Kat uit het asiel halen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:06

Ik heb ook altijd oudere katten in huis genomen. Daarbij had ik ze niet voor het uitkiezen, omdat de toenmalige eigenaar door terminale ziekte een nieuwe plek zocht. Zij was mijn BFF en ik zei direct ja. Ik had ooit ( 20 Jaar daarvoor) ook haar 2 katten in huis gekregen, vanwege persoonlijke omstandigheden. Toen zou het tijdelijk zijn, maar tegen die tijd dat ze naar haar terug zouden gaan, hebben we in goed overleg ze bij mij gelaten en heeft zij twee uit asiel gehaald. De andere katten die bij mij kwamen waren ook volwassen en zaten zomaar bij mij in huis. Ze zijn ook nooit meer weg gegaan. Alle katten zijn mij even lief geweest en ik heb een geweldige tijd met ze gehad ( met de laatste twee nu nog steeds).
Volg je gevoel en open je hart. Dan vindt je vast een nieuw maatje.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:17

Hier hebben ze bij de asiels een vragen lijstje die je invult. Daar kunnen ze op uitmaken welk karakter bij jou past en dan wordt je voor gesteld aan de katten met die karakter!
Dus er kan uit komen dat en kat die in de gordijnen hangt en de hele dah rondcrossed bij je past. Of en kat doe rustiger en terug houdener is.

Wij hebben via zo'n test echt ons maatje gevonden vorig jaar :)

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:30

Wat velen zeggen is inderdaad de klik. Toen ik zelf nog een klein kind was zochten mijn ouders een kat bij het asiel die goed met kinderen overweg kon. Toen direct een kat gevonden die net zo gek werd op ons als wij op haar. Kwam altijd bij ons liggen als we ziek of verdrietig waren, en liep zelfs het halve dorp achter ons aan. Fantastisch dier.

Dus geef inderdaad aan wat je zoekt, bij ons was er destijds volgens mij ook een vragenlijstje die je moest invullen waardoor ze een heel compleet beeld hebben wat je zoekt.

Veel plezier bij het vinden van je maatje! :D

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:30

Neem vooral de tijd. Ga minstens een half uur gewoon zitten kijken naar de katten die je kunt adopteren. In eerste instantie lijken ze allemaal leuk, of niet leuk. Na een poosje ga je de verschillen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:05

xxxMarleen schreef:
Zo te lezen heeft bijna iedereen zijn/haar keuze gemaakt op de kat die je het meeste aanspreekt op dat moment.

Ik ga maandag denk ik een afspraak maken voor komend weekend! Spannend!!


Dat is echt belangrijk, volg je gevoel. Onze eerste kat was meteen duidelijk, klik was er en kat kwam gelijk op ons af. Eentje die al meer dan een jaar er zat en zelfs retour was gebracht door haar eerste adoptie eigenaren. Dan de tweede, de kat die ons aansprak was niet meer beschikbaar. Ons toch laten overhalen om een andere kat mee te nemen. Geloof niet dat die kat ooit zo ongelukkig is geweest. En daar hebben we ons zo slecht over gevoeld, de klik was er niet in het asiel maar we dachten dat alles beter was dan daar blijven. We hadden haar zo graag een huisje willen bieden maar ze was duidelijk ongelukkig. Meerdere malen in overleg geweest met het asiel, maar uiteindelijk is ze ontsnapt en regelmatig gespot in een natuurgebied vlakbij huis.

De derde kat hetzelfde als de tweede, de kat waar we voor kwamen was net weg. Ons lesje geleerd en we zouden enkel even een knuffel brengen aan de rest en dan met een leeg mandje huiswaarts gaan. Tot er een begon te roepen vanuit de quarantaine, die mocht vanaf een dag later het adoptieproces in. Is bijna uit zijn hok in de armen van mijn vriend geklommen.

Ofwel voelt het goed en je zal daar gelijk weten of het jouw kat gaat zijn. (of dat jij zijn toekomstige diebaar bent :')) ofwel is de klik er niet en kan ik je alleen maar adviseren om niet toch te willen. Daar hebben wij ons echt op miskeken. Goede bedoelingen zijn zo fijn, maar niet altijd voldoende.

Edit, nu ben ik benieuwd of je afgelopen week bent geweest. En vooral of je een nieuw huisdiertje hebt nu. :)

Jalapeno
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:22

Ik heb zelf begin september ook een kat uit het asiel gehaald. Voor mij was het belangrijk dat het een kat was die een appartement en hond(en) gewend was. Dus aan de hand van deze criteria ben ik opzoek gegaan.

Uiteindelijk op een kat uitgekomen die aan deze criteria voldeed, maar die in het asiel helemaal niet lekker in haar vel zat. De klik die iedereen beschrijft, is denk ik zeker van belang, maar ik voelde die in eerste instantie niet in het asiel. Zij wilde absoluut geen contact en zat doodstil op een hoog plankje aan de muur. Ik wist wel dat toen zij naar het asiel werd gebracht het echt een kroelkat was, helaas was dit na één dag in het asiel helemaal omgeslagen. Met deze informatie in gedachte heb ik toen toch besloten haar mee naar huis te nemen. Puur om haar een kans te geven.

Ik heb haar mee naar huis genomen en het is de beste keuze geweest die ik ooit had kunnen maken. Gelijke dezelfde avond begon ze al heerlijk te kroelen en wilde ze alleen maar bij ons zijn. Een totaal andere kat dan die dezelfde dag in het asiel zat.

Dus een goede klik is natuurlijk erg belangrijk, maar ik zou vooral ook vragen naar de informatie die ze hebben over een kat voordat deze in het asiel terecht kwam. De liefste katten kunnen soms helaas een gestrest hoopje worden in het asiel.

Veel succes met je zoektocht:)

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:44

Wij hebben toevallig begin augustus een kitten uit het asiel gehaald.
We kwamen voor een rode kater, daar lag onze voorkeur aangezien die van ons was overleden. Er waren geen volwassen rode katers, wel andere poesjes. Wij bij de poezen gekeken, maar de een haalde direct uit en de ander dook weg. In onze ooghoeken zagen we (in een ander hok) een klein zwart poesje onze aandacht trekken. Ze bleef maar voor de ingang staan, mauwen en bijna door de ingang heen gaan;). Nou uiteindelijk zijn we niet met een rode kater naar huis gegaan maar met een klein zwart poesje. :+

Een goede klik is dus echt super belangrijk. Je hebt snel genoeg door waarmee je een klik hebt en waarmee niet.

Heel veel succes met je zoektocht.

Lukasje
Berichten: 11249
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:27

@TS : ben je dit weekend naar het asiel wezen kijken?

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 23:08

Mijn poes Nomie heeft mij op slinkse wijze uitgekozen/ingepikt. Ik had het eerst niet eens in de gaten dat ze het deed: Ze ontsnapte steeds naar de sluis (keukentje tussen hun kamer en de gang), na haar meerdere keren terug gezet te hebben, heb ik haar maar bij mij op schoot gezet. Al haar aaiend, dacht ik rond te kijken om een andere kat uit te kiezen. Ik had namelijk de keer ervoor mijn oog op een ander laten vallen, maar daar bleek ik toch niet zo'n klik me te hebben en zij niet met mij... tot het kwartje viel:blijkbaar hadden we al gekozen, dus... van mijn schoot in het mandje. Ik heb nooit een seconde spijt gehad dat ik haar heb meegenomen!!

Neelm3r9
Berichten: 355
Geregistreerd: 29-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 20:35

Lukasje schreef:
@TS : ben je dit weekend naar het asiel wezen kijken?



Nee.. Ik kon het niet redden met mijn werk.
Na alle leuke verhalen hier te hebben gelezen, wil ik echt erg graag een keertje kijken nu! :D

Neelm3r9
Berichten: 355
Geregistreerd: 29-01-14

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 22:11

Woehoeee! Het heeft even geduurd maar morgen gaan we naar het asiel!!
Om te kijken of er iets leuks zit.

Lukasje
Berichten: 11249
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 01:14

Oh spannend ! *\%/*
Heb je vooraf al op hun site gekeken en heb je stiekem al een voorkeur? Je laat even weten hoe het gegaan is, toch ?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 01:37

Los van de klik zou ik letten op wel/niet binnenkat, maar ook kleur, leeftijd en of ze met z'n tweeën zijn. Katten die als koppel geplaatst worden maken vaak minder kans, dat geldt ook voor oudere katten en voor zwartjes. Daar zou ik mij wel door laten leiden.

Hopelijk vind je een leuk dier TS. Veel plezier :)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 05:48

Spannend TS.

Ik heb lang als gastgezin gefunctioneerd voor een asiel. Op een dag had ik een schuwe driepoot in revalidatie zitten. Gezien haar karakter en gezondheid ging ze moeilijk plaatsbaar zijn en mijn hart had ze al gestolen dus die is blijven plakken.
Daarnaast wonen we tegenwoordig op een boerderij dus heb ik benaderd of ze nog moeilijk plaatsbare exemplaren hadden die voor ons als muizenvangers konden fungeren. Nou dat hadden ze wel. Twee stuks katten hadden ze voor ons geselecteerd. Eentje sociaal maar werd zonder buiten echt diep ongelukkig en 1 secreet die gericht handen aanviel. Toen ik ging kijken eentje uit gekozen (de sociale), waarop ik de vraag kreeg of ik ze niet alletwee mee wilde nemen. Dus overlegd met het thuisfront en beiden ingeladen.
Helaas leeft de sociale niet meer maar het secreet heeft zich ontpopt tot echte schootkat die gek is op aandacht wn aaien. (Maar wel op het juiste moment, met de juiste hand, met de juiste druk, op de juiste plek :') ). Het blijft een aparte en makkelijk zal ze nooit worden maar het is echt een wereldkat met een enorme portie humor.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:50

lizy29 schreef:
Spannend TS.

Daarnaast wonen we tegenwoordig op een boerderij dus heb ik benaderd of ze nog moeilijk plaatsbare exemplaren hadden die voor ons als muizenvangers konden fungeren. Nou dat hadden ze wel.


...Toen kwam de vrachtwagen voorrijden :')

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:57

Onze kat komt ook uit het asiel. Nadat de vorige was overleden vonden we het ook erg stil in huis. Eigenlijk waren we nog niet echt toe aan een nieuwe kat, maar ooh die stilte. Toen kwam er net een kat op de website die eigenlijk niks met mensen had. Misschien was dit wel wat, wij hadden immers nog niet echt zin om te knuffelen met een andere kat en de kat duidelijk ook niet met mensen.
Overigens was het wel een heel knap exemplaar.
Ik naar het asiel, vriend zat in het buitenland dus kon niet mee. Nou kat gezien, kat keek me woest aan, zodra je een vinger uitstak begon ie te blazen, maar leek het vooral uit angst te doen. Oke ik neem hem :+
Paar dagen later opgehaald, hij heeft zich 2 dagen verstopt onder tafel, uiteindelijk kunnen paaien met brokjes. En nu... Ik kan nergens meer heen in huis zonder kat. Je zit op de bank en de kat zit op je, je gaat naar bed en wie gaat er op je hoofd liggen :') Wie maakt je 's ochtends wakker omdat hij honger heeft :+ Het blijft een bijzondere en vreemden moet ie niet maar wij zijn dol op ons kind :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:13

Zonder het topic van TS te hijacken. Er komt in december een Maine Coon kitten onze kant op en ik wil voor hem graag een maatje uit het asiel maar bij de meeste dieren staat onbekend als het om "kan bij andere katten/honden". Wie heeft er zo'n kat opgehaald en is dit goed of fout gegaan?

Het liefst heb ik de meest zielige kat die niemand anders wil maar het moet wel klikken met de Coon natuurlijk.

Sorry TS hopelijk vind je het niet erg dat ik mijn vraag stel :)

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:17

Kat uit asiel hebben wij vroeger gedaan alleen die hing in ons huis in de gordijnen en was liever buiten die kans heb je .

even offtopic 3 topics over katten achter elkaar XD

Afbeelding

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:20

Als medewerker van een asiel kan ik mijn mening hier ook wel even geven ;), op bovenstaande vraag. Het is lastig om te beoordelen of een dier goed met andere dieren kan. Dit is ontzettend afhankelijk van de andere kat namelijk. In het asiel is het dier continu in een lichte stress-situatie en dus is het lastig te bekijken of een kat met andere katten kan. Soms nemen potentiele adoptanten een hond mee om te testen. Met katten is dat wat lastiger. Bij ons zijn er duidelijk katten die als enige-kat geplaatst moeten worden, maar er zijn er ook heel wat waarvan dat lastig in te schatten is.
Bel even met het asiel van je keuze zou ik zeggen! Meestal is er een proeftijd mogelijk, je krijgt een soort 'garantie' op het gedrag, mocht de kat bijvoorbeeld opeens gaan sproeien en na overleg/tips van het asiel is het gedrag nog niet acceptabel dan kan de kat terug. Niet de ideale situatie, maar zo kan je wel testen of het past met een andere kat.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:52

Wij hebben al drie keer een kat geadopteerd uit een asiel (daarnaast ook twee raskatten gehad, we hebben altijd twee katten tegelijk gehad).

De eerste keer zaten de katten in het asiel samen in een grote ruimte. Eén kat maakte een lieve en rustige indruk, en die is het geworden. We hadden toen nog geen kinderen maar bezoek enz. vond hij in het begin heel eng. We hebben heel lang van hem mogen genieten en in de loop der jaren is hij veel stoerder geworden zodat bezoek, onze kinderen, enz. allemaal prima waren voor hem.

De tweede keer zaten de katten in aparte hokken. De kat die we toen gekozen hebben werd ons aangeraden door de medewerkster van het asiel (we hadden ondertussen twee kinderen). Dat hij langharig was was een plus. Deze kat was de allerliefste knuffelkat ooit. Maar met een zeer sterke drang om naar buiten te gaan bleek eenmaal we hem thuis hadden, waardoor we hem nadat we hem een 6-tal maanden hadden binnengehouden toch maar buiten gelaten hebben (we wonen heel rustig en de katten van de buren lopen allemaal al jaren buiten). Helaas geraakte hij enkele maanden later vermist en hebben we hem nooit meer teruggezien.

De derde kat had ik op de website van het asiel gezien. Een prachtige, spierwitte, langharige kat. De kat zat niet in het asiel zelf, maar bij een vrijwilligster thuis. Na een lang telefoongesprek afgesproken in het asiel om kennis te maken. Helaas is deze kat veel schuwer dan ze in het asiel dachten, en dan ze leek bij de kennismaking. Heeft maandenlang ganse dagen achter de boiler in de berging gezeten. Is nu nog steeds geen fan van de kinderen (komt wel in mijn buurt liggen als de kinderen gaan slapen zijn). Nochtans wel een lieve kat diep vanbinnen, maar ze blijft heel schichtig terwijl we ze al 2 jaar hebben. Ze heeft dan ook nog eens een vacht die zeer snel klit en vindt borstelen een ramp, dus is wel wat gedoe om haar klittenvrij te houden. Ze is eigenlijk gewoon geen goede match met ons gezin, deze kat zou volgens mij veel gelukkiger zijn bij oudere mensen ofzo, ergens waar het rustiger is. Maar uiteraard blijft ze wel gewoon.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:06

Bedankt sting. Nu denk ik niet dat ik het over mijn hart kan verkrijgen een kat terug te brengen maar goed te weten dat dit kan. De honden hebben elkaar en zijn katten gewend maar ik zou het heel sneu vinden als ik zo'n boilerkat als Eilandje tref.

Lastig. Ik wil namelijk liever niet twee raskatten in huis halen omdat er zoveel katten wachten op een thuis.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:32

Selka schreef:
Bedankt sting. Nu denk ik niet dat ik het over mijn hart kan verkrijgen een kat terug te brengen maar goed te weten dat dit kan. De honden hebben elkaar en zijn katten gewend maar ik zou het heel sneu vinden als ik zo'n boilerkat als Eilandje tref.

Lastig. Ik wil namelijk liever niet twee raskatten in huis halen omdat er zoveel katten wachten op een thuis.


Gewoon even het asiel naar keuze contacten selka. Vaak kunnen ze daar best een aardige inschatting maken. En als de kat in een gastgezin gezeten heeft dan heeft deze vaak een prima beeld van de mogelijkheden en onmogelijkheden van de kat. Althans ik kon dat altijd prima inschatten en naar alle verhalen die ik teruggehoord heb van de adoptanten heb ik er nooit naast gezeten.
Gaat je Coon een kitten zijn? Want dan is samen brengen sowieso al makkelijker. Dan zou ik zelf op zoek gaan naar een jonge kat tot max een jaar. Wil je voor 'moeilijk plaatsbaar' gaan kies dan een zwarte. Op de een of andere manier blijven die altijd als laatste over. Eventueel wat schuw naar mensen zal waarschijnlijk geen probleem zijn zolang hij dit niet is naar andere katten. Je asielkat zal zich dan op kunnen trekken aan de Coon.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:35

antje_vip schreef:
lizy29 schreef:
Spannend TS.

Daarnaast wonen we tegenwoordig op een boerderij dus heb ik benaderd of ze nog moeilijk plaatsbare exemplaren hadden die voor ons als muizenvangers konden fungeren. Nou dat hadden ze wel.


...Toen kwam de vrachtwagen voorrijden :')


Viel gelukkig mee want ik geloof nooit dat mijn 'ik-heb-niets-met-katten' man daarmee akkoord was gegaam :'). Toegegeven, onze terror Jillz ligt wel iedere avond bij hem op schoot O:)

Momenteel hebben we nog maar 2 katten over en zou het liefste een hele bende katten uit het asiel trekken maar daar ga ik onze huidige tsarin en koningin geen plezier mee doen dus dat doen we maar even niet. :=

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:56

Coon is inderdaad een kitten. Zal eens uit gaan kijken naar een jonge zwarte kat. Bedankt Lizy29.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:07

Wat leuk dat je voor een asielkat gaat! Gewoon kijken wat er bij je past, dan kom het ongetwijfeld wel goed! :)