welkon :))

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 19:10

Wat fijn dat jullie ook zo begaan zijn met de vogels _/-\o_

Enkele tips voor wie mezenkastjes wil maken: zorg zeker dat ze open kunnen, zo kan je het oude nest verwijderen en het kastje netjes terughangen voor de volgende lente. Invlieggat voor pimpelmees is 28 mm, voor koolmees 35 mm dacht ik. Koolmezen zijn dominant over pimpelmezen dus zorg zeker dat het gat klein genoeg is. Het nieuwe kastje hier heeft exact 28mm doorsnee opening en was binnen 2 dagen bewoond ;-)

Ook belangrijk is de windrichting waartoe de opening gericht is. Best is naar het oosten, al heeft die op het zuiden hier ook succes.

Fazanten beginnen nu aan het broedseizoen dus het zou goed kunnen dat 'jouw' fazant nu druk bezig is met het andere geslacht :))

vordur

Berichten: 600
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:24

Zo triest hier al 2 weken 1 eenzame zwaluw. -O-
Ik hoop dat de rest nog gaat komen.

Maar gelukkig wel de 2 vogelhuisje bezet.
1 met pimpelmees de ander met koolmezen *\o/*