Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:55

En de merken zijn bij jou denk ik nog weer anders dan in Nederland (of de VS) wat het niet gemakkelijker maakt. Het gaat eigenlijk niet om te weinig graan, maar om te veel aardappel en peulvruchten waarschijnlijk. Ik weet niet of hij (rauw) hart wel kan hebben? Dat wordt bij katten aangeraden die kvv krijgen omdat het taurinerijk zou zijn, maar ik kan geen exacte waardes vinden. In jouw geval zou ik zeker informeren bij de genoemde groep, omdat deze je waarschijnlijk preciezer kunnen helpen.

@Ylana: welke voersoorten (merk + exacte soort, dus niet royal canin, of royal canin puppy, maar royal canin medium puppy) heb je tot nu toe geprobeerd?

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:04

Ik voer nu 's ochtends wolf of wildernes zalm en 's avonds rauw vlees uit mijn restaurant.

Dan denk je het toch wel goed te doen 8)7
Ik ga die groep vanavond eens rustig doorlezen en informatie inwinnen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:08

Vraag is vooral of er in granenvrij gewoon te weinig taurine zit, dan kan je dat zelf opvangen door voeding extra te geven met veel taurine. Of dat granenvrij de opname van taurine blokt, dat laatste is imo een groter probleem daar je dan niet kan compenseren.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:17

Ik wist dit tot voorkort ook niet, ik had niets met graanvrij voeren, maar ook niets tegen, en nu moet ik op zoek naar alternatieven voor allergische honden, want de meeste soorten die ik aanraadde zijn graanvrij met veel aardappel en peulvruchten.

In het geval van de TS, met nog geen andere informatie qua voersoorten (geen verwijt), zou ik denk ik eerst Renske Super Premium Droogvoeding - verse oceaanvis proberen, voordat ik de stap naar vegetarisch zou zetten. Of eventueel verse eend met konijn. Het voordeel van de oceaanvis-variant is dat je volledig wegblijft bij de landvleessoorten, die vaak al gegeten zijn, maar het bevat wel kipbouillon en soms is dat al voldoende om op te reageren voor een hond. Het voordeel van eend met konijn is dat het echt alleen eend en konijn bevat qua diersoorten, maar bevat wel naast rijst ook haver. Van Renske vers (natvoer) - verse oceaanvis (niet de zalm, die is graanvrij) word ik helemaal gelukkig qua ingrediënten, maar wordt voor een grotere hond vrij kostbaar.

Nikass

Berichten: 16697
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:53

Maar de problemen ontstaan = voor zover ik weet - niet door het ontbreken van graan, maar door het eten van peulvruchten of soja. Volgens mij mogen honden dat namelijk helemaal niet hebben.
Je kan dan dus ook op zoek naar voer dat graanvrij is, maar ook geen peulvruchten of soja bevat. Zoals bijvoorbeeld de stoommaaltijden van Renske.

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:29

Interessant onderwerp
Zou alleen de link naar die bloedresultaten wel willen zien
Zonder een FB inlog

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:42

Het gaat inderdaad om de graanvrije brok waar peulvruchten en aardappel in verwerkt zijn. Soja lijkt typisch genoeg weer weinig problemen te geven, maar mogelijk bij vegetarische brok, waar het soms vrij veel in gebruikt wordt, zou dat een aandachtspunt kunnen zijn. Vegetarische brokken van Royal Canin en Hills durf ik zonder meer te geven (uitgaande dat er geen allergie direct gerelateerd zit aan de ingrediënten uiteraard), ook op basis van soja, omdat zij al hun voer (minimaal) een half jaar (op diervriendelijke wijze) testen, met dus veel bloedonderzoek.

De graanvrije stoommaaltijden van Renske zijn een ander verhaal, hoewel ik zelf liever de rijst-gebaseerde varianten voer.

Helaas zijn de gegevens niet zonder facebookinlog te verkrijgen. Officieel mogen ze ook niet gedeeld worden buiten de facebookgroep die door de onderzoeker onderhouden wordt.

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:53

Ik heb onze vorige hond per ongeluk een poos vegetarisch gevoerd... Op aanraden van de dierenspeciaalzaak heb ik de Hypo-sensitive van Denkadog (http://denkadog.nl/shop/volwassen-honde ... sensitive/) gevoerd, zonder echt goed te weten wat dit was. Onze hond was erg gevoelig op zijn maag / darmen, daarom kwamen we hier op uit.
Hij deed het er op zich prima op. Alleen vond ik na een poos dat hij toch wat inviel. Nu was dit een erg actieve en energieke hond, die sowieso erg weinig reserve had. Daarom toch maar overgestapt op de hypo-allergic, dat werkte voor hem beter (enige voer wat hij echt goed verdroeg). Maar op zich zeker niet ontevreden over de vegetarische hypo-sensitive!

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:02

Ik snap de kritiek, een hond is een vleeseter, maar ondertussen is het meeste brok bijna vleesloos. Grootste deel van de hondeneigenaren voeren supermarkt brok of bekende merken waar alsnog niets in zit aan vlees. Percentages van 4% vleesafval en de rest wat anders is niet ongewoon. Dus de stap naar vega brok is vaak geen grote stap.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:09

ElineS schreef:
Ik snap de kritiek, een hond is een vleeseter, maar ondertussen is het meeste brok bijna vleesloos. Grootste deel van de hondeneigenaren voeren supermarkt brok of bekende merken waar alsnog niets in zit aan vlees. Percentages van 4% vleesafval en de rest wat anders is niet ongewoon. Dus de stap naar vega brok is vaak geen grote stap.


Dat is niet zo. Wat erop staat is dat minimaal 4% een bepaald soort vlees is (dus pedigree met rund bevat minimaal 4% rund), dat is niet hetzelfde als dat er maar 4% vlees in zit. Meestal zit het tusen de 10-20% bij dit soort merken, in hoeverre dat te achterhalen valt. Dat is qua voedingswaarde wel degelijk stevig verschillend met vegetarisch.

De kracht van schrijven met minimaal 4% rund is dat je verder gemakkelijk van diersoort kunt wisselen als die goedkoper is.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:09

Onze hond heeft een tijdje door overtuigingen van mijn zus vegetarisch geweest, was in perfecte gezondheid toen eigenlijk. Ze heeft het 2 jaar gekregen en nooit negatieve ervaringen ervaren.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:16

Mizora schreef:
ElineS schreef:
Ik snap de kritiek, een hond is een vleeseter, maar ondertussen is het meeste brok bijna vleesloos. Grootste deel van de hondeneigenaren voeren supermarkt brok of bekende merken waar alsnog niets in zit aan vlees. Percentages van 4% vleesafval en de rest wat anders is niet ongewoon. Dus de stap naar vega brok is vaak geen grote stap.


Dat is niet zo. Wat erop staat is dat minimaal 4% een bepaald soort vlees is (dus pedigree met rund bevat minimaal 4% rund), dat is niet hetzelfde als dat er maar 4% vlees in zit. Meestal zit het tusen de 10-20% bij dit soort merken, in hoeverre dat te achterhalen valt. Dat is qua voedingswaarde wel degelijk stevig verschillend met vegetarisch.

De kracht van schrijven met minimaal 4% rund is dat je verder gemakkelijk van diersoort kunt wisselen als die goedkoper is.


die minimaal 4 % is eigenlijk vooral omdat er wettelijk X% van een diersoort moet inzitten om de naam te krijgen.

Dus bv brok met lam, als die 4 % lam heeft mag je het de naam "brok met lamsvlees" geven. Ook al zit er 20 % rund en 10 % kip in, maakt niet uit (en de naam is dan puur marketing, want mensen kopen sneller een brok met "duurder" lam dan met "goedkopere" kip.), feit dat ze de grondstof van het ander deel vlees kunnen wisselen is inderdaad wel een punt, maar ik zie wel dat de ingrediënten van een brok toch behoorlijk consistent blijven.


een willekeurige pedigree (adult kip)
Granen, vlees en dierlijke bijproducten (18%, waarvan 4% kip in de donkerbruine brokken), oliën en vetten (waarvan 0.4% zonnebloemolie), plantaardige eiwitextracten
plantaardige bijproducten (waarvan 1% gedroogde bietenpulp), groenten (4% worteltjes in de oranje brokken, 4% erwtjes in de groene brokken), mineralen

dus effectief 18 % vlees (hoewel de uiteindelijke hoeveelheid dan nog afhankelijk is of dat vlees gedroogd of vers was. Want, vers vlees bevat ook nog water, dus als er 20 % gedroogd vlees in de ene brok zit en 20 % vers vlees in de andere brok, heeft de eerste brok eigenlijk een hoger effectief vleesaandeel dan de tweede brok, want in de tweede brok is een percentage van dat vers vlees gewoon water.)

Nikass

Berichten: 16697
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:51

En "vlees" is hier een ruim product, omdat dus ook de "dierlijke bijproducten" binnen die 18% vallen. En dat zijn bijvoorbeeld afsnijsels, bloed, placenta, veren, haren.
Uiteindelijk heb je dus geen flauw idee wat er in zit ;)

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:06

Zinzi_jewel schreef:
Interessant onderwerp
Zou alleen de link naar die bloedresultaten wel willen zien
Zonder een FB inlog


@ mizora: ik wil ook graag de lijst eens bekijken zonder fb inlog !

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:12

Nikass schreef:
En "vlees" is hier een ruim product, omdat dus ook de "dierlijke bijproducten" binnen die 18% vallen. En dat zijn bijvoorbeeld afsnijsels, bloed, placenta, veren, haren.
Uiteindelijk heb je dus geen flauw idee wat er in zit ;)


Veren vallen niet onder petfood dierlijke bijproducten. Hoewel haren daar technisch gezien wel onder mogen vallen (want gaan samen met huid), zijn deze vaak niet meer geschikt omdat deze met chemicaliën verwijderd worden en dan mag het niet meer, of ze worden gebrand (varken). Overigens wordt dierlijk product eigenlijk altijd als meel aangeleverd, omdat dit goedkoper vervoeren en verwerken is. Het is dus waarschijnlijk dat het hier gaat om droog product (90% droge stof).

Hoewel je inderdaad niet weet wat erin zit, is de prijs van redelijke kwaliteit dierlijk bijproduct ook weer niet zo hoog dat het problematisch is. Afsnijsels zijn uiteraard prima, bloedmeel is ook zeer voedingsrijk, idem dito met placenta's, hoewel dat maar een klein gedeelte is van de dierlijke bijproducten, want de meeste dieren worden niet-drachtig geslacht en placenta's op bedrijven moeten gewoon vernietigd worden. Het gaat dan enkel om noodslachtingen bij zeugen, soms om schapen (hoewel die vaak pas 4+ weken na het lammeren worden afgevoerd) en meestal om melkgeiten en melkkoeien, waarvan het grootste gedeelte juist afgevoerd wordt vanwege vruchtbaarheidsproblemen, hoogdrachtige dieren worden zelden afgevoerd (de melkproductie piekt ook direct na het kalven/lammeren, en is dus geen economisch gunstig moment van afvoeren).

Hoeven worden eerder als snack verkocht, want dan leveren ze veel meer op (10-20€/kg i.p.v. 0.50€/kg).

Dit artikel is dan ook wel interessant op dat vlak (gegevens uit 2012, maar ik heb niet gehoord dat er grote veranderingen hebben plaatsgevonden):
http://edepot.wur.nl/239242

Waaruit blijkt dat dierlijk vet ongeschikt voor humane consumptie, maar geschikt voor dierlijke consumptie, een lagere prijs heeft dan de goedkoopste plantaardige vetten (800€/ton voor varkensvet en rundervet is goedkoper).

Diermeel voor dierlijke consumptie ligt bij varkensmeel op 120€/ton, rund is lager maar wordt niet gespecificeerd pluimveemeel ligt op 350-500€/ton omdat het ook ingezet wordt als bodemverbeteraar.

Je zult dus veel rund en varken in goedkopere hondenvoersoorten tegenkomen.


Lukasje schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Interessant onderwerp
Zou alleen de link naar die bloedresultaten wel willen zien
Zonder een FB inlog


@ mizora: ik wil ook graag de lijst eens bekijken zonder fb inlog !


Helaas zijn de gegevens niet zonder facebookinlog te verkrijgen. Officieel mogen ze ook niet gedeeld worden buiten de facebookgroep die door de onderzoeker onderhouden wordt.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:20

Heel interessant. Maar de link naar de bloeduitslagen die werkt hier niet. Ook als ik inlog krijg ik steeds een foutmelding..

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:23


kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:17

Mizora schreef:
https://www.facebook.com/groups/1952593284998859/files/

Hier zijn ze te zien, je moet één van de links bovenaan kiezen, die met een datum (nu staat hij op plaats twee, gisteren op plaats 1). Hij heet (op het moment) 2018-09-01 Copy of Diet and Taurine Table....

top! thnx!
4 health is een merk dat we hier in NL niet kennen? Of ik in iedergeval niet..

Is er bekend wat er in Purina het probleem is? Of is dat puur toeval?

vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:30

onze vorige hond was ook allergisch voor eiwitten, wij haalden altijd hyperallergeen voer bij de DA al is het wel prijzig

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:31

Ylana schreef:
Barbet schreef:
Je begrijpt het verkeerd, mijn vraag was niet bedoeld om een discussie uit te lokken.
Alleen of je hond misschien problemen heeft, waarom je hem zo'n dieet wilt geven.
Dan zou er gerichter advies gegeven kunnen worden.


Sorry, mijn fout. :o
Ik wil mijn hond op vegetarisch zetten omdat ik grote vermoeden heb dat ze allergisch is voor dierlijke eiwitten.

Onze hond had altijd buikklachten en spijsverteringsproblemen. Op last van de DA moest hij toen vegetarische (soja)brokken gaan eten. Die kochten we ook bij de DA. De hond (een grote kruisingterrier) at ze graag,had geen buikklachten meer en is 19 jaar geworden.

Nikass

Berichten: 16697
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:36

Mizora, volgens mij vallen veren wel degelijk onder dierlijke bijproducten, evenals melk bijvoorbeeld, en hoeven inderdaad.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:38

Gisteren was er nog iets op Radar over honden die ziek werden omdat er schildklieren in hun voer verwerkt zou zijn. Helaas niet het hele programma gezien.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:39


Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:47

Ik heb een tijdje een vegetarische brok gevoerd. Omdat ik het gewoon niet meer wist met het voer. Mijn hond had jeuk en hield jeuk. Toen op advies van de dierenarts een vegetarische brok gevoerd en van daaruit voorzichtig gekeken welke vleessoorten goed gingen. Op zich deed hij het op de brok heel erg goed. Alleen vind ik een hond in de groei op een vegetarisch dieet niet ideaal.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:49