Kat ziek, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Kat ziek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 17:57

Allereerst: ik ben vanmorgen bij de dierenarts geweest en heb daarnet ook gebeld.

Katje is al vrij oud (minstens 12 maar ze is geschat op 15-16). Ze is een binnenkat en is voor haar leeftijd in goede gezondheid, goede vacht en blijft mooi op gewicht. Wel heeft ze last van chronische sinusitis, waar ze af en toe AB voor krijgt. Dat betekent dat ze zo'n 4-5 weken per jaar wat snotterig is en wat niest, maar niet dramatisch zoals je soms ziet en we zitten daar met vaste DA goed bovenop.

Zaterdag in de middag begon ze over te geven. Een keertje kotsen vind ik niet alarmerend, maar het ging in de avond wel door en ze was duidelijk misselijk (zat vaak te slikken/smakken). Ze gaf enkel schuimend speeksel over.
Goed in de gaten gehouden. Zondag zag ze er goed uit, en 's avonds had ze veel praatjes en wou ze ook spelen en was er niets meer aan te zien.

Deze ochtend in bed wou ik nog even knuffelen (doen we altijd :+: ) en het viel me gelijk op dat ze niet begon te spinnen. Dus even beter gekeken en ze leek toch niet helemaal zichzelf. Een beetje later probeerde ze te slapen maar bleef ze ook heel erg met staart zwiepen. Dit stoorde haar en ze hield uiteindelijk met haar pootje haar staart tegen (die bleef zwiepen), ontzettend zielig. Heb hier ook een filmpje van gemaakt.

Hierop gelijk mijn eerste afspraak afgezegd en veearts gebeld, in verlof... Vervangende veearts nam nog niet op, en zat ook eind verderop. Dan maar de dichtsbijzijnde dierenarts gebeld, en daar kon ik terecht.

Deze heeft koorts geconstateerd (39.8) en wat tandplak, maar kon nergens pijn constateren. Volgens mij hield ze zich erg groot, ze gaat bij de DA heel erg in freezemodus. De pijn die ik thuis zag, liet ze daar niet zien. Vacht/ogen/oren/tandvlees ok.
Ze is met AB geprikt maar niet met koortsremmer om te kijken of de AB aanslaat.

Ze heeft vannacht nog gegeten en na het dierenartsbezoek ook gelijk gedronken. Daarna is ze gaan slapen. Met de middag, toen de adrenaline wat gezakt was, vond ik haar toch wel veel slechter. Moeizaam/stijf/dronken stappen en heel loom. Ze is naar haar water en eetbakje gelopen maar deinst ervoor terug alsof er iets vies in zit... Snoepjes waar ze normaal dol op is, doet ze ook niets mee.

Ze ligt inmiddels weer te slapen maar is kortademig.

Ik ben dood- en doodongerust. Bij een jonge kat zou ik dit al eng vinden, maar ze is geen 3 meer...
Heb net de dierenarts teruggebeld en hij zei dat de AB 24u kan nodig hebben om aan te slaan en dat we desnoods wat water met een spuitje moeten geven...

Is er nog iets wat we kunnen doen? ze is een erg kieskeurige eter, dus tips met biefstuk/kippefilet/garnalen/vis/natvoer gaan helaas niet helpen.
Ik lees op internet om een kat met koorts koel te houden maar ze kruipt zelf in haar chauffagemandje... nochtans koele plekjes genoeg.

Als klap op de vuurpijl vertrek ik in principe morgen op zakenreis, alles is af te zeggen als het niet anders kan, maar of dat zonder gevolgen is, durf ik niet zeggen. Pfff... Ik kan het zo moeilijk inschatten nu!

Ergens denk ik: volg je gevoel, je kent haar het best. Maar anderzijds denk ik: wacht nog even af, van een middagje koorts gaat ze niet dood. Ik ben de hele dag thuis gebleven en heb haar dus goed in de gaten kunnen houden.

Hoor graag ervaringen of tips!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kat ziek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:02

Is er wel iemand die voor de kat kan zorgen als je weg bent?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Kat ziek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 18:09

O ja misschien handig om te vermelden ja :D

Mijn man woont hier ook, maar die is morgen in principe van 5u40 tot 17u45 naar zijn werk. Ik moet rond 7u gaan rijden, als ik mijn vlucht wil pakken.
Woensdag werkt mijn man van thuis. De kat moet vanaf woensdag ook pilletjes, en als dat niet lukt om te geven, moet ze woensdag terug voor een tweede AB shot.
Donderdag ben ik er weer rond een uurtje of 17.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:17

Lastig als de oudjes niet lekker zijn :(:)
In elk geval zien dat ze vandaag nog iets eet. Langere tijd niet eten is gevaarlijk ivm leververvetting.
Eventueel dwangvoederen als het gaat.
Of weer DA bellen voor toch koortsremmer en iets om de eetlust wat op te wekken ?

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:19

Bah, wat vervelend!

Ik vind dat de dierenarts slecht gehandeld heeft.
Op zijn minst had er urine en bloedonderzoek moeten plaatsvinden waarvan je dat wilt weten hoe het oa gesteld is met de nieren, lever en pancreas.

Het is van levensbelang dat je kat gaat eten en drinken. Daar moet wat aan gedaan worden. Denk aan emeprid of cerenia om te kijken of er misselijkheid in het spel is. Ik ben wel blij dat er geen koortsremmer (metacam) gespoten is, dat is killing als er problemen zijn met de nieren.

Hoe wordt er gepoept en geplast?
Trekt ze zich terug?
Welke pijnsignalen?
Hoeveel hoevaak kots en hoe ziet dat eruit?

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:22

Oftewel: volg je gevoel, het kan bij oa acute nierfalen (bijv door nierbekkenontsteking-koorts) of acute pancreatitis wél het verschil van leven of dood zijn. Er zijn genoeg dierenartsen met een avondspreekuur.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 18:32

Pandora2 schreef:
Lastig als de oudjes niet lekker zijn :(:)
In elk geval zien dat ze vandaag nog iets eet. Langere tijd niet eten is gevaarlijk ivm leververvetting.
Eventueel dwangvoederen als het gaat.
Of weer DA bellen voor toch koortsremmer en iets om de eetlust wat op te wekken ?


Ze heeft vannacht/gisteravond nog normaal gegeten. DA heb ik net gebeld idd met die gedachte maar die wou het nog even aankijken. Ik zou ook graag hebben dat ze eet. Moet er wel bij zeggen dat ze in de dag zelden eet. Blijkbaar smaakt het ‘s nachts beter. Dus op een ‘normale’ dag zou dit nog niet uitzonderlijk zijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 18:35

Hannanas schreef:
Bah, wat vervelend!

Ik vind dat de dierenarts slecht gehandeld heeft.
Op zijn minst had er urine en bloedonderzoek moeten plaatsvinden waarvan je dat wilt weten hoe het oa gesteld is met de nieren, lever en pancreas.

Het is van levensbelang dat je kat gaat eten en drinken. Daar moet wat aan gedaan worden. Denk aan emeprid of cerenia om te kijken of er misselijkheid in het spel is. Ik ben wel blij dat er geen koortsremmer (metacam) gespoten is, dat is killing als er problemen zijn met de nieren.

Ik ga even een andere da bellen.
Hoe wordt er gepoept en geplast?
Trekt ze zich terug?
Welke pijnsignalen?
Hoeveel hoevaak kots en hoe ziet dat eruit?


Je beschrijft een beetje mijn gevoel. Maar ik ben ook best een dramaqueen als het over de kat gaat.
Poepen/plassen vannacht normaal en vandaag ook geplast.
Trekt zich niet terug maar is met mij ook heel vertrouwd. Kwam vanmorgen tegen me aanliggen.

Pijnsignalen: geknepen ogen, derde ooglid, gebukt zitten, veel met staartje slaan wat haar duidelijk uitput/stoort, kortademig.
Traag stappen, aarzelend. Durft niet ver springen.

Ze ligt nu wel rustig te slapen.

Kots was schuimend kwijl. Dat was enkel zaterdag tussen 16u en 24u

Ga andere da bellen.

Edit: gaan om kwart na 7 langs voor een tweede opinie. Pffff!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:57

Fijn dat je vandaag nog terecht kan ! Dat zou ook mijn idee zijn :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 19:56

Ze heeft gegeten!

Kwam net thuis van een rondje rennen en mijn man kwam ook thuis, en ze zag mijn man en ging gelijk brokjes eten en erna zelfs wat natvoer. Ziet er ook wat beter uit. Ga het nu toch nog even aankijken, voel mij al veel geruster hierbij. Heb dus in overleg tweede dierenarts afgebeld. Vond wel dat die me heel fijn te woord heeft gestaan.

Ik ga het vanavond en vannacht goed in het oog houden, we kunnen altijd nog naar de DA van wacht als ze nu weer slechter wordt.

Pf even duimen dat dit zo houdt graag :)

Edit: en net goed gedronken.

Even foto’s van het frummeltje toevoegen (oudere foto’s)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 10:46

Ze kikkerde gaandeweg goed op gisteren. Vanmorgen was ze als vanouds, zij het ietwat vrolijk verbaasd dat er overal potjes eten en water staan :D

Hoop dat ze zich goed houdt :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:07

Wat een goed nieuws !
En wat een leuk frummeltje ! <3 Heb hier ook zo 2 lapjessmurfen rondlopen :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Kat ziek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 11:21

Mooi e die lapjes? :) raak er nooit op uitgekeken haha :)

Deed me toch goed de reacties hier gisteren. Voelde me echt even zo machteloos en verdrietig!

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kat ziek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:57

Gelukkig dat ze lijkt op te knappen!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Kat ziek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 21:35

Yes ook vanavond nog steeds goed gelukkig. Om een idee te geven:

Gisteren:



Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Anoniem

Re: Kat ziek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:38

Oh die voelt zich duidelijk beter dan gisteren.
Hopelijk blijft het zo goed gaan nu.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Kat ziek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 21:40

Yes. Mijn man werkt morgen gelukkig van thuis. Vind ik de gevaarlijkste dag omdat er dan ab in pilvorm moet starten. Maar dit is wel fijn :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:53

Dit is idd een stuk beter als de dag voordien.
Toen trok ze maar een zielig snoetje :\

Succes met de pilletjes !

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kat ziek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:01

Ah gelukkig.

Je kan er zo'n zorgen van hebben als je huisdier ziek is.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kat ziek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:01

Oh, wat een schattige frummel <3 Echt een mooi poesje <3

Ik hou van lapjeskatten, ik vind ze zeer schattig. Wat fijn dat ze weer wat beter is, zeg!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 00:00

Heeft braaf de pilletjes gegeten en mijn man lekker de hele morgen portier laten spelen. Daarna heeft ze de hele middag geslapen.

Nog heel even gerust denk ik dan. Een oude kat hebben is echt zorgen maken, ook al zijn ze nog zo goed.

Dank je voor de lieve reacties!

Voor wie het interessant vind heb ik het filmpje voor hoe ze was met pijn:


En hoe ze normaal is:
(Geluid op)

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Kat ziek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:15

och gossie, altijd een zorg he. Zo heb ik met mijn 15 jarige ook even flink moeten zoeken wat hij had. Ook koorts, loom en niet willen opstaan of eten. Gewoon zeer duidelijk niet lekker. Bleek een enorme blaassteen te zijn.


Katten zijn zo eigenzinnig he, laten het liefst geen pijn zien.

ge;lukkig gaat het weer goed met die schat van jou <3 wat een dotje zeg, die oogjes <3

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 00:18

Haha ja ik vind haar ook echt schattig. Het is ook echt een karaktertje en pruttelt veel tegen :D en ze ruikt zo lekker! Ik zit echt elke dag even te snuffelen hahahah :') ga blij zijn als ik thuis ben morgen :j

We werken inmiddels ook beide vaker van huis dus ze is steeds minder alleen. Met reizen doen we ook een housesitter nu altijd.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Kat ziek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:20

oooh zo heerlijk, ze zal weer erg blij zijn je te zien. <3

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Kat ziek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:41

Wat een mooie poezel! <3 Ben blij dat het beter met haar gaat.

Even over DA's: als jij niet ok bent met het advies ''even aankijken'' ga dan echt naar een andere. Helaas zelf te maken gehad met DA's die niet bepaald gemotiveerd waren om te helpen en mee te denken.

Mocht het toch terug wat minder met haar gaan zou ik meteen een bloedonderzoek laten doen.

Je zegt dat ze een moeilijke eter is. Mocht ze erug niet willen eten kan je Royal Canin convalence support proberen. Dit is een poeder dat je mengt met water of kattenmelk. Voor mijn kat is dat echt de redding geweest.

Dan heb ik ook een tijdje dit gegeven:
https://petsplace.nl/viyo-vitality-drin ... G4QAvD_BwE

Vond ze erg lekker, dus ik maakte een Papje van RC Convelance + Kattenmelk + Viyo. Kreeg ze toch wat callorien binnen!