Kat is net klittenband en miauwt non-stop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kat is net klittenband en miauwt non-stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:23

Oké, dit gaat misschien heel raar klinken. De kat woont hier pas sinds zondag en ik weet dat een heel groot gedeelte van dit gedrag waarschijnlijk voortkomt uit het feit dat hij hier enorm moet wennen en dat het een hele andere omgeving is. Maar ik wil toch even input.

Afgelopen zondag hebben mijn vriend en ik een hele lieve kat geadopteerd, Roderick. Hij is 2, komt via een gastgezin uit een asiel in Roemenië en we zijn absoluut verliefd op hem. Hij is aanhankelijk, op geen enkele manier agressief (ik denk zelfs dat dit de beste kinderkat is die ik ooit heb ontmoet), hij gaat braaf op de bak (ondanks dat hij Panacur krijgt en dus best last heeft van zn gestel) en hij eet zijn brokjes braaf en zonder morren.

Op papier niks te klagen dus. Nou is het echter dat hij net klittenband is. Hij heeft 0.0 respect voor persoonlijke ruimte en klimt het liefst in je (inclusief scherpe nagels) als je hem niet constant corrigeert. Dat klinkt misschien niet als heel vervelend maar het is niet leuk om je kat, die er net is en die je ook niet het gevoel wil geven dat je hem afwijst, constant op een andere plek te moeten zetten omdat hij te ver gaat in zijn queste om bij je te komen. Je denkt nu misschien; laat dat beest gewoon lekker op schot liggen, maar dat kan hij niet. HIj kan absoluut niet stil liggen en verandert elke twee seconden van positie. Als je hem geen aandacht geeft gaat hij miauwen. Niet zeurderig maar wel heel zielig. Ik word er in ieder geval heel verdrietig van.

In zijn gastgezin woonde hij met meerdere katten én honden in een huis waar hij naar buiten kon wanneer hij daar zin in had. Wij hebben hem geadopteerd in de veronderstelling dat het geen probleem was dat hij alleen zou zijn en dat hij in een appartement kon, dit stond namelijk aangegeven in de advertentie. Bij mij begint het gevoel alleen steeds meer te bekruipen dat hij dat helemaal niet zo goed kan en dat hij een kat is die eigenlijk constant soortgenootjes óf een baasje om zich heen nodig heeft.

Ik denk dat ik dit gewoon even van me af wou schrijven, en ik hoop dat er misschien mensen zijn die succesverhalen voor me hebben. Katten die hebben geleerd dat persoonlijke ruimte niet iets is om doorheen te banjeren en dat miauwen echt heel irritant is. Katten die na twee weken in een nieuw huisje ineens wél rustig ergens gingen liggen zonder op te springen elke keer dat hun baasje even naar de keuken loopt.
Overigens, wat ik nu doe: als hij miauwt probeer ik het zo hard mogelijk te negeren. Ik probeer te bekijken of hij ergens dringend behoefte aan heeft (hij krijgt relatief veel voer omdat ik hem echt aan de magere kant vond) of als zijn bak echt heel vies is (nogmaals, panacur + giardia maakt dat hij een beetje last heeft) en als dat niet zo is doe ik echt even alsof hij niet bestaat. Als hij over mijn grenzen gaat terwijl we op de bank zitten corrigeer ik hem door hem weg te halen, als hij blijft doorgaan knip ik een keer relatief hard met mijn vingers. Hij schrikt daar niet echt van maar hij stopt meestal wel even met vervelen. Hij heeft totaal geen oog voor speeltjes of snoepjes, hij wil echt alleen bij ons zijn en tegen ons aan hangen. Hij begint nu zijn krabpaal wel iets beter te begrijpen, en dat is positief want zn nagels waren echt scherp.

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Kat is net klittenband en miauwt non-stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:30

Ik denk dat hij nog moet wennen. Je zegt dat hij er pas sinds zondag is, dat is echt nog maar heel kort en een verhuizing kan grote invloed hebben op een kat. Waarschijnlijk zoekt hij jullie op omdat hij jullie als veiligheid ziet.

Als hij veel alleen is, heeft hij geen behoefte aan een maatje? Het is wel een grote verandering voor hem: van een huis met meerdere katten en honden waar hij naar buiten kon, alleen met mensen in een appartement.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:32

Emmaa_ schreef:
In zijn gastgezin woonde hij met meerdere katten én honden in een huis waar hij naar buiten kon wanneer hij daar zin in had. Wij hebben hem geadopteerd in de veronderstelling dat het geen probleem was dat hij alleen zou zijn en dat hij in een appartement kon, dit stond namelijk aangegeven in de advertentie. Bij mij begint het gevoel alleen steeds meer te bekruipen dat hij dat helemaal niet zo goed kan en dat hij een kat is die eigenlijk constant soortgenootjes óf een baasje om zich heen nodig heeft.


Allereerst zou ik inderdaad zoals je al zegt even afwachten, omdat hij er net is. Toch snap ik je probleem heel goed hoor!

Ik quote even het stukje dat mij opviel:
Je zegt dat je je afvraagt of hij inderdaad niet toch soortgenootjes mist; dat kan natuurlijk. Ik heb 2 katten van bijna een jaar, die samen zijn opgegroeid. Als 1 van de twee weg is voor bv een dierenartsbezoekje; dan zit de ander dus ook aan je vast geplakt en ze mauwen dan het hele huis bij elkaar. En natuurlijk is dat een heel andere situatie, maar ik kán me wel voorstellen dat hij misschien een soortgenootje mist.
Is het een optie om er op termijn een tweede bij de nemen?

Dat gezegd hebbende, ik zou hem nu eerst even tot rust laten komen. Als hij met zn nagels uit op je klimt, gewoon rustig naast je neerzetten. En dat volhouden. Als ie rustig komt liggen kun je dat natuurlijk toestaan. En dat mauwen; ik kan me voorstellen dat hij gewoon behoefte heeft aan wat steun, en die opzoekt. Zolang het niet echt zeuren wordt om zn zin te krijgen, zou ik me daar niet te druk om maken.

Komt vast vanzelf goed :)

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:33

Wellicht een stomme vraag, maar het is echt een mannetje en geen krolse poes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:36

Een andere kat is helaas voorlopig geen optie. We wonen niet heel ruim en hebben dus eigenlijk ook vrij bewust gekozen voor een rustige kat die alleen kon zijn. Dat het zo'n grote overstap zou zijn bedachten we ons pas toen we bij het gastgezin thuis waren, dat is ook wat het zo lastig maakt. Hij zit nu relatief rustig naast me op de bank dus ik denk ook wel dat het goed komt. Ik ben gewoon bang dat ik hem tekort doe of dat hij het hier niet leuk vindt terwijl ik heel hard probeer om het hem naar de zin te maken.

@xJurdyWonanx: het is echt een man ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:39

Een vriendin van mij had ook een poes geadopteerd, weliswaar niet uit Roemenië maar uit een té druk gezin waar de poes ondersneeuwde, die precies zo reageerde.
Ook zij werd er na een aantal dagen helemaal gek van, hoewel ze het gedrag natuurlijk ook begreep. Met wat doorzetten is het echter helemaal goed gekomen. Poes blijft erg aanhankelijk maar respecteert nu wel veel beter haar persoonlijke ruimte. Ze vermoedt dat het (naast de verhuizing) ook te maken heeft van verhuizen van een omgeving met veel prikkels naar een rustigere omgeving, waardoor elke prikkel die er is veel sterker opvalt.
Dus op basis van dit verhaal; hou vol! Met een week of twee was de situatie bij mijn vriendin thuis heel anders :)

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:40

Ik had ook een kater die echt ontzettend in je kroop. Helaas niks aan te doen, hij was echt heel lief, was het liefst de hele tijd aan het knuffelen en drukte zijn neus het liefst nog in je oor, neus of oog :+ persoonlijke ruimte kende hij niet. Dit kon ik ook niet er uit krijgen bij hem want het is geen stout gedrag. Hoe wil je dat gaan corrigeren? Mijn andere poes was een echte dame en vertikte het om op schoot te zitten xD zij waardeerde persoonlijke ruimte weer heel erg. Zij ging naast je liggen. Ik zou gewoon even afwachten en anders toch een maatje regelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:43

Blijheid schreef:
Een vriendin van mij had ook een poes geadopteerd, weliswaar niet uit Roemenië maar uit een té druk gezin waar de poes ondersneeuwde, die precies zo reageerde.
Ook zij werd er na een aantal dagen helemaal gek van, hoewel ze het gedrag natuurlijk ook begreep. Met wat doorzetten is het echter helemaal goed gekomen. Poes blijft erg aanhankelijk maar respecteert nu wel veel beter haar persoonlijke ruimte. Ze vermoedt dat het (naast de verhuizing) ook te maken heeft van verhuizen van een omgeving met veel prikkels naar een rustigere omgeving, waardoor elke prikkel die er is veel sterker opvalt.
Dus op basis van dit verhaal; hou vol! Met een week of twee was de situatie bij mijn vriendin thuis heel anders :)

Thanks, daar heb ik wat aan :) Ik zit er nu wel aan te denken om een Feliway op te hangen zodat hij in ieder geval iets meer rust in zn knar krijgt. Ik hou het op zich wel vol, het is even irritant als ik zoals nu GoT probeer te kijken en ik constant die kat moet verplaatsen, maar ik weet dat hij zn best doet.

@Lifaya: dat vind ik inderdaad het lastige. Ik kan hem moeilijk straffen omdat hij aanhankelijk is en me graag kopjes wil geven (en dat wil ik ook helemaal niet want ik vind het juist leuk dat hij een knuffelige kat is, het mag alleen een tandje minder). Een maatje is echt geen optie, dus ik hoop dat ik het nu met corrigeren in de vorm van wegzetten in ieder geval minder kan laten worden.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Kat is net klittenband en miauwt non-stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:14

Misschien zou een feliway verdamper kunnen helpen? Dat helpt katten vaak bij een verhuizing of andere stressvolle periodes. Geen wondermiddel uiteraard maar het kan hem een veiliger gevoel geven. Het zou kunnen dat hij dan wat minder de boehoefte heeft om 'in' jou te zitten.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:14

Even een tip van een kattenhouder, al meer dan veertig jaar. Je personel space mag dan bij andere dieren werken, ik heb nog nooit een kat meegemaakt die dat kon leren. Je kunt ze tien keer op de grond zetten, de elfde keer komen ze weer. Enigste wat helpt is het onaangenaam maken en dat is ook nog niet zo gemakkelijk. Misschien eens iets met Feliway proberen??

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Kat is net klittenband en miauwt non-stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:21

bigone, die ervaring heb ik ook. Ik had een plakker en vond dat persoonlijk juist heerlijk. Beest hing zelfs gedrapeerd om mijn nek zodat hij kon meeliften en niet zelf hoefde te lopen.

Feliway heb ik nog nooit succes mee gehad.

Heb je weleens geprobeerd met hem te spelen zodat hij moe raakt en gewoon ergens rustig gaat slapen?

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kat is net klittenband en miauwt non-stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:22

Is een karakter en dat valt niet te corrigeren... het zal wss wel iets minder worden in de loop van tijd maar die garantie heb je niet. Ik vond mijn kat ook heerlijk alleen bezoek minder omdat die het ook bij hun deed :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:29

Selka schreef:
bigone, die ervaring heb ik ook. Ik had een plakker en vond dat persoonlijk juist heerlijk. Beest hing zelfs gedrapeerd om mijn nek zodat hij kon meeliften en niet zelf hoefde te lopen.

Feliway heb ik nog nooit succes mee gehad.

Heb je weleens geprobeerd met hem te spelen zodat hij moe raakt en gewoon ergens rustig gaat slapen?

Hij heeft echt totaal geen interesse in spelen. Ik heb een hengeltje geprobeerd en een speeltje met catnip erin maar hij ziet het echt niet zitten, dartelt liever achter je aan. Ik vind het overigens totaal niet erg dat hij plakkerig is, ik vind het gezellig dat hij graag bij me ligt op de bank etc. Het is vooral de combinatie met het onrustige dat ik lastig vind. Als hij gewoon lekker bij me was komen liggen was het prima geweest, maar hij beukt je arm echt opzij en is super gefixeerd op die aandacht. Hij wisselt elke paar seconden weer van positie, zet zijn nagels nogal hardhandig in je nek etc.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:29

Lastig hoor! Ik denk dat je het nu al wel goed doet. Wat je eventueel nog kan doen, is zijn nageltjes knippen zodat je wat minder last hebt van de scherpe nagels?

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:44

Toevallig, onze poes is de nacht van zondag op maandag gekomen, uit de Oekraïne. Zij miauwt ook erg veel
en is heel erg aanhankelijk. Ik denk toch ook dat het een kwestie van wennen is.. Ik zat er ook aan te
denken om Feliway te proberen. Het miauwen probeer ik te negeren en haar juist aandacht te geven als
ze niet zo miauwt. Ik volg even. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:46

Sem_ schreef:
Toevallig, onze poes is de nacht van zondag op maandag gekomen, uit de Oekraïne. Zij miauwt ook erg veel
en is heel erg aanhankelijk. Ik denk toch ook dat het een kwestie van wennen is.. Ik zat er ook aan te
denken om Feliway te proberen. Het miauwen probeer ik te negeren en haar juist aandacht te geven als
ze niet zo miauwt. Ik volg even. :)

Ergens een beetje geruststellend om te horen dat het bij anderen ook zo is :o Roderick is al sinds december in Nederland maar woonde eerst dus in een heel druk gastgezin. Hoop dat hij straks gewoon wat meer zijn plekje vindt en dan ook rustiger wordt.

Hij ligt nu in ieder geval lekker op de vensterbank te genieten van het zonnetje :)

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:47

Haha ja dat vind ik ook!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Kat is net klittenband en miauwt non-stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:21

Lastig. Misschien dan toch een stukje verlatingsangst, 2 keer verhuizen op zo'n korte termijn is niet niks.

Hopelijk doet wat tijd om te wennen hem goed. Fijn dat meneer nu rustig in het zonnetje ligt :)

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:43

amandananana schreef:
Als hij veel alleen is, heeft hij geen behoefte aan een maatje? Het is wel een grote verandering voor hem: van een huis met meerdere katten en honden waar hij naar buiten kon, alleen met mensen in een appartement.


Dit inderdaad.. de verandering is wel heel groot voor poes. Zijn jullie veel in het appartement of is hij (naast dat hij niet meer naar buiten kan) ook nog grotendeels alleen? Klinkt mij als een soort verlatingsangst en zich aan jullie vast willen klampen.

Sky

Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:12

Ik heb in februari een katje in huis gehaald (appartement) en ik had hetzelfde probleem. Echt hartverscheurend miauwen, constant plakken (zelfs als ik ging plassen zat ze voor de deur te miepen) en ik werd er een beetje radeloos van. We voelden ons al schuldig als we even boodschappen gingen doen. Toen hebben we na 2 weken een maatje voor haar gehaald en vrijwel direct was de focus op ons weg. Ze is nog steeds enorm aanhankelijk en lief, maar nu kan ze lekker met haar maatje ravotten en daarna komt ze heel content bij ons liggen. Het was in ieder geval bij ons wel duidelijk dat ze een maatje miste <3 . Ik woon zelf ook in een appartement en dus kan ze niet naar buiten. Ik heb het idee dat met een tweede kat ze elkaar lekker kunnen bezig houden :) .

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:18

Dit is nog heel vers, TS, nog maar anderhalve dag in huis. Buiten dat hij daar nog even aan de rust kan (en mag) wennen, is hij ook heel dankbaar. Althans, zo komt het over. En katers (al dan niet geholpen) kunnen nu eenmaal wat lomper zijn in hun affectie voor de mens. Geef het de tijd. Als het met twee weken nog niet over is, dan zou je kunnen overwegen om een kattengedragsdeskundige in te schakelen. Maar de tv in de eerste dagen moet nog geen prioriteit zijn, dat is de kat. ;)

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Kat is net klittenband en miauwt non-stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:57

Hoe is het vandaag gegaan?

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kat is net klittenband en miauwt non-stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:19

Ah die van mij ( ook een kater is ) heeft ook zn enorme behoefte aan afectie.
Het is echt een super lief dier. Maar moet en zal bij je liggen en aandacht krijgen.

In het begin amper te doen.
Nu gaat het al stukken beter.
Alleen als ik weg ben geweest en thuis kom is het even heel erg.
Maar verder is het gewoon nu goed te handelen.
Hij wil nog steeds aandacht maar veranderd niet meer constand van positie. Nu valt hij gewoon lekker in slaap op schoot.

Anoniem

Re: Kat is net klittenband en miauwt non-stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:26

Even een update: het gaat al een stuk beter. Hij gaat ondertussen makkelijk ergens zelf liggen. Hij miauwt nog wel, maar we proberen ons er ondertussen maar bij neer te leggen dat het gewoon een vocale kat is. Hij doet het vooral 's morgens en als hij iets van je wil, het is ook echt babbelen en niet per se zeuren. De Feliway komt er nog wel te hangen, want we merken dat hij toch nog wel wat angstig is als we bijvoorbeeld haastig door het huis lopen, hij zit nog vrij veel onder de bank. Niet erg natuurlijk en hij is er ook pas een week, maar vind het voor hem vervelend.

Verder denk ik dat mijn angst ook gewoon heel erg gegrond was in het feit dat ik super erg moest wennen aan een diertje in huis. Ik heb altijd wel katten gehad maar ineens een echte eigen hebben is toch wel een flinke verantwoordelijkheid en daar had ik me even op gekeken. Zowel vriend als ik zijn ondertussen gelukkig wel helemaal verliefd op hem geworden.

Anoniem

Re: Kat is net klittenband en miauwt non-stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:30

Dat klinkt goed :D