Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:16

Lestrange01 schreef:
Dat van slangen is niet waar. Slangen moeten zich veilig en beschut voelen, een slang van 1.50 zal niet aangeraden worden ook zo'n groot terrarium voor te kopen, eerder een van 1 meter. Voor koningspythons (worden zo'n 1.20 tot 1.50) wordt zelfs kleiner aangeraden.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.Ook slangen hebben ruimte nodig Ik heb 3 koningspythons in een groot terrarium zitten 3,5m lang en 60cm diep. Zolang je zorgt dat ze door de gehele bak schuilmogelijkheden hebben vinden ze het juist heel fijn. "Te veel ruimte" bestaat niet, sorry

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110662
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:17

Dit is mijn 'bijzondere huisdier'.
Alleen heeft een papegaai heel veel zorg en tijd nodig. Dat lijkt me in jouw geval echt niet haalbaar.
Hij is wel mega knuffelbaar en intelligent.

Afbeelding


Afbeelding

daantjuhhh

Berichten: 26866
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:22

Cayenne schreef:
Dit is mijn 'bijzondere huisdier'.
Alleen heeft een papegaai heel veel zorg en tijd nodig. Dat lijkt me in jouw geval echt niet haalbaar.
Hij is wel mega knuffelbaar en intelligent.

[ [url=m/27XoUC.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/NRMPWv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat lijkt mij oprecht echt een tof huisdier.
Niet voor mij helaas. Te druk om zn dier de juiste aandacht te geven. Maar ik vind ze echt geweldig

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:49

Wat een gave papegaai Cayenne!
Ik weet niet waarom, maar ik ben heel benieuwd naar zijn naam :+

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:55

Een bijzonder dier is niet voor niets 'bijzonder'. Je hebt er vaak veel kennis voor nodig en ze zijn een stuk duurder in het onderhoud. Vergeet de dierenarts niet, want veel dierenartsen behandelen geen exoten! Dus eerst rondbellen of dierenartsen in de omgeving die soort wel behandelen.

Nu ik bezig ben met alles rondom de positieflijst/huisdierlijst, merk ik pas wat een gedoe het eigenlijk allemaal is. Vaak zijn het de particuliere houders die (soms onwetend) hun dier niet de juiste zorg geven, waardoor het houden van ongebruikelijke dieren een slechte naam krijgt. Wil niet zeggen dat 'normale' dieren niet moeilijk te houden zijn, juist dieren zoals konijnen worden verschrikkelijk slecht behandeld.

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:29


assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:49

daantjuhhh schreef:
Ik zou gaan voor een reuzenslak.
Ze zijn niet slijmerig.
Super makkelijk in onderhoud.
Kosten weinig
Nemen weinig ruimte in beslag
Ze ruiken niet.

Lekker knuffelbaar ook :')

@TS: hou er bij je keuze ook rekening mee dat een dier een bepaalde leeftijd gaat halen. Je zit er dus een tijd(je) aan vast. Je woont nu nog in een pleeggezin zeg je. Daar mag je een huisdier. Hierna ga je misschien in een studentenhuis wonen waar dan weer geen huisdieren zijn toegestaan.
Het zou zonde zijn als je nu een band krijgt met een dier en dat dier straks dan moet achterlaten.

Zelf zou ik in zo'n situatie gaan voor een kleine knager. Ratten heb je eerder gehad zeg je. Waarom dan niet weer voor een tam koppel (uit een opvang) gaan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110662
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:49

xMyrth schreef:
Wat een gave papegaai Cayenne!
Ik weet niet waarom, maar ik ben heel benieuwd naar zijn naam :+


Hij heet Mango en het is een edelpapegaai :)

Daantjuhhh: Klopt hoor! In principe heb je gewoon een kind in huis die op gezette tijden moet eten en die je steeds moet entertainen.
Een hele dag alleen laten kan echt niet. Daar worden ze depressief van.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 14:51

daantjuhhh schreef:
Ik zou gaan voor een reuzenslak.
Ze zijn niet slijmerig.
Super makkelijk in onderhoud.
Kosten weinig
Nemen weinig ruimte in beslag
Ze ruiken niet.


Hebben we al :)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 14:52

assie schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik zou gaan voor een reuzenslak.
Ze zijn niet slijmerig.
Super makkelijk in onderhoud.
Kosten weinig
Nemen weinig ruimte in beslag
Ze ruiken niet.

Lekker knuffelbaar ook :')

@TS: hou er bij je keuze ook rekening mee dat een dier een bepaalde leeftijd gaat halen. Je zit er dus een tijd(je) aan vast. Je woont nu nog in een pleeggezin zeg je. Daar mag je een huisdier. Hierna ga je misschien in een studentenhuis wonen waar dan weer geen huisdieren zijn toegestaan.
Het zou zonde zijn als je nu een band krijgt met een dier en dat dier straks dan moet achterlaten.


Zelf zou ik in zo'n situatie gaan voor een kleine knager. Ratten heb je eerder gehad zeg je. Waarom dan niet weer voor een tam koppel (uit een opvang) gaan?



Klopt. Daarom wil ik ook iets wat niet al te lang leeft (klinkt zo cru :') )

Ineke2

Berichten: 33108
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:56

Waarom niet een hamster?
Ik vind dat best leuke beestjes, nemen niet veel ruimte in. Zijn niet duur in onderhoud en knuffelbaar.

Mariska_28

Berichten: 10500
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:59

daantjuhhh schreef:
Ik zou gaan voor een reuzenslak.
Ze zijn niet slijmerig.
Super makkelijk in onderhoud.
Kosten weinig
Nemen weinig ruimte in beslag
Ze ruiken niet.

Wou ik ook net zeggen. Dan kan je er eventueel nog wat miljoenpoten bij doen en dan kun je een hele mooie bak maken.

Lestrange01

Berichten: 2804
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:02

Chapeau2002 schreef:
Lestrange01 schreef:
Dat van slangen is niet waar. Slangen moeten zich veilig en beschut voelen, een slang van 1.50 zal niet aangeraden worden ook zo'n groot terrarium voor te kopen, eerder een van 1 meter. Voor koningspythons (worden zo'n 1.20 tot 1.50) wordt zelfs kleiner aangeraden.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.Ook slangen hebben ruimte nodig Ik heb 3 koningspythons in een groot terrarium zitten 3,5m lang en 60cm diep. Zolang je zorgt dat ze door de gehele bak schuilmogelijkheden hebben vinden ze het juist heel fijn. "Te veel ruimte" bestaat niet, sorry


Oef als jij koningspythons bij elkaar zet dan weet jij er duidelijk niet genoeg vanaf :o

En daarbij denk ik dat jullie ook echt wel wat leesvaardigheden mogen ontwikkelen, aangezien er nergens staat dat het niet mag. Het wordt aangeraden en ik kan uit eigen ervaring ook zeggen dat ze zich (meestal) ook gewoon prettiger voelen ik een kleinere ruimte
Laatst bijgewerkt door Lestrange01 op 09-09-18 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:02

Ik zou ook hamster zeggen, maar dat is natuurlijk wel een typisch dier. Verblijven zijn onwijs gaaf in te richten!

Zelf zou ik dan sowieso een Syr aanraden, heb je in heel veel kleurslagen en vachtsoorten, en hebben hele identieke karakters.

Hebben niet elke dag aandacht nodig, verblijf verschoon je eens in de paar maanden (moet je wel dus een natuurlijk verblijf nemen, geen klein, plastic kooitje) en zijn heel erg tam te krijgen.
Zijn verscheidene opvangcentra met knagers en ikzelf fok ze (ken ook wel anderen hoor voor je).

Ik kan niet meer zonder ze! <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 15:17

Hamsters heb ik al gehad, maar niet mijn ding :o

En willen jullie de discussie over de slangen via PB voeren of zelf een topic openen? Geeft namelijk geen antwoord op mijn vraag. Dat ik een slang neem is uitgesloten..
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 09-09-18 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:22

Lestrange01 schreef:
Chapeau2002 schreef:
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.Ook slangen hebben ruimte nodig Ik heb 3 koningspythons in een groot terrarium zitten 3,5m lang en 60cm diep. Zolang je zorgt dat ze door de gehele bak schuilmogelijkheden hebben vinden ze het juist heel fijn. "Te veel ruimte" bestaat niet, sorry


Oef als jij koningspythons bij elkaar zet dan weet jij er duidelijk niet genoeg vanaf :o

En daarbij denk ik dat jullie ook echt wel wat leesvaardigheden mogen ontwikkelen, aangezien er nergens staat dat het niet mag. Het wordt aangeraden en ik kan uit eigen ervaring ook zeggen dat ze zich (meestal) ook gewoon prettiger voelen ik een kleinere ruimte


Niet vervelend bedoeld, maar de mensen die dat aanraden zouden geen slangen meer mogen houden imo :o echt niet naar luisteren. Allang achterhaalt. De mensen die beweren dat ze in zulke kleine verblijven gehouden moeten worden doen dat alleen omdat ze zijn vastgeroest in hun oude gewoontes of hun te kleine verblijven proberen goed te praten. Hoe groter, hoe beter. Als je slang zich prettiger voelt in een klein hok dan betekent dat dat je iets niet goed doet met je inrichting.

Edit: oeps sorry TS, je vorige post over het hoofd gezien.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 09-09-18 15:29, in het totaal 2 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:24

Fenrir, imo met knaagdieren.

@Pepperrr, zie nu pas dat jij TS bent _O- Heb je een hamster in een k*tkooitje gehad of een hamster in een paradijs? :Y)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110662
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:25

Is kleurmuizen misschien een idee? Die zijn er in allerlei kleuren.
Wel tijdig schoonmaken anders gaan ze wel stinken.

Of hamsterscaping idd! <3

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 15:35

AlwaysH schreef:
Fenrir, imo met knaagdieren.

@Pepperrr, zie nu pas dat jij TS bent _O- Heb je een hamster in een k*tkooitje gehad of een hamster in een paradijs? :Y)


Ugh, heel bericht getypt maar mijn laptop vond het nodig om uit te vallen... |o

Hamsters zaten in een enorme kooi (weet zo de afmetingen niet meer), met een dikke laag met zaagsel, hooi en stro om te kunnen graven en holletjes te maken, dingetjes om aan te knagen, een looprad, bruggetjes, trappetjes (meerdere 'verdiepingen') en noem maar op. Waren goudhamsters trouwens. Vond het erg leuke beestjes, maar de laatste kregen we niet echt goed handtam. Daarna besloten om geen hamster meer te nemen en het hok te verkopen. Hamster 1 was een 5€ beestje uit een dierenwinkel. Hamster 2 kwam van een fokker. Ze zaten niet bij elkaar trouwens. H2 hebben we pas gekocht toen 1 dood was gegaan. Beide zijn ze dik 4 jaar oud geworden.

Kleurmuizen en gerbils lijken me ook leuk :) Die met die dikke staart die hier voorbij kwam spreekt me wel aan!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110662
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:40

In de winkel hier vlakbij zitten altijd prachtige zwartbonte kleurmuisjes. Ik zou ze nooit uit de winkel halen als ik jou was, maar ik vind het wel superleuk om naar ze te kijken!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 15:43

Mijn voorkeur gaat ook uit om het beestje bij een goede fokker te halen :)

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:49

Zaten die hamstertjes samen? :o
Edit: ik ben echt dom

Mocht je eens kennis willen maken en willen kijken waarom ik zo verkocht ben aan ze ben je van harte welkom! Jij sowieso al _O-
Exoknaag en terraria misschien leuk om heen te gaan?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 15:55

AlwaysH schreef:
Zaten die hamstertjes samen? :o
Edit: ik ben echt dom

Mocht je eens kennis willen maken en willen kijken waarom ik zo verkocht ben aan ze ben je van harte welkom! Jij sowieso al _O-
Exoknaag en terraria misschien leuk om heen te gaan?


Haha :')

Weet niet waar je ongeveer woont, maar als het niet te ver weg is wil ik best eens komen kijken :)

Exoknaag en Terraria wil ik sowieso eens heen. Terraria ben ik al eens geweest dacht ik. Maar al best even geleden. Als dat weer eens in de buurt is ga ik er weer heen :)

Edit: Exoknaag en terraria is niet zo heel ver weg deze maand. Kan mijn moeder eens proberen over te halen O:)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:14

Is sowieso leuk om even te gaan kijken :j
Kan je wel echt afraden om dieren zoals witbuikegels daar te kopen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 16:16

Fenrir schreef:
Is sowieso leuk om even te gaan kijken :j
Kan je wel echt afraden om dieren zoals witbuikegels daar te kopen.


Ik ben ook nog niet van plan om nu al iets te kopen. Eerst maar eens kijken wat ik echt wíl, en dan me er in gaan verdiepen :j