Angstfase pup, vuurwerk...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Angstfase pup, vuurwerk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 22:11

Hij staat al 2 weken op bach rescue maar zit helaas in angstfase en gaat hier al behoorlijk tekeer qua vuurwerk s avonds...
Al met al de laatste 2 avonden zo geschrokken buiten dat hij in volledige paniek schiet en onbereikbaar is. Uiteraard dubbel aangelijnd en goed tuig aan en na poepen en plassen til ik hem sowieso al en als er eerder wat gebeurt til ik hem ook op. Helaas in paniek wil hij enkel weg weg weg ipv steun van mij dus ook tillen is een drama gezien zijn gewicht, (15 kg) en weg willen en heb nog een andere (relaxte qua vuurwerk) hond bij dus schiet niet op.

Wat zou ik het beste er naast kunnen gaan geven of stoppen met bach rescue en starten met "puur" tranquil (en nervo)

Of iemand met beter idee? Het is een pup van 5.5 maand en graag dus op natuurlijke basis.

Afbeelding


Wat een ellendige samenloop zo deze angstfase en het vuurwerk. Hopelijk heeft dit geen gevolgen voor de rest van alle jaren. Gelukkig is de rest van de roedel (vrij) relaxt al geven wij sowieso allen bach rescue in deze periode.

Oh ja ik heb geen tuin dus moet de straat op om uit te laten


Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:19

Goh, ik ben de naam van de site kwijt maar je kan vuurwerkgeluid downloaden. Dat zou je erg stil (amper hoorbaar) kunnen afspelen op een moment dat je bv met de pup speelt, op een leuk moment dus. En dan het geluid qua sterkte en duur de volgende dagen telkens opdrijven.

Edit: dit is de site:
https://www.dogstrust.org.uk/help-advic ... y-for-pets

Don't take anything for granted

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Angstfase pup, vuurwerk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:23

Het vuurwerk geluid via filmpjes etc werkt vaak niet omdat de trillingen etc ook angst geven en die kun je niet dmv filmpjes nabootsen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:26

Lukasje schreef:
Goh, ik ben de naam van de site kwijt maar je kan vuurwerkgeluid downloaden. Dat zou je erg stil (amper hoorbaar) kunnen afspelen op een moment dat je bv met de pup speelt, op een leuk moment dus. En dan het geluid qua sterkte en duur de volgende dagen telkens opdrijven.

Edit: dit is de site:
https://www.dogstrust.org.uk/help-advic ... y-for-pets



Geluiden die je afspeelt klinken niet als echt vuurwerk, althans mijn hond trapte daar niet in. Lijkt me een erg lastige situatie. Als je hem nu eigenlijk al niet kan tillen zou ik dat ook niet doen, dat kan volgend jaar ook niet meer. Er worden elk jaar cursussen voor gegeven, maar die zijn volgens mij al wel een tijdje terug begonnen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Angstfase pup, vuurwerk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:27

Ik wil alleen even reageren dat je een erg leuke hond hebt! <3 Wat is dit voor ras, als ik vragen mag?

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:27

Cayenne schreef:
Het vuurwerk geluid via filmpjes etc werkt vaak niet omdat de trillingen etc ook angst geven en die kun je niet dmv filmpjes nabootsen.


Kan ik me zeker voorstellen maar sommigen op onze hondenschool merkten toch verschil na deze “training”. Op de puppyklas kregen we deze aangeraden.

Don't take anything for granted

MyWishMax

Berichten: 25245
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Angstfase pup, vuurwerk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:31

Geluiden die je afspeelt werken hier ook totaal niet. Ik ben bezig geweest en counter conditioneren en dat heeft wel een beetje effect gehad (van 3 weken onder de kerstboom liggen naar blaffen naar het vuurwerk, voor haar wel een verbetering)

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:32

wat vervelend voor je zeg, de andere honden kunnen hem dus ook niet kalmeren?

Je zou een thundershirt kunnen proberen, ik heb er zelf goede ervaringen mee!

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 22:33

Binnen reageerd hij nergens op dus helaas qua cd tip..
Cursus heb ik teveel honden verkeerd op zien reageren dus volg ik bewust absoluut niet.

Gaat mij echt puur om iets ter ondersteuning en ken de middelen allemaal maar enkel echt goede ervaringen met bach rescue maar voor hem dus onvoldoende helaas.

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 22:37

KarmaChansy schreef:
wat vervelend voor je zeg, de andere honden kunnen hem dus ook niet kalmeren?

Je zou een thundershirt kunnen proberen, ik heb er zelf goede ervaringen mee!


Neem bewust maar 1 andere hond mee ipv zijn paniek mijn handen al vol maar steunt hem totaal niet die andere hond. Helaas mijn aanwezigheid steunt hem ook niet en ik vind dat vooral doodeng. Hij blokkeerd volledig en wil WEG. Dat ken ik totaal niet. Hij is vreselijk voer gericht maar 0 interesse in voer, zelfs niet in vis op zo'n moment helaas

Thundershirt heb ik idd liggen dat kan ik proberen maar dan kan hij niet zijn behoefte doen dacht ik (al 3 jaar niet nodig gehad)

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 22:40

_Evelien schreef:
Ik wil alleen even reageren dat je een erg leuke hond hebt! <3 Wat is dit voor ras, als ik vragen mag?


Een van marktplaats geplukte pup met 4 poten en een staart haha. Men zegt labrador x fox terrier maar die was black and tan dus eerder edn duitse jacht terrier.
In elk geval een terrieur met labrador eet gewoontes haha

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Angstfase pup, vuurwerk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:43

Ballonnen *\o/*

Gewoon met de honden een feestje houden waarbij je ballonnen kapot prikt, snoepjes uitdeelt en veel lol hebt. Pup hier was ook redelijk gevoelig voor harde geluiden dus toen wekelijks met ballonnen gespeeld. Nu kijkt hij wel op bij een knal (vuurwerk al begonnen) maar loopt daarna vrolijk verder.

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

MyWishMax

Berichten: 25245
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:46

dierenfan schreef:
Hij is vreselijk voer gericht maar 0 interesse in voer, zelfs niet in vis op zo'n moment helaas


Ik heb slagroom op haar neus gespoten in huis. Dat vond ze vervelend en wilde ze er wel af likken.Buiten neemt ze ook echt niks aan en ik heb jammer genoeg voor haar nog niks gevonden wat haar kan ondersteunen. Ik probeer dus binnen met counter conditioneren wat te steunen en buiten dubbel gezekerd. Andere hond is gelukkig totaal niet bang, maar zij haalt ook geen steun bij hem vandaan helaas. Ik lees dus stiekem mee voor 'de' tip.

Ballonnen knallen is echt iets compleet anders voor mijn hond. ;=

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:51

Onze hond was ook volledig in paniek en onbereikbaar tijdens vuurwerkknallen of onweer. Ik was geregeld bang dat ze neer zou vallen van de stress.
We begonnen al op tijd met clomicalm. Wat ik heb onthouden heeft dat even nodig om een bepaald niveau op te bouwen. Geen idee of dat dan nu nog een optie is.

Thunder shirt had geen effect.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37227
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Angstfase pup, vuurwerk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:53

Enige optie hier is niet naar buiten in het donker en overdag eind rijden om knalvrij te kunnen uitlaten. Andere opties werken hier niet helaas

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Angstfase pup, vuurwerk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:59

Meer honden mee die rustig blijven, juist doordat je hem optilt versterk je zijn gevoel dat er gevaar dreigt. Wanneer de andere honden rustig blijven kan hij daar steun bij vinden.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:03

Stoppen met die rot zooi erin stoppen, je hondje dizzie houden helpt niet wordt ie alleen maar nog angstiger door want de geluiden hoort ie wel maar heeft geen besef te reageren en doordat zeer onnatuurlijke wordt ie nog banger.

Zoek een goede hondenschool/trainer die ook opvang heeft en breng hem daar naartoe wanneer het echt erg gaat worden, voor zelf trainen ben je al veels te laat mee, dat red je niet in 2 weken (of je moet een super trainer zijn maar dan had je dit probleem niet gehad denk ik). Opbouw met zo'n probleem ben je al zeker 2 a 3 maanden tot half jaar verder.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 23:12

karuna schreef:
Enige optie hier is niet naar buiten in het donker en overdag eind rijden om knalvrij te kunnen uitlaten. Andere opties werken hier niet helaas


Overdag loop ik of in polders buitenaf ivm de roedel of ik werk en ze zijn mee naar pension met mij waar het vuurwerk luw is. Enkel in de verte wat op de laatste 2 december dagen.

Niet naar buiten is geen optie. Hij doet nog redelijk makkelijk zijn behoefte binnen als hij echt moet maar mijn herder doet dat echt absoluut niet en wordt dan zeer vervelend. Ik woon in een flat wat ook beperkingen geeft.
Overigens in laatste heftige dagen vuurwerk logeer ik altijd elders en rijden we s avonds erg laat naar industrie terrein om uit te laten.

We hebben al de herplaatsers oke gekregen qua vuurwerk zelfs de gigantisch bange husky's die 3 jaar geleden nog in bench moesten met kleed er over en nog giga stress hadddn die lopen nu gewoon door en doen hun behoefte. De laatste 3 die als pup kwamen zijn bom proef. De trucjes ken ik wel ;)

De middelen ken ik echter van naam maar niet qua ervaring en dat wil ik graag horen ;)

Alle natuurlijke middelen hebben idd inwerk tijd nodig daarom ook al 2 weken bezig maar helaas wat wij nu gebruiken werkt voor hem dus niet voldoende. Zijn angstfase werkt hem natuurlijk ook enorm tegen en zijn normaal zelfstandig en eigengereid karakter ook. Hij is niet als de herders (mammaaaa ik vind het eng hellup), hij is een terrier in zijn kop (ik vind deze situatie eng, ik los het op, ik ben wegggg)

Clomicalm kan ik idd ook eens naar kijken. Zijn er ook mensen die ervaring hebben met zylkene?


Oh en raar idee misschien... Ik heb een aroma verbrander en bach rescue op alcohol basis. Zou het werken om die bach in de verbrander te doen?

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:14

De balonnen deden me er aan denken. Vroeger wel een hond gehad en kreeg toen als tip kauwgom kauwen en er bellen mee blazen en laten klappen.
Is even oefenen voor jezelf,maar geluid lijkt er goed op en helpt enorm goed :j

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 23:18

speurneusc schreef:
Stoppen met die rot zooi erin stoppen, je hondje dizzie houden helpt niet wordt ie alleen maar nog angstiger door want de geluiden hoort ie wel maar heeft geen besef te reageren en doordat zeer onnatuurlijke wordt ie nog banger.

Zoek een goede hondenschool/trainer die ook opvang heeft en breng hem daar naartoe wanneer het echt erg gaat worden, voor zelf trainen ben je al veels te laat mee, dat red je niet in 2 weken (of je moet een super trainer zijn maar dan had je dit probleem niet gehad denk ik). Opbouw met zo'n probleem ben je al zeker 2 a 3 maanden tot half jaar verder.


Het is geen zooi, hij wordt niet verdoofd of dizzie maar ondersteund. Ik werk in een pension en nooit dat ik mijn hond daar achter laat ondanks dat hij daar 5 dagen per week is. Gewoon omdat mijn honden altijd bij mij zijn. Ik train veel en veel zelf al vele jaren met zeer goede resultaten maar is geen geval van "super trainer"
Het is een samenloop van omstandigheden en geen al lang slepend probleem.

Heb geen behoefte aan mensen die veroordelen zonder dat er iets te veroordelen is. Middelen op natuurlijke basis zijn absoluut niet te vergelijken met o.a. vetranquil wat wel het effect geeft wat jij benoemd.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:20

Dat klopt niet Speurneuc, er zijn wel degelijk geschikte kalmeringsmiddelen, zoals bijvoorbeeld clomicalm (lichte angst/stress) en alprazolam voor de heftige uren op oud en nieuw. Uiteraard op een goed voorschrift van de DA.
Hier is meer te lezen;
https://www.vanwaardtotklif.nl/vuurwerk ... nd-en-kat/

Ik heb het verschil gezien bij onze hond met en zonder ondersteuning van medicijnen en was erg blij dat we op deze manier het leefbaar voor haar konden maken. Bij haar was de angst op latere leeftijd ontstaan door een blikseminslag.

En ik mag toch hopen dat tegenwoordig de dierenartsen de middelen met acepromazine niet meer voorschrijven, dan moet je echt op zoek naar een andere.

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 23:25

bigone schreef:
Meer honden mee die rustig blijven, juist doordat je hem optilt versterk je zijn gevoel dat er gevaar dreigt. Wanneer de andere honden rustig blijven kan hij daar steun bij vinden.


Meer mee in het donker in deze periode doe ik niet. Wel als we samen lopen maar hij negeert de rest. Optillen blijf ik doen ik geloof niet in negeren. Heb nog nooit angst genegeerd. Ik baal enkel dat hij in angst wil vluchten. Kwam hij in paniek naar mij dan had ik daar helemaal gelukkig mee geweest dan is hij voor mij bereikbaar namelijk en dus ook trainbaar. Door hem wat relaxter te krijgen door te ondersteunen met natuurlijk middel hoop ik dat hij ipv weg naar mij gaat komen dan kunnen we aan die angst gaan werken.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:25

Bach bloesems en Zylkène werken niet bij zulke vorm van paniek

Don't take anything for granted

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 23:32

Lukasje schreef:
Bach bloesems en Zylkène werken niet bij zulke vorm van paniek



Vrees ik ook voor. Het ondersteund genoeg om binnen zich prettig te voelen maar voor buiten niet. Ik ben druk aan het nadenken voor oplossingen. Ik denk er sterk over om op mijn werk maar extra uit te laten om 18.00 uur en dan s avonds 1x plassen op gras dichtsbij waar ik naar toe til en terug til en s nachts er uit om goed uit te laten zodra hij aan geeft dat hij moet. Deze 3 weken trek ik dat wel met dan gestoorde nachtrust

Overigens hij reageerd overdag ook absoluut niet zo heftig op het vuurwerk dan is het schrik, herstel, door gaan. Het gaat puur om in het donker

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:39

dierenfan schreef:
Lukasje schreef:
Bach bloesems en Zylkène werken niet bij zulke vorm van paniek



Vrees ik ook voor. Het ondersteund genoeg om binnen zich prettig te voelen maar voor buiten niet. Ik ben druk aan het nadenken voor oplossingen. Ik denk er sterk over om op mijn werk maar extra uit te laten om 18.00 uur en dan s avonds 1x plassen op gras dichtsbij waar ik naar toe til en terug til en s nachts er uit om goed uit te laten zodra hij aan geeft dat hij moet. Deze 3 weken trek ik dat wel met dan gestoorde nachtrust


Maar trek je dat ook elk jaar weer?

Ik zou veel meer aan de slag gaan met buiten trainen dat aandacht op jou blijft. En niet pas als de knal er is maar ervoor al.
En ben ook geen voorstander van oppakken bij angst, want dan erken je dat er iets is om bang voor te zijn. En ik wil juist dat mijn hond het als niets bijzonders ziet.

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 116 bezoekers