Goed boek over hondengedrag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11252
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:21

Fijn dat je zo begaan bent met de puppy die je huisgenoot verwacht +:)+ .

Goh, ik heb diverse boeken gelezen die op totaal uiteenlopende visies gestoeld zijn. Ik heb jaren training gevolgd bij Martin Gaus, maar ook bij een gedragstherapeut die met teletac werkt ... Als ze dàt bij Gaus hadden geweten, hadden ze me buiten geschopt denk ik := .

Waar ik denk dat velen de fout ingaan, is in het verkeerd interpreteren van signalen en daarom zou elke hondeneigenaar -vind ik dan persoonlijk- "kalmerende signalen" van Tarid Rugaas moeten lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:02

Nikass schreef:
Fijn dat jij er wat aan hebt gehad!
Dat maakt nog steeds niet dat ik iemand zou adviseren zijn boeken te lezen.
Maar dat geeft niet, ieder zijn ding toch ;)


Ieder zijn ding inderdaad, nergens voor nodig dus om anderen af te branden als zij aangeven dat je ook daar je stukjes uit kan halen.

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:50

Sjee jij hebt een lekker humeur zeg! "Afbranden" doe niet zo dramatisch :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:06

Mijn humeur is prima :) Je valt er meteen over hoe iemand hem kan aanraden met deze :roll: er bij, en als ik dan zeg dat ik er stukjes uitgehaald heb dan zou ik al niet snappen dat een hond beweging en uitdaging nodig heeft, dat gaat gewoon nergens over. Ik word gewoon schijtziek van die anti-CM mensen die meteen moeten roepen hoe slecht hij is terwijl hij er ook zeker wel bruikbare stukken in heeft zitten en je op een andere manier kan laten trainen en je dan dus wél een doorbraak kan krijgen. De gedragstherapeut hier had hem al afgeschreven, diezelfde gedragstherapeut herkende ons een tijd later niet toen we iemand anders hielpen met een consult van hem en zei "die witte herder is mooi stabiel", zo slecht zijn die stukjes dus niet geweest ;)

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:14

Is goed joh ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:30

Afbeelding

dit boek komt binnenkort uit. Kijk ik erg naar uit!
hij heeft al 2 boeken uitgebracht die mij aanspraken. Je kan ze vlgs mij via Bol bestellen.

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:16

Wat ik, buiten boeken om, ook nog fijn vind zijn de fb pagina's (en sites) van Monique Bladder en HondenLot.
Veel.kennisb en niet per se aanhanger van één bepaalde methode, maar veel kennis op basis van (recente) wetenschappelijke kennis.

Anoniem

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:29

Eerlijk gezegd heb ik nog maar 1 boek over honden gelezen in mijn leven.
Dat was een boek van Cesar Millan.

Ik ben tussen de honden geboren, en heb er inmiddels al zoveel gekend / gehad, dat je vanzelfsprekend je eigen manieren en ideeën ontwikkeld (of die al dan niet juist zijn, is een ander verhaal natuurlijk).

Toen ik het boek las van Cesar Millan kon ik niet anders dan mij aansluiten bij zijn 3 pijlers:
1. beweging, 2. discipline, 3. affectie
(zou kunnen dat ik het niet helemaal correct benoem, is een paar jaar geleden)

Ook heeft hij overschot van gelijk wanneer het gaat om honden met een hoge energie, een lage energie, enzovoort. Ik vond het een heel interessant boek en kan mij niet herinneren dat ik echt struikelde over dingen.

Wat mij betreft is het geen verkeerd boek, dus TS, blijf openstaan voor alles :)

Je hoeft in elk geval nooit één methode volledig te volgen, dat werkt voor niemand :)

Succes!

Lukasje
Berichten: 11252
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:54

Ik las net in een Belgische krant dat Geert De Bolster, hondengedragskundige die ook in een TV-reeks advies gaf, op 19 oktober zijn nieuw boek uitbrengt. "De connectiemethode" noemt het boek.

De Bolster is trouwens van mening dat je met een jonge pup beter niet naar puppyklas gaat. Volgens hem heeft een pup vooral van zijn baas het gevoel van veiligheid nodig en wordt de pup in de puppyklas vaak geconfronteerd met situaties waar dat niet het geval is.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 09:44

Dankjulliewel allemaal! Ik heb ' kalmerende signalen' uit en ben bezig met die van Sam Turner en Burgers over 'elke pup een goede start'. Daar heb ik qua daadwerkelijk nu lezen voorlopig genoeg aan denk ik, dik maar goed boek. Huisgenoot was daar ook over te spreken. Ze verheugt zich erg en ik verheug mee. Eind oktober / begin november komt ze (de pup)!

Wel interessant om jullie verdere tips en de discussie hierboven te lezen! Na het boek van Turner lees ik wellicht nog verder, maar ga vooral ook goed van mijn ervaren huisgenoot leren (dan is pup er en zie ik praktijk <3 ♡)

Anoniem

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:22

Veel geluk met je pup!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:23

Veel geluk met je pup!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:04

Als modern geschoolde kynoloog zeg ik:

Wel lezen : Sam Turner, Monique Blader Turid Rugaas...doggo.nl is een goede site.

Niet lezen: Cesar Milan , Anniek Winters

Laatste 2 zijn echt wel achterhaald en op bepaalde momenten echt dieronvriendelijk.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:26

Lukasje schreef:
Ik las net in een Belgische krant dat Geert De Bolster, hondengedragskundige die ook in een TV-reeks advies gaf, op 19 oktober zijn nieuw boek uitbrengt. "De connectiemethode" noemt het boek.

De Bolster is trouwens van mening dat je met een jonge pup beter niet naar puppyklas gaat. Volgens hem heeft een pup vooral van zijn baas het gevoel van veiligheid nodig en wordt de pup in de puppyklas vaak geconfronteerd met situaties waar dat niet het geval is.

Ik ken Geert de bolster,maar ik vind dat zo'n foute uitspraak van hem.Die kan gelden voor een ervaren honde-eigenaar.Maar het gros van de eigenaren heeft geen flauw idee wat hij doet en komt dan met een oudere hond die de eigenaar van de ene naar de andere kant van de straat sleurt en alles en iedereen aanblaft naar de hondeschool met de verwachting dat die dan maar alles oplost.
Ik ben het met de gene eens lees van alles wat en pik er uit wat jou goed lijkt.
Persoonlijk vind ik duidelijkheid voor een hond belangrijk en wat je niet wilt wat de hond doet als hij volwassen is mag hij ook als pup niet.Dus blaffen naar de buren is niet schattig als je 10 weken bent dat is gewoon dan al een nee.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:32

Denken als een hond

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:41

Ik weet niet of het hier al gezegd geweest is. Maar 'Kalmerende Signalen' Van Turid Rugaas vind ik een enrome aanrader!

Anoniem

Re: Goed boek over hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 15:01

Je kan ook privé puppycursus doen. Dat heb ik gedaan. Zag ook geen meerwaarde in met 15 pups op een veldje ergens commando's oefenen. Veel liever 1 op 1 en meteen in de praktijk thuis en buiten.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:27

suze_ schreef:
Je kan ook privé puppycursus doen. Dat heb ik gedaan. Zag ook geen meerwaarde in met 15 pups op een veldje ergens commando's oefenen. Veel liever 1 op 1 en meteen in de praktijk thuis en buiten.


Hopelijk weet je wel dat niet elke puppycursus domweg dat doet?