Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 10:25

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b735b8e2/
Ik kwam dit artikel tegen, benieuwd wat dat voor gevolgen gaat hebben.

Kan me wel vinden in deze regels maar maak me daar onder veel katten mensen niet populair denk ik. Maar eigenlijk zot. Als ik mijn honden zonder toezicht buiten los laat lopen krijg ik een dikke boete soms zelfs met toezicht nog een boete. En een kat loopt overal en nergens maar vrij rond. Mag vechten, krabben, blazen, bijten met soortgenoten zonder gevolgen. Mijn honden zouden dan muilkorfplicht krijgen of gedood worden. -O-

Ik ben echt nieuwsgierig of dit in Nederland nu aangepakt gaat worden, wat ik zo begrijp, als ik bij voorbeeld een buurman (voorbeeld he geen van mijn directe buren heeft een kat) zou aanklagen ivm volpoepen van mijn tuin en het doden van de kikkers zou ik dus kunnen winnen en buurman een kat losloop verbod krijgen. :j

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:27

Ik zou het prima vinden, kat in eigen tuin houden d.m.v. juiste afrastering, tuigje of kattenren. Zorgen ze niet voor overlast en worden ze ook niet aangereden.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:28

Eindelijk :') Huisdieren horen niet los op straat, zeker niet in een woonwijk. Op een boerderij/achteraf vind ik het wat anders.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:28

Hier ook geen enkel probleem met die regelgeving.
Dat zou een hoop overlast en doodgereden katten schelen.

CharlesZ
Berichten: 122
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Kralingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:29

Nessie schreef:
Ik zou het prima vinden, kat in eigen tuin houden d.m.v. juiste afrastering, tuigje of kattenren. Zorgen ze niet voor overlast en worden ze ook niet aangereden.


Helemaal eens met bovenstaande. Bij mijn ouders in de buurt zijn een aantal terror katten die kleine hondjes zelfs aanvallen. Van mij mogen die katten allemaal van de straat af.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:30

Nessie schreef:
Ik zou het prima vinden, kat in eigen tuin houden d.m.v. juiste afrastering, tuigje of kattenren. Zorgen ze niet voor overlast en worden ze ook niet aangereden.

Eens.

Voor inheemse dieren ook een verademing.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:30

Haha, zet je maar schrap!
Ben het op zich eens met de logica van dit artikel

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:31

Ik vind het een hele interessante discussie en ook een hele moeilijke.

Zelf heb ik twee katten die zowel binnen als buiten leven en daarin dus geen grenzen hebben. Gelukkig wonen we buitenaf waardoor anderen geen last van ze hebben.
Ik vind vanuit de natuur van de kat dat het buiten zou moeten lopen, maar vanwege 1. het aantal dieren dat het doodt en 2. overlast dat het kan veroorzaken, begin ik er steeds meer aan te twijfelen.

Met name de aantallen kleine dieren die een kat doodt zit me wel dwars. 'Dat is de natuur' klopt ook niet helemaal, katten schijnen van oorsprong helemaal niet overal voor te komen.

Dus hier een kattenmens met gemengde gevoelens :')

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:31

Dikke prima, mijn katten komen ook niet buiten. Ja, alleen aan een tuigje in mijn eigen tuin.
Ik zou het vreselijk vinden als mijn buren aan het tuinieren zijn en met hun handen in de poep van mijn katten zitten.
Daarom wil ik ze niet los buiten.

Ik vind het zelf ook ontzettend goor als ik weer eens kattenpoep in de tuin heb.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:32

Deze discussie is al zo vaak hier gevoerd...

mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:32

Eens! mijn kat heeft geleerd aan een touwtje in de tuin te spelen. Bij mijn ouders thuis deden we dit ook al.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:32

Prima toch, niks mis mee het zijn mijn katten waarom zou een ander overlast moeten hebben? Die van mij zitten binnen of op het balkon en als ik een tuin had zou ik deze zo afzetten dat ze er niet uit kunnen. Of ze krijgen een mooie ren met alle mogelijke luxe voorzieningen. Mij lijkt het vreselijk dat ze aangereden worden en pijnlijk doodgaan of gepakt worden door een hond omdat ze in iemand zijn tuin zitten. Nee doe mij maar lekker huiskatten. Veel beter voor mijn eigen gevoel.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:33

Uitstekend plan! :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:33

Irene2 schreef:
Met name de aantallen kleine dieren die een kat doodt zit me wel dwars. 'Dat is de natuur' klopt ook niet helemaal, katten schijnen van oorsprong helemaal niet overal voor te komen.

Zeg maar " dat klopt helemaal niet", en dat heeft met meer te maken dan waar de kat oorspronkelijk voorkwam.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:34

Citaat:
De huiskat (Felix catus) is een van de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld, schrijven de onderzoekers in het Journal of Environmental Law.


Misschien moeten we de homo sapiens ook maar opsluiten, zover ik weet zijn dat namelijk de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld. :+

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:34

tja, ik zou er niet blij mee zijn. Wij wonen buitenaf, eindje van de weg af en hebben 10 hectare land waar ze rond kan struinen. Bovendien is ze muizenvanger op onze boerderij. Niemand heeft last van haar, in de 6 jaar dat ze hier nu is komt ze alleen met muizen aan, nog nooit een gevangen vogeltje gezien. Ik snap de logica wel in steden en dorpen

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:34

Ik vind dit persoonlijk heel drastisch... Als we nu eerst beginnen met zoals in Belgiƫ een zeer streng sterilisatie en castratie beleid, dan lopen er buiten al veel minder katten rond.
En ja, mijn kat loopt los binnen en buiten, om de muizen en ratten bij de paarden onder controle te houden.
Ja soms vangt ze ook een vogeltje, maar dat 1 vogeltje op 10 muizen neem ik er dan maar bij.

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:34

Irene2 schreef:
Ik vind het een hele interessante discussie en ook een hele moeilijke.

Zelf heb ik twee katten die zowel binnen als buiten leven en daarin dus geen grenzen hebben. Gelukkig wonen we buitenaf waardoor anderen geen last van ze hebben.
Ik vind vanuit de natuur van de kat dat het buiten zou moeten lopen, maar vanwege 1. het aantal dieren dat het doodt en 2. overlast dat het kan veroorzaken, begin ik er steeds meer aan te twijfelen.

Met name de aantallen kleine dieren die een kat doodt zit me wel dwars. 'Dat is de natuur' klopt ook niet helemaal, katten schijnen van oorsprong helemaal niet overal voor te komen.

Dus hier een kattenmens met gemengde gevoelens :')


Idem!

Hier komt er dan geen kat meer na deze, wij wonen in het buitengebied en hebben de kat ook voor het vangen van muizen. Als dat niet meer mag dan moeten we gebruik gaan maken van gif en vallen om hier iets tegen te doen. De tuin kat-proof maken is niet te doen met deze oppervlakte en persoonlijk vind ik een kat aan een tuigje echt helemaal niks.

Aan de ene kant dus jammer, aan de andere kant heb ik er ook wel last van dat ze met vogels aan komt zetten. Dat onderscheid kunnen we haar helaas niet aanleren :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:34

Ik heb zelf katten en ja ze mogen bij ons wel loslopen, moet ik wel zeggen dat we dat in overleg met alle buren gedaan hebben en als hun last van onze katten hebben dit ook bij ons melden.
Is ook vrij lastig aangezien we vrijstaand wonen (bijna buitenaf) en de tuin van alle kanten open is voor de katten zeg maar.
In ons vorige huis mochten ze wel naar buiten maar alleen in onze tuin omdat onze naaste buren een hekel aan katten hadden en een zandbak voor hun kleine.

Ik snap die regel wel hoor, ik vind als je een dier hebt je er ook voor moet zorgen dat andere mensen er geen last van hebben, mochten mijn buren last hebben van mijn katten dan regel ik daar wat voor.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:35

Irene2 schreef:
Ik vind het een hele interessante discussie en ook een hele moeilijke.

Zelf heb ik twee katten die zowel binnen als buiten leven en daarin dus geen grenzen hebben. Gelukkig wonen we buitenaf waardoor anderen geen last van ze hebben.
Ik vind vanuit de natuur van de kat dat het buiten zou moeten lopen, maar vanwege 1. het aantal dieren dat het doodt en 2. overlast dat het kan veroorzaken, begin ik er steeds meer aan te twijfelen.

Met name de aantallen kleine dieren die een kat doodt zit me wel dwars. 'Dat is de natuur' klopt ook niet helemaal, katten schijnen van oorsprong helemaal niet overal voor te komen.

Dus hier een kattenmens met gemengde gevoelens :')


Vanuit de natuur loopt elk dier los en hebben ze geen baasje/huis. Daarom zijn ze gedomesticeerd, om als huisdier te houden. Dat dat bij sommige katten niet zo goed lukt lijkt me eerder een reden om ze niet als huisdier te houden dan om de wet aan te passen aan de katten :+

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:35

Dikke prima! Hier 3 buren met katten en zeker 3 van de katten kiezen strategisch hun toiletten uit aan de overkant van de straat (bij ons en 2 buren rechts naast ons! Gadverdamme!)
Onze golden is gek op katten maar inmiddels is deze ook al zo zat dat ze met een blaf/grom aangeeft dat er weer 1 in de voortuin zit. Bizar toch..(en nee onze tuin is niet alleen zand. Juist veel planten en veel variatie groote en kleine planten in de tuin. Weinig zand en juist die plekjes met zand vinden ze en moet ik uitkijken tijdens het onderhoud van de tuin. Dit jaar heb ik overal op de kale plekjes afrikaantjes geplant en daar zijn ze niet zo dol op heb ik gemerkt. (ook goed tegen ander ongedierte in de tuin zoals bv aaltjes maar dat is een ander verhaal ;))

Toen Wij nog katten hadden (tot 6 jaar geleden) hadden we een sluis vanuit de keuken naar een grote kattenren bij ons achter het huis zodat onze 3 katten lekker naar buiten konden zonder dat anderen daar last van hadden. Vind dat niet meer dan logisch!
Laatst bijgewerkt door RSDICBS op 27-11-19 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:35

Het is niet 'officieel verboden' katten los te laten lopen, dit is een interpretatie van 2 juristen van een Eu verordening/richtlijn, dat wil nog niet zeggen dat deze gevolgd gaat worden.
Maar ze hebben misschien wel een punt. Al zou het bij ons thuis praktisch onmogelijk worden om onze katten op onze grond te houden, behalve als je echt een soort 'ren' zou maken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:36

Captain schreef:
Citaat:
De huiskat (Felix catus) is een van de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld, schrijven de onderzoekers in het Journal of Environmental Law.


Misschien moeten we de homo sapiens ook maar opsluiten, zover ik weet zijn dat namelijk de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld. :+

Daarom schrijven ze "een van". De uitspraak is dus simpelweg juist.

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:37

Ik vind het een goed idee. Als ik katten langs de weg zie lopen dan krimp ik altijd in een uit angst dat ze zomaar oversteken. Het blijft een gek iets om beestjes zo los buiten te laten lopen. Ik ben heel blij dat onze katten gewoon binnen zitten en in een afgesloten tuin los kunnen gaan :)
We hebben zelf last van een buurkat die midden in de nacht loopt te schreeuwen voor de deur en ons wakker houdt.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:38

Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan controleren aangezien er dingen zijn die grotere prioriteit hebben.