Koe rijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Eilinora

Berichten: 11911
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:27

Geloof dat je 5 koeien als "hobby" mag houden op een apart ubn nummer.
Dan gelden er ook andere regels mbt fosfaatrechten


Brainless

Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:28

Fosfaatrechten geldt voor een melkvee/vleesbedrijf.
Voor een particulier die (zonder winstoogmerk) enkele koeien houdt gelden geen fosfaatrechten.
Citaat:
Het is dus toegestaan voor particulieren en landbouwbedrijven om niet bedrijfsmatig melkvee te houden. Voor particulieren geldt daarbij dat de totale mestproductie van hun melkvee maximaal 100 kilogram fosfaat in een kalenderjaar is.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... n-algemeen

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:31

Koeien vormen hechte vriendschappen met soortgenoten, zou het een beetje zielig vinden als de ene bubs na drie maand naar de slacht gaat en er dan steeds weer nieuwe voor in de plaats komen, die dan vaak ziek zijn en ziektes kunnen overdragen aan die ene gezonde koe. En dit iedere drie maanden.

Helemaal met de fosfaat regels, hier moeten de boeren iedere drie maanden gezonde koeien naar de slacht brengen door het overschot.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

nicole_floor

Berichten: 3232
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:32

Anne_GTI schreef:
Een koe reageert wel anders dan een paard. Maar een zinnige melkkoe bij voorkeur eentje met veel MRIJ in de aderen lukt dat wel mee. Zou het niet proberen met vleesvee zoals zo'n blonde.

Ik was vroeger lui. Met koeien halen voor het melken knoopte ik 1 koe die de baas was in de kudde een halster op en ging erop zitten met een handvol mais in de zak en een maisschieter. Koeien die niet doorliepen schoot ik een maiskorrel op de kont.

Waarom ben ik nooit op dit idee gekomen _O-

Als die boer slim is doe die zieke/zwakke/magere koeien niet naar de slacht omdat ze dan niks opleveren. En volgens mij heb je tot een bepaald aantal koeien geen fosfaat rechten nodig omdat dit onder hobby valt?

Maar ik vind het rijden op een koe er altijd heel oncomfortabele uitzien zowel voor de koe als voor de ruiter dus ik zou het niet doen. Plus koeien zijn ook gewoon kudde dieren dus 1 koe is sws geen optie.

Floor V. Silverlea Spiderman: Eindstand M spr, L1 dress & B SGW
Colet V. Hemmingway: B+0 dress, B+13 L startgerechtigd spr. B+0 SGW

'schoentje'

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Koe rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:40

Houd er ook rekening mee dat je koeien echt MAX 15 minuten kan rijden op een goede conditie. Ze raken heel snel uitgeput van rijden.

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:48

PowerOfZoef schreef:
Houd er ook rekening mee dat je koeien echt MAX 15 minuten kan rijden op een goede conditie. Ze raken heel snel uitgeput van rijden.


Is dat echt zo? Hoe doen al die last- en trekdieren dat dan? Die werken ook hele dagen op het land toch? Is het het anders belasten bij rijden wat het probleem is?


TS: Als iemand stelselmatig zieke/zwakke koeien heeft moet je dat melden, niet de dieren opkopen en hem daarmee helpen. Melkvee hoort niet als wrak richting slachthuis te gaan.
Koeien vreten (en poepen) ook absurd veel, vraag me af of je daar iets aan verdient tenzij je een flinke partij eigen grasland hebt ofzo.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Sabri

Berichten: 1387
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:51

Koeien hebben een veel zwakkere rug, dus rijden erop door een volwassenen is niet goed voor ze, hun rug is namelijk daar niet opgebouwd. Als trekdier kunnen ze wel goed functioneren, dus beter lijkt me er een karretje achter ipv erop gaan rijden, als je toch wat met de koe wilt..

Brainless

Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:57


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:02

julius_juut schreef:
PowerOfZoef schreef:
Houd er ook rekening mee dat je koeien echt MAX 15 minuten kan rijden op een goede conditie. Ze raken heel snel uitgeput van rijden.


Is dat echt zo? Hoe doen al die last- en trekdieren dat dan? Die werken ook hele dagen op het land toch? Is het het anders belasten bij rijden wat het probleem is?



TS: Als iemand stelselmatig zieke/zwakke koeien heeft moet je dat melden, niet de dieren opkopen en hem daarmee helpen. Melkvee hoort niet als wrak richting slachthuis te gaan.
Koeien vreten (en poepen) ook absurd veel, vraag me af of je daar iets aan verdient tenzij je een flinke partij eigen grasland hebt ofzo.


Iedere boer heeft ieder jaar een percentage dieren wat oud of ziek word. Vandaar dat melkveehouderijen altijd ook jonge vaarsen hebben staan die nieuw in de kudde komen.
Niet er meteen vanuit gaan dat die boer zijn koeien slecht behandeld.

En veel zal hij ed niet aan verdienen. En eerlijk ik zie liever deze dieren naar aan slachthuis gaan als dat ze 3 maanden lang nog door moeten lopen.

Anoniem

Re: Koe rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:17

Zou het niet echt fijn vinden als onze koeien die 'op' zijn nog een x aantal maand door moeten leven. Die doen we niet voor niks naar de slacht.
Dat betekent niet dat ze katskreupel zijn of doodziek, dat mag helemaal niet.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:45

Brainless schreef:
Fosfaatrechten geldt voor een melkvee/vleesbedrijf.
Voor een particulier die (zonder winstoogmerk) enkele koeien houdt gelden geen fosfaatrechten.
Citaat:
Het is dus toegestaan voor particulieren en landbouwbedrijven om niet bedrijfsmatig melkvee te houden. Voor particulieren geldt daarbij dat de totale mestproductie van hun melkvee maximaal 100 kilogram fosfaat in een kalenderjaar is.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... n-algemeen



Klopt wel, alleen als je elke keer dieren vanuit een melkveehouderij haalt val je daar niet meer onder. Anders kan namelijk iedereen met een paar kennissen buitenaf ineens meer jonger (bijv.) houden. Helemaal omdat de dieren waar TS het over heeft melkvee is dat geen melk meer geeft, dus een andere functie heeft.

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Koe rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:52

Waarom zou je op een koe willen rijden als je ook al paarden hebt om te rijden?
De koe is héél anders gebouwd als een paard, wat er op rijden voor jou als de koe onaangenaam maakt.
Als je een koe voor jezelf wilt gaan verzorgen prima, maar maak er dan een knuffelkoe van.
Veel leuker voor de koe, gezellig voor jou en ook héél bijzonder.

Niet zeuren maar lééf!!

mino1
Berichten: 361
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Koe rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:24


`Helaas Mino is niet meer !

mino1
Berichten: 361
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Koe rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:47


`Helaas Mino is niet meer !

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:30


mino1
Berichten: 361
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Koe rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:09

Dat ras wordt er op gefokt om grote hoorns tehebben Texaslonghorn.

`Helaas Mino is niet meer !

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:24

De meeste koeien zijn niet geschikt als speel- of huisdier. Daar hebben ze het karakter niet voor.
En als de koeien die jullie kopen al gebrekkig zijn, zou ik het sowieso niet doen.
Heel af en toe is er een mak, en niet te brutaal exemplaar, die het wel toelaat. Maar dan nog blijft het een risico.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:41

julius_juut schreef:
PowerOfZoef schreef:
Houd er ook rekening mee dat je koeien echt MAX 15 minuten kan rijden op een goede conditie. Ze raken heel snel uitgeput van rijden.


Is dat echt zo? Hoe doen al die last- en trekdieren dat dan? Die werken ook hele dagen op het land toch? Is het het anders belasten bij rijden wat het probleem is?


TS: Als iemand stelselmatig zieke/zwakke koeien heeft moet je dat melden, niet de dieren opkopen en hem daarmee helpen. Melkvee hoort niet als wrak richting slachthuis te gaan.
Koeien vreten (en poepen) ook absurd veel, vraag me af of je daar iets aan verdient tenzij je een flinke partij eigen grasland hebt ofzo.


Een kennis in Duitsland reed zo'n 2 keer in de week op een melkkoe van de buren, maar die werd volgens haar al heel snel moe als je ook wou draven en 'galopperen'. Maar dat was sowieso een lastig beest die een beetje te dik was, dus misschien zal dit niet voor elke koe gelden. :)

Edit:
En met 15 rijden bedoel ik niet en en uit stappen, maar het draven en galloperen en een beetje stappen tussendoor. Had dat er nog even bij moeten zetten :') Dus ze reed er zo'n half uurtje op.

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Pellelilly en 127 bezoekers