Kan dit wel? Honden op balkon ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Kan dit wel? Honden op balkon ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 11:46

Okay , aangezien het een beetje een obsessie voor mij gaat worden en niet zo goed weet wat te doen ...vraag ik hier maar eens raad en /of advies ( en hoop dat het hier goed staat )

Ik woon in een flat , met een balkon van ongeveer 1 bij 3 meter klein .

Vorige week hoorde ik regelmatig een hond blaffen , ben daar op gaan letten omdat ik het door de nacht regelmatig hoorde blaffen ..

Wat blijkt nu .. er woont daar een jonge ( buitenlandse ) man met 2 honden .. een Duitse herder pup van 2 maanden en een volwassen Turkse herder ..
Deze honden zitten eigenlijk constant op het balkon ..

Ben bij de man aan de deur geweest , ook omdat ik eerst dacht dat er iets met hem aan de hand was en om te vragen hoe en wat over de honden .
De man was erg verbaast dat ik aan de deur stond omdat ik het zielig vond dat die honden continu op het balkon zitten ..
Hij vindt dat de honden prima buiten kunnen zitten omdat ze een warme vacht hebben én omdat het honden zijn ..
Hij zegt dat er een hok staat op het balkon en water en voer ..
Overigens zie ik hem nooit met de honden buiten lopen ..


Wat nu ?
Mijn ogen sluiten hiervoor of toch eens gaan rond bellen ( de woningbouw weet ervan overigens , vinden het ook zielig voor de honden maar tot op heden geen verandering erin )
Wil ook geen zeurpiet zijn ...

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)


Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:52

Dierenambulance om advies vragen. Ik deel hierin zeker jouw mening TS. Wat je eventueel ook kunt doen is bij de politie vragen hoe of wat. Daarmee ben je geen klokkenluider, maar gewoon begaan met het welzijn van de dieren.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kan dit wel? Honden op balkon ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:56

Kan je op zijn balkon kijken vanaf een ander balkon/buiten? Want op zo'n klein balkon ook een hok hebben staan dat groot genoeg is om deze 2 honden een plek te geven... Daarnaast vind ik het vooral voor de pup wel fris nu buiten. Ligt het balkon in de wind/zon?
Misschien ook inderdaad eens melden bij een wijkagent, ik denk dat de dierenambulance weinig kan zolang de dieren in goede conditie zijn. De bewoner zelf vond het vrij normaal begrijp ik uit je verhaal, maar misschien is hij niet zo op de hoogte van hoe dat in NL 'werkt'?

Jam
Berichten: 288
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Veenendaal

Re: Kan dit wel? Honden op balkon ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:57

Phoe goede vraag geen idee of dit toegestaan is, wel zielig.. Misschien eens informeren bij 144 of bij de dierenarts/bescherming wat de mogelijkheden zijn.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:57

Ik vind het buiten zitten niet per se zielig, maar wel het gebrek aan ruimte.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Kan dit wel? Honden op balkon ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:02

Als ze ook s nachts blaffen kan je de politie bellen.
Sowieso kan je de wijkagent eens contacten.

Straat verder heeft de politie jaren terug hond van een balkon gevist.

[o]

tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:03

Je ziet hem nooit met de honden lopen zeg je, ik neem aan dat je bij wijze van niet 24/7 in de gaten zit te houden of zelf thuis bent. Die man zal andere tijden aanhouden dan jij. Ik heb banen gehad, waarbij ik mijn honden op de meest rare tijden uitliet en daarbij ook niemand tegen kwam, wil niet zeggen dat ze niet uitgelaten worden. Honden kunnen prima buiten zitten, zeker van dat ras, ze zullen vast goed uitgelaten worden, anders liggen de hopen poep voor het oprapen

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:07

Wellicht speelt hier een cultuurverschil.
Ik herken die houding naar honden toe wel van mijn schoonfamilie.

Wat ook in me opkomt: die honden hebben 'tenminste nog" een balkon en komen "buiten". Dat kun je van veel binnenkatten niet zeggen. Maar dat is in onze cultuur dan weer heel normaal en maatschappelijk geaccepteerd. Dus zo een man veroordelen, zou hypocriet zijn. Iets aan de situatie proberen te doen, vind ik heel goed. Want ideaal is het zeker niet!
Laatst bijgewerkt door Boras op 30-12-18 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Berichten: 17405
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:08

Ik vind dat je honden en katten niet met elkaar kunt vergelijken, zeker niet in deze situatie.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:09

Wij zijn ze eens wegwezen halen ,dat waren 2 mechelaren op een balkon opgesloten.Ik werkte toen in belgie voor een asiel ,dat gebeurde op bevel van de politie.

Ik zou in nederland denk ik de dierenbescherming in schakelen.En anders de woningbouw dat je last van blaffen heb of zo.
Honden op een balkon houden vind ik niet kunnen,zeker zulke grote honden niet.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:16

Jolien87 schreef:
Ik vind dat je honden en katten niet met elkaar kunt vergelijken, zeker niet in deze situatie.


Natuurlijk begrijp ik je.

Ik hoop jij mij ook een beetje :)

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 12:19

Haha , nee ik zit er niet 24/7 bovenop hoor , maar als ik thuis ben dan zitten ze buiten ..
ik heb een gesprek met hem gehad en hij vond dat ze buiten kunnen en alles geregeld was voor de dieren .
Maar omdat ik nu de pup steeds op een verhoging zie staan ( balkon is op 2 hoog ) valt het me weer op ..een sprongetje is zo gemaakt

Het balkon is niet geheel beschut ..

Vindt het lastig , ikzelf zou het niet zo doen .. pup is nog zo klein ..

Lang geleden hier in de flat ook bezig geweest met een konings poedel die alleen in huis gelaten werd na het overlijden van zijn baasje , het dier huilde als een klein kind .
Kreeg nergens een voet tussen de deur bij de instanties , dier zat goed en kreeg eten zeiden ze ..
Heb de zoon toen aangesproken en samen met hem de poedel club gebeld , er is toen een nieuwe eigenaar gevonden
Ondertussen had ik de sleutel van het huis gekregen en liet hem uit ..

Maarja , daarom .. het is lastig

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

wortel115

Berichten: 2124
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:21

Ik heb geen idee wat het weer nu in Nederland is en ik denk dat je best een melding kunt maken voor te weinig ruimte en beweging.

Aan de andere kant onze rottweiler leeft ook voornamelijk buiten. Wel veel aandacht, beweging en regelmatig uitjes naar het meer. Alleen als het heel warm is komt ze overdag een paar uur binnen verder altijd buiten. Dus opzich buiten leven kan wel.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:21

Lastig vind ik het niet. Als we allemaal onze ogen hiervoor sluiten dan worden dieren nooit beter behandeld. Dierenbescherming bellen en situatie uitleggen. Laat zij maar met de eigenaar gaan praten.
2 honden op een stukje van 3 vierkante meter kan ECHT niet.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Dorus

Berichten: 13198
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Kan dit wel? Honden op balkon ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:31

Er is niks mis met een hond buiten houden, zeker niet als er een hok is waar ze beschutting in kunnen zoeken. Maar de ruimte is voor twee honden wel heel beperkt en de geluidsoverlast zou ik ook niet blij mee zijn.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:33

Ik vraag me daarnaast af of de naaste buren geen stankoverlast ondervinden. Helemaal de afgelopen zomer.....

Misschien biedt die ingang ook mogelijkheden om die dieren weg te krijgen (via de directe buren).

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Kan dit wel? Honden op balkon ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 12:56

Honden buiten prima , maar dan moeten ze wel ruimte hebben ..
Deze dieren zitten op een klein balkon .
Ik overdrijf niet maar ze zitten vanaf 21.30 gister al buiten .. staan tegen de balkon deur op te wachten op de baas -O-

Helaas voor mij kijk ik precies op het balkon als ik op de bank zit en als ik buiten sta te roken dan kijk ik er ook op ..

De buren heb ik gesproken , deze hebben ook last van de honden én medelijden , hebben hem ook al aangesproken maar durven verder niks te doen .. uit angst dat hij boos wordt ..

Ga zo eens in de hal kijken of daar toevallig een nummer hangt van de huisbaas van de woningbouw

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kan dit wel? Honden op balkon ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:06

Je kan het beste 144 bellen hiervoor. Een preventiemedewerker van de Dierenbescherming zal dan een kijkje nemen en indien nodig afspraken maken met de man. Mocht dat niet voldoende zijn zullen zij de politie inschakelen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Kan dit wel? Honden op balkon ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:21

Inderdaad 144 bellen.

Mag toch wel hopen dat hij ze met de jaarwisseling wel naar binnen doet...

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Kan dit wel? Honden op balkon ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 13:25

Nou Amber ... dat hoop ik ook ..
Mochten ze dan met het vuurwerk buiten zitten .. dan bel ik de politie ..

Voor nu het nummer van de huisbaas gevonden

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:27

Das echt sneu waarom heb je die beesten dan. Al wil t niet zeggen dat hij er niet mee loopt. Ik loop ook op de meest afwijkende tijden. Mijn eerste rondje loop ik vaak al om 6.30 en de laatste tussen 23 en 24 uur overdag gaat hij meestal mee dus ziet ook niemand mij lopen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:41

Ah wat een sneu verhaal ;( . In jouw situatie zal ik inderdaad contact opnemen met de dierenbescherming en/of wijkagent. Hij is nu een paar keer aangesproken door zijn buren, dus vind het niet meer dan normaal dat er dan verdere actie wordt ondernomen. Zeker omdat hij niet begrijpt dat dit een dieronvriendelijke situatie is. En daarnaast hebben jij en andere buren er ook gewoon last van...

edit; lees net over huisbaas verhaal:
Ben benieuwd hoe het verdere contact met de huisbaas gaat. Houd je ons op de hoogte?

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:46

2 grote honden houden op een klein balkon.... :n als je hier de dierenbescherming voor belt, denk ik dat die zeker wel even polshoogte komen nemen. :j

Voor overlast kun je terecht bij je verhuurder, maar dat heeft vaak nog wel wat voeten in aarde weet ik uit ervaring.

dierenfan
Berichten: 9599
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:12

Ik heb eens middernacht zoveel stampij gemaakt aan de telefoon over een hond die al 2 dagen non stop aan het gillen was dat de politie een kwartier later bij mij binnen stond (02.15uur) en binnen 1 minuut gaven ze aan dat het idd afschuwelijk was zoiets al 2 nachten non stop te horen. Ze hebben toen geprobeerd die deur te forceren wat niet wou lukken. S ochtends om 8 uur stonden ze er weer met huisbaas en nog meer mensen. Blijkbaar was het een pup van 6 maanden die 4 dagen dus 96 uur alleen in de flat moest blijven omdat zijn eigenares naar haar vriend was....

Tegenwoordig als ik hem hoor langer dan half uur tussen 22.00 en 7.00 uur dan bel ik gelijk de politie. Binnen 15 minuten is zij dan thuis en heeft ze een boete ook.
Overdag moeten we het maar accepteren (inmiddels 1.5 jaar al) dat hij overlast veroorzaakt. Erg banketstaaf als je weet dat ik ook 2 honden heb en dankzij die paniek hond de mijne nooit alleen durf te laten. Ze reageren namelijk op zijn paniek en als ik er niet ben dan ben ik bang dat ze ook in paniek raken (hond van net 2 jaar en 1 van net 6 maanden)

Helaas als ze eten, drinken en onderdak hebben kun je erg weinig tenzij dus s nachts.

Hier tegenover een jong volwassen dobermann die 1x per dag maximaal 500 meter uitgelaten wordt en verder of in huis of in kleine tuin zit. Hij loopt altijd aan een prikband (halsband met pinnen aan de binnenkant) wat inmiddels verboden is. Echter ze kunnen hem met die band om al bijna niet houden (logisch met praktisch geen beweging) dus om die reden zal ik nooit aangifte doen. Nu komt hij tenminste nog 1x per dag 3 minuten op straat....

Was je maar verplicht om je hond fatsoenlijk naar behoefte beweging te geven

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kan dit wel? Honden op balkon ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:20

Voor 1 of 2 honden boven de 35cm schofthoogte moet een kennel minimaal 4.5m2 zijn ern minimal 1.2m breed. Daarnaast zijn er ook eisen aan het hok, en het zou me verbazen als zijn hok daar aan voldoet.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers