Wanneer maak je de beslissing?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 19:41

Een topic die ik het liefst helemaal niet zou openen, maar het is een vraag die al even in mijn hoofd zit. ;(

Onze bejaarde kat is met zijn 15 jaar niet meer de jongste en dit begin je goed te merken, de laatste weken iets meer.
Afgelopen zomer merkte we dat hij wat meer dronk als anders en zijn hiermee naar onze dierenarts gegaan. Er is toen een compleet bloedonderzoek gedaan en omdat we wilden weten in welke hoeveelheid hij artrose had, hebben we hem ook compleet op foto laten zetten, op de foto was te zien dat hij enkel artrose had op beide voorbenen en dierenarts vond hem voor z'n leeftijd ook zeer goed uitzien (goed in z'n vacht en goed op gewicht), ondanks een klein goedaardig gezwel aan zijn achterpootje, hartruisje en wat vocht achter de longen. Uit bloedonderzoek kwam uit dat zijn nieren minder goed werkte, sindsdien krijgt hij medicatie en is het drinken teruggegaan tot het drinken van een normale hoeveelheid.

Dikkie heeft het dus afgelopen jaar heel goed gedaan, op enkele gewichtsproblemen na dan, maar na voerverandering is dit terug goed gekomen. Sinds een 3tal maand beginnen we toch te merken dat er niet meer stabiel blijft in gewicht en zelfs gewicht begint te verliezen. Hij heeft een relatief dikke vacht, maar sinds een 2tal weken begin je toch echt wervels te voelen bij het dooraaien op z'n rug. Het springen op het aanrecht gaat ook moeizamer, net zoals de trap oplopen..het lukt nog allemaal, maar niet meer zo vlot. Hij woog vorige maand nog 5,2kg, maar is inmiddels nog afgevallen, maar helaas kan ik hem niet opnieuw wegen omdat onze weegschaal stuk is. Ook is zijn eetlust sterk verminderd en kan hij het niet allemaal meer opeten, hij geeft dan ook zo'n 2 tot 3 keer per week over. We hebben een éénjarige poes in huis, waar hij steeds zijn dagelijkse speeluurtjes mee had, maar een 2tal weken is dit ook helemaal niet meer en wanneer ze wilt spelen, ziet hij haar meer aan als een lastpost.

Hij is al 15 jaar mijn vriendje (geboren zien worden, in een kerk..)en het liefst zou helemaal niet willen nadenken aan wat als, wanneer, etc..maar we moeten realistisch zijn. ;(

Foto van 3 weken geleden
Afbeelding

Afbeelding

deze zomer
Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:52

Ligt er ook beetje aan of hij graag op straat komt of enkel binnen is en in afgesloten tuin.
Zou namelijk een kat in elk geval niet meer op straat laten gaan als deze mogelijk niet op tijd weg kan komen voor verkeer.

Mijn punt is als het leven een lijden dreigt te worden en er geen reële kans is op verbetering dan houdt het op. Ongeacht de leeftijd.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 19:53

Het is een huiskat, hij heeft dus nooit buiten gelopen. :)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:57

Ach deze heb ik nog gezien :(:)
Is de kat verder nog wel vrolijk etc?
Ben het er wel mee eens als het op alle fronten minder is, leven geen lijden mag worden.
Maar dan moeten ze duidelijk het niet meer allemaal kunnen en dergelijke

lein82

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:58

Ik heb mijn 17-jarige poes afgelopen maandag in laten slapen. Ze was ook al langere tijd ziek en deed het op medicijnen nog goed. Afgelopen maandag zag ik iets in haar ogen, ze wilde ineens niet meer eten, zelfs haar lievelingssnoepjes liet ze liggen. Ik heb om 13 uur gebeld en om 16:30 waren ze bij mij thuis om haar in te laten slapen.

Ik zag het dus aan haar houding en gedrag dat het genoeg was. Tot dan bekeek ik het echt per dag. Zo lang als ze nog vrolijk was, was het goed. Het blijft lastig, hoe dan ook. Sterkte!

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 20:01

Was de enige poes die we toen hadden, zul je wellicht gezien hebben. :)

Hij is altijd heel rustig van aard geweest en heeft dus zo goed als nooit echt uit zichzelf beginnen spelen. Met de komst van de jonge kat vorig jaar is dit veranderd en hadden ze dagelijks hun (letterlijk) speelkwartier, maar dit is nu al enkele weken niet meer. Wel zoekt hij nog steeds affectie bij ons, dus de dagelijkse knuffelmomenten zijn er wel nog steeds.

Zo krijgt hij nu seniorvoeding en zo'n 300gr vlees (blikvoer) per dag, maar van dat laatste eet hij niet veel meer.

GigiGlitter

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:03

Het leven eindigt, vind ik, wanneer ze niet meer echt kunnen leven. Ja, klinkt stom zo.. Maar ik bedoel gewoon de dagelijkse dingen. Het slomer en trager worden, hoeft geen reden te zijn dat je hem moet laten inslapen. Net als mensen, krijgen ook zij moeite, maar dat betekent niet persé direct dat hij niet gelukkig is. Hoe is hij verder? Maakt hij verder een vrolijke indruk? Als dat afneemt, dan is het tijd.. Tot die tijd lekker genieten van iedere dag die je nog kan meemaken met je oude opaatje!

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 20:08

De gehele indruk van hem is compleet anders als bv. enkele weken geleden. Ik ben ook niet iemand die hem snel zou willen laten inslapen en zeker niet omdat dingen slomer, moeilijker en trager gaan..want het liefst hou ik hem mijn hele leven bij me. Ik ben gewoon 'bang' dat ik er te laat bij zou komen, zeker omdat hij de laatste weken een complete omkeek heeft gemaakt in gedragingen, gewicht etc. :(

GigiGlitter

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:09

Ik denk, aan de hand van je verhaal, dat hij nog best eventjes mee kan.. Maar jij kent je kat het beste.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:19

Als het echt genoeg is, is vaak ineens wel duidelijk, vaak als de kat bv niet meer zelf naar de bak kan en niet meer zelf eet en drinkt en er ook geen kans meer is op verbetering. Zolang dat nog goed gaat, dat is belangrijkste. Pijn uiteraard wel bestrijden, zou hij echt lijden en veel pijn hebben waar ook met pijnstilling niet meer te bestrijden is dan is ander verhaal. Maar ja, wat stram, wat kwaaltjes en minder eetlust hoort misschien ook wat bij de oudere kat. Dat hoeft niet altijd gelijk te worden ingeslapen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:26

Nou toevallig overdenk ik dezelfde situatie een beetje.

Mijn Fausto is 16 jaar. Heeft artrose in zijn heupgewricht. Heeft nu nog geen andere kwalen. Laats dacht ik drink je nu meer. Naar de DA maar alles bleek nog in orde.

Voorlopig gaan we nog lekker door. Hij krijgt speciaal voer voor oudere katten met gewrichtsproblemen.

Maar ja...16 is best heel oud voor een kat. Het kan zo omslaan uiteraard.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:32

Ik vind het wel een beetje vreemd dat hij niet sinds vorig jaar op nierdieet staat, of heb ik dat verkeerd begrepen? Als hij er nog niet op staat zou ik dat zo snel mogelijk doen, staat hij er wel al op dan gaat het wel een beetje richting inslapen denk ik.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 20:36

Zijn nierwaarden waren niet zo drastisch dat hij op een nierdieet moest, enkel Seminstra krijgt hij.

NatasjavE: Is een hele moeilijke vraag hé, zeker als ze je zo dierbaar zijn. Hopelijk gaat het nog lang goed met je oudje!

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:43

mijn oudste is nu 18. Vorig jaar nog 2 x geholpen aan zn tanden en kiezen omdat ie daar last van had. Verder is hij doof, heeft lichte artrose in zijn rug, is dement. Hij komt zijn hele leven al buiten, heeft dat ook nog steeds nodig. Ik kan hem ook niet in de tuin houden. Hij gaat er alsnog, hoe dan ook overheen ook al kan hij nog maar slecht springen. Hij gaat nog maar een half uurtje, en slaapt de rest van de dag zowat. Hij eet niet veel meer. Ik voer hem nu een beetje bij met de vitamine pasta. Iedere dag een likje. Maar hij heeft er nog zin in. Ik houd hem van dag tot dag in de gaten. Ik denk dat je echt zelf merkt wanneer hij er geen zin meer in heeft. Sterkte!

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:44

Jolynne schreef:
Zijn nierwaarden waren niet zo drastisch dat hij op een nierdieet moest, enkel Seminstra krijgt hij.

NatasjavE: Is een hele moeilijke vraag hé, zeker als ze je zo dierbaar zijn. Hopelijk gaat het nog lang goed met je oudje!



Mogelijk zijn nierwaarden verslechterd inmiddels? Ook omdat je verteld dat hij afvalt? Overzetten op nierdieet lijkt me zeker nog het proberen waard.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:47

Nier problemen zijn blijvend, de schade die aangericht is, kun je niet meer herstellen.

Als mogelijk is ( zoals jouw geval) kun je je kat op niervoeding zetten, echter is dit ook blijvend en tijdelijk van aard.

Schade aan nieren worden veroorzaak door het eten, zou me niet verbazen als je nogmaals bloedje laat trekken dat de waardes nog slechter zijn.

Mijn kat was sloom, werd mager woog ooit 8kg met 5,5kg was hij mooi en op een dag vertrouwde ik het niet en woog ie 3,9kg.
2 dagen kater liet ik hem inslapen, zeer slechte nierwaarden.... hij werd alleen mager, sloom, en drinkensbak was elke dag leeg....Oja hij zat veel bij de verwarming.

Mijn kat kreeg 3 keuzes
Voeding en elke maand bloed prikken
Infuus, dialyse, voeding en elke maand bloedprikken
Euthanasie

Maar ik moest elke 4-6 weken bloed trekken zo kun je zien of voeding wat doet en ingrijpen als fout gaat.
Omdat enkel waarden 1000x vergroot waten wist ik dat ik die niet meer goed zou krijgen en wilde hem verdere leed en stress besparen

Mijn advies is bloed nemen en niet zomaar op nierdieet zetten

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:50

En op moment dat je met je blote oog kunt zien dat je kat afvalt ben je al te laat.
Dan is er al een proces bezig

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:51

Jolynne schreef:
Zijn nierwaarden waren niet zo drastisch dat hij op een nierdieet moest, enkel Seminstra krijgt hij.

NatasjavE: Is een hele moeilijke vraag hé, zeker als ze je zo dierbaar zijn. Hopelijk gaat het nog lang goed met je oudje!



Ja dat hoop ik ook. Ik heb nog nooit zo lang een kat gehad. De kinderen weten ook niet beter dan dat Fausto er is. Vorig jaar November heb ik onze andere kat moeten laten inslapen. Acute nierproblemen. Was niets aan te redden. Maar die was pas 10 jaar oud.

Sindsdien ook wel geschrokken moet ik bekennen. Had toch echt gedacht dat Boris Fausto zou overleven.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 20:52

Ik zal vrijdag de dierenarts eens bellen om samen te overleggen ivm nieuwe bloedafname etc, want zomaar op dieet zetten ga ik zeker niet doen, zeker als het niet nodig is. Ik heb heel veel over voor hem, maar het moet wel realistisch blijven (qua uitbesteden en leeftijd..hij kost nu al €95/20 dagen).

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:53

tita schreef:
Nier problemen zijn blijvend, de schade die aangericht is, kun je niet meer herstellen.

Als mogelijk is ( zoals jouw geval) kun je je kat op niervoeding zetten, echter is dit ook blijvend en tijdelijk van aard.

Schade aan nieren worden veroorzaak door het eten, zou me niet verbazen als je nogmaals bloedje laat trekken dat de waardes nog slechter zijn.

Mijn kat was sloom, werd mager woog ooit 8kg met 5,5kg was hij mooi en op een dag vertrouwde ik het niet en woog ie 3,9kg.
2 dagen kater liet ik hem inslapen, zeer slechte nierwaarden.... hij werd alleen mager, sloom, en drinkensbak was elke dag leeg....Oja hij zat veel bij de verwarming.

Mijn kat kreeg 3 keuzes
Voeding en elke maand bloed prikken
Infuus, dialyse, voeding en elke maand bloedprikken
Euthanasie

Maar ik moest elke 4-6 weken bloed trekken zo kun je zien of voeding wat doet en ingrijpen als fout gaat.
Omdat enkel waarden 1000x vergroot waten wist ik dat ik die niet meer goed zou krijgen en wilde hem verdere leed en stress besparen

Mijn advies is bloed nemen en niet zomaar op nierdieet zetten


Zelf ook al 2 katten met nierproblemen gehad. Gezonde katten die er ook rondliepen mochten gewoon mee eten met het niervoer. Was geen probleem volgens mijn dierenarts. Enige was dat ze wat dikker konden worden. Andere katten deden het er goed op.
Dus denk dat een nierdieet proberen geen probleem is en zeker het proberen waard.

Ooh lees nu dat de kosten een ding zijn.
Laatst bijgewerkt door Newallure op 01-05-19 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:53

Nierwaardes kunnen snel verslechteren weet ik uit ervaring met onze hond(die net 7 is). Door plotselingestijging van de ureum waarde(als ik het goed zeg, kan ook creatanine zijn) vergiftigde hij zijn eigen lichaam waardoor hij steeds misselijker werd. Hierdoor gaan ze meestal veel overgeven(hij dit keer niet waar ie dat normaal wel snel doet) en hij werd luier/lusteloos en wilde geen eten. Doormiddel van een vocht infuus om de gifstoffen af te voeren is zijn waarde weer gedaalt en voelt hij zich weer goed.

Het is bij deze veranderingen van je kat dus zeker de moeite waard om de waardes te checken en zsm naar niervoeding te switchen want dat kan dan zeker verschil gaan maken. Ook de betere eiwitten van kip kunnen helpen je beestje weer op de been te houden(dit was wat onze da zei). Al weet ik niet exact hoe het bij een kat werkt lijkt het mij de moeite waard het te proberen met speciaal voer. Mocht de kat echt veel achteruit blijven gaan is die moeilijke beslissing helaas toch de enige juiste.
Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst!!

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:01

Ik vind een kat die afvalt en gewoon niet lekker in zijn vel zit gewoon ff oo nierdieet zetten gewoon niet eerlijk tegen beest.

Dadelijk heeft ie compleet iets anders heeft ie pijn ( katten zijn meesters in niet laten zien) maar heee hij heeft lekker nierdieet

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:05

tita schreef:
Ik vind een kat die afvalt en gewoon niet lekker in zijn vel zit gewoon ff oo nierdieet zetten gewoon niet eerlijk tegen beest.

Dadelijk heeft ie compleet iets anders heeft ie pijn ( katten zijn meesters in niet laten zien) maar heee hij heeft lekker nierdieet


Dat zou ik ook zeker niet doen. Ik doelde meer op eerst bloedwaardes checken en waar nodig nierdieet starten. Maar het beeld dat ze schetst is mij zeer bekend bij onze nierpatiënt dus ik gok zomaar dat dat het is.
Overigens ook net een dier met accuut nierfalen in laten slapen die ook zeer rap af viel, alleen het lekkerste nog at, het liefst op een plekje bleef zitten en veel dronk en plaste.

Dus zeker eerst bloed laten checken maar houd rekening met slechtere nierwaardes. Een ontsteking of iets kan natuurlijk ook altijd maar aangezien de kat al slechtere nieren heeft ga ik daar even van uit.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:12

Hoe dan ook veel sterkte met de beslissing, hoop dat je hem nog even bij je kan houden. Zo een lieve schat is die kat van je. Kan helaas verder niks zeggen over wanneer we hebben ons Mango in oktober moeten afgeven, uurtje of 2 nadat we zagen dat er wat mis was hebben we hem in de sedatie moeten laten inslapen die was pas 2jaar. ;(

Edit; Bij hem wisten we dat het genoeg was het moment dat duidelijk werd dat hij niet pijnvrij meer ging kunnen leven.
Laatst bijgewerkt door Lori op 01-05-19 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:13

tita schreef:
Ik vind een kat die afvalt en gewoon niet lekker in zijn vel zit gewoon ff oo nierdieet zetten gewoon niet eerlijk tegen beest.

Dadelijk heeft ie compleet iets anders heeft ie pijn ( katten zijn meesters in niet laten zien) maar heee hij heeft lekker nierdieet



Vraag is wanneer is het genoeg...... dus opper het als opties gezien het beeld en de ervaringen die ik heb.

Sterkte met je kat