Help! Mijn hond word een monster

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:25

Een eigen plekje in de vorm van een bench, of een ren, is sowieso prettig! :j Als zich dan iets voordoet kunnen ze zich even terugtrekken.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:27

Wij hebben twee Cane Corso teven en die staan elkaar ook naar het leven. Tot hun tweede jaar waren het dikke vriendinnen, daarna ging het mis. Het begon met zo nu een knokpartij, het mondde uit in een vete die ze op wilden lossen door te vechten tot de dood. En geloof me, twee teven die een vete hebben, dat komt niet meer goed. En ze vechten echt tot de ander het loodje heeft gelegd.
We hebben ook twee reuen en die knokken ook wel eens, maar daarna slaan ze elkaar bij wijze van spreken op de schouder en gaan een biertje drinken, dat is toch heel anders.
Pas er mee op, onderschat het niet.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:33

netjuh6 schreef:
Help,

We hebben sinds 1 jaar een 2e hond. We hadden al een gesteriliseerd 6 jarig teefje, en er is een nieuwe pup bijgekomen ook een teefje.

Sinds een maand of 2 gaat de jongste de oudste geregeld te lijf, als we er niet tussen komen houdt t niet vanzelf op. Beide honden worden gecorrigeerd, toch wordt t niet minder.

Zou dit te maken hebben met de puberteit of denken jullie iets anders? De jongste is nog niet loops geweest.

Ik hoop echt op goed advies en geen vervelende berichten. Ik doe echt wat het beste is voor mijn honden.

Jammer dat je niet op mijn bericht reageert..

Nogmaals, een advies van een ervaringsdeskundige, want ook ik heb anderhalf jaar gedacht de problemen op te lossen. Ook ik wilde niet luisteren naar mensen die zeiden dat problemen tussen twee teven zich niet op laten lossen.

Je kan een GT erbij halen, dat gaat je op de lange termijn niet helpen.
Castreren gaat niet helpen, mogelijk de problemen zelfs verergeren.
De zgn stabiliteit van een grotere roedel of stabiele ranghoogste helpt niks
Je loopt een groot risico door ze bij elkaar te laten als je er niet bent.

Het beste voor je honden zal zijn om voor één een goed thuis te vinden. Bereid je daar alvast op voor. Misschien is dit niet wat je wil horen, maar over een jaar zal je (helaas) moeten zeggen dat ik gelijk had. Want leuk is anders.

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 07:43

Sammyoo schreef:
netjuh6 schreef:
Help,

We hebben sinds 1 jaar een 2e hond. We hadden al een gesteriliseerd 6 jarig teefje, en er is een nieuwe pup bijgekomen ook een teefje.

Sinds een maand of 2 gaat de jongste de oudste geregeld te lijf, als we er niet tussen komen houdt t niet vanzelf op. Beide honden worden gecorrigeerd, toch wordt t niet minder.

Zou dit te maken hebben met de puberteit of denken jullie iets anders? De jongste is nog niet loops geweest.

Ik hoop echt op goed advies en geen vervelende berichten. Ik doe echt wat het beste is voor mijn honden.

Jammer dat je niet op mijn bericht reageert..

Nogmaals, een advies van een ervaringsdeskundige, want ook ik heb anderhalf jaar gedacht de problemen op te lossen. Ook ik wilde niet luisteren naar mensen die zeiden dat problemen tussen twee teven zich niet op laten lossen.

Je kan een GT erbij halen, dat gaat je op de lange termijn niet helpen.
Castreren gaat niet helpen, mogelijk de problemen zelfs verergeren.
De zgn stabiliteit van een grotere roedel of stabiele ranghoogste helpt niks
Je loopt een groot risico door ze bij elkaar te laten als je er niet bent.

Het beste voor je honden zal zijn om voor één een goed thuis te vinden. Bereid je daar alvast op voor. Misschien is dit niet wat je wil horen, maar over een jaar zal je (helaas) moeten zeggen dat ik gelijk had. Want leuk is anders.


Nou ik wil nog niet zo hard van stapel lopen. Ik ga echt niet nu al een hond weg doen. Gelukkig heb ik ouders en een opa en oma die mocht t wel moeten haar zeker kunnen opvangen. Ik heb zojuist de GT gemaild en wil eerst haar oordeel afwachten.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:48

netjuh6 schreef:
bigone schreef:
Laat die jongste ook gewoon steriliseren, ze is wel laat om loops te worden dus dat kan er ook nog achter zitten.


Dat wil ik ook erg graag alleen de dierenarts weigert omdat ze nog loops moet worden.


andere da zoeken?

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:58

netjuh6 schreef:
Ik probeer t zeker niet goed te praten. Ik heb alleen het idee dat sommige de situatie erger maken dan deze is. Ik besef mij heel goed dat het mis kan gaan maar dit kan ook mis gaan bij honden die nooit knokken. Om even heel hard te zijn risico van honden houden.

Ik ga morgen contact zoeken met de gedragsdeskundige in mijn omgeving. Wellicht dat ze kan helpen.

Bedankt voor alle adviezen, en een fijne avond!



Ik vind eigenlijk dat je verkeert om redeneert.
Het kan zelfs mis gaan als de honden normaal gesproken erg goed samen gaan inderdaad.
Die van jou vechten al, dus die kans is heel wat groter.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:00

Volgens mij vechten ze niet maar zijn ze bezig rangorde te bepalen... bij vechten vallen er nl gaten

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:04

Billy schreef:
Volgens mij vechten ze niet maar zijn ze bezig rangorde te bepalen... bij vechten vallen er nl gaten

Het oudste teefje mist al een deel oor... is geen gat maar wel schade :')

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:05

netjuh6 schreef:
Jammer dat je niet op mijn bericht reageert..

Nogmaals, een advies van een ervaringsdeskundige, want ook ik heb anderhalf jaar gedacht de problemen op te lossen. Ook ik wilde niet luisteren naar mensen die zeiden dat problemen tussen twee teven zich niet op laten lossen.

Je kan een GT erbij halen, dat gaat je op de lange termijn niet helpen.
Castreren gaat niet helpen, mogelijk de problemen zelfs verergeren.
De zgn stabiliteit van een grotere roedel of stabiele ranghoogste helpt niks
Je loopt een groot risico door ze bij elkaar te laten als je er niet bent.

Het beste voor je honden zal zijn om voor één een goed thuis te vinden. Bereid je daar alvast op voor. Misschien is dit niet wat je wil horen, maar over een jaar zal je (helaas) moeten zeggen dat ik gelijk had. Want leuk is anders.


Nou ik wil nog niet zo hard van stapel lopen. Ik ga echt niet nu al een hond weg doen. Gelukkig heb ik ouders en een opa en oma die mocht t wel moeten haar zeker kunnen opvangen. Ik heb zojuist de GT gemaild en wil eerst haar oordeel afwachten.[/quote]

Ik geef je groot gelijk. Je wil eerst alles proberen voordat je je maatje weg gaat doen. En dat siert je. Ik zou ook geen overhaaste dingen doen omdat iemand op bokt dat adviseert zonder dat ze jouw hondjes kent.

Mss kunnen ze in de toekomst niet alleen samen zijn. Maar je kunt met hulp van een deskundige de jonkie wel dusdanig opvoeden dat ze de ander met rust laat als ze bij elkaar zijn. Mss dat ze dan apart moeten als jullie weg zijn maar dat is ook wel te doen lijkt me.

Ik houd onze hond altijd apart als we een andere hond in huis hebben als we weg zijn. Hoe goed het samen ook gaat. Ze kunnen altijd wel een keer ruzie krijgen en met een pitbull wil je geen risico lopen want dat kan een bloedbad worden. En dan is ze echt een onderdanige goedzak dus de kans dat het fout gaat is niet eens zo groot. Het is echt niet veel meer werk om ze apart te doen.

Edit: loopsheid zal zeker meespelen. Die van ons kan nu ook heel fel reageren op andere hondjes als haar iets niet zint. Dat herkennen we van de eerste loopsheid
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 16-08-18 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13957
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:08

Dizzy schreef:
netjuh6 schreef:

Dat wil ik ook erg graag alleen de dierenarts weigert omdat ze nog loops moet worden.


andere da zoeken?

Geen enkele DA gaat dat doen...

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:10

GUSTIxBILL schreef:
Alpha theorie en roedeltheorie is volledig achterhaald
Haal je honden gewoon uit elkaar (zeker) tot er een goede gedragstherapeut bij is geweest, en dan ook niet alla leipe leidy maar echt iemand met kennis en kunde van honden.
En ipv het allemaal goed te praten neem je verantwoordelijkheid. Ookal nuanceer je nog alles, je jongste is op dit moment gewoon agressief en het is wachten tot dit een keer goed mis gaat.

Achterhaal de reden (moest deze er zijn) en handel daarnaar. En zolang je geen reden hebt, houd ze gewoon uit elkaar voor de veiligheid van je honden. Dan ben je verantwoordelijk en heb je het beste met je hond voor

Tenozichte van mensen zijn die theorieën herhaald als in je bent als mens niet de roedelleider zoals sommige beweren. Maar onder honden is er gewoon roedelgedrag hoor.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:11

netjuh6 schreef:
Zoe_97 schreef:
Dit is de reden waarom ik als mensen me advies vragen om het nemen van een tweede hond altijd aanraad het andere geslacht te nemen dan ze al hebben. 2 reuen gaat vaak nig goed als er geen teef in de buurt is, maar 2 teven gaan eens in/na de puberteit vaak vechten. Als je geluk hebt gaat het over maar in de meeste gevallen blijft dit zo. Teven vechten en zullen blijven vechten. Reuen zullen vechten en een rangorde bepalen.
Ik ken talloze gevallen van mensen die zelfs na gedragsterapeuten een teef hebben moeten herplaatsen.


Ik ben hier van op de hoogte maar heb al sinds mijn geboorte 2 teven. En dit is echt nooit mis gegaan.

Het zijn terriërs. 2 teven en vechten begin maar te herplaatsen of te scheiden

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 08:11

capopjekop schreef:
netjuh6 schreef:
Jammer dat je niet op mijn bericht reageert..

Nogmaals, een advies van een ervaringsdeskundige, want ook ik heb anderhalf jaar gedacht de problemen op te lossen. Ook ik wilde niet luisteren naar mensen die zeiden dat problemen tussen twee teven zich niet op laten lossen.

Je kan een GT erbij halen, dat gaat je op de lange termijn niet helpen.
Castreren gaat niet helpen, mogelijk de problemen zelfs verergeren.
De zgn stabiliteit van een grotere roedel of stabiele ranghoogste helpt niks
Je loopt een groot risico door ze bij elkaar te laten als je er niet bent.

Het beste voor je honden zal zijn om voor één een goed thuis te vinden. Bereid je daar alvast op voor. Misschien is dit niet wat je wil horen, maar over een jaar zal je (helaas) moeten zeggen dat ik gelijk had. Want leuk is anders.


Nou ik wil nog niet zo hard van stapel lopen. Ik ga echt niet nu al een hond weg doen. Gelukkig heb ik ouders en een opa en oma die mocht t wel moeten haar zeker kunnen opvangen. Ik heb zojuist de GT gemaild en wil eerst haar oordeel afwachten.


Ik geef je groot gelijk. Je wil eerst alles proberen voordat je je maatje weg gaat doen. En dat siert je. Ik zou ook geen overhaaste dingen doen omdat iemand op bokt dat adviseert zonder dat ze jouw hondjes kent.

Mss kunnen ze in de toekomst niet alleen samen zijn. Maar je kunt met hulp van een deskundige de jonkie wel dusdanig opvoeden dat ze de ander met rust laat als ze bij elkaar zijn. Mss dat ze dan apart moeten als jullie weg zijn maar dat is ook wel te doen lijkt me.

Ik houd onze hond altijd apart als we een andere hond in huis hebben als we weg zijn. Hoe goed het samen ook gaat. Ze kunnen altijd wel een keer ruzie krijgen en met een pitbull wil je geen risico lopen want dat kan een bloedbad worden. En dan is ze echt een onderdanige goedzak dus de kans dat het fout gaat is niet eens zo groot. Het is echt niet veel meer werk om ze apart te doen.

Edit: loopsheid zal zeker meespelen. Die van ons kan nu ook heel fel reageren op andere hondjes als haar iets niet zint. Dat herkennen we van de eerste loopsheid[/quote]

Bedankt! Dit is precies hoe ik er over denk. Ik was benieuwd hoe de ervaringen zijn. Voelt nu alsof mensen hier denken dat ik een debiel ben.

Ik sta er heel nuchter is maar dankzij bokt heb ik vanacht wel een heel stuk slechter geslapen.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:12

In de meeste van jouw posts lees ik dat je je honden vermenselijkt. Honden kunnen de beste vrienden zijn, 5 minuten later elkaar half dood bijten om vervolgens naast elkaar te gaan liggen. Er zijn signalen voor ze elkaar aanvliegen die jij niet opmerkt. Ze vechten niet omdat ze elkaar niet mogen maar om rangorde. Als jij ze mee naar buiten roept vechten ze voor jouw aandacht net zoals dat kan zijn voor speelgoed, slaapplek etc.
Ik zou sterileseren ook al geeft dit geen garantie. Jack russels zijn geen duitse herders en zullen misschien geen bloedbad aanrichten, maar voor de honden is het wel een bron van stress en voor jou ook.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:16

Als tip bij dierenartsen kliniek kerkewijk in veenendaal(zitten nu in andere straat) is een van de assistentes gedrags therapeut. :j

Twee teven die mot hebben kan verkeerd uitpakken helaas ervaring met onze oude russeldame, die accepteerde geen enkele teef in haar omgeving.

Maar heb je de dames al eens laten gaan? Zolang de stukken er niet van afvliegen? Ik bedoel ermee is het wel eens van zelf gestopt? Dametje hier nu is explosief en kan soms fel op onze witte herder klappen om niks. Maar dat is na twee drie minuten ook klaar

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:18

Laat je niet gek maken ts. Zoek een deskundige waar je vertrouwen in hebt. Grote kans dat het probleem (deels) bij jezelf ligt. Dat je bepaalde signalen mist. Zo'n deskundige gaat jou helpen dat te zien en laat zien hoe je moet handelen. Als dat allemaal niet helpt hoeft je je pas zorgen te gaan maken. Nu al slecht slapen is zonde van je energie

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 08:31

capopjekop schreef:
Laat je niet gek maken ts. Zoek een deskundige waar je vertrouwen in hebt. Grote kans dat het probleem (deels) bij jezelf ligt. Dat je bepaalde signalen mist. Zo'n deskundige gaat jou helpen dat te zien en laat zien hoe je moet handelen. Als dat allemaal niet helpt hoeft je je pas zorgen te gaan maken. Nu al slecht slapen is zonde van je energie


Dat is iets wat ik zeker ga doen. Slechte slapen komt vooral door wat mensen hier zeggen. Er wordt direct gebracht dat dit nooit meer goed komt. Dat lijkt me wel heel snel gezegd zonder dat je er iets van hebt gezien.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:37

Ik zit in een soortgelijke situatie met mijn pup. Heb nu een mechelse herder pup (reu) van 4 maanden en een mechelse herder teef van 2 jaar. Die 2 kunnen elkaar ook niet met rust laten, word er soms knettergek van aangezien ze inderdaad uit zichzelf niet stoppen.

Heb mijn pup wel in de bench zitten, en als ze te ver gaan in hun spelen en het echt te lomp word stuur ik hem eerst naar zijn eigen plek (dekentje) waar hij dan van mij moet blijven. Als het dan nog niet ophoud dan krijgt hij een time out in de bench.. Ook zorg ik dat ze allebei iets hebben om aan te knabbelen in de vorm van botjes, dit wil nog wel eens helpen, dan zijn ze namelijk allebei bezig. Verder laat ik ze wel vaak samen, maar ik bepaal wanneer er word gespeeld en niet hunzelf, en in huis moeten ze van mij gewoon rustig zijn. Buiten mogen ze wel lekker ravotten met elkaar ;)

Als mijn pup 6 maanden is verhuisd hij naar buiten naar de kennel in de achtertuin, dit alleen snachts en op de momenten dat ik niet thuis ben, en voor de rest mag hij ook gezellig een keer binnen komen als het temperatuur verschil niet te groot is..

Denk dat het gewoon even doorbijten is TS en dat het vanzelf ophoud als je pup straks wat ouder is. Maar zorg wel dat jij de baas blijft en dat jij bepaald wanneer er wel en niet gespeeld mag worden.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:42

c_alsemgeest schreef:
Billy schreef:
Volgens mij vechten ze niet maar zijn ze bezig rangorde te bepalen... bij vechten vallen er nl gaten

Het oudste teefje mist al een deel oor... is geen gat maar wel schade :')

Ja en hoe kwam dat? Door menselijke bemoeienis ( wat heus begrijpelijk is dat je de 2 uit elkaar wil hebben)

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 08:57

Billy schreef:
Volgens mij vechten ze niet maar zijn ze bezig rangorde te bepalen... bij vechten vallen er nl gaten

Het oudste teefje mist al een deel oor... is geen gat maar wel schade :')[/quote]
Ja en hoe kwam dat? Door menselijke bemoeienis ( wat heus begrijpelijk is dat je de 2 uit elkaar wil hebben)[/quote]

Als ik het begrijp zeggen jullie dat ik ze gewoon moet laten uitknokken. Valt natuurljk te proberen. Ik trek ze meteen uit elkaar misschien is uitvechten wel een keer goed.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:59

Nou dat zou ik niet laten doen voor er een GT langs is geweest om de situatie live te bekijken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:00

Zolang er geen lappen vel afgescheurd worden of erge wonden. Ze zijn even groot en gelijkwaardig. Vaak klinkt het erger dan het is.je zou eens kunnen kijken maar standby zodat je kan ingrijpen als het wel een leven of dood gevecht is.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:05

CharmingS schreef:
Ik zit in een soortgelijke situatie met mijn pup. Heb nu een mechelse herder pup (reu) van 4 maanden en een mechelse herder teef van 2 jaar. Die 2 kunnen elkaar ook niet met rust laten, word er soms knettergek van aangezien ze inderdaad uit zichzelf niet stoppen.

Heb mijn pup wel in de bench zitten, en als ze te ver gaan in hun spelen en het echt te lomp word stuur ik hem eerst naar zijn eigen plek (dekentje) waar hij dan van mij moet blijven. Als het dan nog niet ophoud dan krijgt hij een time out in de bench.. Ook zorg ik dat ze allebei iets hebben om aan te knabbelen in de vorm van botjes, dit wil nog wel eens helpen, dan zijn ze namelijk allebei bezig. Verder laat ik ze wel vaak samen, maar ik bepaal wanneer er word gespeeld en niet hunzelf, en in huis moeten ze van mij gewoon rustig zijn. Buiten mogen ze wel lekker ravotten met elkaar ;)

Als mijn pup 6 maanden is verhuisd hij naar buiten naar de kennel in de achtertuin, dit alleen snachts en op de momenten dat ik niet thuis ben, en voor de rest mag hij ook gezellig een keer binnen komen als het temperatuur verschil niet te groot is..

Denk dat het gewoon even doorbijten is TS en dat het vanzelf ophoud als je pup straks wat ouder is. Maar zorg wel dat jij de baas blijft en dat jij bepaald wanneer er wel en niet gespeeld mag worden.


Dit ligt wel iets anders denk ik: een jonge hond en een iets oudere hond zullen dit vaker hebben. Mijn podengo-reu (gecastreerd) was 9 maanden toen de doodle van mijn ouders (8 weken, reu) kwam. Die hebben in het begin ook even goed ruzie gemaakt. Waarom? puppygedrag, inclusief grenzen opzoeken, springen en happen, door de doodle werd NIET getolereerd door mijn podengo. De pup probeerde dat natuurlijk ook bij ons en wij accepteerden het ook niet. Toen dat eenmaal helder was, dat de podengo dezelfde grenzen had als wij mensen, was het over. Ze spelen nog wel eens heel erg lomp als er speelgoed bij komt kijken, maar er zit écht geen greintje agressie in. Die eten inmiddels uit dezelfde bak als het moet, zonder enig probleem. Twee reuen of een reu en een teef gaat meestal echt prima als ze eenmaal voorbij het stukje 'tanden wisselen' en 'puppygedrag' zijn. Een pup van vier maanden zit daar middenin, en jouw teef geeft waarschijnlijk gewoon duidelijke grenzen aan.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:37

Ze geeft het inderdaad goed aan, heb een slimme teef. Zo trof ik ze vanochtend aan. Ze was even helemaal klaar met de kleine etterbak _O-

Afbeelding

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:42

CharmingS schreef:
Ze geeft het inderdaad goed aan, heb een slimme teef. Zo trof ik ze vanochtend aan. Ze was even helemaal klaar met de kleine etterbak _O-

[ [url=m/tPBklL.jpg]Afbeelding[/url] ]


:') :')