Kat valt ineens veel af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Kat valt ineens veel af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 16:57

Zucht, is onze kat eindelijk op gezond gewicht, zakt ze er ineens onder! :oo

Misty, de dikste van het stel, is ineens de dunste geworden.
Van 5 kilo in het voorjaar, naar nog maar 2,3 nu. In een paar maanden tijd dus meer dan de helft van haar gewicht verloren.
Toen ze in het voorjaar met een zere poot zat, vonden we het logisch dat ze aan was gekomen (veel eten, zodat je zo lang mogelijk kan blijven liggen voor je weer hongerig wordt, waardoor je minder hoeft te lopen :P ). Dat ze daarna al gauw een kilo kwijt was (3.9 kilo bij het eerste weegmoment sinds de behandeling aan d'r pootje) vonden we logisch. Het deed geen pijn meer, dus ze kon weer lekker rondlopen! :D

Een week of twee geleden vond ik haar toch wat dunner lijken. Alsof ze nog meer kwijt was weer. Op de schaal gezet, en jawel, 2.9 kilo nog maar. Nouja, prima. Een 3 kilo voor een kleine poes is geen gek gewicht. Ze voelde wat dunnetjes...maar ja, we zijn haar ook al jaren enkel dik gewend. Dus dan voelde je eigenlijk niks qua contouren _O-
Vandaag weer op de schaal gezet...2.3 kilo. In 2 weken tijd, weer een halve kilo minder.
Volgende week heb ik met mijn DA afgesproken weer langs te komen, en dan gaan we wat onderzoeken doen. Ontlasting, urine, etc. Hij maakte zich er wel zorgen om dat ze de helft van haar gewicht kwijt is, en ik ook eigenlijk :(
Nu zit ik alvast even mee te denken waar we op kunnen onderzoeken, just in case.
Sowieso ontlasting en urine. Schildklier willen we laten testen, maar wat zijn nog meer dingen om over na te denken?

Het betreft een 6-jarige poes. Is gecastreerd, verder (op een blessure aan haar teentje na) compleet gezond geweest. Was altijd al wel een mollig dametje (ik gok zo rond de ruime 4 kilo?), maar toen ze met haar blessure zat is het gewicht gestegen naar 5 kilo. Dat was het hoogste gewicht wat ze ooit gehad heeft.
Heeft onbeperkt toegang tot voer, heeft een gezonde eetlust. Niks geks te zien in het bekje etc.

In de tussentijd, wat kunnen we het beste voor haar doen?
Calorierijk voer zal ik haar apart moeten geven, omdat we met 3 andere katten zitten.
Tegelijkertijd vraag ik me af of calorierijk voer momenteel handig is, nu we nog niet weten wat er gaande is?

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!


Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Kat valt ineens veel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:05

Ben je al bij de DA geweest? Ontwormd?

Die van ons had een hartprobleem, is ook veel afgevallen, met bijvoeren is ze weer aangekomen, maar dan weer afgevallen...ik zou haar wel laten checken..

fleurtjeuh
Berichten: 10307
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:09

Aantal tips voor onderzoek:
Schildklier(had je zelf al benoemd)
Glucose en fructosamine
Lever
Nieren

Heeft ze een cortisol(cortison??) spuit gehad in het laatste half jaar?
Wat voor voer krijgt ze?

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 17:15

Met haar pootje zijn we langs geweest, en toen heeft de DA meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt (want madam haat het om weg te zijn van huis, met alle drama van dien :')) om een gezondheidsonderzoek te doen, Gewoon zo'n routine onderzoek. Uit dat onderzoekje kwamen geen gekke dingen naar voren. Dus longen, hart, huid etc. waren gewoon gezond.

Nu enkel contact gehad met de DA om komende week langs te komen :j
Ze heeft al wel ontworming gehad. Ik moet ook zeggen dat ik haar niet een wormenbuikje vind hebben etc, maar daarom willen we ook ontlasting laten onderzoeken. Just in case.

Dankje voor de tips fleurtjeuh! Die nemen we zeker even mee.
Nee, niks gehad aan spuiten dit jaar.
Ze krijgt kattenvoer van Olympic Professional Dog Food. Hier zit ze al een jaar of 2 op :j

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Kat valt ineens veel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:35

Ik dacht ook gelijk aan wormen.
hoe lang is het geleden dat ze ontwormd is en heb je dat met een uitgebreide ontworming van de DA gedaan of eentje uit de dierenwinkel?
Ons poesje had het ook opeens dit voorjaar / zomer.
Niet fijn uitziende vacht, opeens mager en voelde haar ruggenwervel gewoon.
Schrok me kapot.
Gelijk een uitgebreide wormenpil erin gedaan die ik altijd heb liggen en verder eigenlijk niets veranderd, nou binnen de kortste keren kwam ze netjes aan en is nu weer op haar normale gewicht gelukkig.
Ik zat ook al te googelen op de meeste enge dingen ;)

succes hoop dat je snel weet wat er eventueel aan scheelt.

Op 21-11-2011 geheel onverwachts afscheid moeten nemen van onze gouden kanjer Bryn Storm. Rust zacht lieve knul, we zullen je nooit vergeten.

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 18:33

Ze is ontwormd met Milbemax. Pfoeh, hoe lang geleden...euh, ik denk een maand of 2-3 inmiddels?
Ergens in juni in ieder geval, want toen troffen we een vlo aan op de hond. Daarbij meteen ook ontwormd.
We volgen verder geen vast ontwormingsschema, omdat wij liever niet preventief ontwormen. Preventief ontvlooien doen we wel.
Tijdens het ontlastingsonderzoek zal daar vast meer duidelijkheid over komen :j

Ik heb expres nog niet zitten googlen. Voor ik het weet komt het er op neer dat mijn kat binnenkort er niet meer kan zijn, in het ergste geval _O-
Al moet ik wel zeggen dat we rekening houden met dat er meer aan de hand kan zijn natuurlijk :) We weten niks van haar afstamming namelijk, het is een aanlopertje :=
Ik zal straks eens wat foto's maken als dat lukt, om een beetje een idee te geven.

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Kat valt ineens veel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:48

Bij schildklierproblemen worden ze vaak ook druk of speels. Bij mijn kat kon de dierenarts het al aan de buitenkant voelen dat de schildklier vergroot was.

...

Hevonen

Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:48

EEn van onze zwerfkatten had een levertumor; is hij ook aan overleden helaas. Hij viel ook heel snel heel veel af. Die dingen zijn vaak operabel, dat was bij deze helaas niet. Wij merkten dat hij niet in orde was omdat hij minder begin te spelen (was al 15, maar toch).

STerkte!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Femke_Tweety

Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kat valt ineens veel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:01

Zo veel afvallen is inderdaad echt wel dierenarts werk.

Want dit is écht idioot veel.


Mijn nierpatiënt viel ook erg af. Maar er zijn tig redenen waarom ze af kunnen vallen!

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Kat valt ineens veel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:22

Zo daar zou ik ook wel van schrikken zoveel gewichtsverlies in korte tijd!

Ik zou haar tot je meer weet wat extra lekker voer geven om een beetje op peil te blijven. Miss wat lekker vette vis of gekookte kip. Als ze in dit tempo gewicht blijft verliezen heeft ze straks geen enkele weerstand mocht er een diagnose gesteld worden.

Verder is het afwachten op de onderzoeken, wat Femke ook zegt, er kan zoveel zijn waardoor ze plots afvallen. Succes voor nu, blijft nog spannend.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Kat valt ineens veel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:52

Eet ze kikkers? Daar worden katten ook erg mager van. Vriendin haar kat at blijkbaar kikkers maar viel ook erg af en is er uiteindelijk aan overleden.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Kat valt ineens veel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:04

Mijn kat maar die as wat ouder begon ook opeens extreem af te vallen. En die had nierfalen. Hopelijk is het iets anders

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:16

Ik zou niet eens afwachten to komende week maar kijken of ik op het zaterdag ochtend spreekuur terecht kan. Hier kan je op zaterdag terecht en dan is er hier ook nog ranzijn DA die open zijn.

Ook mijn kat viel in korte tijd heel veel af en dat bleken falende nieren te zijn.
Achteraf is het er ook ingeslopen en was er na een weekend infuur niks meer aan te doen.

Kat van mijn broer hetzelfde, ook heel veel afgevallen en dat bleek suikerziekte. Hele jonge kat ook nog.

Ik wil je niet bang maken natuurlijk maar zou zeker niet later dan maandag naar je DA gaan.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

BigOne
Berichten: 38189
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:19

Tigres normaal ben ik ook niet zo van hup da maar zoveel in twee weken dan staan alle alarmsignalen op rood. Wanneer je nu nog drie dagen wacht is ze weer drie ons kwijt en misschien is dat net te veel.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

fleurtjeuh
Berichten: 10307
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Kat valt ineens veel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:06

Oja, ik wilde nog wat toevoegen.
Als je bij de dierenarts besluit om een uitgebreid bloedonderzoek bij het lab te doen, dan moet voor sommige dingen je kat 12 uur nuchter zijn, zoals onderzoek voor de alvleesklier. DA noemt het pancreas.
Just in case zou ik je kat even nuchter houden zodat het bloed meteen geprikt zou kunnen worden mocht dat nodig zijn.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Kat valt ineens veel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:16

Zou het geen suiker kunnen zijn? Mijn kat viel ook in een hele korte tijd heel veel af en bleek suiker te hebben

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 15:47

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Haar zoon zegt ook even hoi :')
Hier nog de foto's. Er is niks aan te zien qua uiterlijk. Geen graatmager katje o.i.d.

Wij hebben hier geen dierenartsen die ook nog op zaterdag open zijn, en de DA gaf ook aan niet de noodzaak te zien om haar in het weekend langs te laten komen :)

Ik heb haar net weer even op de schaal gezet om te checken tussendoor. Nu weet ik dan niet wat er bij de laatste weging gebeurd is, maar ze weegt nu 3017 gram :') Dus dat zou betekenen dat er:
1. of iets mis is gegaan bij het wegen de laatste keer (laten we daar dan maar op hopen! :)) )
2. ze spontaan een halve kilo is aangekomen in de afgelopen twee dagen :')

Al met al blijft de afspraak bij de DA staan, want we willen wel zeker zijn dat er niks aan de hand is. Binnen een kleine tijd 2 kilo kwijt is natuurlijk nog steeds veel :j
Ze wordt bijgevoerd op mijn kamer momenteel (extra zalmolie over de brokken heen, dat gaat er prima in :9 ) en zo kan ik ook haar voerinname blijven peilen. Geen abnormaal eetgedrag, ook niet wanneer ze het bakje voor zichzelf heeft. Ze schranst hem niet leeg, eet gewoon zoals altijd totdat ze genoeg heeft gehad.
Ik ga ook een kattenbakje op mijn kamer neerzetten, zodat ik in de nacht ook haar in de gaten kan houden qua urineren en ontlasten. Maakt het opvangen tevens wat makkelijker :P

Qua spelen; ze is nooit echt een grote speler geweest, maar ze speelt niet meer of minder dan gewoonlijk.

Wij houden Misty inderdaad nuchter voor de afspraak bij de DA, voor het geval dat bloed prikken gewenst is :j

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

Anoniem

Re: Kat valt ineens veel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:10

Mijn kat is vorig jaar in korte tijd bijna 3,5 kg afgevallen. Zijn schildklier werkt te snel waardoor hij nu dagelijks medicijnen moet en er weer iets gewicht bij is gelukkig.

Ik zou ook als eerste aan schilklier of wormen denken.

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 20:47

Nog even een update, aangezien madam vandaag weer gezond is verklaard *\o/*

DA kon niks vinden, en wegens mijn weegfoutje waren we beide al meer gerust gesteld.
Haar rikketik was goed, urine was prima, en dan was het even overleggen wat we gingen doen.
Hij meende bij de longen een licht bijgeluidje te horen. Niks ernstigs, maar hij vermoed toch dat ze wellicht een lichte longontsteking gehad kan hebben. We besloten een soort booster geven (middeltje weet ik niet meer precies, maar ze kreeg het als prikje :)) ) en af te wachten. Kijken of ze opknapte.
Diezelfde avond viel ze het klittenbandje aan wat om een snoer zat _O- Ze werd in de paar dagen daarna ook weer wat losser. Weer lekker naar buiten gaan om daar van het zonnetje te genieten etc.

Vandaag weer terug geweest voor de controle, en met een nette 3100 gram (ik heb haar wat bijgevoerd met KVV, omdat ik toch weer wat meer vlees op de bonkjes wilde hebben := ), en een stel gezond klinkende longen mocht ze weer mee naar huis *\o/*

Gelukkig geen gekke dingen achteraf, maar ik wil jullie nog wel even hartelijk bedanken voor het snelle meedenken _O_ :*

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Kat valt ineens veel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 16:04

Gelukkig niks aan de hand! Dankjewel voor de update!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gerlienke, girlyggirl, Murloc, YandexBot en 127 bezoekers