Help: mijn kat is dement

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Help: mijn kat is dement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 09:59

Zoals de titel al zegt,

Ik heb een nu 8 jaar oude Pers, en hij is "dement". Hij loopt vaak doelloos rond en hij miauwt heel veel (wordt steeds erger), vooral 's nachts.

Omdat hij al medicatie krijgt voor zijn trombose, en speciaalvoer voor zijn blaasgruis, is het geen optie om hem op medicatie of speciaal voer te zetten voor dementie (dit is in overleg met de DA).

Heeft er iemand tips?

's nachts slapen mijn katten (ik heb er nog 2) gezamenlijk in de "kattenkamer", maar we wonen in een bungalow dus we worden iedere nacht wakker gehouden :Z

Zijn er nog mensen met demente katten? Iemand die ervaringen wil delen?

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3


Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Help: mijn kat is dement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:07

Voor dementie bestaat geen verlichting met speciaal voer. Je zou medicatie overwegen, maar dementie is progressief en zal altijd erger worden. Hoe snel hangt af van de soort dementie en je dier.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Help: mijn kat is dement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:09

Is zijn schildklier gecheckt? Mijn kat (17 jaar) leek ook dement en kon heel klagelijk mauwen, sinds hij zijn schildklier tabletjes krijgt is het over.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Leandra

Berichten: 1591
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Help: mijn kat is dement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:55

Ik wilde inderdaad ook vragen of de schildklier gecheckt is. Het gedrag dat je omschrijft klan ook heel goed bij een te snel werkende schildklier passen. Daar heb je medicatie voor.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Help: mijn kat is dement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 13:22

Bedankt voor jullie reacties! Zijn schildklier is in april dit jaar nog gecheckt geweest, zou dat in deze korte periode ineens erg sterk achteruit kunnen zijn gegaan? En verklaard dat ook het doelloos rondlopen?

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:29

Onze oude poes was ook aardig dement. Zij is ook ruim 20+ geworden. Ook idd mauwen, of ergens een hoek inlopen en vervolgens niet snappen dat je om moet draaien. Dan zat ze daar een tijdje dom te zitten. Waarschijnlijk had zij ook last van de schildklier.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:38

Een schildklierwaarde kan in korte tijd veranderen.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:43

Die van ons werd spontaan 'dement' toen z'n nieren het begaven. Dus dat is ook iets wat je misschien even wil testen.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Help: mijn kat is dement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 13:49

oke dan gaan we toch weer terug naar de dierenarts! Bedankt voor het meedenken!

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:52

Ik ga nu misschien een rare vergelijking maken. Maar mijn oma heeft ook dementie. Dit in combinatie met diabetes. Bij haar merk je extreem dat als haar suiker te hoog is, dat zij nog meer last heeft van vergeetachtigheid. In plaats van 3x hetzelfde binnen 5 minuten te vragen, vraagt ze wel 20x hetzelfde bijvoorbeeld. Ik heb geen idee of dit ook kan bij dieren, maar wellicht ook iets om op te testen. Ik zou denk ik sowieso het bloed weer laten testen. Er kan veel veranderen in 8 maanden tijd :-)

Edit: ik zie dat je al terug gaat naar de dierenarts, super!

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Help: mijn kat is dement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 14:00

Dropneus95: ik denk dat je er zeker gelijk in hebt dat lichamelijke klachten de dementie kunnen verergeren, het is ook wel zo dat het miauwen en "spoken" verergerd is sinds hij een blaasontsteking heeft gehad, maar juist nu dat allemaal weer verholpen is en hij zich weer een stuk beter voelt, is het miauwen steeds vaker gekomen. Dus dat vind ik zelf een beetje tegenstrijdig als je begrijpt wat ik bedoel.

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Help: mijn kat is dement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:11

8 jaar is toch ook in de verste verte niet oud? Ik ben benieuwd wat er bij de dierenarts uit komt.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 15:35

DiantaM schreef:
8 jaar is toch ook in de verste verte niet oud? Ik ben benieuwd wat er bij de dierenarts uit komt.


Helaas worden Perzen niet zo oud.... en deze heb ik "gered" dus ik weet ook niet precies hoe oud hij is, maar moest je hem zien dan zou je ook vinden dat hij op leeftijd is :)

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Liesjeloef

Berichten: 1882
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Breda

Re: Help: mijn kat is dement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:53

Cholodin! Dit is verkrijgbaar in een honden en kattenversie. Hier een dementerende hond die iedere avond een uur voordat wij gaan slapen een pilletje krijgt. Is vrij verkrijgbaar. Helpt hem enorm: 's nachts niet meer piepen, niet de weg kwijt zijn. Als we vergeten dat pilletje te geven is hij heel de nacht onrustig.

Wellicht het proberen waard?

Sintels Tessa | v. Grafiet | Dressuur L2+29

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Help: mijn kat is dement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:57

Wij hadden een dementerende kater van bijna 20. Je merkte dat omdat hij af en toe ineens kennelijk niet meer wist waar hij was. Dan zat hij met zijn rug naar je toe heel zielig te miauwen.

Een poes die we hadden en die ook 18+ was vertoonde een tijdje hetzelfde gedrag. Bij haar bleek oorontsteking de oorzaak te zijn. Na behandeling kon ze weer horen en was ze weer heel gewoon.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Help: mijn kat is dement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 16:48

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Mocht er bij de da niets uitkomen dan hou ik de pilletjes in gedachten!

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

fleurtjeuh
Berichten: 10299
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Help: mijn kat is dement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:02

Als tips zou ik je de volgende dingen willen meegeven.
Laat een uitgebreid bloedonderzoek doen.
Lever
Nieren(ook de sdma(vroege marker voor nierschade))
Glucose met fructosamine
T4 (schildklier)

Love is Love

My current situation is not my final destination.

GabberGill

Berichten: 5672
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:12

ik heb 3 perzen gehad allemaal 15 jaar oud geworden. Dus ze kunnen wel degelijk oud worden. Daarbij hadden we er 1 met een vochtbel in zijn hersentje waardoor zijn linkerkant minimaal functioneerde en zijn tong altijd naar buiten hing en of dat nog niet erg genoeg was had hij geen middenrif waardoor al zijn ingewanden door elkaar zaten en als klap op de vuurpijl een dubbel borstbeen. hahahahaha kortom 8 jaar is minimaal voor een pers naar mijn weten. Ze moeten toch wel de 12 kunnen halen. Wat hij heeft kan ik je niet mee helpen daarvoor heb ik te weinig medische kennis op dat gebied.

Laat je niet misleiden door het zogenaamde oudheidsverhaal. Katten gaan vaak in een bubbel zitten wanneer er lichamelijk iets niet lekker zit. Succes bij de dierenarts en ik hoop op een beetje goed nieuws.

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Help: mijn kat is dement

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:25

Was er al bloedonderzoek gedaan?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Cynthia82

Berichten: 9297
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:33

Perzen worden gemiddeld 12-14 jaar. De mijne die vorig jaar is overleden was ook 15, dus 8 is helemaal niet oud voor een pers.

Die van mij mankeerde niets, geen merkbare artrose of dementie. Hij werd ziek en was binnen 3 weken dood.
De nu oudste is 13, krijgt sinds 3 weken pijnstillers tegen artrose en lijkt ook dement. Ook ‘s nachts hard mauwen alsof ze in paniek is en overdag soms kijken of ze water ziet branden.
Zij oogt dus veel ‘ouder’ dan die ander en ziet er inmiddels ook uit als een hoogbejaarde ;)

Haar schildklier is 3 weken geleden getest. De waarde moet volgens mij tussen de 20-60 liggen en was 37, dus keurig.
Bij haar dus hoogstwaarschijnlijk dementie. Dierenarts gaf als tip om ‘s nachts een lampje en of muziekje aan te laten.

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:47

RyanneZarita schreef:
DiantaM schreef:
8 jaar is toch ook in de verste verte niet oud? Ik ben benieuwd wat er bij de dierenarts uit komt.


Helaas worden Perzen niet zo oud.... en deze heb ik "gered" dus ik weet ook niet precies hoe oud hij is, maar moest je hem zien dan zou je ook vinden dat hij op leeftijd is :)


Oh, mijn pers is 15.5 geworden, die van mijn ouders ruim 18 jaar.

Don't take anything for granted


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Marjo en 161 bezoekers