Kat drinkt plots veel na switch voer (vers - brok)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Kat drinkt plots veel na switch voer (vers - brok)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 21:50

Nou ja, wat de titel zegt dus.

Mijn 2 katten in huis krijgen beide vers vlees, Carnibest.

Eén van de 2, Jones, is 2 weken geleden erg ziek geweest van een verstopping in zn darmen. In deze tijd heeft hij na het eten van zijn vlees flink overgegeven en heeft nu de link gelegd tussen zijn voer en dat hij ziek is geworden.
Met andere woorden, hij eet het het dus niet meer.
Ook geen andere soorten vlees.

Brokjes at ie wel dus heb ik ervoor gekozen om hem in ieder geval een paar weken op brok te zetten om hem daarna weer proberen over te krijgen naar vlees.
Hij heeft nu Canagan welke hij flink wegstouwt achter zn kiesjes :))

Maar, komen we weer op de titel uit, hij drinkt enorm veel ineens.
Loopt constant langs de waterbak en bedenkt zich dan dat ie er even uit moet lebberen.
Af en toe blijft ie een kwartiertje zitten en neemt ie daarna nog een paar slokjes, alsof ie aan de bar zit :Y)

Nu, overbezorgde kattenbaasje, vraag ik mij af of dit normaal is?
Is het de overgang van voer en zal het tijdelijk zijn? (Hij staat er nu 3 dagen op, heeft daarvoor 2 jaar op Carnibest gestaan), hoort dit bij brok? Ben ik te overbezorgd (dat altijd :+ )? Of is het iets anders?

Hij is lichamelijk gezond nu, gecheckt bij de dierenarts toen hij de verstopping had.

Jones en ik danken jullie :))
Afbeelding

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Kat drinkt plots veel na switch voer (vers - brok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:57

Plast hij wel goed?
Of moet hij juist veel of weinig plassen?

Ik denk overigens dat het wel normaal is dat hij meer water drinkt.
Ik zou wel in de gaten houden hoeveel, dus misschien ml in de gaten houden voor de zekerheid?

Saaarr

Berichten: 1055
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:04

:j is normaal, in vers vlees zit veel meer vocht.

Mijn katten drinken bijna geen water met vers vlees, als ik brok geef moet ik het water bakje in de gaten houden.

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Kat drinkt plots veel na switch voer (vers - brok)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 22:07

Plassen geen probleem, ook niet veel meer dan normaal.

Ik weet inderdaad dat er meer vocht in vlees zit maar hij drinkt, vooral na het eten, echt constant :=
Had het niet zo extreem verwacht.

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Kat drinkt plots veel na switch voer (vers - brok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:10

Staat ook op de verpakking van brok vers water altijd tot beschikking.
Vlees zit toch veel vocht in

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Kat drinkt plots veel na switch voer (vers - brok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:13

Dit hoort inderdaad bij brok.
Vooral als je katten op vers vlees staan.

Wij hebben 1 keer geswitched, maar er ging veeeel meer water doorheen.
Nu hebben we een kat die helaas sinds korte tojs ook brok haalt bij de buren, drinkt wederom zichtbaar meer.

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 22:14

Ook bij vlees heb ik vers water tot beschikking :))

Maar oké, ik was dus alweer aan het overdenken en overdrijven. Niets aan t handje en hem gewoon aan de bar laten hangen tot hij weer van zn troon af komt en zijn vlees eet :+

Thanks :D

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:18

Het is denk ik een beetje lastig, anders moet je een paar dagen achter elkaar bij houden hoeveel water de kat drinkt. Dus echt een bepaalde hoeveelheid in een bakje doen en bij houden hoeveel er na 24 uur gedronken is. Ook bijhouden als je bij schenkt, hoeveel dat is. Als je weet hoeveel er gedronken wordt in 24 uur, kun je aan je DA vragen of dat klopt of dat er teveel water wordt gedronken. Maar een kat die brokjes eet drinkt automatisch meer dan een kat die vers vlees eet.

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:22

Onze poes, die ook brokjes krijgt, drinkt ook echt met regelmaat.
Het is de eerste kat die ik heb die weigert natvoer te eten, en ik denk dat ze daardoor ook meer drinkt.

Deze zomer hebben we omwille van de hitte extra drankstops voorzien op haar vaste looproute door het appartement. Heerlijk vond ze dat, toen kon ze ook echt doen alsof ze op kroegentocht ging 8-)

Denk gewoon echt belangrijk dat je in de gaten houdt dat ze niet extreem veel drinken. Die van ons hangt ook meer dan anders aan een drinkbak omdat ze een nogal heel slechte drinktechniek heeft :')

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Kat drinkt plots veel na switch voer (vers - brok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:24

logisch. overstap van brok naar vers geeft het andere effect: van meer drinken naar veel minder. In droog voer zit natuurlijk geen vocht. En uit vers vlees halen ze veel vocht....

BigOne
Berichten: 38227
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat drinkt plots veel na switch voer (vers - brok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:29

In sommige soorten brok zit veel meer zout dan in andere. Met onze eerste hond alles laten onderzoeken omdat hij heel veel begon te drinken . 400 euro later vroeg onze ( vorige) da welke brok hij kreeg , had hij dat nu meteen gedaan dan was het simpel en veel goedkoper geweest.