Kat uit het asiel halen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Neelm3r9
Berichten: 355
Geregistreerd: 29-01-14

Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 13:32

Hoi,

Een paar weken terug heb ik mijn kat moeten laten inslapen.
Nu vinden we het eigenlijk wel erg kaal in huis en zoeken we een nieuwe kat.
Het liefst geen kitten maar een jonge/volwassen kat.

Ik zat te kijken bij verschillende dierenasiels maar waar letten jullie op bij het vinden van de juiste kat?

:wave:


A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:36

Karakter, leeftijd, binnen/buiten kat, en vooral: de klik.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:38

Wij hebben twee katten uit het asiel gehaald. Waren wel kittens.
Wij letten eigenlijk nergens op, enkel dat ze wel lief zijn. De katten wonen bij mijn ouders, die zijn heel rustig en hebben onwijs veel ruimte. We hebben nu één schuwe kat en dat gaat ook prima. Ze waren geen van allen gewend aan buiten, maar ook daar wennen ze aan.

Wanneer je echter zelf eisen hebt (dus bvb binnenkat/schootkat of je hebt kinderen/een hond etc.) dan zou ik dat wel zeker aan geven. De mensen van het dierenasiel kennen de kat natuurlijk het beste en kunnen je dan helpen om een goede match te vinden.

Ik moet zeggen, als wij nu nog een kat uit het asiel weer zouden halen, zou ik voor één gaan die er al langer zit en niet zoveel kans maakt om geadopteerd te worden. Maar zoals gezegd, wij accepteren veel en onze katten hebben veel ruimte (ook om mensen te ontlopen).

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:44

Wij hebben vorig jaar eind november een kat voor mijn schoonmoeder uit het asiel gehaald en wilden ook geen kitten. Verder maakte kleur, geslacht of leeftijd niet uit. We wilden wèl graag een lieve, aanhankelijke, aaibare kat. Van al de asielen uit de buurt is er eentje die sterk mijn voorkeur geniet dus vooraf was ik op de site gaan kijken naar een korte beschrijving van het karakter. Met een paar namen op een papiertje trokken we richting asiel en legden daar aan de medewerkster uit wat we graag wilden. Zij kenden de karakters van de katten echt goed en zo werden we voorgesteld aan een paar lieftallige dames en heren. Maar de kat die we uiteindelijk meenamen, heeft toch zichzelf aan ons verkocht hoor. Hij kwam ons echt vertellen dat hij mee wilde en ondanks dat er andere jonger en mss mooier waren, zijn we als een blok voor hem gevallen. Nooit spijt van gehad, het is echt een schatje!

Don't take anything for granted

Goof

Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:47

A3a1 schreef:
Karakter, leeftijd, binnen/buiten kat, en vooral: de klik.


Dat. En denk ook na over de gezondheid. Ben je bijvoorbeeld bereid om de rest van het leven speciaal voer of medicatie te geven?
Ik denk dat je een kat heel gelukkig gaat maken, veel plezier met je zoektocht!

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:47

Heel eerlijk gezegd heeft Mollie (mijn kat) ons gekozen dan wij haar. Ze kwam al meteen af als we het gezamelijke speelruimte binnenkwamen, en wou ons niet meer gerust laten. We hebben haar toen ook mee naar huis genomen, nu 9 jaar later is ze nog steeds de liefste kat die ik me kan inbeelden, super aanhankelijk. Moeilijk om te zeggen waar je moet op letten, maar ik denk dat je wel zal merken tot wat je aangetrokken gaat worden. Speel met wat katten, zoek een karaktertje dat bij je past. Komt helemaal in orde, en anders vraag je het aan een medewerk, zij weten ook vaak heel goed hoe de karakters van de katten in elkaar zitten. Veel succes!


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:51

Vooral duidelijk aangeven waar je naar op zoek bent en dan hebben de medewerkers/vrijwilligers een goed idee welke katten daar bij zullen passen. Sommige asiels werken tegenwoordig met een aanvraagformulier, misschien iets om rekening mee te houden.
Sommige gedragingen zijn in een asiel moeilijker te zien. De meeste katten laten hun ware aard zien in een thuissituatie, dus het is voor de medewerkers niet altijd te garanderen hoe ze thuis zijn :). De lieve katten zullen waarschijnlijk wel lief blijven en de ervaring is dat de wat meer schuwe katten in een rustige omgeving (wat het asiel niet is, helaas) ook wel loskomen.

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:52

Wat goed dat je een kat uit het asiel wil!

Tip: ga gewoon eens een paar middagjes katten knuffelen. Bij ons in het asiel (Breda) mag dat eigenlijk altijd wel, zodat de katjes wat extra quality tijd krijgen. Dan Kun je op je gemak een beetje rondkijken wat er allemaal zit.
Wij hadden ook allerlei eisen, maar toen we daar eenmaal waren, kwam er 1 poesje naar ons toe en sprong zomaar op schoot. De medewerkers stonden raar te kijken, omdat ze al best lang in het asiel zat en tot die tijd best schuw was. Ze was ouder dan we wilden, heeft een hartruisje en had een ander kleurtje dan we in gedachte hadden, maar toch is mevrouw het geworden.
We wilden wel een katje die wat moeilijker te plaatsen was, omdat zo'n dier het ook verdient om een huisje te krijgen. Vaak zijn de katten ook heel anders als ze eenmaal thuis zijn, dus laat je niet afschrikken van het feit dat ze een beetje angstig/mokkig zijn.

Als je echt belangrijke eisen hebt (bv. binnenkat ) kan je dat misschien ook wel aangeven bij de medewerkers. Dan kunnen ze jullie misschien een aantal katjes aanraden.

Veel plezier met jullie zoektocht! :)

~ Geloof niet alles wat je denkt

Qerty
Berichten: 2007
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:14

Ik volgde al een tijdje de FB van het asiel hier. Uiteindelijk was het een vriend van mij die me tagde in se post over de kat die nu mijn huisgenoot is. Hij voldeed helemaal niet aan wat ik vantevoren had bedacht, maar het huisje wat hij zocht was precies wat ik hem kon bieden en het was liefde op het eerste gezicht.

Neelm3r9
Berichten: 355
Geregistreerd: 29-01-14

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 14:18

Wat een boel reacties al! Heel erg fijn!
Ga het zo meteen even goed doornemen.

Leandra

Berichten: 1589
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:00

The_Cat schreef:
Heel eerlijk gezegd heeft Mollie (mijn kat) ons gekozen dan wij haar. Ze kwam al meteen af als we het gezamelijke speelruimte binnenkwamen, en wou ons niet meer gerust laten. We hebben haar toen ook mee naar huis genomen, nu 9 jaar later is ze nog steeds de liefste kat die ik me kan inbeelden, super aanhankelijk.


Hier heeft onze kat ons ook uitgekozen. Ze is bij mijn man op schoot gaan zitten en sloeg alle andere katten weg. Ook begon ze hem te wassen en te knuffelen dus konden we niet weg zonder haar.

Kijk vooral naar een kat waar je een klik mee voelt. Dat is het allerbelangrijkste.

Veel succes!

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:02

Wij letten erop of ze met honden kunnen en of ze aanhankelijk zijn. Eerste die niet reageerde op hond was totaal niet aanhankelijk, de tweede kwam meteen naar ons toe, dus de keuze was snel gemaakt.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:30

Ik ging kittens op voor het asiel en we hadden bedacht dat als er ooit 1 echt niet te plaatsen was we nog wel een kar voor onszelf zouden nemen. Maar alleen iets kansloos.

We waren voor een borrel in het asiel en ik ging even kijken of een moeferpoes die ik tijdelijk in huis had gehad er nog zat.

Van onder een kast kwam een magere half kale zwarte kat op me afgerend...
Ik keek op het kaartje, 12 jaar blaasgruisdieet, kaal door de stress en daardoor ook slecht op gewicht en al bijna een jaar in het asiel....

Verkocht dus...

Beste keuze ooit. Hij koos mij en ik dacht iets goeds voor hem te doen, maar uiteindelijk heeft hij mij de afgelopen jaren met zijn aanwezigheid zó gesteund. Ik heb slecht behandelbaar astma en ben 6x opgenomen geweest in het ziekenhuis. Op alle moeilijke momenten zit hij naast me. Hij is inmiddels 21.

Ga er gewoon heen. Neem de tijd. Misschien zit er iets voor je bij. Misschien niet. Deze kat liet zich overigens alleen zien met de eerste kennismaking. Ik moest hem echt vangen toen ik hem kwam halen en het heeft bijna een jaar geduurd nadat hij bij mij woonde voordat hij zichzelf was....

...

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:42

Wij hebben al heel veel katten uit het asiel gehad. Allemaal oudere katten.

Meestal kozen ze ons uit. Gewoon gaan kijken.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:45

Ik zou ook kijken welke er op je af komt en zeker de klik. Inderdaad zoeken ze jou wel uit :D
Ik ga ook meestal voor degene die "niemand" wilt. De speciale gevallen. Vind dat ook deze katjes een fijn thuis verdienen

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:23

We hebben er 2 uit het asiel gehad. Eerst fraze gehad die lieverd heeft maar 3 weekjes in ons paradijs gewoont door een medisch foutje van t asiel :-(

Daarna in een ander asiel onze huidige kat mee genomen. De eis was ' kan met kinderen ' en kan met honden. Dus zoon mee genomen en op katten 'jacht' en met toby was de klik. Asiel heeft nog getest of hij met honden kon en dat ging prima dus hij mocht met ons mee naar huis.

Wereld kat. Beste beestje wat t ooit kon worden. Zijn dol gelukkig met hem

“If you keep on doing what you’ve always done, you’ll keep on getting what you’ve always got”

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:24

Wij hadden geen eisen, alleen gesteriliseerd/gecastreerd en volwassen.
Zou voor buiten in de stallen zijn, waar ze dan ook eten/slaapkamer/speeltjes/... krijgen.
Uiteindelijk met drie (oeps!) naar huis gekomen, die zich de eerste maand zelfs nog niet eens lieten zien. 1 is nu superaanhankelijk, de 2de als hij zin heeft, de 3de kan ik nu net een meter in de buurt komen. Maar bij mijn mama zijn ze alledrie suuuupertam en zitten ze gewoon op schoot te ronken.
Met een beetje tijd en geduld komt alles goed :)
Voor mij alleen nog maar asielkatten! En dan ook de moeilijk plaatsbare, ruimte zat.

Paardengek in hart en nieren!

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:37

Ik ben destijds gegaan voor die 'klik'. En bij voorkeur geen rooie. Had vlak daarvoor ook een kat in laten slapen en die was rood. Was wat huiverig voor vervangsyndroom en geen kat zou, zeker toen, kunnen tippen aan Muts. Ik had verder geen wensen qua soort kat, ik wilde gewoon weer wat leven in huis, dus het mocht er ook eentje zijn die wat 'contactgestoord' was. Had al eerder angstige katten gehad dus daar kon ik wel mee overweg.
Zat er een klein schuchter bolletje grijsgestreept met wantjes in een hoekje in een kooitje. Kon niet bij kinderen, huisdieren en drukke huishoudens en je moest niet verwachten dat ze gelijk op schoot kwam.
Die woont nu dus al meer dan 10 jaar hier :D . Beetje asociaal naar visite maar verder totaal niet schuchter meer, ze vloekt als een bootwerker als om 10 uur het bed nog niet is opgemaakt. _O-

* Love Always 1991 - 2018 *

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:48

Tja eerlijk gezegd het complete plaatje. Er zitten vaak genoeg katten im t asiel dus keus genoeg. En nee ik zou zelf niet voor de zieligste gaan.. maar gezondheid, karakter, uiterlijk..
Edit betekent niet dat ik voor de brutaalste en aanhankelijkste kat zou gaan. Integendeel. Beetje angstig mag best maar uithalen hou ik niet van

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:59

Wij hadden een kat op papier uitgezocht.
Voldeed aan al onze eisen. (Ouder, kon met andere katten en honden) wij kwamen daar en het diertje deed niks dan blazen naar ons.
De kat was voor mijn gehandicapte broer. Dus moest wel aaibaar zijn.

We kwamen in die gemeenschappelijke ruimte.
Die kat stoof onder een kast en niet weer gezien.
Besloten om haar even wat tijd te geven.
Dus ondertussen andere katten knuffelen.
Nou daar zat mij toch een dikke echt veeeeeelste dikke luie kat.
Deed echt niks anders dan kroelen, kroelen en nog eens kroelen.
Als je hand weg deed of om wilde draaien kwam zijn pootje meteen je hand halen (zonder nagels)

Dus tegen mijn broer gezegd dat hij die eens moest aaien.
Wij de kamer uit. Achter glas meekijken.
Mijn broer deed zijn hoofd naar de kat.
Kat snuffelde aan zijn wang en gaf m zo een lik over zijn wang.

We waren verkocht en gingen met de dikke luie oude kat naar huis. ( gelukkig kon deze ook met andere dieren )

Geen minuut spijt gehad <3

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 23:15

Ikzelf ben 11 jaar geleden zonder voorbereidingen naar het asiel gegaan en ben daar gewoon 3 uur lang blijven zitten en katten observeren. Kwam er niet uit dus ging uiteindelijk voor een staartloze 'kater' die erg aanhankelijk was. Totdat een zwart-witte poes ineens de zaal door kwam paraderen met een flair van heb ik jou daar. Ze keek me aan terwijl alle katten haar uit de weg gingen en ze liep met dr staart in de lucht naar een hangmat en ging er daar even lekker voor liggen terwijl ze me aanstaarde. Ben naar haar toe gelopen, in de veronderstelling dat ze me aan zou vallen, maar ze ging er even extra goed voor liggen, gaf me een kopje en ik was verkocht. Ze is nu nog steeds bij me.

Ga niet ergens naartoe om een kat uit te kiezen, ga gewoon observeren en uiteindelijk valt het kwartje vanzelf, de kat vindt jou :).

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Neelm3r9
Berichten: 355
Geregistreerd: 29-01-14

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 00:17

Zo te lezen heeft bijna iedereen zijn/haar keuze gemaakt op de kat die je het meeste aanspreekt op dat moment.

Ik ga maandag denk ik een afspraak maken voor komend weekend! Spannend!!

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:28

Ja, bij mij was dat zeker zo, en zo te lezen bij velen.
Nu vind ik zelf het dierenasiel op zich ook wel een belangrijke rol spelen. Ik weet niet of anderen dit ook zo ervaren maar ik rij bv een klein uurtje naar een specifiek asiel terwijl ik in mijn eigen woonplaats óók een dierenasiel heb. Bij dat ene asiel heb ik gewoon een fijn gevoel: medewerkers kennen hun dieren, de beestjes zitten fijn ...

Veel succes maandag! Ik ben benieuwd!

Don't take anything for granted

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:32

Wat ik belangrijk vind is dat ze gezond zijn en dat ze goed overweg kunnen met andere dieren. Daarnaast is de klik gewoon het allerbelangrijkste. Gewoon gaan kijken, bij de medewerkers informeren.

Ik vind zelf gelukkig niet alles zielig dus kan gerust ergens gaan kijken en ook weer weg gaan als het niet echt is wat ik zoek.

xPabloBokt

Berichten: 9302
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:50

Mijn katje komt ook uit het asiel. Ik ben in haar verblijf op mijn knieën op de grond gaan zitten en binnen no time lag ze bij me op schoot. De andere kater die bij haar zat had ze helemaal onder de duim, maar agressief was en is ze totaal niet. Ze zal nooit slaan of bijten tenzij ze zich echt in het nauw gedreven voelt. En dat is zelden.

Ze is echt een toffe kat, zelfs mijn moeder vind haar leuk terwijl die absoluut niks met katten heeft.

Bij mij ging het dus om het gevoel. Ze lieten mij nog een kat zien, miste een oog en verder een prachtige kleur, ook erg aanhankelijk. Maar die paste gewoon niet. Ik wilde een best een beetje spunky kat, en ondanks dat Fenna een goedzak is, is ze wel super intelligent (soms tot mijn frustratie haha). En dat spreekt me aan :)

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amandavd, Emese_Flower, Sintara en 47 bezoekers