Geelwangschildpadden huisvesting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Geelwangschildpadden huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 01:36

Mijn ouders kochten toen ze jong waren 2 roodwangschildpadden. Altijd goed voor gezorgd. Enorme aquaria's gehad voor ze. Tot dat we er achter kwamen dat het een man en een vrouw zouden zijn. Dus in de herfst ( voor hun paar tijd) had de ene al vaker een abces gehad in zijn nek. En geopereerd. Toen besloten om ze uit elkaar te halen. Ik kreeg toen een groot aquarium. En de schildpad van mijn zus. En mijn schildpad bleef bij mijn ouders. Uit eindelijk konden mijn ouders niet meer voor de mijne zorgen. En ook voor mij was een aquarium bij houden bijna niet te doen. Dus toen de schildpadden 46 jaar oud waren ( hun hadden ze ook zo groot als een 2 euro munt gekocht) ook naar Alphen gebracht! Echt wat een mooi centrum! Je kan daar ook kijken als je geen schildpad brengt! Onze schildpadden leven nog steeds daar!

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 10:47

Dit is mijn post die ik heb geplaatst over het plaatsen van mijn twee schildpadjes in Alphen:
emilyslaluna schreef:
Dankjewel!

De rit er naartoe vond ik erg spannend. Ik was zowel enthousiast als toch wel zenuwachtig. De rit ging verder prima. De twee schildpadden (Nemo en Dory) had ik op mijn schoot in een niet-doorzichtige bak met wat van hun tank steentjes erin. Ze moesten droog vervoerd worden omdat ze anders heen en weer zouden klotsen en dat is erg stressvol.

Toen we daar aankwamen, werden we vriendelijk geholpen. De mevrouw wist dat ik ze 12 jaar had en was erg verrast toen ze beiden schildpadden zag. Ze zijn namelijk nog erg klein voor hun leeftijd! Normaal zouden ze 3x zo groot moeten zijn.
De afmetingen die online staan, zijn dus voor volwassen schildpadden die dus 30cm in doorsnede meten. Die van mij zitten maar rond de 10-11cm.
Ik kon dus ook gerust gesteld worden dat ik ze niet in een te kleine tank heb gehouden. Maar het is natuurlijk altijd fijner voor ze om meer ruimte te hebben.

Ook heb ik geleerd dat het een fabeltje is dat schildpadden groeien naarmate hun ruimte het toelaat.

Er zijn meerdere redenen mogelijk waarom ze klein zijn gebleven. Het kan komen doordat ze bij mij enkel droog voer kregen en geen vers vlees. Ook kan het komen doordat de temperatuur van het water misschien niet optimaal was. Ik had wel een verwarmingselement in de tank dus dat zal niet de reden zijn denk ik. Al met al was de beoordeling dat ik goed voor ze heb gezorgd. En in principe konden ze gewoon mee terug naar huis. Maar na het zien van het verblijf, kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om ze weer mee terug te nemen. Het is daar echt een paradijs.

Ik moest natuurlijk een contractje tekenen voor het afstand doen van Nemo en Dory. Toen konden de tranen natuurlijk niet wegblijven.

Hier twee foto's voor de impressie:
1. Rechts zie je het verblijf waar ze in zullen komen. Het deel op de foto is nog niet eens de helft van de totale grootte van hun toekomstige plek. Links is het verblijf van de volwassen schildpadden. Die van mij zijn daar dus nog te klein voor en mogen bij de wat jongere dieren komen.
[ [url=m/IHvXK5.jpg]Afbeelding[/url] ]
2. Links kun je een soort steen zien, dat is een van de ligbedden. Ook kun je andere schildpadjes zien zwemmen.
[ [url=m/aB2r76.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hier een leuke collage van Nemo, Dory en ik met 10 jaar verschil. Op de rechter foto waren ze al 1-2 jaar oud. Op de linker dus rond de 12 jaar. <3
[ [url=m/taKfpe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op het einde heb ik ze nog een keer op gepakt om toch echt afscheid te nemen. Dat ging ook gepaard met best veel tranen. Maar ze gaan het daar super goed hebben en ik heb twee kleine souvenir schildpadjes gekocht daar als aandenken van mijn kleine vriendjes. :o

Over 2 weken kan ik een verslag opvragen over hoe het is gegaan tijdens de quarantaine en bij de vrijlating in het verblijf. Ik ben benieuwd!

Bloodymary
Berichten: 4533
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Geelwangschildpadden huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:01

Bedankt voor de info! Dat klinkt inderdaad allemaal erg goed in Alphen.