Wat te doen met onzindelijke poes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Wat te doen met onzindelijke poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:06

Wij zitten momenteel met de handen in het haar, want ''wegdoen'' lijkt zo'n beetje de enige overgebleven optie..

Ik zal proberen het verhaal zo beknopt mogelijk te vertellen.

Wij hebben al ruim 7 jaar onze 2 poezen. Het zijn 2 zusjes van nu dus 7 die ook beiden zijn gesteriliseerd. Wij hebben ze altijd binnen gehouden omdat we niet willen dat ze op welke manier dan ook overlast zouden veroorzaken, zo ook nu. Sinds april zijn wij verhuisd naar een lekkere ruime woning met garage. Deze garage heeft echter een kale betonnen vloer, dus absorbeert de urine helaas erg goed. In deze wijk loopt een jonge poes of kater rond, die aan de buitenkant (misschien omdat onze poesjes ook in de garage komen?) tegen de garagedeur aan plast wat resulteert in dat 1 van onze poezen dat nu ook aan de binnenkant doet. En omdat daar niks ligt qua vloerbedekking trekt die plas elke keer opnieuw het beton in, voordat die stank weg is duurt dat wel even.. -O-

We hebben al van alles geprobeerd, namelijk;
- Poes en urine laten controleren, ze doet het waarschijnlijk door stress van de verhuizing/ geur van de vreemde kat en om haar territorium te markeren, we kregen een soort antibiotica mee voor stressvolle periodes, dit zou het gedrag moeten stoppen.
- Azijn over de urineplekken gooien om de eiwitten af te laten breken.
- Biotex(sopje) over de urineplekken strooien om de eiwitten af te laten breken.
- Anti urine geur spray speciaal van de dierenwinkel om de eiwittten af te laten breken.
- Schone kattenbak op de plek neerzetten.
- Voeren op de plasplek.
- Diverse soorten kattenbakvulling.
- Diverse soorten voer.
- Feliwayspray op de plek sprayen, meerdere keren per dag, zowel binnen als buiten.
- Aluminium folie en vershoudfolie neerleggen, ze plaste over allebei..
- Kattenschrik buiten neergooien (resultaat; hele straat stonk naar knoflook, die vervolgens ook nog ondergepist werd).
En waarschijnlijk vergeet ik nog wat dingen..

We hebben de kattenbakken al vanaf het begin in de garage gehad, eerst in hun vertrouwde kattenbak-kast, nu bij de garagedeur. Ik zit ook niet weer te wachten op een kattenbak in de gang of woonkamer, er zit ook een kattenluikje in de tussendeur die niet dicht kan, dus de garage afsluiten is geen optie..

Mijn vriend is er op dit moment helemaal klaar mee, die ziet de poesjes liever gisteren gaan dan vandaag, en ik moet zeggen, na de zoveelste plas binnen en buiten begint de moed mij ook in de schoenen te zakken.. %)

Ons huis heeft nu bij binnenkomst/ als je ervoor staat al een enorme kattenpis-walm, vooral als het zonnetje erop schijnt nadat het nat is geweest, en ik weet niet wat we verder nog kunnen doen..
Persoonlijk denk ik op dit moment zelfs dat we er nooit vanaf gaan komen zolang de buurtkat niet stopt, en ik denk dat de buurtkat niet stopt zolang onze poezen hier wonen.
Ik heb tot op heden nog niet kunnen achterhalen van wie de buurtkat is, dus de eigenaren nog niet kunnen aanspreken/ vragen of hun poes of kat al gesteriliseerd/ gecastreerd is.

Wat zouden wij nog meer kunnen doen om dit gedrag te doorbreken/ stoppen? Of is het wegdoen van onze poesjes echt de enige overgebleven optie? -O-
En wat zou ik nog meer tegen de urinestank kunnen doen?

Dit zijn onze monsters;

Afbeelding


PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:08

Ik lees even mee. Een vriendin van mij heeft precies hetzelfde probleem met een van haar poezen. Ik ben benieuwd naar de adviezen die je gaat krijgen!

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wat te doen met onzindelijke poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:12

Ik lees ook even mee. Hier ook eentje die nu sinds ongeveer een jaar door stress in huis plast, en behalve ik ziet iedereen die kat ook liever niet meer in huis komen. Hij is vreselijk lief, maar hij is een plekje nodig zonder andere katten in huis/in de buurt en dat hebben we nog niet voor hem gevonden helaas. Mijn familie brengt m het liefst vandaag nog terug naar het asiel, maar dat kan ik niet over mn hart verkrijgen dus daar blijf ik een stokje voor steken. :+

We hebben nu net weer sinds gister pilletjes, die de kat minder gestresst moet maken, dus ik ben benieuwd. 2 pilletjes, 2 keer per dag en dan moet het met 2 weken beter gaan...

I am because you were

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:14


Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:18

Ik heb ook een poes gehad die dat deed, ik heb geen oplossing gevonden.
Misschien kun je je vraag eens stellen op https://www.dekattensite.nl/phpBB2/
Ze zijn wel van "de kattenpolitie" maar weten erg veel.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:19

Qua stank is het coaten van de betonvloer een mogelijkheid. Dan kan het in ieder geval gemakkelijker opgeruimd worden zonder nastank.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:21

Maartje1990 schreef:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... elijkheid/

Stap 6 heeft een tip voor je beton schoon te maken


Die urinegeurverwijderaar heb ik dus geprobeerd, werkt helaas ook niet..

Mizora schreef:
Qua stank is het coaten van de betonvloer een mogelijkheid. Dan kan het in ieder geval gemakkelijker opgeruimd worden zonder nastank.


Dat staat inderdaad ook wel op de planning, al zijn we nu nog druk met het verbouwen in huis dat we op dit moment geen budget hebben voor de garagevloer.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:22

Allereerst zou ik ervoor zorgen dat de buurtkat niet meer bij jullie garage kan komen...des noods met een partijtje schrikdraad om de schuur/het terrein heen.
Als dit niet lukt, kan je altijd nog proberen de buurtkat te vangen en met de dierenambulance meegeven, zij achterhalen dan de eigenaar en dan kan jij deze aanspreken op het vervelende gedrag van hun kat en dat je er overlast van hebt.

Daarna zou ik iets neerleggen op de plek waar jullie kat continu plast zodat het niet weg kan trekken in het beton, iets waar het op blijft liggen zeg maar (plastic, folie etc) als jullie eigen kat dit blijft doem ondanks dat de.andere kat niet meer komt, is er in mijn ogen maar 1 (vervelende) optie en dat is de kat mijn zijn eigen neus een x flink door haar eigen plas heen vegen...
Dit heb ik bij mijn beide jonge katjes 1 x hoeven doen om ze goed zindelijk te krijgen...die gingen al een tijdje keurig op de kattenbak en ineens begonnen ze op bed en op de bank te plassen...1 x flink er doorheen gehaald met neusje en nooit weer gedaan.
Niet de meest vriendelijke manier, maar wel de meest effectieve manier...
Hopelijk vind je een oplossing, ik zou het echt vertikken mijn eigen katten weg te doen omdat iemand anders zijn kat de boel loopt te verzieken.

Uiteraard is bovenstaande gebasseerd op een kat die geen tot zeer weinig stress heeft...dus probeer met bovenstaande wel te wachten tot de stress periode van je kat afgelopen is...dit kan al een stuk sneller zijn als de buurtkat pleite is, en die handelingen kan je eventueel al wel doen.

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:27

Wij hebben geen voortuin (garagedeur zit direct aan de straat) dus afzetten/ onmogelijk maken is geen optie. Ik heb zelf ook niet het idee dat de poes stress heeft, wel dat ze haar territorium probeert af te bakenen. Ze komt namelijk ook vaak met een dikke staart uit de garage weg, die staart heeft ze ook als ze een vreemde poes in de achtertuin zien..

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:28

Ik zou beginnen met alles uit de kast trekken om de kat buiten te laten stoppen. Heb je keep-off spray van beaphar geprobeerd? Dan willen de meeste katten niet meer in een straal van een paar meter zijn. Ik had het hier ooit op de nieuwe stoelen gesprayd en een van onze binnenkatten ging spontaan in de kamer poepen van de stress, zo vreselijk vonden ze die lucht. En je hebt ook van sssh-cat spray (of hoe dat spul ook heet), met een bewegingssensor. Die zou je ook kunnen proberen voor je garagedeur neer te zetten als daar verder niemand komt behalve die kat. En mocht dat niet werken dan kun je hem eventueel nog binnen kunnen neerzetten, gericht op de plek waar je kat plast. Maar ik kan me voorstellen dat ze dan gewoon een halve meter verderop gaat zitten.

Naast feliway heb je trouwens ook van die Zilkene pillen die kalmerend werken. Die kan je openmaken en het poeder over het voer gooien. Dat wil bij sommige katten ook wel werken :)

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:32

Beton coaten zou ik dan toch zo hoog mogelijk op het prioriteiten lijstje gooien. Als je te lang wacht dan trekt die geur echt zo ver het beton is dat je het er nooit meer uitkrijgt en dan mag je de vloer vervangen wil je volledig van de stank af komen. Tot die tijd iets van kranten ofzo erop leggen dat het iig niet rechtstreeks het beton in loopt.

En anders toch de garage afsluiten (kattenluik permanent dicht maken of iets ervoor zetten) en kattenbak ergens in een hoekje in huis... stank zal toch nooit zo erg zijn als dat het nu is? Snap dat je liever geen kattenbak midden in je woonkamer ofzo hebt staan maar is dat nou echt zoveel erger dan de katten helemaal weg doen? :o Zou dat toch als 'last resort' optie open houden als er verder ook maar weinig mogelijk is. Of als last resort optie dan toch maar katten weg/met de huidige situatie dealen, afhankelijk van wat je het minst erg vind op termijn.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:37

Shanna schreef:
Wij hebben geen voortuin (garagedeur zit direct aan de straat) dus afzetten/ onmogelijk maken is geen optie. Ik heb zelf ook niet het idee dat de poes stress heeft, wel dat ze haar territorium probeert af te bakenen. Ze komt namelijk ook vaak met een dikke staart uit de garage weg, die staart heeft ze ook als ze een vreemde poes in de achtertuin zien..



Dat is wel lastig ja :Y)
De tip over de keepoff spray was ik inderdaad vergeten, ik gebruik deze ook om de stoelen en banken zodat ze die niet als krabpaal zien :') werkt inderdaad erg goed, katten komen niet in de buurt van stoel of bank...
En anders zie ik echt geen andere optie dan de kat vangen, chip uitlezen bij dierenarts of dierenambulance en dan de eigenaar traceren en aanspreken...
Eventueel de keepoff spray ook aan de binnenkant sprayen voor je eigen kat kan werken...
Ik ben denk ik verder door mijn tips heen...als me nog wat te binnen schiet laat ik het weten, maar hoop dat je met 1 van de gegeven tips die er nu zijn al iets mee opschiet.

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:37

Shanna schreef:
Wij hebben geen voortuin (garagedeur zit direct aan de straat) dus afzetten/ onmogelijk maken is geen optie. Ik heb zelf ook niet het idee dat de poes stress heeft, wel dat ze haar territorium probeert af te bakenen. Ze komt namelijk ook vaak met een dikke staart uit de garage weg, die staart heeft ze ook als ze een vreemde poes in de achtertuin zien..


Dan is ze ws heel erg bang.

Ik vind de dierenambulance bellen eigenlijk wel een goeie.
( tenminste, ik neem aan dat je buren ook niet weten waar de kat vandaan komt )

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

pjer
Berichten: 1572
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:37

Ik zou binnen iets op de grond leggen zodat je de plas beter op kunt dweilen dus een stukje goedkoop laminaat of zeil (zo duur hoeft dat niet te zijn, wij hebben onze hele garage voor zien van laminaat en dat was in totaal 50 euro).
En de kat buiten verjagen, ik heb kattenverschrikkers die hoog piepen maar wel werken met een sensor en dus alleen afgaan als er iets of iemand door de detectie loopt. Deze werken hier behoorlijk goed, er is maar 1 dove kat die er niet op reageerd. Verder ik weet niet of je vanuit binnen een beetje zicht hebt op het stukje voor de garage? maar zodra je daar een kat heen ziet lopen even op de ramen bonsen of de voordeur open doen en kat wegjagen. Kinkt suf, maar ik doe het al jaren en heb alle katten hier wel redelijk opgevoed zo. Als ze me zien peren ze hem en dat is precies de bedoeling :-) en nee ik ben geen kattenhater, maar ik heb wel een hekel aan stront in de tuin of aan katten die op de vogelkooi springen als mijn vogel in de tuin staat. weg wezen dus.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Wat te doen met onzindelijke poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:47

Vloer coaten, garage dicht houden, kattenpsst neer zetten(geeft een spuit lucht waar ze van schrikken met bewegingsmelder, stroomdraadje spannen(evt ook buiten tijdelijk tegen buurkat, je hebt van die kleine stroomdraadapparaatjes tegen katten/reigers))

Poes weg doen lijkt me voor de kat geen oplossing, denk dat hij in nieuw huisje ook stress gaat hebben.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:48

er bestaan van die busjes met lucht op druk. Als ik het goed begrijp plast de kat van buiten tegen de deur en reageren jullie eigen katten daarop?

Ik zou starten met die kat weg te houden van de garagepoort, dus een (of meerdere) zon busjes buiten zetten. Op het moment dat de kat passeert langs de sensor van zon busje komt er met een korte harde stoot lucht uit, kattebeest schrikt en loopt weg.

Urine geur kan je enkel elimineren door de plas weg te poetsen met water, dan pure alcohol erop, afdeppen en dit een aantal keer herhalen. Daarnaast zou ik jouw katten een tijdje uit de garage houden om de cyclus te doorbreken, als je merkt dat er van buitenaf geen plas meer is, kan je ze er weer inlaten. (eventueel ook die busjes aan de binnenkant plaatsen zodat jouw katten ook de poort vermijden?)
http://www.shop4home.nl/index.php?main_ ... cts_id=399

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:54

Oh ja, die was ik ook nog vergeten, laminaat werkt ook niet, trekt de plas ook zo lekker in :+
We hebben soms ook dagen dat het wel goed gaat, en dan weer dagen achter elkaar soms meerdere keren per dag dat het weer mis is. Ik ben ook bang dat als ik de poezen uit de garage weghoudt dat het probleem zich dan gaat verplaatsen naar de voordeur of achterdeur, en dat zou ik nog vervelender vinden dan de garagedeur.. :=

De buren weten inderdaad ook niet waar de poes/ kat vandaan komt. Andere buren met kat hebben er geen last van, hun kat komt zelf ook buiten en niet in de garage. Ze weten ook niet waar de buurtkat vandaan komt..
Ergens ben ik ook wel huiverig voor de reactie van de eigenaar, want de meeste mensen met buitenkatten vinden het zielig om de kat binnen te houden, en voelen zich niet verantwoordelijk voor de daden en gevolgen van hun kat. ''Ze kunnen er toch niks aan doen, ze weten toch niet wat hun kat allemaal uitspookt en kunnen hem moeilijk volgen de hele dag'' is zo'n verhaaltje wat je dan standaard hoort.

Is de Keepoff spray anders dan de feliway spray?
Ik zal ook eens kijken waar ik een jerrycan pure alcohol kan kopen..
Zo'n kattenschrikding is niet handig, onze dochter/ hond/ wijzelf/ vriendinnetjes komen ook meermaals per dag door de garagedeur. :+

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:00

Misschien heb ik erover heen gelezeen,maar waarom mogen ze nog steeds in de garage komen?
Wie weet als je ze niet meer toelaat in de garage ,verdwijnt het gedrag

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:05

Ik weet dat de catwhisperer (ik weet even niet meer hoe hij heet) daar ook een aflevering over gemaakt heeft, buurkat die steeds kwam pesten en de kat die daar binnenshuis op reageerde. Ik weet alleen even niet meer hoe die aflevering heet, maar wellicht dat je me google op de uitzending komt.

Dat is uiteindelijk opgelost, hopelijk voor jou zit er ook een oplossing bij!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:09

Shanna schreef:
Is de Keepoff spray anders dan de feliway spray?

Precies het tegenovergestelde. Van Feliway spray worden ze blij en zen en keep-off spray doet precies wat het zegt, katten weghouden. Feliway (en bijv kattenkruid-spray) kan je op bijv een krabpaal of speeltje doen (of in de kattenbak), keep-off doe je op je dure meubels en andere plaatsen waar je geen katten wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:14

Oh ja die hebben we in het oude huis al geprobeerd bij onze nieuwe meubels zodat ze er niet op zouden gaan slapen, werkte niet.. Net als diverse etherische olieën (lavendel, citroen, sinaasappel, lemongrass).

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat te doen met onzindelijke poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:17

Als je nog een restant hebt liggen, dan zou ik het toch even testen. De meeste katten reageren er wel op dus misschien de buitenkat ook?

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:19

Ik denk inderdaad dat het probleem in dezen niet zozeer bij je eigen kat ligt, maar bij de buurkat die tegen de garage aan plast. Wellicht dat het probleem dan inderdaad opgelost kan worden, als je dit kan voorkomen.

De keep-off spray zou ik dan ook een kans geven. Verder zou ik ook toch proberen wat er gebeurt als je de katten uit de garage houdt, als het puur territoriaal gedrag is van jouw kat in de garage, kan dit zomaar eens betekenen dat dit binnen in huis niet gebeurt.

                                                                              alles is liefde

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:19

Misschien lees ik er overheen, maar het gaat puur om plassen in de garage? En daarom zijn jullie radeloos en zou de kat weg moeten? Ik zit eigenlijk met open mond hier, ik kan er werkelijk niet bij, sorry. Ten eerste: vervelend, maar het is maar een garage. Dat het in de vloer kan trekken en dat zo vervelend is: ga dan gewoon die vloer coaten. Ten tweede is wat mij betreft de oplossing zo vreselijk simpel: sluit de garage af voor de poezen. Dat je dat niet wil ivm de kattenbak terwijl je op deze manier het probleem in stand houdt kan ik met mijn pet niet bij. Ik snap er niks van en hoop dat jullie naar je kat gaan kijken ipv naar het zo ver mogelijk weg zetten van de kattenbak (of de kat).

koeien op de weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:24

In ons oude huis was de bank een plek waar ze ging plassen als er in de tuin allemaal andere katten rondliepen, dus ik zit er echt niet op te springen dat ze dat hier ook gaat doen als ik de garage onbereikbaar maak.. Voor mijn gevoel verplaats ik dan het probleem, en dan is de garage een betere plek om dit te hebben dan elders in het huis.

''Gewoon die vloer coaten'' is niet zo simpel als het lijkt hoor, dat is behoorlijk prijzig om te doen en met net een huis gekocht en alle verbouwingen binnenshuis is daar op dit moment geen geld voor. Een huis kopen is nou eenmaal duur, en verbouwen binnenshuis noodzakelijk want alles was gestript en we moeten er wel al in leven.

Ik kan de keepoff spray wel halen voor buiten, nadeel hiervan is echter dat je het om de paar uur opnieuw moet sprayen en dat voelt een beetje als het weggooien van dat spul omdat die buurtkat niet op vaste tijden langs komt..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 90 bezoekers