Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nicky1963

Berichten: 1987
Geregistreerd: 26-03-13

Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 14:50

Hoi,

Ruim twee jaar geleden adopteerde ik een heel grote hond uit Spanje. Hij was toen 9 jaar ongeveer.
Al snel werd duidelijk dat hij licht incontinent was en kreeg hij van de dierenarts Propalin. Dat hielp erg goed.
Inmiddels zit hij aan een dubbele dosis en is hij vooral 's avonds erg onrustig, druppelig en continu naar buiten-naar binnen- naar buiten. Soms wel 5 x in een uur!
Hij had ook een heel sterke (vieze) lichaamsgeur, daarom kreeg hij Boldacyn om de lever te ondersteunen en dat hielp ook redelijk.
Enige tijd daarna begon hij ongelofelijk veel te drinken en ook te braken. Internet vertelde mij dat hij wel eens nierschade zou kunnen hebben en ben hem dagelijks 'puur kidney' gaan geven wat in eerste instantie ook goed werkte. Het braken verminderde, echter, de grote dorst bleef.
Hij heeft sinds pas een gezwel op zijn bovenlip, maar daar heeft hij gelukkig geen last/pijn van.
Ook is zijn achterhand zodanig zwak geworden dat hij al bijna een jaar niet meer kan 'galopperen' en nu ook steeds vaker struikelt.
Hij kan steeds moeilijker opstaan, daarom heb ik een orthopedisch kussen voor hem gekocht, zodat hij goed ondersteund wordt als hij ligt. Toch hoor ik hem regelmatig nog kreunen als ie gaat liggen..
Als ik hem knuffel, kam, borstel of scheer kan hij niet langer dan een minuutje of zo blijven staan, dan moet hij zitten of zelfs liggen.
Ook als hij buiten is en zijn behoefte heeft gedaan gaat hij liggen als ie moet wachten voordat hij naar binnen kan.
Mensen die hem (voor het eerst) zien schrikken van zijn zwakke achterhand. Zijn spronggewricht is te dicht bij de grond, volgens 'de kenners'.

Als ik dit allemaal opgesomd zie, weet ik wel dat hij niet lang meer zal hebben, maar mijn vraag is:
Zijn er mensen met honden in een soortgelijke situatie waarvoor de dierenarts nog een goede behandeling heeft gevonden om de hond beter een kwalitatief beter leven te geven?
Morgen ga ik met hem naar de dierenarts. Ik wil het beste voor hem. Behandelen of ..?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo


crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:56

Heel eerlijk ik zou hem in laten slapen, de hond heeft zelf geen besef van tijd dus waarom zou je langer doormodderen? Maar goed dan komen je eigen emoties om de hoek kijken natuurlijk. Maar liefhebben is ook loslaten (clichee i know)

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:58

Wat super dat je een oude hond nog een goed thuis hebt gegeven Y;(

Ik vrees echter dat een dierenarts niks meer kan doen.
Zeker als de achterhand verzwakt is en hij al een beetje incontinent is.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Nicky1963

Berichten: 1987
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 14:59

crazycactus schreef:
Heel eerlijk ik zou hem in laten slapen, de hond heeft zelf geen besef van tijd dus waarom zou je langer doormodderen? Maar goed dan komen je eigen emoties om de hoek kijken natuurlijk. Maar liefhebben is ook loslaten (clichee i know)


Mijn gevoel zegt ook heel duidelijk dat hij lijdt. Maar toch is hij nog zo blij als ie in de benen is. Ik weet idd wel dat het voor hem zelf niks uitmaakt of hij er morgen nog is of niet.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

j_nine

Berichten: 196
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:07

A3a1 schreef:
Zeker als de achterhand verzwakt is en hij al een beetje incontinent is.


Dit had mijn oudje destijds ook.
Heb toen de dierenarts gebeld om haar in te laten slapen.


Ik weet dat het moeilijk is,
je hebt gedaan wat je kon en haar nog een fijn leven gegeven.
Maar als ik jouw was zou ik haar laten gaan...

sterkte met wat je ook gaat beslissen :(:)

superleuke en unieke creaties te koop voor elke gelegenheid!
http://www.kralenenkado.nl

Nicky1963

Berichten: 1987
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 15:10

A3a1 schreef:
Wat super dat je een oude hond nog een goed thuis hebt gegeven Y;(

Ik vrees echter dat een dierenarts niks meer kan doen.
Zeker als de achterhand verzwakt is en hij al een beetje incontinent is.


Dankjewel.
Zit nu dus met tranen in mijn ogen omdat ik eigenlijk niet kan geloven dat een dierenarts hem zou laten inslapen zonder nog iets te willen proberen...

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Captain

Berichten: 21358
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:15

Zo moet je het niet zien.. Je hebt toch al heel veel voor hem gedaan? :) :(:)
Sterkte!

Nicky1963

Berichten: 1987
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 15:18

Captain schreef:
Zo moet je het niet zien.. Je hebt toch al heel veel voor hem gedaan? :) :(:)
Sterkte!

Dat is lief van je. Dankjewel.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:19

Ach jeetje, het is ook niet leuk :(:)

Heel veel sterkte....

Ik denk dat als de dierenarts wel "iets" kan doen, het een lapmiddeltje is, zodat je over 3-4 weken alsnog de beslissing moet nemen.

Vraag je af, of zo iets je wel of niet helpt met afscheid nemen.
Met mijn vorige hond, was het geen optie...die had ws de maanden ervoor al pijn, of in ieder geval ongemak.

Heel heel veel sterkte, ik leef met je mee

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:25

Een Mastin?

Zo te lezen zou hij dan nu een jaar of 11 moeten zijn, wat al behoorlijk oud is voor zo'n grote hond natuurlijk.
Kan me voorstellen dat het een moeilijke beslissing is, zeker als hun kopje nog goed mee wil.
Ik heb het met een Berner gehad, kon 1 achterpoot niet meer gebruiken en op de duur viel ze al als ze ni haar mand wilde gaan.
Ze bleek ook een tumor te hebben die tegen de endeldarm drukte waardoor ze moeite moest doen om haar drollen eruit te krijgen.
Het allermoeilijkste was, zoals iemand hier al schrijft, naar de dierenarts gaan en ze terug mee naar huis nemen om dan drie weken later heel bewust de beslissing te moeten nemen en bewust met de hond naar daar de te rijden in de wetenschap dat...

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Nicky1963

Berichten: 1987
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 15:32

Balte schreef:
Een Mastin?

Zo te lezen zou hij dan nu een jaar of 11 moeten zijn, wat al behoorlijk oud is voor zo'n grote hond natuurlijk.
Kan me voorstellen dat het een moeilijke beslissing is, zeker als hun kopje nog goed mee wil.
Ik heb het met een Berner gehad, kon 1 achterpoot niet meer gebruiken en op de duur viel ze al als ze ni haar mand wilde gaan.
Ze bleek ook een tumor te hebben die tegen de endeldarm drukte waardoor ze moeite moest doen om haar drollen eruit te krijgen.
Het allermoeilijkste was, zoals iemand hier al schrijft, naar de dierenarts gaan en ze terug mee naar huis nemen om dan drie weken later heel bewust de beslissing te moeten nemen en bewust met de hond naar daar de te rijden in de wetenschap dat...


Wat rot voor jou.

Nee, geen Mastiv. Het is hoogstwaarschijnlijk een kruising tussen ''Ierse wolfshond'' en ''spaanse podenco'' maar dat weet niemand zeker. Net zoals zijn leeftijd.
Ik weet dat het niet slim is om hem weer mee naar huis te nemen als zijn tijd gekomen is, als de dierenarts dat morgen zou vinden. Maar toch. Maar jezus, het is ook niet te doen om dan een afspraak te maken om hem op die-en-die datum te laten gaan. Of wachten tot het echt niet meer kan, dat is helemaal fout! En straks met het vuurwerk en carbidschieten! Hij is zo ongelofelijk bang, dat hij tot nu toe tegen oud en nieuw onder de drugs zit en alsnog dood-en doodsbang is. Dat moet ik hem dan toch besparen.....

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1987
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 15:47

Het wordt trouwens morgen nogal een gedoe voor mij om de hond in de auto te krijgen. Heb een BMW X5 en heb hem natuurlijk eerder daarin vervoerd maar hij past voor geen meter bij de bijrijdersstoel en ik kan hem niet op de achterbank of in de kofferbak tillen: te hoog en hij te zwaar. Vorige keer zat hij met zijn kont op de grond voor de bijrijdersstoel en met zijn voorpoten op die stoel. Niet heel comfortabel, maar helaas heb ik geen keus. Met een loopplank lukte het eerder ook niet. Dat durft hij niet.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:52

Ik heb precies in dezelfde situatie gezeten. Ik kreeg een erfenis; een Hollands Herder. Ze was al 11 jaar en had ook al die kwalen die jouw hond nu heeft. Ze kreeg een gezwel tussen haar achterbenen en piepte als ze ging zitten of liggen. Ze kon haar ontlasting moeilijk ophouden en viel heel erg af.

Maar ze was zo lief. Zo blij als ze mij zag dat ik telkens weer moest huilen omdat ik wist wat ik moest doen, maar het echt niet wilde.

Ik ben naar de dierenarts gegaan met haar en met hem besproken wat voor kwaliteit van leven ze nog had. Want die paar minuten dat ze dolblij was om mij te zien, woog niet af tegen alle kwalen en pijn die ze had.
Ik heb toen de afspraak gemaakt voor de volgende dag.

Eenmaal thuis heeft ze haar lievelingseten gehad, heb ik op de bank geslapen met haar onder mijn deken (zoals ze graag wilde) en de volgende dag ben ik met haar en mijn andere hond naar het bos gegaan en heb ik die foto die op mijn profiel staat gemaakt. 2 uur na die foto was ze vredig ingeslapen. Ze was helemaal op. Ze was al weg toen ze onder narcose ging.

Ik was blij dat het de volgende dag gebeurde, zodat ik nog genoeg tijd met haar had.

Heel veel sterkte. Wat zegt je verstand?

Rex & Jazz

nafkedemi

Berichten: 1294
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:56

Is het mogelijk de DA te vragen thuis te komen??
Als de kans toch al heel reëel is...
Kan hij wel in zijn eigen omgeving inslapen en dan eventueel vervoer naar crematorium met de dierenambulance?
Ff heel praktisch gedacht allemaal maar misschien helpt het wel bij beslissen...
In ieder geval heel veel sterkte! Is altijd moeilijk om deze beslissing te nemen.

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:18

Jee wat lastig! Bedenk je goed dat je een hond een goed leven hebt gegeven, wat hij eerst waarschijnlijk niet had. Ik zou hem persoonlijk uit zijn lijden verlossen, hoe moeilijk het ook is. Heel veel sterkte, met welke keuze je ook maakt! :(:)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:18

Nicky1963 schreef:
Hoi,

Ruim twee jaar geleden adopteerde ik een heel grote hond uit Spanje. Hij was toen 9 jaar ongeveer.
Al snel werd duidelijk dat hij licht incontinent was en kreeg hij van de dierenarts Propalin. Dat hielp erg goed.
Inmiddels zit hij aan een dubbele dosis en is hij vooral 's avonds erg onrustig, druppelig en continu naar buiten-naar binnen- naar buiten. Soms wel 5 x in een uur!
Hij had ook een heel sterke (vieze) lichaamsgeur, daarom kreeg hij Boldacyn om de lever te ondersteunen en dat hielp ook redelijk.
Enige tijd daarna begon hij ongelofelijk veel te drinken en ook te braken.Internet vertelde mij dat hij wel eens nierschade zou kunnen hebben en ben hem dagelijks 'puur kidney' gaan geven wat in eerste instantie ook goed werkte. Het braken verminderde, echter, de grote dorst bleef.
Hij heeft sinds pas een gezwel op zijn bovenlip, maar daar heeft hij gelukkig geen last/pijn van.
Ook is zijn achterhand zodanig zwak geworden dat hij al bijna een jaar niet meer kan 'galopperen' en nu ook steeds vaker struikelt.
Hij kan steeds moeilijker opstaan, daarom heb ik een orthopedisch kussen voor hem gekocht, zodat hij goed ondersteund wordt als hij ligt. Toch hoor ik hem regelmatig nog kreunen als ie gaat liggen..
Als ik hem knuffel, kam, borstel of scheer kan hij niet langer dan een minuutje of zo blijven staan, dan moet hij zitten of zelfs liggen.
Ook als hij buiten is en zijn behoefte heeft gedaan gaat hij liggen als ie moet wachten voordat hij naar binnen kan.
Mensen die hem (voor het eerst) zien schrikken van zijn zwakke achterhand. Zijn spronggewricht is te dicht bij de grond, volgens 'de kenners'.

Als ik dit allemaal opgesomd zie, weet ik wel dat hij niet lang meer zal hebben, maar mijn vraag is:
Zijn er mensen met honden in een soortgelijke situatie waarvoor de dierenarts nog een goede behandeling heeft gevonden om de hond beter een kwalitatief beter leven te geven?
Morgen ga ik met hem naar de dierenarts. Ik wil het beste voor hem. Behandelen of ..?

Ik geloof best dat je om de hond geeft.Maar het dik gedrukte verbaast mij.je gaat je hond behandelen voor zijn nieren omdat internet het verteld.Persoonlijk laat ik bij vermoedens een juiste diagnose door de Da doen en dan krijgen ze ook de juiste medicatie.
Voor slechte achterhanden zou je eens een dierfysio of osteophate kunnen raadplegen.

Ik vind het jammer en dat is niet persoonlijk op jou bedoeld maar ik lees dat vaker ,dat oude dieren niks meer mogen kosten.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:27

Ik heb een flatcoated retriever teefje gehad, en zij stonk ook heel erg , ik heb haar toen laten scheren omdat ik dacht aan haar vacht lag. Bleek dus niet , het kwam van binnen uit.
Toen ik haar in liet slapen want ze ineens een kraag van gezwellen in haar nek. Een agressieve vorm van lymfeklierkanker. Toen zij verdoving prik kreeg ,voordat ze de bewuste spuit kreeg,
Kwam de vieze lucht weer, toen vroeg ik het aan het DA en zij zei dat het door de kanker kwam,

Nicky1963

Berichten: 1987
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 16:30

Beatje: Uiteraard heb ik overleg met de dierenarts gehad. Misschien heb ik me wat onhandig uitgedrukt in de OP. We weten ook hoe het komt, die nierbeschadiging. Omdat hij zo slecht op de achterpoten is en lastig te vervoeren is, is voor deze optie gekozen, homeopathisch om zijn organen minder te belasten. Deze hond mag alles kosten. Ik vind dit een nare aanname van jou. Al onze dieren mogen alles kosten. En dat heeft ie ook gedaan. En nog steeds. En daar stoppen we niet mee. Ik stop alleen als het voor hem een opgave wordt om de dag door te komen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:31

pompadour schreef:
Ik heb een flatcoated retriever teefje gehad, en zij stonk ook heel erg , ik heb haar toen laten scheren omdat ik dacht aan haar vacht lag. Bleek dus niet , het kwam van binnen uit.
Toen ik haar in liet slapen want ze ineens een kraag van gezwellen in haar nek. Een agressieve vorm van lymfeklierkanker. Toen zij verdoving prik kreeg ,voordat ze de bewuste spuit kreeg,
Kwam de vieze lucht weer, toen vroeg ik het aan het DA en zij zei dat het door de kanker kwam,


Klopt, kanker stinkt heel erg. Bij mensen ook trouwens.
Onze vorige hond had het ook.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Nicky1963

Berichten: 1987
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 16:34

pompadour schreef:
Ik heb een flatcoated retriever teefje gehad, en zij stonk ook heel erg , ik heb haar toen laten scheren omdat ik dacht aan haar vacht lag. Bleek dus niet , het kwam van binnen uit.
Toen ik haar in liet slapen want ze ineens een kraag van gezwellen in haar nek. Een agressieve vorm van lymfeklierkanker. Toen zij verdoving prik kreeg ,voordat ze de bewuste spuit kreeg,
Kwam de vieze lucht weer, toen vroeg ik het aan het DA en zij zei dat het door de kanker kwam,

Ach, wat triest.
Ik scheer mijn hond ook. Oudere dieren hebben vaker een minder goed werkende lever, waardoor zij gaan stinken. Scheren hielp hem niet, 2x daags een tabletje Boldacyn deed wel goed. Bij hem komt het voor zover wij weten door de verminderde leverfunctie. Gezwellen heeft hij niet, behalve die op zijn bovenlip.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 25-11-18 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:43

Voor mij zo het wel over zijn. Je kan de DA altijd laten komen, die zal het er zo te horen vast ook wel mee eens zijn en dan kunnen ze hem gelijk inslapen. Iemand anders kan je dan helpen met hem naar het crematorium brengen of idd met de dierenambulance.

Ik had een oudje geadopteerd van 14 jaar en toen die er 8 maanden was, was de levenslust ook een beetje verdwenen helaas... Naar de DA gegaan en die zei ook wel dat het over was, zijn hart kon er elk moment mee stoppen. Toen ook gewoon gelijk in laten slapen. Had hem de dagen ervoor al extra verwend, omdat ik wel wist dat het gelijk het einde zou zijn.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:00

Kan je niet vragen of de ddierenarts bij jou kan komen met grote mogelijkheid tot inslapen? Dan hoeft hij de auto ook niet in. Vaak komen ze dan wel sneller aan huis.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:05

Nicky1963 schreef:
pompadour schreef:
Ik heb een flatcoated retriever teefje gehad, en zij stonk ook heel erg , ik heb haar toen laten scheren omdat ik dacht aan haar vacht lag. Bleek dus niet , het kwam van binnen uit.
Toen ik haar in liet slapen want ze ineens een kraag van gezwellen in haar nek. Een agressieve vorm van lymfeklierkanker. Toen zij verdoving prik kreeg ,voordat ze de bewuste spuit kreeg,
Kwam de vieze lucht weer, toen vroeg ik het aan het DA en zij zei dat het door de kanker kwam,

Ach, wat triest.
Ik scheer mijn hond ook. Oudere dieren hebben vaker een minder goed werkende lever, waardoor zij gaan stinken. Scheren hielp hem niet, 2x daags een tabletje Boldacyn deed wel goed. Bij hem komt het voor zover wij weten door de verminderde leverfunctie. Gezwellen heeft hij niet, behalve die op zijn bovenlip.


Bij haar kwam echt door de kanker, ze was verkankerd om het zo maar te zeggen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:16

Het zou wel heel fijn zijn, als ze dat doen.

Fingers crossed, bij onze leonbergerX kwamen ze niet.
Die hebben we achter in de auto moeten leggen, terwijl hij niet meer overeind kon....slapeloze nachten heb ik er van gehad, nu 5 jaar later moet ik nog steeds huilen om dat laatste onwaardige ritje.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Nicky1963

Berichten: 1987
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 17:17

Nicky1963 schreef:
Hoi,

Ruim twee jaar geleden adopteerde ik een heel grote hond uit Spanje. Hij was toen 9 jaar ongeveer.
Al snel werd duidelijk dat hij licht incontinent was en kreeg hij van de dierenarts Propalin. Dat hielp erg goed.
Inmiddels zit hij aan een dubbele dosis en is hij vooral 's avonds erg onrustig, druppelig en continu naar buiten-naar binnen- naar buiten. Soms wel 5 x in een uur!
Hij had ook een heel sterke (vieze) lichaamsgeur, daarom kreeg hij Boldacyn om de lever te ondersteunen en dat hielp ook redelijk.
Enige tijd daarna begon hij ongelofelijk veel te drinken en ook te braken. Internet vertelde mij dat hij wel eens nierschade zou kunnen hebben en ben hem dagelijks 'puur kidney' gaan geven wat in eerste instantie ook goed werkte. Het braken verminderde, echter, de grote dorst bleef.
Hij heeft sinds pas een gezwel op zijn bovenlip, maar daar heeft hij gelukkig geen last/pijn van.
Ook is zijn achterhand zodanig zwak geworden dat hij al bijna een jaar niet meer kan 'galopperen' en nu ook steeds vaker struikelt.
Hij kan steeds moeilijker opstaan, daarom heb ik een orthopedisch kussen voor hem gekocht, zodat hij goed ondersteund wordt als hij ligt. Toch hoor ik hem regelmatig nog kreunen als ie gaat liggen..
Als ik hem knuffel, kam, borstel of scheer kan hij niet langer dan een minuutje of zo blijven staan, dan moet hij zitten of zelfs liggen.
Ook als hij buiten is en zijn behoefte heeft gedaan gaat hij liggen als ie moet wachten voordat hij naar binnen kan.
Mensen die hem (voor het eerst) zien schrikken van zijn zwakke achterhand. Zijn spronggewricht is te dicht bij de grond, volgens 'de kenners'.

Als ik dit allemaal opgesomd zie, weet ik wel dat hij niet lang meer zal hebben, maar mijn vraag is:
Zijn er mensen met honden in een soortgelijke situatie waarvoor de dierenarts nog een goede behandeling heeft gevonden om de hond beter een kwalitatief beter leven te geven?
Morgen ga ik met hem naar de dierenarts. Ik wil het beste voor hem. Behandelen of ..?


Mijn excuses, ik heb een fout gemaakt! Galopperen kan hij dus juist nog wel, hij kan niet meer draven. Dan gaan zijn voorpoten in draf en zijn achterpoten flappen er met grote ongecoordineerde passen achteraan. Alsof het niet bij elkaar hoort, de voor- en achterkant. Galopperen kan hij juist wel, zij het maar enkele meters. Sorry voor het misverstand.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marja, miekxlady97, Zoolgangster en 125 bezoekers