Chemische castratie werkt niet

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Goof

Berichten: 28529
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 13:06

8 weken geleden heb ik mijn 2,5 jarige labrador reu chemisch laten castreren. De reden hiervoor is omdat hij tijdens het wandelen constant kwijlend en schuimbekkend aan plasjes ligt te likken, loopt te klappertanden en hij vliegt ineens naar links of rechts als hij iets ruikt. Gedragsmatig is het verder een tophond, onderdanig, supersociaal, rijdt niet.
Ik heb eerst telefonisch contact opgenomen met de kliniek en bovenstaande voorgelegd, de assistente adviseerde me zeker om (chemisch) te castreren zodat dit niet meer zou voorkomen.
De dierenarts die het implantaat plaatste zei dat het ong. 3 weken zou duren voor ik iets zou merken. Na 3 weken merkte ik niets, ik heb het nagevraagd en toen zij de dierenarts dat ik tot 6 weken moest wachten. Het kwijlen en schuimbekken moest zeker overgaan.
Na 6 weken merkte ik nog niets, vorige week (toen ik op 7 weken zat) heb ik wederom gebeld. Toen ik het weer voorlegde gaf ze aan dat ik tot 8 weken moest wachten en dat het kwijlen en schuimbekken ook gewoon aangeleerd gedrag kan zijn en dat er misschien helemaal niks verandert. Naar mijn mening zou dat niet zo zijn omdat dat gerelateerd is aan zijn hormonen en zou dat dus moeten ophouden. De dierenarts gaf in het laatste gesprek aan dat chemische castratie enkel is om hem onvruchtbaar te maken en verder niet. Dit spreekt alle info op internet tegen.
Iemand ervaring met chemische castratie die niet goed werkte? Of een andere mening en zit ik er gewoon naast?


Zoe_97

Berichten: 9441
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:16

een gemische castratie is net al een gewone castratie inderdaad het onvruchtbaar maken. Dit neemt wel de hormonen weg, maar daarom niet het gedrag dat je voor ogen had. gedrag is heel vaak gewoonte geworden. ik ken genoeg gecastreerde reuen die vroeger eens gedekt hadden, die nog gewoon teven dekken.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Mitxa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:18

Ik denk dat er een implantaat ingezet is? Ik heb destijds een kat/sphynx gehad die ik chemisch heb laten castreren, maar die implantaat is of er niet goed ingezet, of er weer uitgekomen. Er was niks te voelen en er gebeurde ook niks. Nu verwacht/hoop ik dat wij een uitzondering waren en ik weet ook niet of het bij honden wel te voelen is? Misschien dat je het even kan checken.

xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:28

mijn da vertelde mij, toen ik informeerde naar chemische castratie ivm gedrag, dat een chemische castratie alleen tegen ongewenst reu grdrag werkt, als desbetreffende chemische castratie gedaan is voor het gedrag optreed. Of anders toch vrijwel direct, voor dat het gedrag een gewoonte is geworden.

Als eenmaal het gedrag er is, wordt het snel een gewoonte als het dier er mee doorgaat en dan helpt die chemische castratie niet meer daar tegen. En is het dan puur alleen onvruchtbaar maken en verder niets.

Zo is het mij uitgelegd in elk geval.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Goof

Berichten: 28529
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 13:35

Duidelijk. Lijkt mij nog steeds dat door de verminderde hormonen het najagen van teefjes ook verdwijnt. Vreemd.
Het implantaat is goed gezet trouwens.

Zoe_97

Berichten: 9441
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:37

je reu ruikt die geur nog altijd, of hij nu hormomenen heeft of niet. het reageren op die geur is een gewoonte en dus aangeleerd gedrag

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:40

Mijn ervaring is dat chemische castratie toch wel een inwerk tijd van 12 weken kan hebben Na 6 mnd moet het herhaald worden dus sommige mensen hebben maar een aantal weken profijt van een chemische castratie...

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:40

Die van mij heeft ook maar minimale verandering met chemische castratie.. hij is nooit echt vervelend geweest, maar ik vind/vond het oplikken van die plasjes en het klappertanden smerig en vervelend. Maar het is dus zo minimaal dat ik niet over ga tot definitief castreren.

De rottweiler van mijn ouder is ook chemisch gecastreerd tegelijk met die van mij ( ong 4 mnd geleden) en hij begint nu pas te veranderen

Goof

Berichten: 28529
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 13:56

Mmm duidelijk.
Jammer dat mij dus wel die chemische castratie aangeraden is om dit gedrag tegen te gaan.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:03

Bij mij werkte de chemische castratie ook niet tegen likken en kwijlen. De reden was bij ons echter medisch. Erna hebben wij hem moeten castreren en stopte dat gedrag wel.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:05

Toen ik nog in de dierenartspraktijk werkte deden wij ook veel met de chemische castratie (implantaat). Eigenlijk alleen maar succesverhalen mee meegemaakt, ook als mensen het enkel deden voor dit soort gedrag.
Vreemd dus dat het bij jouw hond niet wil werken, ik zou het voor alle zekerheid nog wel even de tijd geven...

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:13

Ik ken het alleen van bij katers maar daar is wel heel opvallend dat de ballen slinken tot kleine knikkertjes is dit bij jou reu ook het geval?
Zodra de ballen weer gaan groeien komt ook de neiging tot dekken terug.

elise t.

Berichten: 338
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:13

Onze reu is chemisch gecastreerd,wij merkten al binnen 2 weken een verandering,niet meer rijen op onze teef,niet steeds zijn potlood eruit in opgewonden toestand en het krimpen van de balletjes.
Is het implantaat er bij jullie reu soms uitgekomen ?

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:16

Ik weet uit de tijden dat ik stage liep (dierenartsassistente) dat we ook een reu hadden binnen de praktijk die er niet of nauwelijks op reageerde. Het schijnt dat sommige reuen dat gewoon hebben. Toen hij daadwerkelijk gecastreerd was, was zijn gedrag een heel stuk beter. Maar is er een reden om zijn ballen eraan te laten zitten? Of was de chemische castratie als een test?

Every horse deserves to be loved by a little girl at least once in it's life...

xDarkness

Berichten: 480
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:19

Hier ook een 10 jarige reu chemisch gecastreerd en hier is het likken wel iets minder geworden en het irritante dominante gedrag ook. Je ziet aan het krimpen van de ballen van je hond of het implantaat ook daadwerkelijk werkt, haha. Heeft je hond kleinere ballen gekregen vergeleken voor de castratie, doet het implantaat zijn werk. Of je hond er daadwerkelijk baat bij heeft is natuurlijk een tweede.

Isabel

Berichten: 2262
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:22

(Chemische) castratie stopt het gedrag alleen maar als het veroorzaakt wordt door hormonen. Als het inmiddels aangeleerd gedrag is, of als het een andere oorzaak heeft, zou ik het proberen op te lossen dmv training.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

dierenfan
Berichten: 9546
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:27

Ach, heb mijn hond ook chemisch laten castreren op advies van de dierenarts toen. De chemische castratie werkte super.

Wat ze echter was vergeten te vertellen dat een binnenbal bij chemische castratie zeer sterk de neiging heeft te gaan verkleven.... Dit heeft mijn hond zeer veel pijn gegeven en daarnaast mijn flink veel onnodige euro's gekost wat ik dan nog het minst erge vind aan het hele gebeuren.

Hier nooit meer chemische castratie maar gewoon dag dag ballen

joyce83

Berichten: 5167
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:31

Zijn de balletjes wel flink gekrompen of zijn deze nog van formaat van voor de chemische castratie?

Wij hebben onze hond eerst chemisch laten castreren om te kijken of het gedrag zou veranderen en dat was zo, problemen waren niet ineens weg maar hij werd iets rustiger in zijn hoofd en weer bereikbaar als hij uit viel. Gedrag kwam weer terug toen de chip uitgewerkt raakte en daarna is hij gecastreerd. Echter een loopse dame in huis vind hij toch wel heeeel erg leuk.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

Mizora

Berichten: 18060
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:32

Welk middel is gebruikt? In principe wordt de testosteron-productie stilgelegd dus of het werkt kan met een testosteron-bloedonderzoek bepaald worden. Het zou wel degelijk namelijk dit gedrag tegen moeten gaan eigenlijk, dat kwijlen en schuimbekken bij plasjes is namelijk typisch hormonaal gestuurd gedrag.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Palmera

Berichten: 9440
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:29

Heeft die reu al eens gedekt? Dan krijg je het er lastiger uit, dan staan al die geuren in een ander verband, zeg maar.

Goof

Berichten: 28529
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 16:01

Dank voor jullie reacties!


Palmera schreef:
Heeft die reu al eens gedekt? Dan krijg je het er lastiger uit, dan staan al die geuren in een ander verband, zeg maar.


Nee, hij heeft nooit gedekt.


Mizora schreef:
Welk middel is gebruikt? In principe wordt de testosteron-productie stilgelegd dus of het werkt kan met een testosteron-bloedonderzoek bepaald worden. Het zou wel degelijk namelijk dit gedrag tegen moeten gaan eigenlijk, dat kwijlen en schuimbekken bij plasjes is namelijk typisch hormonaal gestuurd gedrag.


Het is een implantaat, dus het zou suprelorin moeten zijn.
En inderdaad, om de reden die jij beschrijft ga ik er ook vanuit dat dat stopt en dat is ook door de assistente en de 1e dierenarts gezegd.


joyce83 schreef:
Zijn de balletjes wel flink gekrompen of zijn deze nog van formaat van voor de chemische castratie?


Nou, hooguit ietsje, maar ze bungelen er nog gewoon lekker onder hoor :+


dierenfan schreef:
Ach, heb mijn hond ook chemisch laten castreren op advies van de dierenarts toen. De chemische castratie werkte super.

Wat ze echter was vergeten te vertellen dat een binnenbal bij chemische castratie zeer sterk de neiging heeft te gaan verkleven.... Dit heeft mijn hond zeer veel pijn gegeven en daarnaast mijn flink veel onnodige euro's gekost wat ik dan nog het minst erge vind aan het hele gebeuren.

Hier nooit meer chemische castratie maar gewoon dag dag ballen


Ai, supervervelend! Ik hoop iig dat mijn hond geen bijwerkingen krijgt. Ze zijn ook niet genoemd door de DA.


Isabel schreef:
(Chemische) castratie stopt het gedrag alleen maar als het veroorzaakt wordt door hormonen. Als het inmiddels aangeleerd gedrag is, of als het een andere oorzaak heeft, zou ik het proberen op te lossen dmv training.


Stel dat het aangeleerd gedrag is, hoe leer ik dit dan weer af?


Rose123 schreef:
Maar is er een reden om zijn ballen eraan te laten zitten? Of was de chemische castratie als een test?


Ja, ik wilde inderdaad eerst chemisch castreren om te kijken wat het effect zou zijn, voordat ik definitief castreer. Het is verder een superfijn dier namelijk en al erg onderdanig, ik zou niet willen dat hij nog onzekerder wordt oid.


_Aurora_ schreef:
Bij mij werkte de chemische castratie ook niet tegen likken en kwijlen. De reden was bij ons echter medisch. Erna hebben wij hem moeten castreren en stopte dat gedrag wel.


Hoe kwam je erachter dan dat het medisch was en wat was het dan?

eva1969

Berichten: 4012
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:06

Ik heb mijn hond een jaar geleden chemisch laten castreren omdat hij chronisch een enorme voorhuidontsteking had en mijn hele huis dus onder de gele spetters zat. Nou moet ik zeggen dat ik hem er qua karakter niet beter van vond worden, onzeker en hij begon binnen te markeren. Er was gezegd dat de ballen kleiner en zachter zouden worden en dat je daaraan kon zien dat het werkte. Nou dat gebeurde dus niet. Dat andere gedrag heeft uiteindelijk ongeveer een maand geduurd en daarna was hij weer 'de oude' terwijl chemische castratie toch zo'n 6 maanden zou moeten duren. Ik moet zeggen dat de gele druppels wel verleden tijd zijn, dus daar ben ik dan wel weer blij mee. Al met al zou ik het niet nog eens doen maar was het een goede graadmeter voor het wel of niet uitvoeren van een eventuele castratie, niet gedaan dus. De hond van mijn broer is chemisch gecastreerd en hij merkte vrij snel al verandering. Het schijnt inderdaad niet bij alle honden even goed te werken.

Insta: ArtbyEvaRoeters

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:10

Goof: hij had een probleem met zijn prostaat. Dat was de primaire reden.

wessjuhh

Berichten: 462
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:21

Hoi, welke variant van de suprelorin is er gezet?
Ik had namelijk eerst de 6 mdn variant, werkte perfect. De keer erna dus voor de 1jaar gekozen, deze werkte NIET. Na onderzoek en meerdere klachten bij de da bleek dus dat dit probleem veel vaker voor kwam bij de 1jaars variant.

Daarnaast kan het natuurlijk altijd dat je hem er perongeluk uit geaait heb. Heel zonde van het geld maar het kan wel.

Ik heb laatst weer een 6 mdn laten zetten en het werkt weer perfect.

Wessley M: Z2+2 dressuur tuigpaard

Another M: ZZZ*:-)

Goof

Berichten: 28529
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 16:23

Die voor 6 maanden zit erin inderdaad.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashkerlon, ComscoreBot, Facebook, GoogleAdsense, Jade91, lovelance, Sky_As, Zoolgangster en 41 bezoekers