Groep cavia's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Groep cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 17:17

Begin volgend jaar willen we waarschijnlijk een nestje van een van onze zeugjes. We kunnen een beer lenen van een kennis, die daarna weer terug zal gaan.
Nou vroeg ik mij af of het mogelijk is om een beer te houden in de groep die we nu hebben (mits gecastreerd natuurlijk). Er zitten nu 11 zeugjes en een oudere gecastreerde beer. Koppelen met de zeugjes verwacht ik geen problemen mee, maar ik vroeg mij af of het met die andere beer zou kunnen.
De beer die we nu hebben is totaal niet dominant, maar ik vraag mij af of het goed gaat met 2 gecastreerde beren en 11 zeugjes.
Cavia's hebben hier genoeg ruimte en ik ben ook niet van plan om een tweede beer er bij te houden, maar ik ben wel nieuwsgierig. :o


melody7

Berichten: 13684
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:24

Meerdere castraten op een groep zeugen gaat bijna nooit goed. De castraten gaan dan ruzie om de dames maken, dus je moet twee behoorlijke softies hebben wil dat lukken. Proberen kan natuurlijk altijd. Bij zo'n grote groep met veel ruimte zal het wel wat meer kans maken dan bij een paar zeugjes :)

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Groep cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:32

Ik zou het niet doen idd weinig kans van slagen. De keren dat ik het geprobeerd heb vlogen ze elkaar gelijk aan.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Groep cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 01:07

Ik ben begonnen met twee beertjes, geen broertjes maar kenden elkaar wel al van jongs af. Altijd lol gehad samen, soms wel eens een klein ‘meningsverschil’ maar nooit vechten etc. Uiteindelijk samen weggebracht om te castreren.

Ondertussen was ik al even een groepje zeugjes aan het ‘opbouwen’.
Nadat m’n twee castraten niet meer vruchtbaar waren zijn ze samen naar de grote stal + uitloop gegaan bij de zeugjes. Heb tussen de vijf en negen zeugjes gehad altijd, viel soms eentje weg door ouderdom etc.

Ze hebben nooit ruzie gehad :) , altijd vredig samen geleefd met hun vrouwtjes haha. Meestal hadden ze beide wel hun eigen favoriete dames :D .

Maar ik besef heel goed dat dit eerder de uitzondering op de regel is, waarschijnlijk doordat ze samen zijn opgegroeid, altijd alles met z’n tweetjes gedaan hebben en daarna meteen in een hele grote stal met uitloop kwamen, met voldoende zeugjes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Googlebot, IASCrawler en 141 bezoekers