Bokkers met gifkikkers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 10:24

Hallo!

Ik heb al jaren een klein terrariumpje in mijn huiskamer staan, hier zitten nu alleen nog maar plantjes in. Sommigen komen uit de jungle in Maleisië en andere mocht ik meenemen van mijn ex, die me met het gifkikkervirus heeft besmet.

Vorig jaar heb ik een grotere bak gekocht bij een goede zaak, en die ben ik gaan inrichten. Zelf een achtergrond gemaakt (want hee, dat deed mijn ex ook en dat ging prima) van piepschuim, pur, tegellijm vermengt met turfstrooisel en stukken hout. Dat heb ik goed laten drogen, twee weken geloof ik, en toen heb ik er een bodem in gelegd in lagen van hydrokorrel, worteldoek en junglegrond (van exoterra was dat geloof ik..). Vervolgens de planten erin.

Dat heeft drie maanden mogen duren waarin hij mooi heeft staan wezen in mijn huiskamer (godzijdank zonder kikkers nog, even geen budget haha) en toen barstte de bodemplaat, echt out of the blue.. Liters water over mijn kast en vloer..

Sindsdien ben ik een beetje huiverig om weer opnieuw te beginnen, al staat er al enige tijd een andere bak klaar om mee te beginnen.

Zijn er bokkers hier die ook gifkikkers houden en zelf een achterwand hebben gemaakt? Ik ga het proberen met Flevopol en turfstrooisel dit keer, of jullie moeten zeggen dat ik het gewoon bij tegellijm moet houden. Ook ben ik er nog niet helemaal uit of ik een watertje wil dit keer. De kikkers zitten er niet in en als ze eieren willen leggen zoeken ze wel een grote bromelia op. Weet nu even niet zo goed hoe te beginnen meer, omdat ik niet weet waar het fout is gegaan de vorige keer.

Ik hoop de bak voor Terraristika Hamm af te hebben en dat ik dan kikkers mag halen.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:51

Ik heb zelf geen gifkikkers, maar ik zou het wel ontzettend leuk vinden als je hier je vorderingen wilt tonen

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:54

Gifkikkers zitten vrij vochtig. Is het dan niet beter om de achterwand af te werken met epoxy? Of een stevige lak?
Doen wij bij de woestijndieren ook. ivm schoonmaken.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 23:07

Dan ga ik mijn vorderingen hier neer zetten haha!

Gifkikkers zitten inderdaad vrij vochtig (80/85%) maar hebben ook een levende achterwand door de planten die ik ga gebruiken. De planten hebben een houvast nodig :) Dus in principe hoef ik de achterwand (en de bodem) niet schoon te maken. Daar zorgen de kleine beestjes voor die in de bodem zitten.

Inmiddels heb ik advies gevraagd aan een expert en die geeft aan de achterwand te maken van kit. Dus hij maakt de vormen uit piepschuim en pur, en die bedekt hij dan met een laag kit waar hij een mengsel overheen strooit/in duwt van turfstrooisel, droog mos en kokosvezel. Vond het een slim idee en wil het graag gaan toepassen. Heb zwarte aquarium kit gekocht en inmiddels zitten de eerste twee platen in het terrarium. Zal een foto'tje bijvoegen van toen de eerste plaat erin zat.

Afbeelding

Inmiddels zit er aan de linker zijkant ook een plaat. En heb ik een klein beetje getekend met wat ik op de achtergrond wil :)) Ik zou het mooi vinden als ik een soort boompje kan creeëren met lange wortels. Maar dan weet ik nog niet wat ik in de andere hoek wil doen.. Ik ga er morgen weer mee verder, dan maak ik een begin met het boompje!

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:12

Das ook wel weer zo natuurlijk. ( die planten en beestjes) ben benieuwd naar foto’s van je projectje!

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 12:45

Weer even wat foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Het boompje aan het zagen met mijn vader! Waarna ik de boel gevijlt heb haha! Wat een drama is dat vijlen van piepschuim :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus nu ben ik een beetje aan het zoeken wat ik doe met de rechterhoek..

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:41

Heel interessant, ik volg!

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 23:19

Vandaag maar eens weer verder gegaan!

Ik had een stuk piepschuim aan elkaar gekit, en daar wilde ik een soort ornament uit snijden/frezen. Mission accomplished vind ik zelf!

Foto is ongeveer op volgorde van productie.

Hier begon ik mee:
Afbeelding
Afbeelding

En na een boel van dit:
Afbeelding

Heb ik het weten te krijgen met behulp van een dremel en een gasbrander tot dit:
Afbeelding

En nu ziet het er zo uit, gekit en al:
Afbeelding

De volgende stap gaat zijn: kitten en mengsel van turf, mos en kokosvezel erin drukken. Maar dat gaat werk in etappes worden omdat de kit snel droogt natuurlijk.

Wat vinden jullie ervan?

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:24

Ben benieuwd hoe het wordt.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:32

Ik vind dit ook super interessant! Vind kikkers heel gaaf. Volg graag mee.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 07:29

Ik heb zelf ook gifkikkers, wij als totale beginnelingen hebben de bak ook zelf ingericht onderbegeleiding van de geode tips van TerraFauna. Wij hebben zowel de achterwand als de bodem met varenwortel. In de achterwand zit een bevochtigingssysteem om de varenwortel nat te houden. Onder de bodem platen varenwortel zitten hydrokorrels. Ook hebben we een regensysteem ingebouwd zitten.

Als kikkers hebben wij de tricolor en de Dendrobates auratus groen zitten. van beide hebben we evt nakweek mocht je deze kikkers willen aanschaffen tzt.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:42

Heb je foto's EliseXJoelle?

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:51

Wat leuk, ik volg!

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 10:20

Ik wil uiteindelijk D. azureus gaan houden (Avatarkikkers :o ) Mijn exvriendje had ook tricolor, die waren heel luidruchtig toen der tijd en daarom (en omdat wij ze nooit zagen :P ) heb ik besloten om grotere kikkers te nemen.

Varenwortel achterwanden zijn erg gaaf en mooi natuurlijk, maar ook is varenwortel voor een bak van deze grootte (100x50x60) een beste uitgave. Daarom heb ik besloten om er stukjes varenwortel in te verwerken als ik de achterwand ga besmeren :) Verder ben ik ook wel benieuwd naar foto's Elise :D!

Qua mist/regensysteem ben ik er nog niet helemaal uit wat en hoe. Een Jewelspray lijkt me erg gaaf maar daar hangt ook een prijskaartje aan, dus misschien word het een regensysteem van Lucky Reptile die ik in de kap verwerk. De eerste tijd zal ik toch met de hand (bij)sproeien om goed bij alle planten te kunnen en ik moet nog een ventilatortje halen (ivm maar 1 rooster in de bak).

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:11

Foto’s graag! Ben heel benieuwd

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 12:10

Gister avond een begin gemaakt met het besmeren van de achterwand. Het wordt eigenlijk best wel mooi!

Ipv kokosvezels heb ik boomschors- en varenwortelgruis gebruikt. Aankomend weekend ga ik naar de expo in Houten en dan hoop ik wat junglegrond te scoren wat ik meng met wat van het overgebleven turfstrooisel, voor op de bodem.

Anyway, foto's!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 15:26

Ik denk niet dat iemand dit nog volgt, maar soit, ik ben weer een klein beetje verder met de achtergrond. Dit omdat mijn kit op is en ik dus nog even nieuwe moet halen :+
Afbeelding

Afbeelding

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:31

Ik kom dit topic nu pas tegen, maar wat een verandering al! Je zou echt niet meer zeggen dat daar piepschuim onder zit :)

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:32

Super tof om te zien! Ik volg met liefde mee!

Is het waar dat gifkikkers heel erg lastig om te houden zijn?

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:37

super leuk topic en wat een vorderingen super mooi!!

ik heb zelf geen gifkikkers maar ik heb vorig jaar stage gelopen bij een fokker met 70 verschillende soorten ongeveer geweldig om mee te maken!

mijn favourite soorten zijn (slecht in spellen): terriblis oranje
azureus en galactonotus rood

vooral de terriblis vond ik helemaal geweldig hij had ze ook nog in de kleur mint maar de oranje kon ik de hele dag naar kijken :))

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:45

ik volg ook, erg leuk om te zien

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:50

Jawel ik volg! Post alleen nooit wat haha :')
Ben benieuwd naar het eindresultaat :j

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:08

Ik volg ook.
Leuk om te zien, en ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:21

Ik volg nog gewoon stilletjes!

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:27

*\o/*

Gave vorderingen, benieuwd naar het eindresultaat. Ik log weinig in, maar volg zeker wel.
Hopelijk snel nieuwe vriendjes voor jou in een mooie omgeving om van te kunnen genieten. * verder geen verstand van gifkikkers. {:}