Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:16

Ik het twee zwerfkatten uit het asiel gehaald die dus een tijd lang voor zichzelf gejaagd hebben, maar die pruimen vers vlees ook niet hoor. Vond vanmorgen de restanten van een verse rat -die was blijkbaar wel lekker op het staartje en wat ingewanden na-, heb al een met een kalkoenkuiken zien lopen, en in brokken eten ze als slootgravers, maar vers vlees trekken ze de neus voor op en blikvoer likken ze alleen de gelei er uit. (waar de honden dan weer heel gelukkig van worden :P )

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:31

LibertyLucky schreef:
genja schreef:
Wat voor brokjes zouden jullie aanraden voor ern kitten dan? Royal canin of Hills krijgt hij
Nu

Dat zijn prima merken ;)
Hou oud is je kitten


Meneer Bob is nu 12 weken

Afbeelding


Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:36

De kittens bij ons kregen brokken en dan eens in de zoveel tijd gekookte witvis (van die hele goedkope uit de diepvries) dan het water van de vis erbij in het bakje en wat gescheurde stukjes brood erbij zodat het het vocht wat absorbeert. Ging erin als zoete koek en dan kregen ze ook extra vocht erbij.
Om je kat meer te stimuleren met drinken kan je het beste het waterbakje niet naast het voerbakje zetten maar ergens anders (in het wild drinken ze ook niet waar ze eten) en meeste katten geven voorkeur aan stromend water dus een fonteintje.

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:16

_Ekenna schreef:
Vis is niet goed voor een kat en wordt absoluut afgeraden om dagelijks te voeren..

Vis niet goed?
Minn kat straalt van gezondheid
Tuurlijk niet elke dag je moet altijd afwisselen
Je mag alleen geen gebakken vette vis geven

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:23

Niks mis met brokken. Zo te zien heeft LoesVDB alleen een studie Google gedaan (no offence) en ik weet toevallig dat Mizora Wageningen doet/heeft gedaan (zelf kwam ik er niet doorheen haha). Dan leer je echt heel veel over diervoeding. En ook dierenartsen krijgen gewoon les diervoeding (en ik zelf trouwens ook ;)). En kom niet aan met "maar dat wordt betaald door diervoederfabrikanten!". Als er ook maar iemand geld zou ontvangen voor het promoten van Royal Canin dan was iedere dierenarts rijk en helaas zijn ze dat niet.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:58

Wat een schatje, die Meneer Bob hierboven. Heb je gezien dat hier ook een leuk kattentopic loopt met foto's?

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:30

shiroihebi schreef:
Niks mis met brokken. Zo te zien heeft LoesVDB alleen een studie Google gedaan (no offence) en ik weet toevallig dat Mizora Wageningen doet/heeft gedaan (zelf kwam ik er niet doorheen haha). Dan leer je echt heel veel over diervoeding. En ook dierenartsen krijgen gewoon les diervoeding (en ik zelf trouwens ook ;)). En kom niet aan met "maar dat wordt betaald door diervoederfabrikanten!". Als er ook maar iemand geld zou ontvangen voor het promoten van Royal Canin dan was iedere dierenarts rijk en helaas zijn ze dat niet.

Ik zeg zeer zeker niet dat er iets mis is met brokken. Wel met supermarkt brokken.
Daarnaast heb ik wel iets meer gedaan dan een studie Google. Ik voer zelf ook brokken, maar wel van hoge kwaliteit. RC is simpelweg geen hoge kwaliteit brok, geen lage kwaliteit, maar goed ook nog lang niet. Als je naar de samenstelling gaat kijken kan je niet zeggen dat RC top brok is.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:37

Er zijn best wel wat katten die inderdaad niet van het rauwe vlees of zakjes houden. Daar heb ik er ook een paar van!

Oplossing om meer te drinken was bij ons een water fonteintje, ze drinken er allemaal veel meer door en willen niet meer uit een 'gewoon' bakje drinken.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:14

Ik dacht ook altijd hoogwaardige brokken te voeren, tot 1 van mij katten van het voorjaar diabeet bleek te zijn...
Deze kat is volledig overgestapt op natvoer en krijgt 6 voerbeurten per dag, 2x voor dat hij insuline krijgt en 4x tussendoor op gezette tijden dmv 2 timerbakken.
Waarom natvoer? Omdat in brokken vaak een heel hoog gehalte koolhydraten zitten, iets wat katten gewoon absoluut niet nodig hebben, maar door de fabriekant als vulstof en smaakstof (suiker) wordt toegevoegd.
Ik had de andere twee ook graag overgezet op het natvoer van m'n diabeet (animonda carny), maar helaas zijn hun dusdanig verpest dat ze het liever niet eten. Hun staan dan nu op de brok van Porta21, zit zeer laag in de koolhydraten.
Het voeradvies van de dierenarts: RC met hoog koolhydraat (=suiker) gehalte.
Verder wilde ze m'n kat op hondeninsuline zetten, gelukkig waren ze bereid om katteninsuline voor mij te bestellen.
Wat maar wilt zeggen dat de kennis van dierenartsen niet in alles heel breed is.
Heb trouwens alle dierenartsen in mijn omgeving afgebeld en op 1 na, gebruiken ze allemaal standaard hondeninsuline voor katten.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:34

Koolhydraat is niet per se gelijk aan suiker, en RC is niet per se gelijk aan hoog koolhydraat.

Deze brok bijvoorbeeld bestaat voor 25% uit koolhydraten met daarbij veel vezels waardoor de koolhydraten traag worden opgenomen. Op deze manier is het voor een brok (want ik geef inderdaad wel de voorkeur voor natvoer, maar vanwege de nieren) een prima oplossing voor katten met diabetes.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... cht/314485

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:43

Rechtsom of linksom, katten hebben geen koolhydraten nodig, zij halen hun energie uit eiwitten. Ik zou het bovenstaande voer nooit aan mijn diabeet willen geven.

"Koolhydraat = suiker" is idd wat zwart/wit, maar uiteindelijk niet nodig of goed voor een kat.

mrieeek
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:49

Ons monstertje krijgt Royal Canin op aanraden van de dierenarts en iedere dierenarts die hem ziet zegt dat hij er zo ontzettend goed uitziet. Af en toe krijgt hij een klein beetje natvoer, maar verder houden we het bij z'n brokjes. Voor ons nooit meer wat anders (tenzij de dierenarts hier een medische noodzaak voor ziet)!

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:04

Letizia schreef:
Rechtsom of linksom, katten hebben geen koolhydraten nodig, zij halen hun energie uit eiwitten. Ik zou het bovenstaande voer nooit aan mijn diabeet willen geven.

"Koolhydraat = suiker" is idd wat zwart/wit, maar uiteindelijk niet nodig of goed voor een kat.


Katten hebben inderdaad geen koolhydraten nodig, maar dat is niet hetzelfde als dat het niet goed is voor een kat. Het is alleen niet per se noodzakelijk. Granen (en andere koolhydraatbronnen) moeten wel zeer goed ontsloten zijn, anders kunnen katten ze inderdaad niet verteren en kunnen ze problemen opleveren.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:06

Waarom zou je iets voeren wat een dier niet nodig heeft?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:46

Omdat wat ze nodig hebben energie is. Of ze dat nu uit eiwitten of uit koolhydraten of vetten halen, maakt eigenlijk niet uit (uitzonderingen daargelaten).

Ze hebben wel eiwit nodig, vanwege spieropbouw, en wel vetten nodig, vanwege bepaalde vetzuren die ze niet zelf kunnen maken, maar in tegenstelling tot mensen hebben ze geen koolhydraten nodig om de hersenen goed te laten functioneren.

Maar ze hebben geen bergen eiwit nodig, 30% is in principe voldoende (35% bij katten die af moeten vallen als het geen caloriearme brok is). Idem dito met vet: eigenlijk is maar 9% vet nodig, meer vet is over het algemeen een middel om een calorierijke brok te maken.

De gemiddelde kat heeft zijn (ideale) lichaamsgewicht^0.67*100 aan kcal nodig (dieren die gemakkelijk te zwaar worden hebben *75 i.p.v. *100). Dat is grotendeels een kwestie van aantal grammen vet*9+aantal g eiwit*4+aantal g koolhydraten*4 (en ja, ik weet dat deze getallen een fractie afwijken bij katten, maar veel is het niet).

Eiwitten hebben als nadeel dat ze veel afvalstoffen produceren in het lichaam, wat er deels weer als ammoniak uit komt en dus uitgeplast moet worden. Zeker bij katten die toch al te weinig vocht binnen krijgen een risico. Daarnaast belasten eiwitten, zeker dierlijke eiwitten, het milieu vele malen meer dan koolhydraten (of vetten). Zowel tijdens de werkelijke productie als door de benodigde hoeveelheid land.

Er zijn dus (vanaf een bepaalde hoeveelheid eiwitten) eigenlijk geen voordelen meer om meer eiwit te geven, maar wel veel nadelen.

Even off-topic als voorbeeld om duidelijker te maken hoeveel verschil er zit tussen benodigde eiwit, koolhydraat en vet en benodigde hoeveelheid energie.

Mijn ideaalgewicht is zo'n 60kg, daarbij heb ik zo'n 1800-2000kcal nodig om op gewicht te blijven. Ik heb per kg lichaamsgewicht 1g eiwit, 0.5-1g koolhydraten (daar zijn wat discussies over) en 0.5g vet nodig.

Dit komt neer op 60g eiwit, 60g koolhydraten en 30g vet. Oftewel: 60*4+60*4+30*9= 750kcal. Dat komt neer op dat slechts 35-40% van de benodigde kcal komen uit de werkelijke basisbehoeften. De rest van de kcal heb je nog wel nodig, maar kunnen semi-vrij verdeeld worden over de 3 macro's.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:26

YellowLeaf schreef:
Mijn katten willen alleen Almo Nature eten. En dan eigenlijk het liefst alleen de kip met pompoen.

Het mannetje van mijn dierenwinkel is een tikje excentriek en heeft zelf alle smaken geproefd :\ Maar hij raad deze smaak altijd aan voor katten die niet (meer) willen eten. Volgens hem is het lekker zoet en fris..

haha! Beetje dommig, want katten kunnen zoet niet proeven, hebben ze simpelweg geen smaakpappillen voor! maar het schijnt idd zo puur te zijn dat je het net zo goed zelf kunt eten!

Mijn ene kat lust ook maar weinig soorten vlees. Almo Nature etc wordt 1 of 2 dagen gegeten, daarna trekt hij zijn neus er voor op..

Ik geef een dure brok met hoog vlees percentage en het enige dat hij so far met smaak wat weg lebbert is een blikje Felix :') Ik doe hier wat water bij en geef ze er niet veel van, puur voor het vocht.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:52

Mijn moeder bekende dat ze zonder na denken de lepel heeft afgelikt nadat ze mijn katten had voorzien van Applaws tonijn! _O- Nou moet ik toegeven dat het er lekkerder uit ziet dan een blikje John West of Princess tonijn die ik wel eens eet... :o

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:11

Geheel off topic, maar dat kattenvoer eten doet me denken...
Had ooit eens een stapel blikvoer in de aanbieding gekocht (ver vorige eeuw, gourmet mousse met blokjes, waren de jongens - katten - die ik toen had gek van). Sta ik bij de kassa die blikken uit te laden, staat er zo'n kerel achter me toe te kijken.
"Goh, u heeft zeker katten?".
"Nee, ik geef een feestje".
Arme cassiere kwam niet meer bij. _O-

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:11

_Ekenna schreef:
Netto is een supermarkt, en nu weet ik niet hoe dit in Duitsland is, maar supermarkt brok is over het algemeen van enorm slechte kwaliteit..
in Duitsland is de voeding stukken beter dan in nederland,ik bedoel dan in de supermarkt..bij netto verkopen ze voer waar 95 % vlees in zit.fresnapp heeft ook het beste voer ,,beter dan uit nederland

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:01

Je kunt een kat heus laten wennen aan natvoer of rauw vlees. Maar dat vergt wel wat discipline en doorzettingsvermogen. Simpelweg af en toe wat aanbieden gaat weinig zoden aan de dijk zetten.

Dus de vraag is TS: hoe belangrijk vind je het dat de kat over gaat op ander voer?

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:17

Mijn kat at ook geen nat voer tot dat ik mouse voor dr kocht van gourmet ,gewoon voor de afwisseling, ze vind het heerlijk en eet het graag.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:04

Sassol schreef:
Je kunt een kat heus laten wennen aan natvoer of rauw vlees. Maar dat vergt wel wat discipline en doorzettingsvermogen. Simpelweg af en toe wat aanbieden gaat weinig zoden aan de dijk zetten.

Dus de vraag is TS: hoe belangrijk vind je het dat de kat over gaat op ander voer?


Ik wil dat mijn kat gezond te eten krijgt, zonder te veel rotzooi. Ik koop vers vlees bij de dierenspecial zaak, maar ze is kieskeurig. Mijn andere kat vreet alles haha.

Hevonen

Berichten: 5616
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:44

Onze katten krijgen dagelijks wel een kuipje of zakje natvoer met veel water erdoor (4 katten). Het gaat wel op, maar duurt lang. Het vocht vinden ze het lekkerst. Het enige dat ze wel lekker vinden (natvoer) is Sheba.

Ik voer voornamelijk droge brok. Sinds een paar maanden ben ik wegens blaasproblemen van een van de katers overgestapt op Sanabelle Urinary. Hij kreeg constant blaasontsteking, dat is nu helemaal over. Ook het overgeven van onze oudste kat is helemaal over. Ik vind het prima voer, ze vinden het allemaal lekker (volgens de dierenarts is het prima geschikt voor alle katten, ook als ze geen blaasprobleem hebben) en het is ook nog betaalbaar.

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:36

_Ekenna schreef:
Bloodymary schreef:
Maar wat geeft dat? Ik heb al 25 jaar katten en die krijgen sowieso alleen droge brok te eten. Hartstikke gezond hoor

Het is toch best wel algemeen bekend dat rauw, vers vlees beter is voor katten dan brokken.
En als je brokken voert voer dan op z’n minst kwalitatief goede brok en geen supermarkt brokken, royal canin etc.. en vul het aan met goed natvoer.


Onze kat is kerngezond met brokken van Whiskas uit de supermarkt hoor. Laat natvoer/vlees ook gewoon staan. Verder jaagt ze zelf buiten op muizen en soms vogels.

Ts, over het algemeen is het prima om alleen brokken te voeren mits je kat genoeg drinkt natuurlijk.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 05:09

Tja, zo zijn er ook mensen die oud worden door alleen fastfood te eten. Gezond? Nee. :D