Help! Mijn hond word een monster

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
KayC

Berichten: 3822
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Friesland

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:59

Wij hebben ook twee teven, jack russel kruisingen.
Zij vlogen elkaar ook weleens aan wanneer er sprake van jaloezie of eten was.
Gelukkig weet ik nu de signalen te herkennen en kan ik ze op tijd scheiden of de jongste corrigeren.
De jongste is enorm jaloers wanneer het om mij gaat. Als zij bij mij ligt en de oudste komt er bij, dan begint ze te grommen.
In het begin hebben we de jongste toen altijd van de bank af gedaan, nu volstaat een stemverheffing om te laten weten dat zij niet bepaalt wie er bij mij ligt.
Als we bbq-en zijn ze allebei zo op het eten gefixeerd, er zal maar wat vallen, daar moet je bij zijn natuurlijk.
Dat weten we nu, dus scheiden we ze dan van tevoren of ze gaan allebei naar binnen.

Wellicht kan jaloezie bij jou ook het geval zijn, let daar eens goed op.

Kijk niet naar het verleden, maar richt je op het heden.


Echwel

Berichten: 12457
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:08

Kabayo schreef:
Geen enkele DA gaat dat doen...

Onzin hier alle teven met 9 maanden laten helpen, al sinds ik mijn eerste hond heb, nooit problemen gehad en ook altijd teven bij elkaar nu weer de jonge teef van mijn dochter er regelmatig bij
Hier hoeft de rangorde nie0 tbepaald te worden, heel simpel ik ben de baas..

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:11

c_alsemgeest schreef:
Billy schreef:
Volgens mij vechten ze niet maar zijn ze bezig rangorde te bepalen... bij vechten vallen er nl gaten

Het oudste teefje mist al een deel oor... is geen gat maar wel schade :')

Geen wonder als je aan de ander hond gaat trekken....dan probeert ze vast te houden.

Goedgekeurd onderschrift :)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:13

Echwel schreef:
Kabayo schreef:
Geen enkele DA gaat dat doen...

Onzin hier alle teven met 9 maanden laten helpen, al sinds ik mijn eerste hond heb, nooit problemen gehad en ook altijd teven bij elkaar nu weer de jonge teef van mijn dochter er regelmatig bij
Hier hoeft de rangorde nie0 tbepaald te worden, heel simpel ik ben de baas..

Nou, dat jij de baas denkt te zijn, betekent niet dat de honden onderling geen rangorde hebben....

Goedgekeurd onderschrift :)

Echwel

Berichten: 12457
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:17

Klopt maar ik zorg wel dat ik altijd de oudste het eerst eten geef enz enz..
Ze hebben een vaste plek hoe ze bij mij mogen liggen enz..

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:20

Juist dat enorme regelen kan de boel ontzettend ontregelen....gelukkig hebben mijn honden meer vrijheid om te gaan liggen waar ze willen. Ondanks 5 Jack Russell teven en een kruising setter ex reu zijn hier bijna nooit conflicten

Goedgekeurd onderschrift :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:24

Ik denk aan 3 mogelijke dingen:
- vervelend pubergedrag (dit gaat gelukkig over :) )
- loopsheid op komst (DA heeft ongetwijfeld redenen om niet nu te steriliseren, dus zeker niet op zoek gaan naar eentje die het toch wil doen)
- rangordeprobleem : pup is gekomen toen de andere hond al volwassen was. Een pup is niet belangrijk voor de rangorde. Nu wordt pup stilaan volwassen en dus heb je 2 volwassen teven. Stel dat 'pup' eigenlijk meer leiderskwaliteiten heeft dan de volwassen hond kan er een verschuiving in de rangorde ontstaan. Als jij in dit geval de volwassen hond blijft behandelen als de ranghogere (bv. consequent eerst eten geven, de pup corrigeren als zij de volwassen hond probeert te domineren) is er een kromme situatie en zal er spanning blijven. Het is niet fijn als je volwassen hond een stapje terug moet doen, maar je kan de rangorde niet blijvend forceren.
De ideale situatie is wanneer je eerste hond een duidelijk leiderstype is en de bijkomende hond een volgerstype. Dan gaat alles vanzelf, ook met 2 teefjes.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:35

Jemig, balen zeg!

Wel opvallend dat ze niet vechten als je er niet bent.
Het is gebruikelijker dat ze juist wel vechten als de baas uit zicht is.
Want jij hoort degene te zijn die bepaald wat wel en wat niet mag.
En als jij er niet bent, kunnen ze hun kans schoon zien.
Hier is het andersom, dus er gaat iets mis in de verhouding tussen jullie drieën.
Super dat je een gt laat komen, die gaat je vast helpen om hiermee om te gaan.

Let wel op dat als ze in elkaar vliegen nog voordat gt is geweest en advies heeft gegeven, dat je slles zo neutraal mogelijk houdt om te voorkomen dat je de situatie verergert.
Uit laten vechten zou ik zonder advies van gt nu niet doen, omdat je niet weet waarom ze elkaar aan vliegen. Soms kan het goed werken, maar dat weet je niet.
Ga daarom ook niet corrigeren, wederom omdat je niet weet wat er achter zit.
Ik zou ze zonder stemverheffing uit elkaar halen en verder doorgaan met waar je mee bezig was. Alsof er niets is gebeurt. Neutraal blijven tot gt de situatie heeft gezien en beoordeeld is verstandig. Dan weet je zeker dat je niets verergert.

2 terriër teven damen is pittig maar waar een wil is, is een weg. Go for iT!

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 10:37

Billy schreef:
Volgens mij vechten ze niet maar zijn ze bezig rangorde te bepalen... bij vechten vallen er nl gaten

Het oudste teefje mist al een deel oor... is geen gat maar wel schade :')[/quote]
Geen wonder als je aan de ander hond gaat trekken....dan probeert ze vast te houden.[/quote]

Achteraf dom maar op dat moment echt een reactie.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:39

Ja klopt, wees gerust, is mij ook wel overkomen....maar dat die gaten niet vallen als ze zelf vechten is gunstig. Als het bloed tegen de muren zit heb je een probleem. Ik zou nu even kijken wat er gebeurt als je ze niet uit elkaar haalt en corrigeert maar gewoon een brul geeft

Goedgekeurd onderschrift :)

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 10:40

Sclimpre schreef:
Ik denk aan 3 mogelijke dingen:
- vervelend pubergedrag (dit gaat gelukkig over :) )
- loopsheid op komst (DA heeft ongetwijfeld redenen om niet nu te steriliseren, dus zeker niet op zoek gaan naar eentje die het toch wil doen)
- rangordeprobleem : pup is gekomen toen de andere hond al volwassen was. Een pup is niet belangrijk voor de rangorde. Nu wordt pup stilaan volwassen en dus heb je 2 volwassen teven. Stel dat 'pup' eigenlijk meer leiderskwaliteiten heeft dan de volwassen hond kan er een verschuiving in de rangorde ontstaan. Als jij in dit geval de volwassen hond blijft behandelen als de ranghogere (bv. consequent eerst eten geven, de pup corrigeren als zij de volwassen hond probeert te domineren) is er een kromme situatie en zal er spanning blijven. Het is niet fijn als je volwassen hond een stapje terug moet doen, maar je kan de rangorde niet blijvend forceren.
De ideale situatie is wanneer je eerste hond een duidelijk leiderstype is en de bijkomende hond een volgerstype. Dan gaat alles vanzelf, ook met 2 teefjes.


Ik hoop ook dat het een van de drie is. Dat het opgelost kan worden. We gaan het zien. Ben benieuwd wat de GT zegt. Wel bedankt voor je duidelijke uitleg!

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 10:41

Freggle_Edge schreef:
Jemig, balen zeg!

Wel opvallend dat ze niet vechten als je er niet bent.
Het is gebruikelijker dat ze juist wel vechten als de baas uit zicht is.
Want jij hoort degene te zijn die bepaald wat wel en wat niet mag.
En als jij er niet bent, kunnen ze hun kans schoon zien.
Hier is het andersom, dus er gaat iets mis in de verhouding tussen jullie drieën.
Super dat je een gt laat komen, die gaat je vast helpen om hiermee om te gaan.

Let wel op dat als ze in elkaar vliegen nog voordat gt is geweest en advies heeft gegeven, dat je slles zo neutraal mogelijk houdt om te voorkomen dat je de situatie verergert.
Uit laten vechten zou ik zonder advies van gt nu niet doen, omdat je niet weet waarom ze elkaar aan vliegen. Soms kan het goed werken, maar dat weet je niet.
Ga daarom ook niet corrigeren, wederom omdat je niet weet wat er achter zit.
Ik zou ze zonder stemverheffing uit elkaar halen en verder doorgaan met waar je mee bezig was. Alsof er niets is gebeurt. Neutraal blijven tot gt de situatie heeft gezien en beoordeeld is verstandig. Dan weet je zeker dat je niets verergert.

2 terriër teven damen is pittig maar waar een wil is, is een weg. Go for iT!



Ik ga mijn best doen, hoop dat de GT echt hulp kan bieden, en voor nu de neutrale witte vlag uithangen lijkt me super goed. Ga dit zeker doen! Bedankt!

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:42

Hoe zijn ze als ze bij iemand anders zijn en jij bent er niet bij?

Amber_anne

Berichten: 6894
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:43

Over het laten castreren van de honden er zijn dierenartsen die dit op 6 maanden doen. Het is verder ook een omstreden onderwerp of het voor of na de eerste loopsheid kan. Iedereen weet het beter en zegt wat anders. Maar het kan dus wel ervoor al

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 11:03

marleen_usar schreef:
Hoe zijn ze als ze bij iemand anders zijn en jij bent er niet bij?


Geen idee dit gebeurt zelden.

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 11:04

Amber_anne schreef:
Over het laten castreren van de honden er zijn dierenartsen die dit op 6 maanden doen. Het is verder ook een omstreden onderwerp of het voor of na de eerste loopsheid kan. Iedereen weet het beter en zegt wat anders. Maar het kan dus wel ervoor al



Het had inderdaad ervoor gekund alleen is het nu op een punt dat het ervoor gevaarlijk wordt. Ik wilde dit graag ervoor omdat mijn oudste bijna is overleden door baarnmoeder ontsteking.

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:18

Ik heb een opvang en het weekend kwam er een hondje die buiten iedereen aan viel.Dat was al jaren zo, hier lopen meer honden en hier deed hij niks.Hij ging zelfs veel spelen, hij voelde de spanning van de eigenaar niet.Misschien een idee om ze eens een paar uur bij iemand anders te laten kijken hoe dat gaat?

Kabayo

Berichten: 13868
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:42

Echwel schreef:
Kabayo schreef:
Geen enkele DA gaat dat doen...

Onzin hier alle teven met 9 maanden laten helpen, al sinds ik mijn eerste hond heb, nooit problemen gehad en ook altijd teven bij elkaar nu weer de jonge teef van mijn dochter er regelmatig bij
Hier hoeft de rangorde nie0 tbepaald te worden, heel simpel ik ben de baas..

Heb je ook een mooie koekjebakker als DA...

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:06

Freggle_Edge schreef:
Ga daarom ook niet corrigeren, wederom omdat je niet weet wat er achter zit.
Ik zou ze zonder stemverheffing uit elkaar halen en verder doorgaan met waar je mee bezig was. Alsof er niets is gebeurt. Neutraal blijven tot gt de situatie heeft gezien en beoordeeld is verstandig. Dan weet je zeker dat je niets verergert.



Dit is denk ik het beste advies wat je hier gekregen hebt. Honden zullen elkaar over het algemeen niet 'zomaar' aanvallen. Er zal een reden voor zijn. Bezitterigheid naar jou/eten/speeltjes. Pijn, etc. Voor je weet wat er achter zit heeft het helemaal geen zin om te corrigeren. Je weet namelijk niet wat je aan het corrigeren bent. Misschien denk jij dat de jongste begint, maar zit de oudste al een aardige tijd uit te dagen. Ook hoeft de oudste helemaal niet in die situatie ranghogere te zijn. Als zoiets al bestaat... Roedels honden hebben over het algemeen wel een soort rangorde, maar die is niet op alle momenten exact hetzelfde. Bij mij thuis heb ik 3 teven. Een is vrij duidelijk ranghoger dan ons vlinderhondje. Die laatste staat voor haar op, gaat aan de kant etc, behalve als het om eten gaat. Als voormalig straathond laat ze dat niet van haar brood eten. Dat moet ik dus in goede banen leiden, anders is het knokken. Ze krijgen nu gescheiden eten en er is weer rust in de tent. Bij kennissen met 6 teven exact zo. Zij loopt bij de schapen. In huis heel duidelijk teef a de 'baas' maar in het veld met de schapen gaat die echt wel aan de kant voor teef 'b'. Teef b dan corrigeren zou de verhoudingen juist verstoren.

Show a little faith, there's magic in the night

Echwel

Berichten: 12457
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:35

Kabayo schreef:
Heb je ook een mooie koekjebakker als DA...

Dat is jouw mening, ik heb al vanaf 1980 al mijn honden zo laten helpen, bevalt prima..
Beetje neerbuigend om over diverse dierenartsen zo te praten...

Maar gezien je leeftijd verwacht ik ook niet dat je alles weet.

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Kabayo

Berichten: 13868
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:37

Echwel schreef:
Kabayo schreef:
Heb je ook een mooie koekjebakker als DA...

Dat is jouw mening, ik heb al vanaf 1980 al mijn honden zo laten helpen, bevalt prima..
Beetje neerbuigend om over diverse dierenartsen zo te praten...

Maar gezien je leeftijd verwacht ik ook niet dat je alles weet.

Wauw. :+ Lekkere persoonlijke sneer. Nee jij bent volwassen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Zoe_97

Berichten: 9448
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:46

Op 9 maanden helpen is echt het domste wat je kan doen. Als je voor de eerste loopsheid wil steriliseren is 6 maanden de ideale leeftijd. Op 9 maanden heeft de aankomende loopsheid al een effect op de bloedvaten en de dikte van de baarmoeder. Op 6 maanden is die kans veel kleiner. Als ze de 6 maanden gepasseerd zijn is de ideale moment voor sterilisatie 100 dagen na de loopsheid, dan zijn de bloedvaten het minst actief en dus het minste risico. Een dierenarts die zomaar eender wanneer steriliseert snap ik niet...

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Echwel

Berichten: 12457
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:48

Ik laat alleen de eierstokken weghalen en laat de baarmoeder zitten..
Dus een hele kleine ingreep die met een kijkoperatie wordt gedaan...

Daarom vind ik het afbranden van een groep professionals niet netjes...

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:48

Ik ben 50 en ik vind het ook onverstandig om zo vroeg te laten helpen...
Ze moeten mi eerst volwassen zijn. Ik adviseer mijn pupkopers altijd om te wachten tot een jaar of bij teven na de eerste loopsheid, omdat hormonen belangrijk zijn bij het opgroeien. En ze dan pas lichamelijk volwassen zijn
Maar als je voor je eigen gemak gaat kun je ook nog eerder castreren, dan hou je helemaal van die infantiele slungels....

Goedgekeurd onderschrift :)

Kabayo

Berichten: 13868
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:50

Echwel schreef:
Ik laat alleen de eierstokken weghalen en laat de baarmoeder zitten..
Dus een hele kleine ingreep die met een kijkoperatie wordt gedaan...

Daarom vind ik het afbranden van een groep professionals niet netjes...

Hele kleine ingreep... uh??

Mijn hond word november geholpen. Is nu 2x loops geweest en 1.5 jaar oud.
Ben het met Billy en zoe eens..

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gaabje, GrapeshotBot, Tigerboy en 114 bezoekers