Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:09

valkparkieten zijn heel leuk hechten zich wel aan de eigenaar maar niet zo erg als een papegaai bv, worden wel 20/25 jaar

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:23

Maar dat is voor een kleine kamer als bij TS niet handig. Ze hebben ruimte nodig en zorgen voor best wat stof en geluid.
En het fijnste voor de vogel is dan om er twee te nemen, want alleen zitten is niet fijn voor ze.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:34

Valkparkieten hebben wel hun momenten dat ze de boel bijeen schreeuwen. :+ Grasparkietjes zijn wel iets stiller, en Catharina parkieten maken bijna geen geluid denk ik. Al zal elke vogel wel wat 'overlast' kunnen veroorzaken, sommige soorten meer dan de anderen.
Persoonlijk vind ik vogels wel een van de meest knuffelbare dieren op honden en katten na. Het zijn echt dieren die kunnen genieten van aandacht, graag bij je zijn en ook wel leergierig zijn.
Mijn grasparkiet is wel een uitzondering op het 'knuffel' gedeelte, hij wilt bij je zitten maar je mag hem niet aanraken. :+ Maar hij luistert heel aandachtig als je naar hem fluit (hij zou zowat in je kruipen als hij kon), en hij komt ook naar je toe gevlogen als je hem roept.

Mijn valkparkiet tja... Die is verstandelijk volgens mij een beetje beperkt, maar wel nog steeds leuk. :+ Andere valkparkieten die ik gehad heb kwamen vaak ook wat 'dommer' over dan andere soorten die ik heb gehad. Al was mijn eerste valkje echt een schatje, als hij kusjes op zijn kop wou deed hij zijn hoofdje altijd heel schattig naar beneden. <3
En 's ochtends kwam hij bij mij aan mijn hoofdkussen zitten en werd ik wakker met een vogel die mij 'kusjes' aan het geven was. xd (De andere valk die erbij zat bleef gewoon in zijn kooi zitten, die interesseerde het geen fluit. Dus karakters verschillen altijd wel heel fel per individu..)

De ruimte van de kamer lijkt mij voor kleinere vogels zoals valkjes en grasparkieten niet direct zo een probleem. Mijn valkparkieten zaten vaak gewoon 'los' in de kamer maar ze bleven alsnog vaak gewoon op de kooi zitten of ze kwamen bij mij op bed.
Moet er wel even aan toevoegen dat het na een tijdje ook wel afgelopen was met mij 's ochtends 'kusjes' (en de slaap uit mijn ogen eten...) te komen geven nadat ik een paar keer met mijn gezicht in de oliebol wakker geworden ben... := :')

Maar het is verder wel belangrijk dat ze af en toe hun vleugels eens kunnen strekken en wat kunnen rondvliegen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:09

In mijn ervaring zijn grasparkieten over de dag heen juist een stuk luider. Ik heb beiden gehad en de grasparkieten waren de hele dag door veel actiever en luidruchtiger dan de valken. De valken zijn 's ochtends en 's avonds even een uurtje aanwezig en overdag hebben ze vaak heel lang siësta of maken gewoon amper geluid.
Ze geven ook best wat stof en troep in huis, dus daar moet je tegen kunnen.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:49

Ik heb twee prairiehonden. Maar die hebben erg veel ruimte nodig dus volgens mij niet geschikt voor jou. Verder zijn ze wel heel tam en vragen ze veel aandacht. Puntje om rekening mee te houden is dat het erg moeilijk is een dierenarts te vinden die over de nodige kennis beschikt.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:20

Ik vind de tip van Catharina parkieten goed, ik denk dat deze leuke vogeltjes heel geschikt zijn. Het zijn geen schreeuwers, ze zijn super nieuwsgierig en doorgaans niet bang aangelegd, je kunt ze van alles leren en ze zijn niet zo groot. En bovendien erg mooi en gewoon al leuk om naar ze te kijken.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:28

Niet alles gelezen maar een degoe? Zijn volgens mij niet heel tam. Maar leken mij eerst ook wel leuk. Uiteindelijk is mijn zoek tocht geëindigd met vissen. Die ik stiekem ook wel leuk vond.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:02

floorsil schreef:
Niet alles gelezen maar een degoe? Zijn volgens mij niet heel tam. Maar leken mij eerst ook wel leuk. Uiteindelijk is mijn zoek tocht geëindigd met vissen. Die ik stiekem ook wel leuk vond.


Zijn inderdaad niet heel erg knuffelbaar, maar je kan ze wel zo tam krijgen dat ze op je hand zitten etc. Wel hebben degoes veel ruimte nodig, voornamelijk om te klimmen. En ze mogen absoluut geen suiker. Veel dieren in de winkel hebben een zeer hoog inteeltpercentage, dus ik zou dan wel gaan kijken bij een goede fokker of opvang.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 19:43

Waar ik aan zit te denken is om de Hymenopus coronatus te nemen. Ik heb namelijk nog een terrarium staan en warmtematjes liggen. Ze eten levende insecten, maar die kan ik misschien ook zelf kweken.

Voor degenen die denken; Whut?
Zie hier de Orchidee Bidsprinkhaan aka Wandelende Orchidee!

Afbeelding

Ik weet dat ze niet de makkelijkste zijn om te houden, maar ik heb meerdere terrarium dieren (gehad). O.a. de Extatosoma Tiaratum (wandelende tak, Australische Flappentak) en nu hebben we Achatina Fulica's (Afrikaanse reuzenslak). Dus ben er enigzins bekend mee.

Deze Orchideeën vind ik echt zó gaaf! Ze zijn alleen wel enorm duur omdat ze heel moeilijk te kweken zijn. En ik wil hier écht goed over na denken en informatie verzamelen aangezien ik de wandelende takken uiteindelijk ook weggedaan heb omdat ze enorm agressief waren. Helaas is over het 'karakter' van dit soort beestjes altijd heel weinig te vinden :(

Zijn er bokkers die deze soort hebben of gehad hebben? :)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:14

Wat een gave dieren. Mooi!

Maarre.. even terug naar je openingspost: je zoekt iets knuffelbaars en niet duur.
Dat waren volgens mij redelijk harde eisen. En daar voldoen deze dus niet aan.

Nouja het is natuurlijk geheel je eigen keuze hoor. Maar misschien wel iets om nog goed over na te denken ;)

Anoniem

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:17

Een sphynx kat? Ok, de kittens zijn duur, maar herplaatsers niet. En ze voldoen verder aan al je eisen :D <3
Afbeelding

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:22

julius_juut schreef:
anjali schreef:
Ik vind dat dieren niet uit het wild gevangen mogen worden om als exotisch huisdier verkocht te worden. Beter is om een keuze te maken uit dieren die al huisdier zijn. Nog mooier is om een dier op te vangen die een plekje nodig heeft.


Wildvang is maar een klein percentage, en zit allerhande papierwerk bij. Illegale wildvang is natuurlijk ook wel te krijgen, maar daar komt je als gewone hobbyist niet direct in terecht, zeker niet als je je eerst netjes inleest.
Veel exotische dieren worden hier gewoon gekweekt. Ik kom bijvoorbeeld bij tijden om in de jonge gifkikkers. ;)


wildvang een klein percentage? Denk het niet, vooral bij landschildpadden die nog in winkels te koop zijn en tropische vissen......allemaal wildvang.

En allerhande papierwerk? 1 A4tje.

Verder vind ik het gewoon not done dat wildvang. Krijg ik een "free willy" gevoel bij. Orka's opsluiten in een kleine betonnen bak om hun showtje te doen (want uiteindelijk wil je natuurlijk je bijzondere huisdiertje ook voor de show hebben).

Wil je toch een speciaal, niet alledaags diertje, ga dan eens kijken wat je zelf leuk vind en niet wat een ander bijzonder zou vinden. Jij bent uiteindelijk degene die de keuze maakt en het dier de rest van zijn leven moet verzorgen. En dan uiteraard eerst GOED inlezen, vraag kenners naar goede verzorging, goede basis is het halve werk en ga naar een opvang waar je zo een diertje een tweede kans kunt geven.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:56

Ja, ik zat eigenlijk een beetje te veel met m'n hoofd bij kikkers, waar wildvang ook door liefhebbers niet algmeen ondersteund wordt. Tuurlijk is daar ook (legale en illigale) handel in wildvang, maar het merendeel dat de beginner zo kopen kan is nakweek.
Vissen zijn idd wel veel wildvang, stom dat ik daar niet aan dacht, aangezien dat de reden is waarom ik bijv. geen neon tetra's of otocinclus koop. XD

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:52

Ja bij de vissen is het helaas nog veel wildvang :(
Helaas waar mijn opvang schildpadje vandaan komt, is uit een tuincentrum. En dat is helaas ook allemaal wildvang als ik de land en waterschildpad liefhebbers mag geloven. Zo zielig.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 07:50

assie schreef:
Wat een gave dieren. Mooi!

Maarre.. even terug naar je openingspost: je zoekt iets knuffelbaars en niet duur.
Dat waren volgens mij redelijk harde eisen. En daar voldoen deze dus niet aan.

Nouja het is natuurlijk geheel je eigen keuze hoor. Maar misschien wel iets om nog goed over na te denken ;)


Klopt, ze zijn idd niet knuffelbaar en niet goedkoop. Kwam ze jaren geleden al tegen maar toen zat ik een beetje met hoe ik ze warm zou moeten krijgen aangezien ze tussen de 25-35 graden moeten zitten. Maar nu met de slakken vind ik het eigenlijk heel erg mee vallen, die zitten wel wat kouder, maar dan zou ik voor de orchideetjes nog wat warmtematjes erbij kunnen halen.

Jolien, Sphinx staat zeker voor als ik op mezelf woon op mijn lijstje! Mijn moeder wilde er ook een, maar mijn vader vind ze eng en lelijk :o
Dus hadden we toen maar voor een Coon gekozen haha.
Ik vind jouw Klaaz echt zo leuk <3

Verder ben ik er na wat googlen achter gekomen dat er idd een bokker is die ze heeft/gehad heeft. Heb diegene even een pb'tje gestuurd :)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:31

Goed over nagedacht dus +:)+ .
Ben benieuwd of het gaat lukken.