Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:57

Loiz, bedankt voor het delen. Bij die van ons komt het helemaal niet voor. Nu maakte ik mij al weinig zorgen maar nu nog minder :) Wel een goede tip van meteen naar Utrecht rijden trouwens.


Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 09:15

beatje schreef:
GDG schreef:
Dit. Ik snap in die zin de twijfel ook niet.

Ik wel,iedere ingreep heeft ook nadelen.Dit preventief vastzetten hoor je weinig ,dus ik zou ook willen weten of er nadelen aan zijn.Als je die weet kan je beter een afweging maken.


Exact verwoord! Dit dus. Ik hoor bij de DA immers niet de ervaringen van diegenen die het reeds laten doen hebben.

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 09:24

Loiz schreef:
Preventief vastzetten hoor je onder de risicorassen wel heel veel hoor, tis daar echt niet onbekend meer.
Welk nadeel heeft het preventief vastzetten dan volgens jou als ik vragen mag?

Als je hond een kanteling krijgt en hij kan niet doordraaien ben je zo blij dat je 't hebt laten doen. Geeft je langer om bij de da te komen (zijn niet veel die snachts maagkantelingen opereren trouwens, wel iets om vast uit te zoeken in de omgeving als je een risicoras hebt. Kennis mocht van Haarlem naar Amsterdam en daar werd ze weer naaar Utrecht gestuurd.. Extra tijd die hem 't leven had kunnen kosten. Meeste gaan naar Sleeuwijk, ookal is 't ver, die kunnen en willen het wel 100% doen) en meer kans op een levende hond achteraf.
Even Googlen geeft trouwens ook meerdere sites waarop word genoemd dat maagkantelingen niet bewezen door voer-beweging komt, maar vaak erfelijk is. Opletten met hoe te voeren is dus goed, maar geeft geen garantie dat je hond geen kanteling krijgt (de meeste gevallen die ik heb gehoord hadden een kanteling waarbij ze gewoon al een tijd in rust waren of snachts sliepen).


Ik weet niet of je vraag over de nadelen aan mij (TS) gesteld werd maar ik weet geen nadelen, er werden mij -door de DA- enkel de voordelen geschetst. Daarom ben ik benieuwd naar allerlei ervaringen.

Ik heb gelukkig een dierenartsenpraktijk die 24/24 7 op 7 paraat staat op 5 minuutjes van de deur _/-\o_ . Maar goed, dat staat los van de keuze.

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 09:25

Loiz schreef:
Waarom zou je 't niet doen? 't stelt niks voor als je 't tegelijk laat doen en 't heeft al veel honden gered.

Als hij na vastzetten opnieuw draait is hij in principe niet goed vastgezet (te laag geloof ik).
Kanteling kun je ook met lege maag hebben en ook tijdens 't slapen, heeft niet persee te maken met voer en beweging.

Wat voor hond heb je eigenlijk TS?


Ik heb een riesenschnauzer <3 .

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 09:29

Sowieso aan iedereen, ook aan diegenen aan wie ik niet geantwoord heb, al hartelijk bedankt voor het delen van ervaringen en meningen! +:)+

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 09:33

Loiz schreef:
(de meeste gevallen die ik heb gehoord hadden een kanteling waarbij ze gewoon al een tijd in rust waren of snachts sliepen).


Jeetje, dat is wel eng! Je zal 's ochtends je hond maar vinden ...

Don't take anything for granted

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:37

Wij hebben het ook gedaan bij ons teefje (weimaraner) toen zij gesteriliseerd werd, laparoscopisch. Inderdaad omdat ze toch onder het mes moest, geloof dat dit een kleine honderd euro extra kostte toen. Zou het de volgende keer zeker weer zo doen, je weet nooit wat voor ellende je ermee bespaart..

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:39

Onze buurman heeft dat laten doen bij zijn duitse dog, toen ze gesteriliseerd werd. Ze is op 5 jarige leeftijd overleden aan.. een maagtorsie. De hechtplaats was blijkbaar losgegaan.. dus geen garantie.

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:08

Geen (100%) garantie, maar toch is het risico een stuk kleiner, scroll maar door naar "Prevention"https://en.wikipedia.org/wiki/Gastric_dilatation_volvulus


En als je hond daar toch al gevoelig voor is, qua ras, lijkt het me toch een goed idee om meteen die maagwand maar vast te zetten, als de hond toch al geopereerd wordt.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:35

eponine schreef:
Onze buurman heeft dat laten doen bij zijn duitse dog, toen ze gesteriliseerd werd. Ze is op 5 jarige leeftijd overleden aan.. een maagtorsie. De hechtplaats was blijkbaar losgegaan.. dus geen garantie.

Natuurlijk is het geen garantie en er is ook niemand die dat beweerd heeft, sterker nog: de meesten (waaronder ik) hebben het er nadrukkelijk bij gezet. Dat maakt echter niet dat het nutteloos is om te laten doen.

koeien op de weg...

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 21:51

Morgen is het zo ver!
Ik moet zeggen dat ik zelf behoorlijk nerveus ben. Door het vast zetten van de maag moet ze zich 2 weken rustig houden en dàt staat niet bepaald in haar woordenboek :roll:

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 21:23

Zo, het is achter de rug, mijn poppemie is terug thuis!

De sneetjes/gaatjes vallen super mee, ze zijn erg klein. Omdat de maag nu ook is vast gezet, moet ze zich wel rustig houden de eerste 10 dagen. Dat houdt in: uitlaten aan de leiband, niet rennen, springen, ... Vermits mijn trees nogal actief is aangelegd, heb ik om pilletjes gevraagd om haar wat rustig te houden. Het zou jammer zijn dat ze door haar onstuimigheid de operatie teniet doet. Haar eten moeten we 2 à 3 dagen verdelen over 6 porties per dag. Nadien afbouwen tot 2 à 3 maal, maar dat deden we voordien ook al.

Het enige wat niet meeviel, was de rekening :n .

Don't take anything for granted

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:27

Fijn dat de operatie goed gegaan is! Inderdaad wel even rustig houden de komende dagen zodat de maag zich goed kan hechten aan de buikwand.
Was het vastzetten van de maag zo’n enorme extra kostenpost?

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 11:43

schuimpie schreef:
Fijn dat de operatie goed gegaan is! Inderdaad wel even rustig houden de komende dagen zodat de maag zich goed kan hechten aan de buikwand.
Was het vastzetten van de maag zo’n enorme extra kostenpost?


Ja, dat vond ik wel! Ik had hierboven bedragen van 100€ en 250€ extra gelezen, wij moesten 400€ bovenop betalen. Niet weinig he?!
Iets meer dan 900€ was het voor de sterilisatie, het vastzetten en medicatie (pijnstillers en kalmeertabletjes).

Don't take anything for granted

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:12

Lukasje schreef:
schuimpie schreef:
Fijn dat de operatie goed gegaan is! Inderdaad wel even rustig houden de komende dagen zodat de maag zich goed kan hechten aan de buikwand.
Was het vastzetten van de maag zo’n enorme extra kostenpost?


Ja, dat vond ik wel! Ik had hierboven bedragen van 100€ en 250€ extra gelezen, wij moesten 400€ bovenop betalen. Niet weinig he?!
Iets meer dan 900€ was het voor de sterilisatie, het vastzetten en medicatie (pijnstillers en kalmeertabletjes).


Heb je een specificatie van de rekening? €400,- erbij zou wel héél veel zijn!

Wat weegt een riesenschnauzer? 30-35 kg? Dan tikt de narcose lekker aan in ieder geval, dat is het duurste van alles. :=


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Ervaringen mbt preventief vastzetten maag hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:55

Ik heb 4 jaar geleden iets meer dan 400 euro betaald voor castreren en vastzetten maag van mijn Duitse dog teef van dik 60kg, inclusief gasnarcose, medicatie, en “romper” voor na de ok. Vind 900 euro dus wel heeeeel flink betaald! %)

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:45

Allemensen, die dierenarts moest blijkbaar zijn hypotheek nog afbetalen...

Een voorspoedig herstel gewenst voor je hond, TS. :(:)

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 22:48

@ KimD: ja hoor, alles stond netjes opgelijst, daarom dat ik ook exact weet dat het vastzetten 400€ kostte, de sterilisatie 450€.

Maar jullie vinden het ook pittig, ben ik niet alleen die even slikken moest.

@ Zoolgangster: dankjewel. Ze maakt het goed, het is enkel moeilijk haar rustig te houden. Zonder pilletjes lukt dat echt niet :roll: .

Edit: oja, de romper was inbegrepen in de prijs 8)7

Don't take anything for granted


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense, YandexBot en 54 bezoekers