Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:32

Zag net een topic van een soort-van-hamster, Mosag. Weet het niet zeker, wil er ook nooit persoonlijk achter hoeven komen maar je hebt geen gigantisch hok nodig, geen nare geurtjes, niet veel rotzooi, harig, volgens redelijk wat mensen schattig . En voor mij voldoet het aan je eerste voorwaarde: knagertje. Ik bedoel, een volwassen exemplaar eet muizen, komt vast wat knaagwerk bij kijken.
Enige dat echt vereist is, is een sterk hart. En, maar dat is mijn mening, een paar losse steekjes :+

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Re: Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:39

ik zag dat iemand de witbuikegel opperde (geen knaagdier btw) maar die hebben zeker wat meer zorg en ruimte nodig dan een hamster. minimaal hok is 1.20x50. Ze eten als basis kattenvoer aangemengd met fruit/ groenten en meelwormen/krekels.
ze kunnen heel tam worden als je er veel aandacht en tijd in stopt. ze kunnen absoluut niet tegen stof en geurende bodembedekking en ze lopen snachts enorm veel op een looprad (minimaal 30 cm)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:42

Dat was ik! Ik wist dat het geen knaagdier is, maar verder ben ik niet bekend met ze, hoor :o

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:50

Zelf heb ik campbelli dwerhamsters, deze kunnen in groepjes leven. Ook heb ik zo nu en dan eens een rusje of een roborovski (roborovski's zijn ook heel schattig, minder makkelijk tam en heel snel, maar ook onwijs leuk <3 ).

Ik heb nu de campbelli's in koppeltjes zitten, twee stel mannen en een stel dames. Ik vind het onwijs leuk dat ze veel dingen samen ondernemen en dat ze zo lekker samen aan het slapen zijn <3 <3
Daarnaast zit ik redelijk vaak bij ze in de buurt aan mijn bureau, en zie ik ze regelmatig scharrelen door hun aquarium, en dan zijn ze ook zeker in voor een snack/knuffel. Zelf vond ik mijn rusjes altijd wat luier, die sliepen bij mij altijd wat meer en waren inderdaad vooral 's avonds en 's nachts actief.
Ze lijken best wel veel op rusjes qua uiterlijk, dus daar wel een beetje mee oppassen als je kijkt naar fokkers of iets dergelijke, ken mensen die zogenaamd campbelli's meekregen bij de welkoop maar dat waren 'gewoon' rusjes.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:54

limilou schreef:
ik zag dat iemand de witbuikegel opperde (geen knaagdier btw) maar die hebben zeker wat meer zorg en ruimte nodig dan een hamster. minimaal hok is 1.20x50. Ze eten als basis kattenvoer aangemengd met fruit/ groenten en meelwormen/krekels.
ze kunnen heel tam worden als je er veel aandacht en tijd in stopt. ze kunnen absoluut niet tegen stof en geurende bodembedekking en ze lopen snachts enorm veel op een looprad (minimaal 30 cm)


120x50 is een maat die heel wat mensen aanhouden bij Syrtjes. :')

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 22:29

Cayenne schreef:
Dat was ik! Ik wist dat het geen knaagdier is, maar verder ben ik niet bekend met ze, hoor :o


Ze zijn wel heel leuk hoor <3
Ik weet alleen niet veel over die diertjes, dus ik heb al even het egel topic een schopje gegeven :D

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:39

prugelpiet schreef:
Cayenne schreef:
Dat was ik! Ik wist dat het geen knaagdier is, maar verder ben ik niet bekend met ze, hoor :o


Ze zijn wel heel leuk hoor <3
Ik weet alleen niet veel over die diertjes, dus ik heb al even het egel topic een schopje gegeven :D


ze zijn zeker heel leuk als je er genoeg ruimte en aandacht voor hebt

mocht je vragen hebben kan je ook mij een pb doen

Afbeelding

Afbeelding

beetje22

Berichten: 120
Geregistreerd: 23-01-15
Woonplaats: Arnhem en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:44

Ik heb twee dwerghamsters gehad. Deze bleken helaas niet goed met elkaar overweg te kunnen, dus eentje ging weer terug naar de fokker. In zijn eentje een heel leuk beestje geweest. ‘S nachts natuurlijk wel actiever, maar ook overdag vrij actief! Bovendien hebben we twee katten en dit ging altijd goed. De hamster kon zelfs over de katten heen lopen :') !
Ik had een natuurlijk ingerichte glazen bak van 1 bij 0,6 bij 0,6 meter.. ik miste alleen wat hoogt, beestje bleek erg van klimmen te houden.

idylle
Berichten: 5797
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:11

Zelf heb ik jaaaaaren geleden een ratje gehad. Op de markt gekocht en in een hoge vogelkooi gehouden. Hij heette Azraël en heeft altijd alleen gezeten (20 jaar geleden was dat nog niet zo bekend dat ze in een groepje moesten)
Maar Azraël ging dan ook bijna altijd met me mee als ik weg ging. Ik deed dan een sjaal om mn nek en daar zat hij dsn in. Dan ging hij gezellig mee op de fiets als ik b.v. boodschappen moest doen. Of hij ging met de trein mee of naja eigenlijk ging hij altijd mee als hij wilde. En zodra ik thuis op mn kamer was, liep hij altijd los. Ik heb ook allerlei andere knagers gehad (hamster,muis noem maar op) maar de rat vond ik echt het leukste omdat je die lekker mee kon nemen en dingetjes kon leren zoals op de je schouder blijven zitten enzo en die ook echt aandacht wilden. Met muizen en hansters heb ik toch het idee dat dat dieren zijn die meer op zichzelf zijn vergeleken met ratten.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:20

Ik heb sinds m'n 6e hamsters, ( net zoals als dat ik met paarden bezig ben, :Y) ) Allemaal zijn dwerghamsters geweest, dus andere soorten weet ik niet. Máár, mijn ene hamstertje is vaak overdag wakker, heel vaak. Hij zit niet graag stil, maar een van m'n vroegere hamsters kon écht genieten van het aaien! Het is maar net hoe je het treft, :j . Ik heb een tijdje 5 hamsters gehad, (Apart natuurlijk). En ben wel van mening ( door hun gedrag! ) dat je ook te grote kooien kan hebben. Zo had ik een kooi (Glazen kast, :x ) Van 2 meter bij een meter. Beestje werd niet wakker, stressde naar z'n etensbak en weer terug. Bij de andere hamster hetzelfde. :evaw: . Toen ik ze in een normale glazen bak deed van neem weg, 1.20 bij 40cm. Waren ze rustiger, véél rustige eigenlijk. Wel met plateautjes. :o

En ik vind het persoonlijk gewoon geweldig om de kooien te maken. Windernis thema, zand\woestijn thema, bergen, valentijn, kerst, noem maar op. Dus zo ben je eigenlijk ook bezig met je hamster, maar.. Dan met z'n kooi. :') . Veel succes nog naar je zoektocht! :j

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 23:33

Het hamsterscaping lijkt me echt geweldig om te doen :D

Iedereen heel erg bedankt voor jullie meningen, adviezen en ervaringen. Ik waardeer het heel erg en alles word meegenomen! :D

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:35

Mensen vergeten snel dat als je meer ruimte geeft dit dus ook betekent dat er meer attributen moet hebben. Open vlaktes is heeeeel eng voor zulke kleine prooidiertjes. Bij scapen en Duitse stijl wordt het oppervlak helemaal volgepropt. Schuilplekjes zijn heel erg belangrijk voor hamstertjes.

Groot is wel degelijk beter! :D Je moet alleen de ruimte benutten, anders gaan ze zich alsnog vervelen omdat ze maar kleine gedeeltes van het verblijf gebruiken.
Nu heb ik sowieso het idee dat dit eerder bij dwergjes dan bij Syrtjes gebeurd. Ook al kunnen die ook schrikachtig zijn, haha.

Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:04

Ik heb hier ook altijd dwerghamsters gehad en heb inmiddels ook een witbuikegeltje. Persoonlijk vind ik de witbuikegel leuker aangezien ze wat knuffeliger zijn (na voldoende tijd en moeite) Maar ze hebben wel hele andere behoeftes dan een hamster. Mocht je vragen hebben mag je me altijd een PB doen :)

Edit; hier was ze dus nog wat kleiner, dit is een foto van bij de fokker :)
Afbeelding