Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Lukasje
Berichten: 11149
Geregistreerd: 06-01-15

Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 15:02

Binnenkort wil ik mijn 2jarig teefje laten castreren. Vermits het om een grotere hond gaat, stelde de dierenarts voor om dan ook meteen de maag vast te zetten, preventief tegen een maagkanteling.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ter info: mijn hond heeft nog geen maagkanteling gehad maar ik let hier ook erg op: eten verdelen over verschillende beurten, geen inspanning na maaltijd, geen eten wanneer ze nog nahijgt van een inspanning, ...

Don't take anything for granted


Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:17

Dat is heftig. Wij hebben een Duitse Dog en die staan bekend om torsies maar hier geen advies om vast te zetten. Fokker heeft dit ook nooit preventief gedaan.

Ik lees mee.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:23

wow heftig zeg? hebben alle grote honden daar snel last van? voeren jullie ook 'geconcentreerder' voer hierdoor?

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:27

Nog nooit van gehoord dat dit preventief gebeurd. Neem eens contact op met de rasvereniging. Zij zijn meestal wel op de hoogte van dit soort info.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:29

SillyB, wij niet. Wij voeren wat de fokker ook voert. Dit is het enige waar meneer een beetje vet van krijgt. Hij woont op de boerderij en mag zelf weten wat hij doet. Het komt dus best voor dat hij vlak na het eten gaat spelen met de JR.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Lukasje
Berichten: 11149
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 15:35

Ja, eigenlijk hebben grotere honden een verhoogd risico, maar sommige rassen dan ook weer meer dan andere. Zo zou bv een berner sennen aanleg daartoe hebben.

Zelf hou ik geen rekening met wat ik voer maar dus wel wanneer en hoe. Zoals ik hierboven schreef, laat ik mijn hond geen inspanningen toe het eerste anderhalf uur nadat ze gegeten heeft. Komen we terug van een fikse wandeling en ze hijgt nog flink na, wacht ik tot haar ademhaling weer normaal is. Of bv laatst was ik wandelen geweest met haar speelvriendje, had ze na de wandeling flink gedronken en wilde ze gaan spelen maar dat laat ik dan niet toe. Ook verdeel ik haar eten over min. 2, maar ook vaak 3 beurten per dag daar waar vroeger mijn kleine hond maar 1x daags eten kreeg.

Ik ben me dus bewust van het risico maar vandaag toen ik om info ging mbt haar castratie stelde de dierenarts dit spontaan voor. Vandaar ben ik dus benieuwd naar reacties!

Don't take anything for granted

wendy1987

Berichten: 6891
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:04

Hmm ik heb in 10 jaar in de praktijk dit nog niet eerder gehoord of gezien, zeker niet zo preventief.. Als het nou vaker gebeurd was, oke. Maar zo gewoon? Nee, zou het denk zelf niet zo snel doen zeker niet gezien je er al rekening mee houd met eten geven/spelen..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:04

Als de buik toch open gaat zou ik het zeker gelijk laten doen. Wat fijn dat je DA er zelf mee kwam, zelf zou ik er in elk geval om vragen mocht de DA het niet voorstellen.

koeien op de weg...

Lukasje
Berichten: 11149
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 16:37

GDG schreef:
Als de buik toch open gaat zou ik het zeker gelijk laten doen. Wat fijn dat je DA er zelf mee kwam, zelf zou ik er in elk geval om vragen mocht de DA het niet voorstellen.


Jij zou er zelf om vragen? Dus jij bent er wel mee bekend?

Sowieso zou de keuze om het te laten doen gebonden zijn aan de castratie. Haar laten opereren enkel om het preventief vastzetten doe ik niet.

Don't take anything for granted

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:42

Lukasje schreef:
GDG schreef:
Als de buik toch open gaat zou ik het zeker gelijk laten doen. Wat fijn dat je DA er zelf mee kwam, zelf zou ik er in elk geval om vragen mocht de DA het niet voorstellen.


Jij zou er zelf om vragen? Dus jij bent er wel mee bekend?

Sowieso zou de keuze om het te laten doen gebonden zijn aan de castratie. Haar laten opereren enkel om het preventief vastzetten doe ik niet.

Ik ben ermee bekend inderdaad. Het is geen garantie dat de hond geen MDV meer kan krijgen want het kan altijd weer losgaan of uitrekken maar als die buik toch open is zou ik de kans wel aangrijpen om de maag bij een dergelijke hond vast te laten zetten.

koeien op de weg...

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:07

Hier wel laten doen bij mijn Duitse dog teef 4 jaar geleden. Maag van een hond ligt zover achterin de buikholte dat de snee niet eens groter hoeft te worden gemaakt dan bij alleen castratie. Geloof dat ik destijds iets van 50 euro extra betaald heb bovenop de castratiekosten, en herstel ging ook net zo snel. Was bang dat als ik t niet liet doen en ze zou ooit een torsie gekregen hebben, ik mezelf dat altijd zou blijven verwijten. Garantie dat t hierna nooit gebeurd krijg je niet, maar alle beetjes ter voorkoming helpen, toch?

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:28

Onze dog heeft een maagkanteling gehad na het vastzetten bij castratie, als die niet vast had gezeten had ze 't niet overleefd, nu draaide die alleen een stukje. Ik zou het bij elk risico ras zeker aanraden als ze al onder narcose gaan, het is maar een kleine ingreep erbij, niks heftig aan hoor. Opletten met voeren is nooit garantie dat het niet gebeurt helaas, genoeg gevallen gehoord waarbij ze echt goed opletten. Sowieso is niet aantoonbaar dat het door een "volle maag" komt. Onder de doggeneigenaren is het zeker geen onbekend iets, dat preventief vastzetten. Doggen zijn trouwens, net als bijv Doberman, gevoelig ivm de grote, diepe borstkas dus veel ruimte om te kantelen.

Los met Lois hondenuitlaatservice | Haarlem en omstreken

dierenfan
Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:43

Nee zou dat ook niet doen. Ondanks dat ik 1x maagkanteling mee gemaakt heb bij een eigen hond..... 5 uur na de maaltijd en hij had na zijn maaltijd enkel geslapen want was s avonds.
Maagkanteling kan altijd gebeuren en hoop het nooit meer mee te maken echter ik voer niet anders dan er voor.
Was overigens een duitse herder en heeft het overleefd al was het kantje boord.
Ik voer gerust gelijk bij thuiskomst na uur boswandeling. Na het eten mogen ze gerust wat klieren met speelgoed maar dan let ik wel op dat ze alleen spelen dus niet met meerdere honden samen gaan ravotten. Echter meestal gaan ze na eten wat knagen op geweien oid

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:48

Ik heb er wel eens van gehoord maar nog nooit gehoord dat iemand het daadwerkelijk heeft laten doen bij zijn of haar hond.
Mijn hond is begin dit jaar geholpen en ik heb het er niet met de arts over gehad en zou er ook niet voor kiezen.
Als je er bewust mee omgaat is de kans op een torsie klein, ookal heb je een grote hond.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:49

Tegelijk met de sterilisatie van mijn Duitse Dog teef heb ik de maag laten vastzetten. De sterilistaie werd laporascopisch gedaan en via hetzelfde kleine gaatje de maag vast gezet.
Maagtorsie komt vaak voor bij de dog. Een kanteling is nog mpgelijk, maar de kans is stukken kleiner. Daarbij heb je meer tijd om op tijd bij de dierenarts te komen.’
40 jaar geleden bestond dit niet en heb ik in een grote doggenkennel een paar keer een maagtorsie meegemaakt. Dit wil je echt niet

Lukasje
Berichten: 11149
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 21:23

Femia schreef:
Tegelijk met de sterilisatie van mijn Duitse Dog teef heb ik de maag laten vastzetten. De sterilistaie werd laporascopisch gedaan en via hetzelfde kleine gaatje de maag vast gezet.
Maagtorsie komt vaak voor bij de dog. Een kanteling is nog mpgelijk, maar de kans is stukken kleiner. Daarbij heb je meer tijd om op tijd bij de dierenarts te komen.’
40 jaar geleden bestond dit niet en heb ik in een grote doggenkennel een paar keer een maagtorsie meegemaakt. Dit wil je echt niet



Dit is exact wat nu ook wordt voorgesteld.
Volgens de DA heeft het ook geen invloed op de herstelperiode.
Zou jij het opnieuw overwegen?

Don't take anything for granted

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:40

Ik vraag me af of het geen gevoel van schijnveiligheid geeft. Ik ken een setter die een torsie heeft gehad waarvan ze de maag toen vast hebben gezet.Maar helaas kreeg die torsie op torsie ondanks het vastzetten.De hond is ook ingeslapen met 14 maanden.

Je kan dus ondanks het vastzetten toch een torsie krijgen.Gelukkig zelf nog nooit mee gemaakt met mijn grote honden.Ik heb er ook nog niet van gehoord dat het zomaar preventief gedaan word....Interesant onderwerp ik zou niet weten wat ik zou doen.

Lukasje
Berichten: 11149
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 21:57

Ik zou ook mijn beleid niet wijzigen hoor. Niet omdat haar maag vastgezet werd dat ze dan plots wel met overvolle maag mag rennen. Maar ik overweeg het zeker wel omdat het me het gevoel geeft dat ik er dan ook alles aan gedaan heb een maagtorsie te voorkomen.

Don't take anything for granted

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:28

Waarom zou je 't niet doen? 't stelt niks voor als je 't tegelijk laat doen en 't heeft al veel honden gered.

Als hij na vastzetten opnieuw draait is hij in principe niet goed vastgezet (te laag geloof ik).
Kanteling kun je ook met lege maag hebben en ook tijdens 't slapen, heeft niet persee te maken met voer en beweging.

Wat voor hond heb je eigenlijk TS?

Los met Lois hondenuitlaatservice | Haarlem en omstreken

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:36

Loiz schreef:
Waarom zou je 't niet doen?

Dit. Ik snap in die zin de twijfel ook niet.

koeien op de weg...

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 00:41

Een maagkanteling is vreselijk. Het is geen garantie maar als ze toch voor een castratie onder het mes gaat dan denk ik dat ik de maag preventief
zou laten vastzetten.

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 01:00

Ik zou allereerst in ieder geval goed naar de kosten vragen. De dierenarts stelde het bij ons tussen neus en lippen voor toen we de (Duitse dog) teef kwamen brengen voor de operatie dus wij hebben toen toestemming gegeven. Achteraf bleek ze hier bijna €250.- extra voor in rekening te hebben gebracht :wow: De dierenarts sprak er zo makkelijk over dat ik niet naar de kosten had gevraagd maar achteraf was dit wel even schrikken.

Daarnaast loop ik nu bij een andere dierenarts met mijn honden en die geeft aan het vrijwel nooit preventief te doen omdat dat helemaal geen garanties geeft voor de toekomst. Omdat het inderdaad los kan gaan.

Ik let wel gewoon op dat ze meerdere kleine porties eet en dat ze zich rustig houd na het eten.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 04:29

GDG schreef:
Loiz schreef:
Waarom zou je 't niet doen?

Dit. Ik snap in die zin de twijfel ook niet.

Ik wel,iedere ingreep heeft ook nadelen.Dit preventief vastzetten hoor je weinig ,dus ik zou ook willen weten of er nadelen aan zijn.Als je die weet kan je beter een afweging maken.

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 06:18

Maar als een torsie eigenlijk helemaal niet te voorkomen is zoals sommige hier zeggen (kan ook als ze slapen gebeuren) waarom zou je het dan niet vast laten zetten? Ja het kan losgaan (zijn hier cijfers van?) Of alsnog gebeuren maar het geeft je dus meer tijd om naar de DA te gaan. Er wordt nu toch al een ingreep gedaan en ts is duidelijk niet iemand die een schijnveiligheid creëert hieromheen dus denk ik dat dit voor ts een goede optie is

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 06:38

Preventief vastzetten hoor je onder de risicorassen wel heel veel hoor, tis daar echt niet onbekend meer.
Welk nadeel heeft het preventief vastzetten dan volgens jou als ik vragen mag?

Als je hond een kanteling krijgt en hij kan niet doordraaien ben je zo blij dat je 't hebt laten doen. Geeft je langer om bij de da te komen (zijn niet veel die snachts maagkantelingen opereren trouwens, wel iets om vast uit te zoeken in de omgeving als je een risicoras hebt. Kennis mocht van Haarlem naar Amsterdam en daar werd ze weer naaar Utrecht gestuurd.. Extra tijd die hem 't leven had kunnen kosten. Meeste gaan naar Sleeuwijk, ookal is 't ver, die kunnen en willen het wel 100% doen) en meer kans op een levende hond achteraf.
Even Googlen geeft trouwens ook meerdere sites waarop word genoemd dat maagkantelingen niet bewezen door voer-beweging komt, maar vaak erfelijk is. Opletten met hoe te voeren is dus goed, maar geeft geen garantie dat je hond geen kanteling krijgt (de meeste gevallen die ik heb gehoord hadden een kanteling waarbij ze gewoon al een tijd in rust waren of snachts sliepen).

Los met Lois hondenuitlaatservice | Haarlem en omstreken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 28 bezoekers