Hond struiven/ blaasontsteking, welke voer. (Royal Canin.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Hond struiven/ blaasontsteking, welke voer. (Royal Canin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-19 10:46

Wie heeft er verstand van hondenvoer en kan me adviseren?

Onze hond heeft nu in 2 jaar tijd 4 keer een blaasontsteking gehad en blaasgruis.
Meerdere malen ab gehad. Ontsteking trekt weg maar half jaar later steekt weer de kop op.

Onze hond krijg momenteel brokken. Hij is een slechte eter en laat het meestal staan tot in de nacht en eet het dan pas op. Merk brokken is wisselend, vindt niets echt lekker. Natvoer daarentegen echter wel!

Nu adviseerde de DA Royal Canin Urinary. Ofwel de brokken ofwel het natvoer.

Zijn er mensen met ervaring hiermee? Met de aangeraden brokken? Of juist een ander merk?
Kan KVV iets voor ons doen? (Barf is geen optie)
Andere toevoegingen? Supplementen?

Ik hoor graag ervaringen, meningen en suggesties!


Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Hond struiven/ blaasontsteking, welke voer. (Royal Canin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:50

Er is een hoop geschreven over KVV. Verdiep je er eens in. Zou wellicht best een uitkomst kunnen zijn. Nat voer bevat vaak veel zout
Onze honden eten KVV en barf. En inwendig nooit problemen. Gehad tot nu toe “vingers crost”

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:50

Gewoon doen toch?

Overduidelijk dat het voer wat hij nu krijgt,het gruis in de hand werkt.

Wij hebben een kat die daar ook heel gevoelig aan was,met operatie om stenen te verwijderen tot gevolg,sinds dien staan al onze katten(5) op het speciale voer(appart voeren is geen optie en het speciale voer kon prima voor gezonde katten volgens de DA) en sinds dien nooit geen problemen meer gehad.

Wij kopen het wel via zoopje,een stuk goedkoper dan bij de DA.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Hond struiven/ blaasontsteking, welke voer. (Royal Canin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:52


Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-19 10:58

tengeltje11 schreef:
Gewoon doen toch?

Overduidelijk dat het voer wat hij nu krijgt,het gruis in de hand werkt.

Wij hebben een kat die daar ook heel gevoelig aan was,met operatie om stenen te verwijderen tot gevolg,sinds dien staan al onze katten(5) op het speciale voer(appart voeren is geen optie en het speciale voer kon prima voor gezonde katten volgens de DA) en sinds dien nooit geen problemen meer gehad.

Wij kopen het wel via zoopje,een stuk goedkoper dan bij de DA.


Ik ga zeker wat doen maar de vraag is, wat?
Voer wat DA aanraadt?
KVV? Zo ja, welk KVV? Bestaat er KVV samengesteld voor nierproblemen?
Ander merk voer voor nierproblemen?
Een extra supplement? Zag dat Dursydog ook iets heeft met Chinese kruiden?

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-19 11:01

Marjo89 schreef:
Had nog ff wat voor je opgezocht.
Wellicht kan je hier wat mee
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=135492


Dank, hier worden enkele tips gegeven. Maar niet duidelijk een merk KVV welke dit bied.
Heb jij een idee? En dan liefst een KVV welke kleine porties biedt want is kleine hond. Heb vroeger eens van die kg worsten gekocht maar die moest ik dan bevroren in stukken hakken, geen succes kan ik je vertellen!

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Hond struiven/ blaasontsteking, welke voer. (Royal Canin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:06

Volgens mijn dierenarts kon je ook vitamine C 1000mg bij geven aan de hond. (Labrador) is gewoon te koop bij de drogist en moest dan 1 pilletje per dag geven.

Mijn hond had wel struviet(blaasgruis) maar er geen last van. Toen ik stage liep bij de da heb ik haar urine onderzocht en kwam ik daar toevallig achter.
Maar omdat de hond er geen last van had, heb ik het nooit gegeven aan haar.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:20

Heel vervelend TS, maar goed dat je verder naar informatie zoekt.

Toen mijn hond 9 maanden was plaste hij ineens weer veel in huis en had een blaasontsteking en heeeel veel blaasgruis bleek. Dierenarts adviseerde ook speciaal voer maar ik ben overgegaan op kvv. Ik las dat er in brokken bepaalde dingen zitten wat blaasgruis in de hand kan werken. Weet niet meer precies wat want is ondertussen 10 jaar geleden. Na 3 maanden kvv weer urine ingeleverd bij de dierenarts voor controle, en die schreeuwde zowat, wat heb je met die hond gedaan? Geen gruis meer niks.... En hij heeft ook nooit meer last gehad, hij wordt deze maand 11 jaar in goede gezondheid. Al mijn honden krijgen sindsdien kvv en ben er zeer tevreden over.

Ook in de brokken van de dierenarts zitten allerlei dingen waar ik niet achter kan staan als voedsel voor de hond. Het gehalte koolhydraten bijv. is erg hoog en daar kan een hond beter zonder. Sowieso zijn een groot deel van de vitamines later toegevoegd dus kunstmatig. Dat kan ook niet anders als je het productieproces van brokken bekijkt. Vandaar dat ik indertijd over ben gegaan op kvv.

Zelf voeren wij hunters home, deze verkopen het ook in 0,5 kg worsten maar voor jou ws nog te groot. Maar er zijn meerdere goed kvv merken, zoals eerder geschreven ga eens op voerwijzer.com kijken, staat veel informatie op. Ook op barfplaats.nl staat veel info, is deels natuurlijk te vergelijken met kvv qua voordelen tov brokken.

En vitamine C kan helpen maar alleen als het kristallen zijn die als basis calcium hebben. En dat is niet altijd zo dus laat dat eerst onderzoeken door de dierenarts!!! Gemakshalve gaan sommigen ervan uit dat het altijd calcium is omdat dat het meeste voorkomt. Maar is dat niet zo dan vererger je de situatie, er zijn ook kristallen op basis van magnesium namelijk.

Ook verzuur je het lichaam van de hond met langdurig vitamine C en vraag me af of je dat moet willen als er andere, betere oplossingen zijn.

Sterkte TS!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:29

Darf heeft kvv voor honden met nierproblemen: http://darf.info/content/78-kidney.
Vitamine C bij voeren kan ook, maar principe maken honden die zelf aan, als je dat bijvoert dan alleen als kuur.

Sprakeloos

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:06

Jenny21 schreef:
Marjo89 schreef:
Had nog ff wat voor je opgezocht.
Wellicht kan je hier wat mee
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=135492


Dank, hier worden enkele tips gegeven. Maar niet duidelijk een merk KVV welke dit bied.
Heb jij een idee? En dan liefst een KVV welke kleine porties biedt want is kleine hond. Heb vroeger eens van die kg worsten gekocht maar die moest ik dan bevroren in stukken hakken, geen succes kan ik je vertellen!


Dogmeat en natuur&dier verkopen rollen van 500 gram.

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Hond struiven/ blaasontsteking, welke voer. (Royal Canin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:32

Vraagje, waarom voor een hond met nierproblemen? Want blaasgruis hoeft niet door nierproblemen te komen? En dan is voer voor een hond met nierproblemen helemaal niet nodig. Vraag me sowieso hardop af of dat in dit geval nodig is. Kvv belast de nieren minder dan brokken want de voeding is natuurlijker voor de hond.

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:48

Blaasgruis wordt veroorzaakt door calcium, fosfor, magnesium en stikstof (eiwit). Je hebt dus een voer nodig dat goed in balans is, weinig calcium, fosfor en magnesium bevat (de meeste kvv's bevatten daar juist een overmaat aan) en aan de ondergrens zit van ruw eiwit, maar dan wel goede kwaliteit (kvv's hebben meestal wel goede kwaliteit eiwit, maar wel een hoog eiwitgehalte, tot wel 40% op caloriebasis).

Wel is veel drinken belangrijk, of dus vochtig voer. Dat heeft kvv wel als voordeel, maar natvoer of geweekte brokken voldoen hier ook aan.

RC Urinary voldoet precies aan deze eisen, samen met nog wat toegevoegde hulpstoffen die de kans op gruisvorming verminderen.

jaji schreef:
Vraagje, waarom voor een hond met nierproblemen? Want blaasgruis hoeft niet door nierproblemen te komen? En dan is voer voor een hond met nierproblemen helemaal niet nodig. Vraag me sowieso hardop af of dat in dit geval nodig is. Kvv belast de nieren minder dan brokken want de voeding is natuurlijker voor de hond.


De nieren worden voornamelijk door eiwit belast, dus kvv belast de nieren meer dan aangepaste brokken. Wel is het voor beschadigde nieren goed om veel te drinken, dus dat heeft kvv wel als voordeel, maar is net als voor blaasgruis ook op te lossen met passend natvoer of geweekte brokken.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:55

Onze vorige hond had dat ook: blaasontsteking door blaasgruis. Advies van DA: op dieetvoer van Royal Canine. Tijdje dat gegeven, ging prima. Heel langzaam weer op het oude voer overgegaan en weer raak. Toen hebben we haar op de Royal Canine brok gelaten. Daarna nooit meer last van blaasgruis. Dat voer heeft ze een paar jaar gehad, totdat ze in 2017 op 13 jarige leeftijd ingeslapen moest worden.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:16

Mizora schreef:
Blaasgruis wordt veroorzaakt door calcium, fosfor, magnesium en stikstof (eiwit). Je hebt dus een voer nodig dat goed in balans is, weinig calcium, fosfor en magnesium bevat (de meeste kvv's bevatten daar juist een overmaat aan) en aan de ondergrens zit van ruw eiwit, maar dan wel goede kwaliteit (kvv's hebben meestal wel goede kwaliteit eiwit, maar wel een hoog eiwitgehalte, tot wel 40% op caloriebasis).

Wel is veel drinken belangrijk, of dus vochtig voer. Dat heeft kvv wel als voordeel, maar natvoer of geweekte brokken voldoen hier ook aan.

RC Urinary voldoet precies aan deze eisen, samen met nog wat toegevoegde hulpstoffen die de kans op gruisvorming verminderen.

jaji schreef:
Vraagje, waarom voor een hond met nierproblemen? Want blaasgruis hoeft niet door nierproblemen te komen? En dan is voer voor een hond met nierproblemen helemaal niet nodig. Vraag me sowieso hardop af of dat in dit geval nodig is. Kvv belast de nieren minder dan brokken want de voeding is natuurlijker voor de hond.


De nieren worden voornamelijk door eiwit belast, dus kvv belast de nieren meer dan aangepaste brokken. Wel is het voor beschadigde nieren goed om veel te drinken, dus dat heeft kvv wel als voordeel, maar is net als voor blaasgruis ook op te lossen met passend natvoer of geweekte brokken.


Nieren worden door veel meer dingen belast dan voornamelijk eiwit. Juist de kwaliteit van eiwit speelt een rol. Koolhydraten zijn ook zeker een risico voor blaasgruis. Daarnaast bepaald de kwaliteit van de voeding de belasting van het lichaam ook in zijn totaal. Even de samenstelling van RC Urinary opgezocht:

Samenstelling
Rijst, maïsmeel, dierlijke vetten, gedehydreerde gevogelte-eiwitten, maïsgluten, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, mineralen, plantaardige vezels, sojaolie, visolie, Fructo-Oligo-Sacchariden, Tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne)

Het grootste deel bestaat uit plantaardige bestanddelen en koolhydraten, voor een dier waarbij de natuurlijke voeding grotendeels uit vlees bestaat.... Alleen hierdoor creeer je al een behoorlijke belasting voor de hond zijn systeem. Daarnaast is het een totaal bewerkt product. Een aardig deel van de vitamines en mineralen worden bijv. achteraf toegevoegd omdat die tijdens het productieproces verloren zijn gegaan.

Bij blaasgruis is de Ph van de urine bijv. ook belangrijk, dat is bij kvv beter dan bij brokken. Er spelen meer dingen mee dan bovenstaand. En het vochtgehalte is in kvv beter, klopt. Maar dat is zeker niet de grootste reden. Dat is wat te makkelijk gedacht.

Ik snap dat het de theorie is en dat RC zijn voeding daarop aanpast. "Blaasgruis wordt veroorzaakt door calcium, fosfor, magnesium en stikstof". Dat wil niet zeggen dat als je die stoffen in de voeding verlaagt of in "balans" brengt en het probleem van blaasgruis is opgelost.

Maar het is natuurlijk ook mogelijk de hond gewoon gezonde voeding te geven die geen klachten veroorzaakt, zelfs bestaande problemen oplost. Net als bij de mens er eindelijk eens voorzichtig naar lifestyle en voeding wordt gekeken, en dan blijken aardig wat lichamelijke problemen ineens oplosbaar te zijn.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:22

Jenny21 schreef:
Marjo89 schreef:
Had nog ff wat voor je opgezocht.
Wellicht kan je hier wat mee
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=135492


Dank, hier worden enkele tips gegeven. Maar niet duidelijk een merk KVV welke dit bied.
Heb jij een idee? En dan liefst een KVV welke kleine porties biedt want is kleine hond. Heb vroeger eens van die kg worsten gekocht maar die moest ik dan bevroren in stukken hakken, geen succes kan ik je vertellen!


Even een beetje laten ontdooien en dan met een broodmes snijden. Ik heb 1kg worsten gehad voor de kat ;-)

Hoe klein is de hond?

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-19 22:00

Dank voor jullie reactie.

Voor nu heb ik een zak Urinary voer gehaald en kan dan in tussentijd me orienteren welke kvv’s er zijn en wat ze allemaal doen.

Er is zoveel voer en zoveel info te vinden!

Air: hond is 5 kg.
Voorheen heb ik dat ook eens gedaan. Maar was een heel geklungel. Ontdooien, in bakjes doen. Vraag me af hoe goed het is voor vlees als je licht ontdooid en dan weer invriest.
Daarnaast vergat ik vaak te ontdooien en ik ben er ook vies van. Sorry maar ga over mijn nek als ik door Carnibest moet snijden waar echt nog stukjes in zitten....

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Hond struiven/ blaasontsteking, welke voer. (Royal Canin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-19 22:14

Zoveel mensen, zoveel meningen.

Weet iemand het verschil tussen Urinary van RC en Hills?
In de winkel vertelde ze me dat RC het vernamelijk zout maakt zodat ze meer drinken? En Hills dit doet dmv ‘stofjes’ toe te voegen?!?

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Hond struiven/ blaasontsteking, welke voer. (Royal Canin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:09

Ga met blaasgruis en speciaal voer alsjeblieft niet over op kvv. Hou je aan het voer!

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:11

Ik ben dus wel weer pro KVV bij terugkerende blaasproblemen. Mits het om de struvietgruis gaat.

Bandit heeft een blaas/nierdieet, KVV ontwikkeld door een dierenarts. Komt in bakjes van 480g geloof ik. Zelf geef ik het niet omdat het duur is en mijn honden samen +50kg wegen. Maar voor een hond van 5kg scheelt het allemaal niet zoveel op maandbasis. Bandit is een biologische KVV.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...


Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Hond struiven/ blaasontsteking, welke voer. (Royal Canin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:22

RC en Hills, ik vind het een beetje kwestie van smaak van je dier. Ik heb een kat gehad die Hills weigerde, die kreeg dus RC en andersom heb ik het ook meegemaakt. Belangrijk bij blaasproblemen blijft voldoende drinken, ik zou dus kiezen om brok en natvoer (gemengd) te voeren, in het natvoer zit ook extra vocht tenslotte.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Black_Moon, Witje2 en 113 bezoekers