Problemen met kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Problemen met kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 15:58

Hoi, we hebben sinds 2 weken 4 Wyandotte krielkippen. Dit is de eerste keer dat we kippen hebben dus we hebben nog niet veel ervaring. Ze zijn nu 20 weken oud. We hebben een probleem met de kippen: één kip jaagt de rest steeds weg, pikt steeds naar ze en soms kunnen ze dan niet eten en zo. Één kip trekt het zich heel erg aan, ze zit nu telkens alleen omdat ze een soort van verstoten wordt van de groep. Ze durft ook amper nog in de buurt te komen van de groep. De andere twee kippen trekken zich weinig aan van de 'gemene' kip. Kan het zijn dat de ene kip ziek of zwak is omdat hij een beetje verstoten wordt van de groep? Is het normaal gedrag dat één kip de baas speelt etc of dat we een oplossing moeten verzinnen? Groetjes :)


julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:08

Het is inderdaad normaal dat kippen op die manier de rangorde bepalen. Pikorde heet dat, en dat is meteen een heel letterlijke beschrijving van hoe ze het aanpakken. :P

Dat betekent niet dat ze daar allemaal gelukkig van worden. De laagste in rang kan zo veel gepikt worden dat ze inderdaad niet meer durven eten en drinken en zich constant verstoppen.

Persoonlijk haal ik kippen die te agressief bezig zijn er tussen uit, ik wil graag een rustige groep kippen zonder die trutten die eindeloos door gaan. Zulk gedrag schijnt ook wel door te erven, dus kuikens wil ik daar al helemaal niet van. :)

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Problemen met kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:10

Pikorde kan wel een tijdje duren voordat dat opgelost is.
Het is een beetje wat je er zelf mee wilt. Ik heb hier een heb zitten die achter mijn oude zijdehoentje van 13 aan ging. Toen die kip eenmaal in de rui ging zakte ze enorm in pikorde. En is daar ook niet bovenop gekomen. Ze laat nu de oudste kip met rust.

Je hebt kans dat het na een rui anders is. Bij mij is het nu een rustige groep.

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:26

Bij mijn kwartels wisselt het steeds wie wie pikt.

Als het weer eens zover is (het komt in vlagen) gooi ik een speeltje in het hok. Zo'n kattenspeeltje met een belletje erin, met een felle kleur. Dat brengt ze dan en beetje van hun stuk en dan is dat vreemde ding even belangrijker dan het pikken van elkaar. Dan is het vaak over. Dan snel het speeltje er weer uit zodat ze er niet te veel aan wennen.

EDIT: Mijn oudere groepje kwartels is inderdaad veel rustiger dan het jongere groepje. Daar is het blijkbaar allemaal al uitgevochten. In het jongere groepje moet dit nog gebeuren.

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Re: Problemen met kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 19:45

Bedankt voor jullie antwoorden! De 'buitengesloten' kip zagen we laatst ook terug pikken naar de 'agressieve' kip dus het lijkt alsof hij een beetje voor zichzelf opkomt dus het gaat weer beter!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Century, colinneke, Esther, Gaabje, GoogleAdsense, IASCrawler, Mitch_Beauty, Relserk, Robin_Rikkie, Selina, tienus63 en 116 bezoekers