Hond poept (bij voorkeur) in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Hond poept (bij voorkeur) in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 22:47

Wij hebben een Jack Russell van 11mnd, een herplaatser. Het is een onwijs vrolijk, actief, gezonder kereltje. We hebben alleen vanaf het begin een groot stinkend probleem: poepen doet hij niet buiten, maar binnen, bij voorkeur achter de bank. En niet alleen in onze woonkamer, maar ook bij mijn schoonmoeder en in de lounge van ons bedrijf. Hij gaat er zeker regelmatig uit, maar hij lijkt niet buiten te willen poepen. We kunnen zo 2-3 uur met de honden buiten zijn, gaan we eindelijk naar binnen, zit meneer binnen drie minute achter de bank zijn behoefte te doen. Hij lijkt buiten niet te durven. Dus hebben we geprobeerd om hem uitgebreid te belonen als hij het buiten doet, ieder uur eruit, niet meer in de woonkamer laten etc. Ik weet het niet meer.

Twee dingen vallen op:
Hij poept alleen op vloerbedekking
Hij zoekt altijd een beschut plekje. Ik betrap hem nooit, het is altijd mijn neus die me er na het feit op wijst

Ik sta open voor alle suggesties, behalve achteraf bestraffen en neus door de stront trekken of dat soort gein.

Wie help ons??


finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:57

Ik zou zorgen dat er geen beschut plekje meer is waar hij zich kan verstoppen. Dus bijvoorbeeld planken voor de bank zetten. Dan ben je er veel sneller bij en kun je op het moment dat je ziet dat hij moet, hem snel naar buiten zetten. Nu zie je het niet wanneer hij het doet dus ben je eigenlijk al te laat om nog te reageren.

When was the last time you did something for the first time?

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:00

Ja dit kun je lieflijk aanpakken (heb je al geprobeerd, heel goed!) of wat rigoreuzer.

Wat ik zou doen is een stuk vloerbedekking zoeken dat vergelijkbaar is als dat van jullie. Dat buiten neerleggen en hem daar laten tot hij zijn behoefte heeft gedaan. Je kunt hem gewoon uitlaten en aanhalen, maar hij krijgt geen kans om achter de bank te gaan zitten.

Ik denk dat deze hond dit aangeleerd heeft bij de vorige eigenaren. Heel irritant.
Nu moet hij zijn grenzen maar gaan verleggen door het in de buitenlucht te moeten doen (dan wel op wandeling, dan wel op het stukje vloerbedekking buiten).
Als hij dit goed begrijpt kun je het vloerbedekking stukje weghalen en gaat hij zelf een andere plek zoeken buiten.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 23:04

RoyceMack schreef:
Ja dit kun je lieflijk aanpakken (heb je al geprobeerd, heel goed!) of wat rigoreuzer.

Wat ik zou doen is een stuk vloerbedekking zoeken dat vergelijkbaar is als dat van jullie. Dat buiten neerleggen en hem daar laten tot hij zijn behoefte heeft gedaan. Je kunt hem gewoon uitlaten en aanhalen, maar hij krijgt geen kans om achter de bank te gaan zitten.

Ik denk dat deze hond dit aangeleerd heeft bij de vorige eigenaren. Heel irritant.


Dat laatste weet ik wel zeker en ik had niet verwacht dat het zo lastig was on het eruit te krijgen. Onze andere hond (vanaf pup) was binnen 2-3 weken zindelijk.

Van die vloerbedekking is best een goeie tip! Ik ga eens kijken of we nog ergens iets hebben liggen.

Ik merk dat ik me nu echt zorg en begin te maken dat hij het ook bij anderen gaat doen. Dat is echt nieuw.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 23:06

finnens schreef:
Ik zou zorgen dat er geen beschut plekje meer is waar hij zich kan verstoppen. Dus bijvoorbeeld planken voor de bank zetten. Dan ben je er veel sneller bij en kun je op het moment dat je ziet dat hij moet, hem snel naar buiten zetten. Nu zie je het niet wanneer hij het doet dus ben je eigenlijk al te laat om nog te reageren.


Dit is een goeie tip, maar praktisch gezien erg lastig. Het is maar een klein frummeltje dus hij kruipt overal achter.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:07

Hij zal bij zijn vorige eigenaren hierin één of andere nare herinnering hieraan hebben.
Misschien bij een ongelukje dat hij erg bestraft is, of iets dergelijks.
Het lijkt erop dat hij niet durft te poepen buiten, omdat jullie er dan bij zijn.
Binnen doet hij beschut achter de bank, voelt hij zich veilig.

Het kan juist zijn, dat hij bij andere mensen wel achteraf bestraft is of er met zijn neus doorheen is gehaald.
Dan creëer je juist deze problemen.

Hij moet weer aanleren, dat hij in het zicht van mensen veilig kan poepen.
Dat is zijn probleem, dat hij dat niet meer durft.

Waarom was hij herplaatst, was dat om deze reden?

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:08

Hier helaas ook zo'n geval.... Wij worstelen er al ruim 4 jaar mee. Bij vlagen gaat het maanden goed, en dan ineens gaat ze weer IEDERE dag zitten in huis. Zo frustrerend :( Ik lees dus even met je mee :j

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:14

KPet schreef:
finnens schreef:
Ik zou zorgen dat er geen beschut plekje meer is waar hij zich kan verstoppen. Dus bijvoorbeeld planken voor de bank zetten. Dan ben je er veel sneller bij en kun je op het moment dat je ziet dat hij moet, hem snel naar buiten zetten. Nu zie je het niet wanneer hij het doet dus ben je eigenlijk al te laat om nog te reageren.


Dit is een goeie tip, maar praktisch gezien erg lastig. Het is maar een klein frummeltje dus hij kruipt overal achter.

Het moet toch wel mogelijk zijn een stukje af te sluiten waar hij in kan lopen? Zolang jij geen zicht heb op de hond wordt het heel lastig, en kun je niet reageren als hij poept. Achteraf hem naar buiten brengen werkt niet. Timing is heel belangrijk! Of je zou, hem buiten moeten laten met inderdaad een stukje vloerkleed daar tot hij zijn behoefte heeft gedaan.

When was the last time you did something for the first time?

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 23:17

Barbet schreef:
Hij zal bij zijn vorige eigenaren hierin één of andere nare herinnering hieraan hebben.
Misschien bij een ongelukje dat hij erg bestraft is, of iets dergelijks.
Het lijkt erop dat hij niet durft te poepen buiten, omdat jullie er dan bij zijn.
Binnen doet hij beschut achter de bank, voelt hij zich veilig.

Het kan juist zijn, dat hij bij andere mensen wel achteraf bestraft is of er met zijn neus doorheen is gehaald.
Dan creëer je juist deze problemen.

Hij moet weer aanleren, dat hij in het zicht van mensen veilig kan poepen.
Dat is zijn probleem, dat hij dat niet meer durft.

Waarom was hij herplaatst, was dat om deze reden?


Nee, hij is herplaatst vanwege een scheiding. Werd wel aangegeven dat hondje wat bang was voor de baas, dus zou me niet verbazen. Was vreselijk verwend (bedelen de eerste paar weken, niet normaal!), maar kon amper aan de lijn lopen. Had een kattenluikje naar de tuin en de gewoonte om heen en weer te sjeezen van binnen naar buiten. We denken dat ie amper werd uitgelaten. Alle achterstallige opvoeding was zo bijgewerkt. Hij is super blij, braaf, leergierig, maar dat koppie als hij poept. Hij kijkt alsof hij iets heel stouts doet.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:22

Met de clicker gaan werken en alles wat je graag ziet belonen, dus ook plasjes buiten ed.
Hij heeft vast snel in de gaten dat binnen poepen niks oplevert.

Bovendien,als hij gewend is aan clickeren, geeft alleen dat al gelukshormoon af, dus dat zal uitnodigen steeds meer gedrag te zien wat je graag wil.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:36

KPet schreef:
Nee, hij is herplaatst vanwege een scheiding. Werd wel aangegeven dat hondje wat bang was voor de baas, dus zou me niet verbazen. Was vreselijk verwend (bedelen de eerste paar weken, niet normaal!), maar kon amper aan de lijn lopen. Had een kattenluikje naar de tuin en de gewoonte om heen en weer te sjeezen van binnen naar buiten. We denken dat ie amper werd uitgelaten. Alle achterstallige opvoeding was zo bijgewerkt. Hij is super blij, braaf, leergierig, maar dat koppie als hij poept. Hij kijkt alsof hij iets heel stouts doet.


Dit bevestigt wel, dat het een onzeker hondje is hierin.
Je schrijft het eigenlijk zelf al.
Herplaatst vanwege een scheiding, in wat voor sfeer heeft dat hondje dan geleefd, vast niet gezellig.
Ik denk dat het hondje uit een trieste situatie komt, dat er weinig aandacht is geweest, misschien werd hij wel gebruikt om boosheid op af te reageren.
Flink bestraft bij ongelukjes, vandaar het niet durven poepen als iemand het ziet.

De tip van het clickeren is wel een goede inderdaad!
Je hondje moet zich zeker en veilig gaan voelen van zichzelf in alle opzichten.
Ook al is het hondje klein, ga er iets mee doen, trainen, trucjes aanleren, een sport etc.
Zodat hij met je samen gaat werken en je hem kan belonen.
Hopelijk op die manier voelt hij zich zekerder en durft meer, ook het poepen dus.

Ik denk dat je hem wel even tijd moet geven.
Hij heeft waarschijnlijk zo'n angst overgehouden met het poepen, dat hij dit niet zomaar zal doen in jullie zicht.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:38

Inderdaad stukje vloerbedekking buiten. Wellicht zelfs een beschut plekje voor hem daar maken waar hij lekker in zn eentje durft te kakken.

Als je hem binnen niet altijd in het zicht kan houden zou je kunnen overwegen om (tijdelijk) met een bench te werken. Zorg wel dat ook dat voor hem geen straf is maar ook een veilig plekje.

Op YouTube zijn er trouwens ook nog wel hele duidelijke en behulpzame video's over zindelijkheidstraining te vinden.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 10:18

Barbet schreef:
KPet schreef:
Nee, hij is herplaatst vanwege een scheiding. Werd wel aangegeven dat hondje wat bang was voor de baas, dus zou me niet verbazen. Was vreselijk verwend (bedelen de eerste paar weken, niet normaal!), maar kon amper aan de lijn lopen. Had een kattenluikje naar de tuin en de gewoonte om heen en weer te sjeezen van binnen naar buiten. We denken dat ie amper werd uitgelaten. Alle achterstallige opvoeding was zo bijgewerkt. Hij is super blij, braaf, leergierig, maar dat koppie als hij poept. Hij kijkt alsof hij iets heel stouts doet.


Dit bevestigt wel, dat het een onzeker hondje is hierin.
Je schrijft het eigenlijk zelf al.
Herplaatst vanwege een scheiding, in wat voor sfeer heeft dat hondje dan geleefd, vast niet gezellig.
Ik denk dat het hondje uit een trieste situatie komt, dat er weinig aandacht is geweest, misschien werd hij wel gebruikt om boosheid op af te reageren.
Flink bestraft bij ongelukjes, vandaar het niet durven poepen als iemand het ziet.

De tip van het clickeren is wel een goede inderdaad!
Je hondje moet zich zeker en veilig gaan voelen van zichzelf in alle opzichten.
Ook al is het hondje klein, ga er iets mee doen, trainen, trucjes aanleren, een sport etc.
Zodat hij met je samen gaat werken en je hem kan belonen.
Hopelijk op die manier voelt hij zich zekerder en durft meer, ook het poepen dus.

Ik denk dat je hem wel even tijd moet geven.
Hij heeft waarschijnlijk zo'n angst overgehouden met het poepen, dat hij dit niet zomaar zal doen in jullie zicht.


Het is niet zo dat we niets met hem doen omdat het een klein hondje is. We hebben ook een hollandse herder en samen hebben ze enorm veel lol en doen we zowel samen als individueel vrij veel met ze. Spelletjes, oefeningen, training, vanalles. We hebben hem ook echt zien groeien, alleen dit blijft over.

Met bench werken we sowieso trouwens. Volgens de vorige eigenaren vond hij dat niets en inderdaad, in het begin vond hij het niets. Maar hier hebben de honden een veilige plek in de bench (naast elkaar) dus daar wende hij vrij snel aan. Wandelt er nu heel makkelijk in en gaat slapen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:47

KPet schreef:
finnens schreef:
Ik zou zorgen dat er geen beschut plekje meer is waar hij zich kan verstoppen. Dus bijvoorbeeld planken voor de bank zetten. Dan ben je er veel sneller bij en kun je op het moment dat je ziet dat hij moet, hem snel naar buiten zetten. Nu zie je het niet wanneer hij het doet dus ben je eigenlijk al te laat om nog te reageren.


Dit is een goeie tip, maar praktisch gezien erg lastig. Het is maar een klein frummeltje dus hij kruipt overal achter.

Aangelijnd houden binnen. Lastig maar niet ondoenbaar dus gewoon echt even investeren en doorzetten totdat hij buiten gepoept heeft, daarna kan hij weer los in huis. En inderdaad een stukje vloerbedekking buiten leggen.

koeien op de weg...

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:23

Dat zou ik ook doen ja. Aangelijnd binnen houden en net als bij een pup; na elk slaapje, eten, spelen naar buiten.

Als hij gepoept heeft buiten belonen met iets wat voor hem de hemel op aarde is.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:40

Mijn 3.5 jarige herplaatster deed dat ook. Ik maakte echter de fout hem buiten te uitbundig te belonen als hij eens poepte.
Plassen buiten vond hij normaal en wij ook dus deden we niet op reageren. Toen hij eindelijk eens poepte was ik zo blij dat ik heel. Enthousiast deed en koekjes gaf enz. Hij vond dat poepen vreselijk en schrok van mijn reactie er op en deed weer weken niets....
Toen gewoon net als bij plassen niet reageren op poepen en jawel het kwam goed!
Nu deed hij het gelukkig niet binnen maar in de tuin. Dus gemaakt dat hij een langere periode niet de tuin in kon gaan om het af te leren.

De husky's nu zijn overdag enorm zindelijk maar s nachts in totaal niet. Dat was zo opgelost door in bench te laten slapen ipv los.

Ik zou jullie hondje ook tijdelijk heel veel aangelijnd of in een bench houddn ipv los in huis. Dan kijken wat hij het fijnst vind wel of niet belonen na poepen. Doe niet te gek hij is gewoon dat poepen een kwade baas op leverd. Daarom poept hij graag onzichtbaar want als hij het doet is het foute boel. Persoonlijk zou ik dus buiten poepen totaal negeren dat zal hem veiliger en fijner zijn dan dat je er aandacht aan schenkt.

Overigens mijn vorige hond poepte uiteindelijk wel gewoon netjes tijdens wandelingen maar hij deed het enkel bij loslopen. Mijn huidige herder poept enkel diep in bosjes en de husky's doen het liever binnen dan op het hondenuitlaatveld (groot veld kun je zo 10 minuten lopen maar wordt enorm veel gebruikt) aan de overkant. Echter in bos en polder poepen ze ook goed maar veld waar veel honden dus poepen daar doen ze echt niet poepen dan kiezen ze voor binnen....
Overigens op dat veld gooien ze ook veel. Brood en slachtafval voor vogels en katten. Op het moment dat de husky's dat ontdekken doen ze sowieso al niets meer qua behoefte doen en zijn ze enkel daar mee bezig.... Zeker de reu is mega knettergek op brood in allerlei staten van ontbinding lust hij het nog...

De husky's zijn ook herplaatsers die volledig onzindelijk waren toen ze bij ons kwamen op 4 en 5 jarige leeftijd.

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:18

Kan onzekerheid zijn, er zijn honden die durven buiten niet te markeren.

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hond poept (bij voorkeur) in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:14

Het eerste dat in me op komt is terug gaan naar de basis. Dus net zoals je een pup zindelijk maakt. Regelmatig naar buiten en een zindelijkheidsmatje/stuk tapijt gebruiken. Als hij het buiten doet ruimschoots belonen. Dat zal hem vast zelfvertrouwen geven. De clicker is idd ook een fijne methode

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 14:06

marleen_usar schreef:
Kan onzekerheid zijn, er zijn honden die durven buiten niet te markeren.


Dat het onzekerheid is ben ik van overtuigd, maar angst om te markeren heeft hij niet. Is daar zelfs erg enthousiast in. Plasje hier, druppeltje daar. Het is denk ik echt angst voor het (zichtbaar) poepen.

We zijn nu trouwens begonnen met hondje binnen aan de lijn houden. Is 1x mis gegaan de afgelopen paar dagen. Hij moet even leren aan te geven wanneer hij moet. Maar het lijkt al wat beter te gaan. Alleen los in de kamer gaat voorlopig niet gebeuren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Gaabje, Googlebot en 131 bezoekers