Hond kan opeens niet meer alleen zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Hond kan opeens niet meer alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 16:42

Hey bokkers!

Bij mijn ouders thuis hebben wij een hond van 13 jaar en nooit problemen gehad met niet alleen kunnen zijn, nu hij echter een bejaarde hond is blijft hij wat liever beneden terwijl de rest boven is. Dat gebeurd voornamelijk met slapen. Hij lijkt overigens ook slechter te horen.

Allemaal prima dat hij beneden blijft, maar hij vindt dat zelf dus niet zo fijn. Hij uit dat in onderaan de trap gaan staan blaffen. 'S avonds en 's ochtends, daar gaat je slaap.. van de buren gelukkig nog geen klachten gehad :+

Hebben jullie tips om hier mee om te gaan? Hij heeft vroeger goed geleerd om alleen te zijn maar wellicht dat het slechtere gehoor hier ook een rol in speelt. Negeren lijkt niet te werken, hij blijft zo een uur doorgaan.

Sommige avonden ligt hij overigens lekker te maffen in zijn mand en is er niets aan de hand..

De herrieschopper:
Afbeelding

Anoniem

Re: Hond kan opeens niet meer alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:47

De hond wordt ouder en kan naast een slecht zicht en gehoor ook last van dementie krijgen. Kan hij niet gewoon mee naar boven? Want dit ga je er niet meer uit halen ben ik bang.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: Hond kan opeens niet meer alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:54

Hij blijft liever beneden zeg je...komt dat misschien omdat hij last heeft van bijvoorbeeld artrose en dus niet zonder pijn de trap op kan komen? Want zijn geblaf zou er op kunnen duiden dat hij dus eigenlijk helemaal niet liever beneden wil blijven.
Wat Joolien ook al zegt: kan hij niet gewoon mee naar boven?

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond kan opeens niet meer alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:06

Het klinkt eigenlijk alsof hij helemaal niet liever beneden blijft?

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Hond kan opeens niet meer alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:09

Oudere honden kunnen vaak niet meer zo goed alleen zijn, ook al konden ze dat eerder wel.
Ze hebben meer behoefte aan veiligheid, bescherming.
Vooral als ze niet meer goed kunnen zien/horen.

Mijn hondje van 17.5 jaar is pas overleden, maar die kon de laatste jaren ook niet meer alleen zijn.
Ook 's nachts lag hij naast het bed in zijn mandje, de laatste jaren.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:12

Onze ouwe dame mocht binnen wonen op het laatst. Normaal gesproken woonde ze met haar maatje in de kennel. Maar wat heeft ze er van genoten, op het einde.
Jouw situatie is anders, maar het is zo dankbaar om het leuk en prettig te maken voor de oudjes.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:15

Ging hij vroeger wél mee naar boven? Want in dat geval zou ik de oude kees lekker mee nemen (desnoods tillen) om te kijken of ie minder onrustig is als hij lekker boven bij de roedel kan zijn :)

Het klinkt namelijk alsof ie echt niet liever alleen beneden blijft, maar misschien heeft ie last van z'n lijf en wil ie de trap niet meer zelf op, of misschien is het een beetje dementie en is ie als het ware vergeten dat ie mee naar boven kan.. Hoe dan ook, ik zou zelf bovenstaand proberen :)

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 00:10

@Joolien dementie zou me inderdaad niets verbazen, hij loopt altijd me mee de tuin in als ik mijn konijnen ga verzorging maar tegenwoordig doet hij even snuffelen en gaat hij in het midden van de tuin zitten kijken (naar binnen) zonder iets te doen. Hij mag naar boven maar wil dat denk ik niet meer

@Roadracer en Neej: ik denk dat het inderdaad pijn gerelateerd is dat hij de trap niet meer op wilt, hij mag dus wel maar doet het zelf niet meer sinds een paar weken. Op vroege leeftijd wel al HD en hiervoor krijgt hij ook pijnstilling en dieetvoer om zijn gewrichten zo ver mogelijk te ondersteunen, het zou heel goed kunnen dat zijn gewrichten zijn verslechterd en misschien ook artrose. Ik weet niet of het nog waard is om dat te laten onderzoeken

De trap optillen wilt hij liever niet, hij gaat dan grommen.

Ik vind het wel heel sneu voor hem want hij wilt graag bij ons zijn maar we weten ook niet wat we met hem aanmoeten

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 00:10

Barbet schreef:
Oudere honden kunnen vaak niet meer zo goed alleen zijn, ook al konden ze dat eerder wel.
Ze hebben meer behoefte aan veiligheid, bescherming.
Vooral als ze niet meer goed kunnen zien/horen.

Mijn hondje van 17.5 jaar is pas overleden, maar die kon de laatste jaren ook niet meer alleen zijn.
Ook 's nachts lag hij naast het bed in zijn mandje, de laatste jaren.


Wat verdrietig maar wat een mooie leeftijd heeft hij bereikt!

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 00:12

rien10 schreef:
Onze ouwe dame mocht binnen wonen op het laatst. Normaal gesproken woonde ze met haar maatje in de kennel. Maar wat heeft ze er van genoten, op het einde.
Jouw situatie is anders, maar het is zo dankbaar om het leuk en prettig te maken voor de oudjes.


Absoluut! :j Ik probeer nu ook vaker met hem beneden te blijven voor een knuffelsessie

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:14

Op hogere pijnstilling en een nieuwe foto maken. Dat hij gromt bij het optillen is logisch, doet ook pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:14

Tillen vind hij misschien ook niet prettig omdat het zeer doet, maar misschien kun je hem in een wasmand zetten en dan naar boven tillen. Ik denk dat het de moeite waard is. En dan gewoon zijn spullen ook boven zetten zodat hij niet meer naar beneden hoeft tussendoor.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:15

Esirene schreef:
ik denk dat het inderdaad pijn gerelateerd is dat hij de trap niet meer op wilt, hij mag dus wel maar doet het zelf niet meer sinds een paar weken. Op vroege leeftijd wel al HD en hiervoor krijgt hij ook pijnstilling en dieetvoer om zijn gewrichten zo ver mogelijk te ondersteunen, het zou heel goed kunnen dat zijn gewrichten zijn verslechterd en misschien ook artrose. Ik weet niet of het nog waard is om dat te laten onderzoeken

De trap optillen wilt hij liever niet, hij gaat dan grommen.

Ik zou naar de dierenarts gaan om te kijken of er echt is veranderd is en of je daar iets aan kunt doen.

Als hij meer last heeft van artrose en daarom niet opgetild wil worden en daarom niet de trap op wil dan moet hij daar verder ook last van hebben.

Je zou kunnen kijken of je hem in een mand kan zetten en dan naar boven dragen? Dan kan hij zelf een comfortabele houding zoeken? Of gromt hij niet uit ongemak bij het tillen? Want daar ga ik nu eigenlijk van uit.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 00:17

Joolien schreef:
Tillen vind hij misschien ook niet prettig omdat het zeer doet, maar misschien kun je hem in een wasmand zetten en dan naar boven tillen. Ik denk dat het de moeite waard is. En dan gewoon zijn spullen ook boven zetten zodat hij niet meer naar beneden hoeft tussendoor.


Dat is een mooie oplossing! Ik zal eens proberen of dat lukt

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 00:19

Ir111 schreef:
Esirene schreef:
ik denk dat het inderdaad pijn gerelateerd is dat hij de trap niet meer op wilt, hij mag dus wel maar doet het zelf niet meer sinds een paar weken. Op vroege leeftijd wel al HD en hiervoor krijgt hij ook pijnstilling en dieetvoer om zijn gewrichten zo ver mogelijk te ondersteunen, het zou heel goed kunnen dat zijn gewrichten zijn verslechterd en misschien ook artrose. Ik weet niet of het nog waard is om dat te laten onderzoeken

De trap optillen wilt hij liever niet, hij gaat dan grommen.

Ik zou naar de dierenarts gaan om te kijken of er echt is veranderd is en of je daar iets aan kunt doen.

Als hij meer last heeft van artrose en daarom niet opgetild wil worden en daarom niet de trap op wil dan moet hij daar verder ook last van hebben.

Je zou kunnen kijken of je hem in een mand kan zetten en dan naar boven dragen? Dan kan hij zelf een comfortabele houding zoeken? Of gromt hij niet uit ongemak bij het tillen? Want daar ga ik nu eigenlijk van uit.


Hij gromt al voor je hem optilt, dus ik weet niet of dat in verband staat de pijn maar vind ik opzich wel een logische verklaring hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:20

Esirene schreef:
Joolien schreef:
Tillen vind hij misschien ook niet prettig omdat het zeer doet, maar misschien kun je hem in een wasmand zetten en dan naar boven tillen. Ik denk dat het de moeite waard is. En dan gewoon zijn spullen ook boven zetten zodat hij niet meer naar beneden hoeft tussendoor.


Dat is een mooie oplossing! Ik zal eens proberen of dat lukt


Leg er een dekentje in, even oefenen vooraf en gaan met die banaan. Misschien kan ie het meteen als mand gebruiken om in te slapen :P

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 00:22

Nieuwe foto's maken is misschien toch wel een verstandig idee, misschien is het erger verslechterd dan we verwachten. Dat het een waggel eend is ivm HD is voor ons niet onbekend maar het zou sneu voor hem zijn als er ook nog artrose bij op komt