Niezende katten, maar niet ziek..

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Niezende katten, maar niet ziek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 12:18

Oke, ik ben opzoek naar ervaringen en tips.

Ik heb 3 katten en een huis met heteluchtverwarming. We wonen hier nu 3 jaar.

Onze oudste kat heeft chronische niesziekte, komt uit het asiel en woont al zeker 5 jaar bij ons, bij stress gaat hij niezen of word hij benauwd, maar verder gaat het eigenlijk altijd prima. Hij word netjes elk jaar geent en kan in de tuin, onze katten kunnen de tuin niet uit.

Daarna kwam racoon een kruizing ragdoll/maine coon, hij is nu 2,5 jaar ongeveer, bij ons gekomen met 10 weken (uit mijn hoofd) elk jaar netjes geent.
Ook hij komt in de tuin.

2 maanden geleden is Mowgli bij ons gekomen een adoptie kater, ragdoll, 3 jaar. Een speelmaatje voor racoon zodat ons oudje wat meer rust zou krijgen. En een ontzettend leuke geslaagde match!
Over mowgli weten we niks, enten is onbekend, geen paspoort en niet gechipt.
Hij is bij ons eerst naar de dierenarts geweest, ontwormd, ontvlooid en helemaal nagekeken. Hij was gezond, op wat vieze oogjes en oren, maar dat is ondertussen ook allemaal schoon.
Mowgli komt niet buiten, want hij gaat door de stroomdraden heen uit angst, dus wij willen dat van de zomer even rustig opbouwen wanneer we erbij kunnen blijven.

Blizzard loopt al langer denk een maand of 3 met gekke nies/hoest aanvallen, hij stikt er dan half in, dierenarts kon niks vinden, luchtwegen en longen klonken goed en ogen/neus/oren zag er goed uit. Spul voor zijn darmen gekregen, maar dat had ook geen effect, zijn buik voelt en hoort ook goed. Na de komst van mowgli werd het erger, we dachten eerst stress maar toen het na een week niet afzakte weer dierenarts. Kon wederom niks vinden, alles klonk goed. Hij heeft toen een zusje van prednison gehad om tw kijken of het tot rust kwam, wellicht een allergie en de allergieprik die hij eerder had gehad leek wel iets te verlichten.

A fijn, op oudjaarsdag werd hij opeens mega ziek, traanogen, neus vol snot, erg benauwd onder de tafel liggen, duidelijk niesziekte, stress door vuurwerk on combinatie met de pred die zijn immuunsysteem op rust had gezet zei de dierenarts, hij kreeg er een antibiotia kuur bovenop. Morgen is zijn laatste dag en hij is weer helemaal de oude. (dit is voor hem wel normaal, hij kwakkelt wel vaker met zijn niesziekte bij stress en we krijgen hem altijd weer stabiel) we mogen ook de pred gaan afbouwen.

Maar sinds dat mijn oudje weer beter gaat, beginnen mowgli en racoon heel erg te niezen. Racoon nog erger dan mowgli.

Ze zijn niet ziek, eten goed, ogen zijn schoon. Enkel natte neusjes, geen vies snot en heel veel niezen!

Racoon en ons oudje moesten weer voor hun enting, dat hadden we uitgesteld omdat het oudje ziek was. Dus afgelopen maandag weer naar de dierenarts maar nu met racoon en mowgli, onderzoek en enten.
Conclusie, zien er beide goed uit, goed op gewicht niet ziek en zijn geënt...

We hebben nog vrij lang met de dierenarts staan praten, want ondertussen niezen alle 3 de katten met natte neuzen terwijl ze dus gezond zijn.. (oude is ook weer beter, alleen nog medicijnen afbouwen)

Wij vermoeden dat het te maken heeft met de hetelucht verwarming in ons huis..
Wellicht blaast die stof rond, of de lucht te droog of is er een andere reden?
Zomers hebben wij op zolder de airco aan en veel ramen en deuren open in de nachten. Daarnaast zijn onze katten dan bijna de hele dag buiten en kunnen ze in en uit lopen via het kattenluik.maar sinds de komst van mowgli staat die op slot..
De airco staat nu ook uit en de verwarming aan.
We hebben een zee aquarium in de woonkamer van 450 L met een open bovenkant welke zo 4L water per dag verdampt.
Wij kunnen ons dus eigenlijk niet voorstellen dat de lucht in ons huis te droog is.

We hebben een vochtmeter besteld om dit na te kijken, maar deze is nog niet binnen..


Jongens, ik weet niet wat ik kan doen om mijn katjes van hun loopneus af te laten komen..
Ik heb gisteren al de hele dag ramen open gehad voor extra frissenlucht, maar volgens mijn vriend was het savonds juist erger daardoor.

Wie heeft de gouden tip?!

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl


Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Niezende katten, maar niet ziek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:25

Beide katten van mijn zoon waren een paar weken geleden ook ineens aan het niezen. De een heeft niesziekte gehad in het asiel, de ander niet. Die met niesziekte kwalkkelt sowieso altijd wat met zijn gezondheid.
De dierenarts zei dat het gewoon een virusje is, een verkoudheid dus. Bij de ene kat was het na drie weken over, de andere heeft toch antibiotica gekregen en ook bij hem is het nu over.

Een gewone verkoudheid kan dus ook.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

dierenfan
Berichten: 9563
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Niezende katten, maar niet ziek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:21

Heb zelf ook altijd last van de kachel dus kan mij dat goed in denken. Hier ook altijd water in huus ivm de honden en kachel aan doe ik in mijn flat nooit en bij goede vriendin waar ik veel ben doen we hem enkel s avonds aan vanaf eten tot half 9 ofzo. Verder duik ik wel onder een fleece kleed. Deze winter voor het eerst in 10 jaar nog geen heftige aanval gehad met weken lang diverse inhalatie medicatie. Nu is afgelopen zomer mijn bijna 10 jarige hond overleden die kennelijk een vacht soort had waar ik ook allergisch op reageerde

rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:29

Il had hier alle honden en katten aan het niezen, idd door de verwarming.
Lucht was te droog
Heb hier nu water houders aan de verwarming hangen en het is over :)
Dan verdampt het water beter.
Aquarium staat hier ook maar verdampt niet genoeg

Qerty
Berichten: 2007
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Niezende katten, maar niet ziek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:34

Ook mijn je-weet-wel-kater is op het moment aan het niezen. (Nog) geen snot en oogt verder zo fit al een hoentje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, GoogleAdsense, pukkepaard en 50 bezoekers