Huismerk caviavoer

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
sunnicVBO
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-08-18

Huismerk caviavoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 10:12

Hoi, ik ben Suzanne en ben 12 jaar

Ik krijg binnenkort cavia's, maar die moet ik zelf verzorgen en ook betalen.

Nu zoek ik naar een goedkoop dierenvoer, maar dat het wel goed werkt.

Ik zal al te denken aan discus huismerk of aan selective dierenvoer. Maar selective is heel duur.


wat moet ik nu doen??


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33753
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Huismerk caviavoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:16

Nimfee op bokt weet veel van cavia's! Je kan haar misschien berichten!

MarjanB

Berichten: 16328
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Huismerk caviavoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:17


Life is a balance of holding on, and letting things go…

tiwi1969

Berichten: 7603
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:22

Toen wij nog cavia’s hadden kocht ik het voer bij de voerhandel waar ze ook paardenvoer verkopen. Daar koop je een grote zak voor de prijs van een klein doosje bij de dierenwinkel.
Laat je niet gek maken door fancy merken met mooie plaatjes op de doosjes.

Merk is Kasper Fauna Food

http://www.kasperfaunafood.nl/producten ... en-cavias/

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

MarjanB

Berichten: 16328
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Huismerk caviavoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:24

Je hoort over Kasper toch wel het eea aan cavia’s die het er niet goed op doen.. bij de fokster waar ik de cavia’s vandaan heb zijn er in korte tijd 20 dood gegaan omdat het voer vervuild was.

Wat voor een cavia’s krijg je ts?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Tazzey
Berichten: 9482
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:25

Goedkoop cavia voer wil je niet. Cavia's hebben een gevoelig maag-darm stelsel en in goedkoop brok zit verl troep en te weinig voedingsstoffen. Ik voer al jaren Science Selective, dat is het beste voer dat er is. Het is niet goedkoop maar ik ben van mening dat het welzijn van het dier belangrijker is dan de prijs.
Cavia's moet je geen gemengd voer geven want dan eten ze de lekkere dingen eruit ipv qat ze nodig hebben.

Beauty26
Berichten: 2032
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:25

Ik dacht dat het belangrijkste is dacht ik dat er vitamine C aan toegevoegd is. En genoeg hooi.. (als ik me goed kan heugen)

Tazzey
Berichten: 9482
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Huismerk caviavoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:30

Vitamine C in voer heeft geen zin dat is al vervlogen voordat het de zak verlaat. Vitamine C moet je los bijvoeren.

mvdbijl

Berichten: 3664
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:30

Het is tegenwoordig allemaal zo extreem, we hebben 20 jaar cavia's gehad en gefokt en ze aten gewoon het huismerk van de dierenwinkel.

Ze kregen voor de vitaminen een paar keer per week een halve sinasappel, plukte paardenbloemen en ze werden allemaalmstokoud. Nooit geen zieken of gekke dingen..

Tazzey
Berichten: 9482
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Huismerk caviavoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:34

Mijn ervaring, en die van mijn dierenarts (kennis die geen voer verkoopt) is toch echt anders.

Telpeva

Berichten: 14609
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:41

Uiteraard moet je doen waar jij je goed bij voelt, met cavia's en welke voeding voor hun goed is kan ik je verder niet echt helpen. Wat misschien wel nog een optie is, als geld een belangrijke factor is, is om meer winkels af te gaan om te kijken of de prijzen daar gelijk zijn of misschien wat lager. Je noemt hier bijvoorbeeld de Discus, dat zal de enige winkel zijn die Discus voeding verkoopt, maar het merk Selective is een bekend merk en misschien doet een andere dierenwinkel bij jou in de buurt dat ook verkopen. Misschien wel goedkoper :D

Wat ik zelf soms ook doe is online voeding bestellen, vaak is online goedkoper. Waar je dan wel rekening mee moet houden zijn de verzendkosten want die maken het wellicht weer duurder. Maar soms hebben webwinkels van van die acties dat je bij bestellingen boven de 50 euro oid geen verzendkosten hoeft te betalen :).
Wat ik zelf dan vaak doe is dat ik ook meteen bodembedekker daar bestel, eventueel hooi, een nieuw speeltje oid. An kom je vaak wat sneller aan het minimum bestelbedrag, dat kost even veel geld maar uiteindelijk ben je dan toch een paar euro goedkoper uit vs kopen in een winkel.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

sunnicVBO
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 10:41

{:} {:} Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties.

Nu weet ik hoe jullie denken over huismerk

Maar welk zouden jullie aanraden?

sunnicVBO
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-08-18

Re: Huismerk caviavoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 10:42

Dus huismerk of A merk

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Huismerk caviavoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:48

Ik voer al jaren Kasper en de mijne doen het er altijd super op.

Tazzey
Berichten: 9482
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Huismerk caviavoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:52

Geen. Sorry maar je moet niet spelen met de gezondheid van je dieren. Als je er een bij hebt die gevoelig is, en dat zijn er veel, dan bezorg je ze een hoop ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:52

Ik verplaats dit topic van forumzaken naar beestenboel, daar hoort dit thuis. :)

Telpeva

Berichten: 14609
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:07

Ik voer enkel A merk maar ik ben zo'n doefus die per definitie (te) veel tijd geld en moeite in huisdieren pompt. Mijn prinsjes en prinsesjes krijgen het meest luxe voer, speeltjes e.d. Mijne krijgen Beaphar care+

Ondanks dat ik dit zo doe gaan er bij mij ook dieren dood, ze worden hier ook ziek en moeten hier ook naar de dierenarts. A merken geven misschien meer zekerheid, maar garantie dat je dier nooit iets gaat mankeren heb je nooit.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Cinnepin

Berichten: 8906
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Huismerk caviavoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:15

Op het voer van Cavia's moet je niet bezuinigen. Ze hebben een erg gevoelig darm stelsel zoals hierboven gezegd wordt. En maken zelf geen vit.c aan. Ik voer science selective in combinatie met versele laga nature. Daarbij krijgen ze 4 keer per dag groenten en onbeperkt goed hooi.

Cinnepin

Berichten: 8906
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:17

Tazzey schreef:
Vitamine C in voer heeft geen zin dat is al vervlogen voordat het de zak verlaat. Vitamine C moet je los bijvoeren.



in science selective vervliegt het niet..heeft iets met geperst te maken...weet niet meer precies hoe. En er is nog een merk die dat heeft, weet ook niet meer welke...

melody7

Berichten: 13683
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:19

Ik geef dit voer en ben daar erg tevreden over: http://shop.beestenplein.nl/droogvoer_knaag/1022.html
Uit goed voer vervliegt de vitamine C inderdaad (grotendeels) niet, in dit voer blijft het ook zitten.

Houd je er wel rekening mee dat cavia's ook dagelijks groente en onbeperkt hooi nodig hebben? Groente kan in de winter best duur zijn. Daarnaast vind ik het ook belangrijk hoe je ouders hierin staan. Willen zij bijspringen wanneer een cavia ziek wordt en naar de dierenarts moet? Dit kan namelijk ook behoorlijke kosten geven. Ik kan me niet voorstellen dat dat voor een 12-jarige betaalbaar is, want dit gaat vaak niet om een paar tientjes..

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Huismerk caviavoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:32

Ik geef het goedkoopste voer uit de dierenwinkel. Ze doen het naar mijn idee goed op. Heb nu ook een zak van selective (als ik het goed schrijf). Vonden ze eerst heel lekker maar nu eten ze liever de goed kopen brokjes. Mijn beestjes hebben tot nu toe nooit wat gehad. Krijgen wel hooi en groente ernaast. Maar soms wil ik wel iets anders maar als ze het niet eten. Dan bepalen zij het uiteindelijk toch. Veel plezier!

Cinnepin

Berichten: 8906
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:33

melody7 schreef:
Ik geef dit voer en ben daar erg tevreden over: http://shop.beestenplein.nl/droogvoer_knaag/1022.html
Uit goed voer vervliegt de vitamine C inderdaad (grotendeels) niet, in dit voer blijft het ook zitten.

Houd je er wel rekening mee dat cavia's ook dagelijks groente en onbeperkt hooi nodig hebben? Groente kan in de winter best duur zijn. Daarnaast vind ik het ook belangrijk hoe je ouders hierin staan. Willen zij bijspringen wanneer een cavia ziek wordt en naar de dierenarts moet? Dit kan namelijk ook behoorlijke kosten geven. Ik kan me niet voorstellen dat dat voor een 12-jarige betaalbaar is, want dit gaat vaak niet om een paar tientjes..



Klopt, ik was ook 120 euro kwijt voor een operatie

melody7

Berichten: 13683
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:48

Operaties gaan vaak zelfs over de €200 afhankelijk van de ingreep en dierenarts, een simpel probleem kun je meestal minimaal €50 voor rekenen. Afgelopen maand hebben wij ruim €150 uitgegeven aan een cavia met obstipatie. Het zijn niet de meest sterke diertjes, dus als ze ziek zijn moet er al snel behoorlijk wat uit de kast getrokken worden.

Ik wil niemand afschrikken over cavia's, maar het is wel iets waar je vooraf goed over na moet denken. Ik kom veel in een caviaopvang en daar worden zoveel cavia's gebracht omdat de kosten/verzorging tegenvallen, of omdat de kinderen erop uitgekeken zijn. Dat is gewoon niet nodig en te voorkomen met goede informatie vooraf.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:20

Als je een praxis in de buurt hebt kun je daar selectiv halen. Ze hebben vaak 25 procent korting op alles en dus ook op cavia voer. Wij halen daar ook ons konijnenvoer en voor 6 konijnen scheelt dat heel veel.

Edit: wij waren laatst voor een operatie dik 200 euro kwijt (wel voor een konijn, maar vermoed dat je voor een cavia ongeveer hetzelfde kwijt bent) dus onderschat de kosten niet voor dierenarts etc. Dus wellicht handig om eerst een potje te sparen met geld voor de dierenarts als je ouders dat niet willen betalen.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:24

Ik gaf mijn cavia's niet het duurste voer maar wel altijd korrels. Dit ivm dat ze uit gemengd voer selectief gaan eten. Het lekkere eruit en de rest laten staan. Ik zou voor een korrel kiezen

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers