Betta visje met apart vlekje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Betta visje met apart vlekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 21:50

Hoihoi!

Na een lang drama en letterlijk een battlefield in mijn tank is de rust eindelijk wedergekeerd.
Ik zal beginnen bij het begin en een situatie schetsen: Mijn tank begon met 2 visjes waarvan k de naam niet meer weet, 2 algeneters, 3 vrouwtjes bettas en 1 mannetje betta. Momenteel een tank van 60 liter maar komende maand wil ik eigenlijk uitbreiden naar een 1 meter tank met ongv 200 liter.
Mijn algeneter. Of hij ziek was of vrijwel vermoord door de ander weet ik nog niet, maar hij is helaas overleden. Hierna heb ik mijn hele aquarium voor de zekerheid volledig gereinigd en een week laten indraaien, met 1/3e ‘oud’ water en de rest nieuw water met waterbehandelingsmiddelen.
In de tijdelijke tank was niks aan de hand, alles zwom lekker rond. Tot ze de grote tank weer in mochten. Alles ging fout. De vissen werden minder actief, het mannetje at minder en uit het niets viel mijn eerste vrouwtje mijn mannetje aan. Hier kwam ik na een nacht en werkdag pas achter en toen was het al te laat.. ze had hem kapot gevreten.

Afbeelding

Ik heb haar er direct uit gehaald en apart gezet. Was ze met der hormonen aan het rommelen? Was het paren fout gegaan voor het mannetje? Was zij zelf dan misschien toch een hij??? Al die tijd heb ik haar apart gehouden en heel af en toe in een quaraintane bakje geprobeerd weer te introduceren aan de tank, tot ik het zat was. Het lukte niet. Ze vielen elkaar zelfs door het glas aan en het mannetje at niet door de stress. Dus hoppa terug in haar bakje in de eenzaamheid. Ik vond dit echter geen leven voor der, dus vandaag op mijn vrije dag terug naar de vis winkel. Fotos en alles mee. Jahoor zegt de meneer gelijk: die is veels te mooi voor een vrouwtje. Dat is een mannetje.
Dus ik de volgende foto laten zien van het buikje, zit er een minimale stip. Echt heel klein. Verteld hij weer dat het een mannetje is met een ‘nep’ stip. Dus hij vraagt mij hoe lang ik haar al samen heb met de ander. Waarna hij best wel verbaasd was dat het dus al ongeveer 2 maanden goed ging. Hij vermoedde dat het jonge mannetje een stip had ontwikkeld als schijn en vervolgens goed opgroeide en het andere mannetje kon verslaan.
Ik kreeg goede service van de meneer en mocht mijn nieuwe hem terug brengen. Ergens beetje jammer want hij was prachtig en ik keek graag naar hem ‘haar’. Maar wat kreeg ik een exemplaar er voor terug: sociaal vrouwtje, nog wat klein en jong maar ligt lekker in de groep. Nu bekeek ik haar eens goed en merkte dat ze een soort witte vlek had, waar haar schudden echt onderdeel van zijn. Bijna zoals een witte aftekening bij paarden zegmaar.
Nu vraag ik mij dus af, hoort dit zo? Of is dit slecht?
(Ja de fotos zijn hetzelfde vrouwtje, de ene is met flits de ander zonder. Met flits is de vlek duidelijker te zien al oogt ie meer oranje door de flits)

Afbeelding

Afbeelding



Respect als je alles gelezen hebt hahaha :')

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram


Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:15

Ik zou beginnen het een aquarium of bak te noemen. Al die vreselijke onnozele Engelse woorden.
*moppermodus uit*

Maak nooit je aquarium helemaal schoon, zeker niet om er daarna weer oud water in te mieteren, dan heeft je aquarium een optater gekregen en je brengt gewoon dezelfde meuk weer terug in je systeem.
Opstarten duurt minimaal 3 weken, ik ga zelf voor 6 om water en pomp goed te krijgen. Mijn 1.80 bak heeft twee maanden kaal gedraaid voor er vis in ging.


Ik zou even stoppen met betas en een wat minder kwetsbare vis introduceren. Betas vergen nogal wat kennis en speciale huisvedting. Geen vis voor beginners wat mij betreft.Is er nog een andere soort die je interesse heeft? En heb je een overzichtsfoto van je bak?

Ik heb trouwens zo'n 35 jaar aquaria nu. Weet er wel een beetje van.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Betta visje met apart vlekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:21

heb je je al eens verdiept in het paringsgedrag van de kempvis? Ze zijn vrij moeilijk samen te houden (geslachten door elkaar). En ze kunnen elkaar dus flink toetakelen. Eert eens even jezelf goed laten informeren voordat je een bepaalde vis aanschaft.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Betta visje met apart vlekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:25

Een kempvis kun je het beste alleen houden. Deze vissen vechten zich dood met andere kempvissen. Ook staan ze er om bekend niet echt vriendelijk te zijn naar andere vissen.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Betta visje met apart vlekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:35

ik heb 2 vrouwen, dat gaat goed samen maar mijn ervaring is. 1 kempvis, is een gelukkige vis, ook instagram kwekers die ik volg zeggen dat.

Ik heb autisme, en zal soms bepaalde dingen anders verwoorden of opvatten als bedoeld.

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 23:00

Luister, niet om nu gemeen over te komen, maar dat was mijn vraag niet. De vissen gaan nu prima samen.
Ik ga geen vissen weg doen, ben niet van het dieren ‘dumpen’. Vond het inruilen al erg genoeg.
Ik heb onderzoek gedaan naar de vis dus ik weet hoe moeilijk ze kunnen zijn. Ik heb ze ook niet bij elkaar om te paren.

Mijn vraag ging over de aparte vlek en of ze deze aftekening kunnen hebben.

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:12

het is wel het antwoord op je vraag.

de vissen worden volwassen, gaan hun territorium claimen nu. daardoor gaan ze vechten, andere vissen worden daarvan de dupe.
2 betta vrouwen en 1 man kán goed gaan, maar dan in een gróte bak met véél planten.
dan nog is het beter ze apart te houden, zodra het mannetje het door heeft heb je grote kans dat hij de vrouwtjes blijft achterna zitten en de andere vissoorten gaat aanvallen.

als je voor een grotere bak gaat zou ik je man in de 60ltr houden en de vrouwen in de grote, met veel planten, ook zodat ze genoeg kunnen rusten.

*edit; vlek zal hoogstwaarschijnlijk dus door vechten komen (blauwe plek/beschadiging vd schubben) of door stress. vrouwtjes krijgen strepen of vlekken op hun lichaam bij stress of juist als ze klaar zijn om te paren.

met L' ego kun je niet bouwen.

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Betta visje met apart vlekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 08:24

Nee het is geen antwoord op mijn vraag, deze vis zit er sinds gisteren in en ze had hem al toen ik haar bij de winkel vandaag haalde. Waar ze alleen in een tank zat. Bovendien is het geen beschadiging op de huid, maar als een aftekening zoals bij paarden.

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Betta visje met apart vlekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:31

dan wens ik je veel plezier met je betta's.

met L' ego kun je niet bouwen.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Betta visje met apart vlekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:56

Dan zou je het kunnen zien als een beschadiging. Als het er eerst niet zat en nu wel is het 9 van de 10 keer een beschadiging. En dus waarschijnlijk door het vechten. Ook al lijkt het een vlek te zijn. Dat kan net zo goed als bij een mens een lidteken. Het heeft dus alles met je vraag te maken.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:05

Bettas kunnen vlekken hebben, zoek maar eens op Google op betta splendens marble. Het zou kunnen dat jouw vis ook minimaal marble heeft. Als de schubben intact zijn lijkt het me geen verwonding. Even in de gaten houden maar geen reden tot paniek.

Once you go vlek, you never go back!
[o]

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:08

VivaByoux schreef:
Luister, niet om nu gemeen over te komen, maar dat was mijn vraag niet. De vissen gaan nu prima samen.
Ik ga geen vissen weg doen, ben niet van het dieren ‘dumpen’. Vond het inruilen al erg genoeg.
Ik heb onderzoek gedaan naar de vis dus ik weet hoe moeilijk ze kunnen zijn. Ik heb ze ook niet bij elkaar om te paren.

Mijn vraag ging over de aparte vlek en of ze deze aftekening kunnen hebben.


Je dumpt niet, je bent gewoon verstandig bezig.
Over die vlek, ja dat kan. Dat zie je toch? Jij hebt er 1 met zo'n vlek.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Betta visje met apart vlekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 10:39

Ik laat dit topic sluiten, omdat de meeste reacties goed bedoelde ongewilde reacties zijn, waar ik niks aan heb.
Toch bedankt!

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Betta visje met apart vlekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:17

Moderatoropmerking:
graag respectvol en ontopic reageren. Ts heeft aangegeven dat ze op de hoogte is van het groepsgedrag van de visjes en dat ze indien nodig maatregelen zal treffen. Graag terug naar de oorsprong van de vraag.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 bezoekers