Advies gevraagd voor allergische hond, welke KVV?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Advies gevraagd voor allergische hond, welke KVV?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 22:03

Ik heb een golden retriever van 2 jaar met een aantal medische problemen. Misschien dat er iemand op bokt is die mij een handje verder kan helpen.

De problemen begonnen toen hij ongeveer 6 maanden oud was, gigantisch lang proces. We zagen iedere week de dierenarts, dermatoloog, second opinion en het bleef maar door gaan. Natuurgeneeskundige, accupunctuur, osteopathie, ik heb een hele hoop geprobeerd (uit wanhoop).

Inmiddels gaat het stabiel met Bommel, al een tijdje geen oorontstekingen meer. Nog wel veel jeuk en de huid vertoont nog allergische verschijnselen- maar het is bij lange na niet zo erg als dat het was. Hij was namelijk van top tot teen helemaal open en zat onder de korstjes en hot spots.

We weten nu sinds 1 jaar dat Bommel ernstig! allergisch is voor huisstofmijt, voorraadmijt, meelmijt, hooimijt en farinae mijt. Daarnaast ook voor de plant Bijvoet welke in augustus en september bloeit. In deze maanden heeft hij dan ook extra last.

Uiteraard in huis een hele hoop aanpassingen gemaakt m.b.t de mijten, op dit moment ben ik niet direct opzoek naar advies daarover aangezien ik mij daar goed in heb verdiept. Ik voer Bommel nu 1 jaar ongeveer KVV Fresh van Farmfood. De varianten die ik voer zijn Rundvlees Compleet en Pens&Hart. Ik merk dat hij het er wel oké op doet maar ik denk dat het beter kan. Bommel krijgt een tabletje van 8mg apoquel per dag, we zijn begonnen met 32mg en in de maanden augustus/september is het zonder een hoge dosering apoquel ook (nu nog...) absoluut niet onder controle te krijgen. Ik geef hem verder niets tussendoor en ook botjes etc zijn het huis uit. Het enige wat ik Bommel nog geef zijn gedroogde stukjes Runderhart van Farmfood (voor op de hondenschool) welke dan eerst in de vriezer hebben gelegen vanwege het voorraadmijten verhaal.


Ik heb recent een voedsel allergie test gedaan via OerVoer en daar kwam uit dat Bommel hoog (risico vol allergisch) scoort op een aantal producten.

Namelijk:
Pruimen
Tamme eend
Fazant
Gans
Kalkoen
Eiwit
Eigeel
Duif

Nu ben ik opzoek naar een compleet KVV merk waarbij ik Bommel voldoende smaken kan geven waar hij nog wel tegen kan. Mijn doel is om zijn klachten zo goed mogelijk onder controle te krijgen en ik heb het gevoel dat perfecte voeding daarvoor de basis is. Zoals eerder vermeld, hij doet het op de FarmFood redelijk maar ik denk dat het beter kan en ik wil het beter! Ik heb ergens gelezen dat eiwit verwerkt zit in alle KVV samenstellingen dus ik weet niet zo goed waar ik het op dit moment moet zoeken qua advies. Mijn natuurgeneeskundige had Farmfood aangeraden welke ik nu al geef en mijn dierenarts weet er op dit moment ook geen raad mee. Over de maanden heen hebben we overigens ook nog verschillende supplementen geprobeerd ter ondersteuning maar dit helpt weinig.

Wie weet zit er iemand op bokt met een vergelijkbare ervaring of veel kennis over rauwe vleesvoeding voor honden, dan hoor ik dat heel graag!

Alvast super bedankt voor de tijd en moeite :) :evaw:

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Re: Advies gevraagd voor allergische hond, welke KVV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:22

Wat een drama voor je hond en voor jouw! Ik zou zeggen, vraag eens op het Barfplaats forum, daar zit heel veel informatie. En daarnaast zou ik je nog willen attenderen op Petbiome.org : https://www.petbiome.org/

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Advies gevraagd voor allergische hond, welke KVV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:33

Hier ook eem golden met allergien ik voer germ kvv maar blikvoer van Terra pura maar weet niet hoe het dan zit met de voorraad mijt. Ik geef paard, zalm en wild. Misschien erns kijken of dat wat is , wij zijn er erg blij mee, is nog niet 100% maar dat gaan we ook niet meer halen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Advies gevraagd voor allergische hond, welke KVV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:20

De hond van mijn stiefvader (een schapendoes) heeft hetzelfde probleem. Wij voeren hem Wolfsblut, en hier doet hij het heel erg goed op, heeft ook geen jeuk meer en bijt zichzelf niet meer stuk.

Mijn eigen hond heeft een glutenallergie en die voer ik ook wolfsblut (de zalmversie) en dit gaat super, hond zit heel mooi in haar vacht, glimt mooi en heeft goede ontlasting.

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Advies gevraagd voor allergische hond, welke KVV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:46

Je zou eens contact kunnen opnemen met Corine Bunschoten van Bunschoten Diervoeders ( Carnibest ). Zij kan je vast wel adviseren.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Advies gevraagd voor allergische hond, welke KVV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:31

ik vind die extra toevoeving van allergisch aan eiwit en eigeel erg grappig als je hond ook allergisch is aan kip. Blijkbaar zien voedingsadviseurs het verband niet tussen eieren en kip 8)7

Maar goed terug on topic.
Ik heb zelf een hond die allergisch is aan nagenoeg alles dat pluimen heeft en glutten intollerant is. Ik voer een combi van brok (Wolfsblut Down under en Wild pacific) en kvv. Voor kvv is goed labels lezen, want veel merken gebruiken kip, eend of kalkoen als botaandeel.
Zelf voer ik na een eliminatiedieet en daarna veel uitproberen volgende diersoorten: Rund, konijn, lam en alle soorten vis die in kvv verwerkt worden of soms witvis (kabeljauw, polak,...) uit mijn eigen vriesvak. Diersoorten die eventueel hier ook lukken, maar die ik slechts af en toe neem omwille van het hogere purinegehalte zijn haas, hert en geit.
Merken waarvan ik weet dat het botaandeel vd gekozen diersoort komt zijn: Degomeat (opgelet, niet alle mixen), Dogmeat, Alaska, Huntershome, Naturis, Kivo (niet allemaal), kiezebrink, barf menu, haaksbarf
Waarschijnlijk zijn er nog wel, maar die heb ik zelf dan nog niet gevoerd.

Succes met je zoektocht en hopelijk krijg jij je hond ook jeukvrij.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 10:31

elbony schreef:
Wat een drama voor je hond en voor jouw! Ik zou zeggen, vraag eens op het Barfplaats forum, daar zit heel veel informatie. En daarnaast zou ik je nog willen attenderen op Petbiome.org : https://www.petbiome.org/


Drama kun je wel zeggen ja :+ Barfplaats is een goeie, ik zal daar eens informeren. Heb je zelf ervaring met Petbiome?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 10:33

rumay schreef:
Hier ook eem golden met allergien ik voer germ kvv maar blikvoer van Terra pura maar weet niet hoe het dan zit met de voorraad mijt. Ik geef paard, zalm en wild. Misschien erns kijken of dat wat is , wij zijn er erg blij mee, is nog niet 100% maar dat gaan we ook niet meer halen.


Waar is jouw golden allergisch voor? Ik had een keer een voeradvies gedaan bij Voerwijzer en die raadde mij ook Terra Purra aan. Zal nog eens even kijken, heb eigenlijk ook geen idee hoe dat met die mijten zit. Hoeveel gram voer jij van het blikvoer? Bommel zit nu op 600gram van vers vlees (voeradvies is volgens mij 800gram maar hij is al aan de dikke kant en doet het hier goed op) en wij zitten nu op 3,50 euro per dag volgens mij.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 10:35

CharmingS schreef:
De hond van mijn stiefvader (een schapendoes) heeft hetzelfde probleem. Wij voeren hem Wolfsblut, en hier doet hij het heel erg goed op, heeft ook geen jeuk meer en bijt zichzelf niet meer stuk.

Mijn eigen hond heeft een glutenallergie en die voer ik ook wolfsblut (de zalmversie) en dit gaat super, hond zit heel mooi in haar vacht, glimt mooi en heeft goede ontlasting.


Voeren jullie Wolfsblut kvv of brok? Ik kan namelijk op internet niets vinden over KVV van hun. Of ik kijk verkeerd :+

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 10:36

truus1957 schreef:
Je zou eens contact kunnen opnemen met Corine Bunschoten van Bunschoten Diervoeders ( Carnibest ). Zij kan je vast wel adviseren.


Carnibest spreekt mij echt aan!
Met hoeveelheid wat wij onze hond horen te geven zouden we op iets van 6 euro per dag zitten. Ik heb er een hoop voor over. Maar nu met 3,50 euro per dag en zijn supplemeten/medicijnen zijn we al meer dan 200 euro per maand kwijt aan alleen voeding. Om die reden wil ik het nog wel een beetje in dezelfde prijscategorie zoeken. Zo jammer want ik vind Carnibest een onwijs goed merk.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 10:38

petitparis schreef:
ik vind die extra toevoeving van allergisch aan eiwit en eigeel erg grappig als je hond ook allergisch is aan kip. Blijkbaar zien voedingsadviseurs het verband niet tussen eieren en kip 8)7

Maar goed terug on topic.
Ik heb zelf een hond die allergisch is aan nagenoeg alles dat pluimen heeft en glutten intollerant is. Ik voer een combi van brok (Wolfsblut Down under en Wild pacific) en kvv. Voor kvv is goed labels lezen, want veel merken gebruiken kip, eend of kalkoen als botaandeel.
Zelf voer ik na een eliminatiedieet en daarna veel uitproberen volgende diersoorten: Rund, konijn, lam en alle soorten vis die in kvv verwerkt worden of soms witvis (kabeljauw, polak,...) uit mijn eigen vriesvak. Diersoorten die eventueel hier ook lukken, maar die ik slechts af en toe neem omwille van het hogere purinegehalte zijn haas, hert en geit.
Merken waarvan ik weet dat het botaandeel vd gekozen diersoort komt zijn: Degomeat (opgelet, niet alle mixen), Dogmeat, Alaska, Huntershome, Naturis, Kivo (niet allemaal), kiezebrink, barf menu, haaksbarf
Waarschijnlijk zijn er nog wel, maar die heb ik zelf dan nog niet gevoerd.

Succes met je zoektocht en hopelijk krijg jij je hond ook jeukvrij.


Dankjewel voor je tips! Met de huisstofmijt zal hij helaas nooit jeukvrij zijn, maar hopelijk wel beter dan nu :D

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:42

Unbeatable mijn hond is allergisch voor granen, kip, rund daarom kies ik dus voor paard, wild, zalm.
Mijn hond weegt 30 kg en is keurig op gewicht en ik voer iets meer dan aangegeven ik voer 900 gr per dag. Verdeeld over 3x omdat ook nog voor hem 450 in 1x teveel is kan zijn maag ook niet aan.
Ja ik zit ook aan de € 6,- per dag maar of ik nou medicijnen moet bijgeven wat ook niet goedkoop is of regelmatig bij de dierenarts zit omdat het weer niet goed gaat is dit mijn keus.

Ik haal het meestal op in Nijmegen, scheelt verzendkosten, en soms doe ik niet alleen Terra Pura maar ook Buddy's bite en dan ook wild en enkele keer lam, dit is iets goedkoper
Het gaat nu al een jaar goed en dat is me ook heel veel waard.

Maar je moet echt naar je hond kijken je kan ook even met haar bellen voor overleg. Zie site buddysbite voor telefoon nr.

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:19

Wat vervelend, hier helaas ook ervaring met een hond met allergieen (jeuk, oorontsteking, blaasgruis, hyperactief).

Wat hier belangrijk is is om ook geen rijst te voeren bijv. daar zijn ook veel honden allergisch voor terwijl het vaak als hypoallergeen wordt bestempeld. Wat dus lang niet altijd zo is. (indertijd had carnibest ook rijst in het diepvriesvlees, maar weet niet of dat nu ook nog zo is).

Mijn hond krijgt al geruime tijd hunters home, uit de diepvries, en te bestellen per diersoort. Dat is erg fijn want veel merken mixen inderdaad en dat is lastig met allergieen.

Indertijd ook veel informatie gevonden op barfplaats en voerwijzer.

Heel veel sterkte!

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:25

Ben benieuwd of je inmiddels een oplossing gevonden hebt? Heb je iets gehad aan barfplaats?
Je zou ook nog contact op kunnen nemen met Tannetje Koning en na overleg evt overgaan op bandit. Dit is wel ook erg duur voer.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:35

Dit klinkt alsof hij eigenlijk allergisch is voor vaccinaties, daar krijg je ook door de oplossingen vaak dit soort klachten.
Dit had mijn vorige hond ook.

Ik kan je 3 routes aanraden
klassieke homeopatie
Tannetje Koning
Bioresonantie Visioen-Wies Dekkers, of anders vragen of zij iemand kent die ook behandelt met BR

Allemaal gaan ze terug naar de oorzaak.

Bij mijn hond heeft bioresonantie uiteindelijk zijn leven gered.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Advies gevraagd voor allergische hond, welke KVV?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 17:29

Zo het duurde even maar hier even een update. Inmiddels overgestapt naar Cytopoint injecties 1x per maand (in plaats van apoquel tabletten) voor de jeuk, is pas een paar dagen geleden dus ik kan weinig zeggen of dat het tot zover helpt. Dit doe ik in combinatie met Atruventrin (desensibiliseren 1x per maand) en Redonyl visolie capsules. Ik ben nu overgestapt op kvv van Carnivoer maar hier nog niet helemaal tevreden over want hij lijkt vaak last te hebben van misselijkheid, dus ik ben weer opzoek naar een andere oplossing. Vaccinaties doen we 1 keer per jaar voor de Ziekte van Well en voor de rest m.b.v titersessies, hij hoeft nu pas over 3 jaar weer gevaccineerd te worden. Ik heb homeopathie al geprobeerd, ben zelf ook geen voorstander van alle medicijnen, maar de natuurgeneeskunde helpt een aantal maanden en dan komt de jeuk net zo hevig weer terug, zonder de medicijnen wordt de hond helemaal gek. Ik heb accupunctuur ook geprobeerd en ook een reading laten doen bij een dierentolk. Bioresonantie heb ik nog niet geprobeerd, ik zal mij hier eens in verdiepen.

Dus al met al weer een dierenarts rekening van 266 euro verder en nog steeds jeuk.