Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
lor1_1984

Berichten: 12040
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:24

Die Nutrivet ga ik proberen voor Aife als haar huidige brok op raakt, heb daar nu nog 10kg van op voorraad. :+
Zag dat dat ook erg geschikt is voor katten met een gevoelige spijsvertering, wat goed uitkomt.

*rest weggehaald, verkeerde topic :+*
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 13-09-18 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.


Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:25

Zooplus verkoopt ook de dierenarts “specials” van Hills en royal canin.
Daarnaast hebben ze bij zooplus een hoop probeer-verpakkingen en samengestelde pakketten met kleine zakjes. Aan die 19€ kom je al snel.

Van voer wisselen is geen probleem trouwens, je kunt bij gezonde katten zo vaak wisselen als je wilt.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:27

Mijn ouders' katten krijgen goedkoop voer van de Lidl en daarnaast elke week gekookte vis. Ze hebben een 17 jarige die eigenlijk pas sinds een jaar een beetje oud begint voor te komen :)
Ik denk zelf dat variatie het sleutelwoord is, hier krijgen ze KVV (ik pak steeds verschillende smaken) en een vleesbrok (zelfde), daarnaast snacks van oa gedroogde kip. Dan hoef je je niet blind te staren op 1 soort perfect voer en voor je katten is het ook wel lekker om niet elke dag hetzelfde te eten :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:31

Ik heb een jaar geprobeerd met de goede merken voor mijn huiskat. Merken let enorm veel vlees in en laag in granen. Orijen, purizon, real nature. Ze werd er gewoon moddervet van. Zelfs met voeren onder de aanbevolen hoeveelheid.
Nu royal canin en ze ziet er weer een stuk beter uit!

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:32

RC is zeker geen slecht voer. Heel veel mensen gooien zo maar wat op internet, zonder dat zij daar enige nutritionele kennis voor nodig hebben. Vertrouw op je dierenarts, die hebben namelijk wel degelijk les diervoeding gehad. En nee, zij krijgen geen geld van RC en Hills etc.

Veel diervoeding die zogenaamd zo goed is (geen granen etc.) bevat naar mijn kennis veel te veel eiwitten (33% vind ik wel een mooi getal). Ook die brokken hebben een koolhydraatbron, anders kan je namelijk geen brokjes maken. Te veel eiwit is weer belastend voor de nieren. Evengoed hebben dingen zoals extra zout en suiker niks te zoeken in diervoeding, maar dat soort dingen kom je bijna alleen tegen in natvoer van de supermarkt.

Een kat gebruikt eiwitten als brandstof, waar wij voornamelijk koolhydraten voor gebruiken. Dat betekend niet dat een kat er niks mee kan. Ieder dier heeft eiwit, vet en koolhydraten nodig. Net zoals dat wij niks met rauw gras kunnen, eten wij wel gekookte groentes. Bewerkte koolhydraatbronnen (vergelijkbaar met onze gekookte groentes en aardappelen) zijn prima te benutten door een kat. Nee, ze hebben ze niet nodig, maar ze kunnen er wel wat mee.

Ik voer Animonda Carny bij, maar dat is meer als extra (hoewel het compleet voer is).

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:58

Maureen_M schreef:
Zooplus heeft een minimale besteleenheid van €19.-

Het gaat me dan niet om het geld hoor maar het heeft geen zin 2kg voer van iets te bestellen als ze het wellicht niet lekker vinden. En juist nu dat ze zo piep jong zijn wil ik niet 6 verschillende zakken bestellen en continue wisselen.

Ze hebben de afgelopen week met zn 2 van een schoteltje gegeten (en ik me maar afvragen waar mn koffieschoteltjes naartoe waren :') )
Vandaag heb ik hun allebei een apart water en voerbakje gegeven. Ze eten wel nog van elkaars bakje. Ook hebben we het idee dat Pino meer eet dan Elmo, hij groeit ook een stuk harder. Iemand enig idee hoe we dit makkelijk kunnen opvangen?


Edit: mocht je in de buurt van Olst-Wijhe wonen, dan mag je bij mij wel een zakje Nutrivet halen om te proberen.

Het ene kitten eet meer dan het andere kitten, de ene verbrand vaak ook meer dan de ander, heel normaal hoor. Ik doe hier altijd alles op een groot bord. De regel is als het binnen een uur op is, dan was het te weinig... als het er naar 3 uur nog staat, was het te veel.

Kittens elke dag even wegen, rond de 6-7 weken horen ze 15 gram per dag aan te komen. Weeg ze op een vaste tijd, voor het eetmoment, om geen vertekend beeld te krijgen. Dat kun je het beste met een digitale keukenweegschaal (met bakje er op) doen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 23:06

Toch gek dat er zoveel wisselende reacties op RC zijn. We wachten nog even tot dat de zak Hills op is zodat we ons goed kunnen orienteren.

Daphara, dat van het wegen en voertijden is een goede tip! Zo heb ik vanmiddag gegeven en dat leek inderdaad wat veel te zijn :)

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 08:41

het afwisselen van brokjes zou ik me geen zorgen in maken (uitgezonderd als ze nu duidelijke problemen hebben, zoals bv zware worminfectie oid, maar als ze nu gezond zijn is het alleen maar goed om af te wisselen.)
Wij hebben standaard 2 soorten staan (meestal almo, dit is een imo erg goede voeding die niet granenvrij is voor een hele mooie prijs (rond de 3 euro per kilo?)
Daarnaast heb ik een goede kwaliteit granenvrij staan (purizon, acana, ...), deze zijn meestal rond de 6 - 7 euro per kilo.
Dan geef ik regelmatig een kleiner kommetje met andere merken, meestal wel granenvrij, maar gewoon afhankelijk wat er op dat moment in promo staat.
Daarnaast krijgen de birmanen iedere dag een zakje cosma (een goede kwaliteit natvoer), en de brit krijgt een zakje sheba (die eet geen ander natvoer en likt enkel de saus ervanaf, ons wolfje gaat met plezier de restjes gaan opeten :D

Dus afwisselen is imo zéker geen probleem en je kan lekker testen wat ze graag eten.


Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:45

Afwisselen in brokjes heb ik ook gedaan. Resultaat: de één vreet alles, de ander is kieskeurig en eet het liefste het dieetvoer wat voor de andere kat bedoeld is :+ Dus zeg het maar :+

Overigens kregen ze hier als kitten zowel RC als Hills' en Whiskas. Van alles wat. Nu krijgen ze RC. Kater z'n problemen eindelijk opgelost, poetie gaat er ook goed op.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:44

Hoe is het nu met de 2 boeven? Al weer hard gegroeid zeker?

Die van mij heeft trouwens weer een nieuwe verstopplek bedacht hoor, die ik nu dus gelukkig ontdekt heb, want ik was al weer overal buiten aan het zoeken geweest. ik heb op de kattenkamer een bed staan met dekbed en kussen er op en nu was ze dus tussen het dekbed en de hoes gekropen. Ik dacht wat is dat voor rare bobbel en ja hoor, het bewoog toen ik er aan zat :D . En dan heb je dus al geroepen, proberen te lokken met brokjes enzo, maar madame doet dan net of ze het niet hoort _O- .

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 00:50

Leuk nog een reactie te zien! Ongelofelijk wat voor verstopplekken ze kunnen vinden he. We houden ons hart al vast voor de toekomst :')

Ze groeien inderdaad super snel en worden steeds aanhankelijker. Ze liggen iedere avond lekker bij ons op de bank en zijn totaal niet bang voor bezoek ofzo (lees: iedere schoot is goedgekeurd :') )
Eerste prikken hebben ze ook gehad bij de dierenarts. Ze zijn van 600 gram naar 1,2 kg (afgelopen woensdag) gegaan! Dingetjes zoals de trap op en af rennen, bank beklimmen etc gaat allemaal wat soepeler.

We merken wel dat Pino (rood/wit) meer een knuffelaar is dan Elmo. Elmo vind het fijn, wanneer het hem uit komt. Vind het dus ook niet prettig om opgepakt te worden.

Even wat beeldmateriaal :D
Afbeelding
Afbeelding
Zwaar leven joh, kat zijn

Creativiteit van mijn vriend. We hebben geen dure speeltoestellen nodig :D

Afbeelding


En iets wat ze nu ook ondekt hebben, ‘optocht’ kijken
Afbeelding
Afbeelding

Lekker knuffelen met t baasje :)

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:22

Ik zou adviseren Elmo wel op te blijven pakken, maar telkens heel even. Dus oppakken, snelle knuffel en meteen weer op de grond zetten (niet weg laten springen, dan heb je hem alweer te lang vast). Zo leert hij dat het niet vervelend is om opgepakt te worden en dat hij altijd weer weg mag. Je zult merken dat hij dan snel went aan het oppakken. Geef hem extra aandacht als hij uit zichzelf komt knuffelen! Met 2 KG kun je ze al laten castreren, daarna zul je merken dat ze al snel nog knuffelige worden.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 10:51

We blijven hem inderdaad gewoon oppakken. Alleen Pino blijft dan lekker relaxed liggen en Elmo begint na een minuut zich los te maken. Al bij al zijn het echt geweldige beestjes. Hartslag etc was volgens de dierenarts heel goed, ze eten heel goed, vaste ontlasting (en veeeel :') )

Ook nog geen moment spijt gehad dat we er 2 hebben genomen. Het is helemaal niet zo dat we er echt meer werk aan hebben en ze spelen zo fijn samen met zn 2. Ook het samen slapen is heel erg lief om te zien <3


Afbeelding

Met 12 weken (dus nu nog 2 weken) krijgen ze hun 2de vaccin en worden ze ook meteen gechipt en geregistreerd. Dan zullen we het ook over de castratie gaan hebben.

Ik zal af en toe een update plaatsen in het topic :)

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Lieverdje86
Berichten: 335
Geregistreerd: 22-06-11

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:00

Ik lees dat ze veel vaste ontlasting hebben.
Zelf heb ik nu een kitten van circa 16 weken en die produceert zeker zo'n 4 hoopjes per dag.
Is dit niet erg veel? Krijgen ze dan te veel voer of is dit normaal?

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:28

Geen last van wormen? Mijn kitten poepten ook erg veel. Maar na ontwormen nu veel minder. Kittens moet je elke maand ontwormen.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:59

Lieverdje86 schreef:
Ik lees dat ze veel vaste ontlasting hebben.
Zelf heb ik nu een kitten van circa 16 weken en die produceert zeker zo'n 4 hoopjes per dag.
Is dit niet erg veel? Krijgen ze dan te veel voer of is dit normaal?


Kittens eten meer en poepen daarom ook meer dan volwassen katten. Toch is 4x wel erg vaak. Ik denk dat je een brok voert dat tarwe/graan/bloem bevat. Dat wordt niet verteerd door een kat en poepen ze gewoon weer uit. Als je overstapt op een 70-80% vlees bevattende brok (zoals bijvoorbeeld Purizon, Nutrivet, Taste of the Wild of Orijen) dan zul je zien dat ze meer uit hun voeding verteren en minder achterlaten op de bak.

Minder voer geven is geen goed idee, kittens moeten continu brok tot hun beschikking hebben en minimaal 2x natvoer per dag.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 12:02

Volgensmij gaan ze 2/3 x per dag hier. Ze krijgen nu nog 4 x per dag voeding. In de ochtend een mix van natvoer en droge brokjes en daarna door de dag alleen maar droge brok :)

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:15

Daphara schreef:
Minder voer geven is geen goed idee, kittens moeten continu brok tot hun beschikking hebben en minimaal 2x natvoer per dag.


Waarom minimaal 2x per dag natvoer?

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:22

Amber_anne schreef:
Daphara schreef:
Minder voer geven is geen goed idee, kittens moeten continu brok tot hun beschikking hebben en minimaal 2x natvoer per dag.


Waarom minimaal 2x per dag natvoer?


Omdat een kat van nature prooidieren eet en deze uit 80% vocht bestaan. Van nature drinkt een kat ook te weinig om het vochttekort van brokjes te compenseren, wat op de langere termijn nierschade en blaasproblemen kan geven.

Het beste is natuurlijk volledig Barf, dat bootst de natuur zo goed mogelijk na, maar aangezien de meeste katteneigenaren daar niet op zitten te wachten, is 2x natvoer toch echt het minimum wat ze nodig hebben om de nieren op langere termijn goed gezond te houden. Ook raad ik al mijn kittenkopers een waterfontein aan, stromend water stimuleert een kat om meer te drinken.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Lieverdje86
Berichten: 335
Geregistreerd: 22-06-11

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:35

Ik ben deze week van Total Bite overgestapt op Princess Grain Free. Hopelijk gaat dat dan verschil maken.
Hij eet werkelijk waar alles wat hij tegenkomt, schrokt het naar binnen, behalve dan rauw vlees (Smuldier en Carnivoer). Dat laat hij staan. :\

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:39

Lieverdje86 schreef:
Ik ben deze week van Total Bite overgestapt op Princess Grain Free. Hopelijk gaat dat dan verschil maken.
Hij eet werkelijk waar alles wat hij tegenkomt, schrokt het naar binnen, behalve dan rauw vlees (Smuldier en Carnivoer). Dat laat hij staan. :\


Bestel Forti Flora van purina. Dat is probiotica poeder waar katten een moord voor doen. Strooi dat over zijn rauwvoer en binnen no time zal hij het ook eten alsof zijn leven er vanaf hangt. Trucje die ik al heel wat fokkers en kittenkopers geleerd heb. ;)

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Lieverdje86
Berichten: 335
Geregistreerd: 22-06-11

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:50

Bedankt voor de tip!

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:54

Wat zijn ze leuk joh en hard gegroeid zo te zien ook zeg! Is inderdaad leuk als je er 2 hebt, zijn ze nooit alleen en kunnen inderdaad lekker ravotten samen en slapen natuurlijk. Die van mij zijn nu net een jaar en kunnen het gelukkig nog steeds goed vinden samen. Volgende week weer voor de enting, heb nu een tas gekocht waar de kater in kan, want die was vorige keer het mandje niet in te krijgen :n . Tas staat nu in de woonkamer en nu gaat hij er in liggen en als we hem dicht ritsen en op tillen begint hij keihard te knorren :D Gek beest!

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 12:35

Die van ons gaan er met gemak in aangezien wij de bodem van het reismandje als slaapplek gebruiken voor hun. Er ligt een lekker zacht fleecedekentje in (wat ooit mijn warme deken was voor op de bank :') ). Ze passen er nu nog goed in maar als ze groter worden krijgen ze echt mandjes. Hierdoor zien ze voor alsnog het reismandje niet als de hell haha.

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:24

Bij mij eerst ook niet toen ze nog heel klein waren, maar na de sterilisatie begin dit jaar zijn ze heel erg ziek geweest met dagen niet eten en koorts, waardoor ik 3 keer in een week bij de dierenarts zat met ze en daarna renden ze hard weg als ze het mandje zagen. Hopelijk volgende week een iets betere ervaring en minder stress voor ze.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnetteFlame, Josien_, Kimddddd, Nimby, Odysseus, pyrrhus, Traiectum en 114 bezoekers