Poezen samen laten leven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:55

ze gedogen elkaar...

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 16:01

Voor nu een prima stap in de goede richting

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:58

Goed dat je een extra bak heb neergezet. Is er een specifieke plek waar ze elkaar altijd "te grazen nemen" of altijd random?

Vind het al goed dat ze elkaar wat meer tolereren en dat het ene poesje soms al benadering zoekt! Geef het de tijd. Wellicht liggen ze over een half jaartje gezellig samen te knuffelen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:08

Bij mijn twee katten is het nooit verder gekomen dan gedogen. Ik had dus alles in 2-voud. Nu 1 kat is overleden, heeft de ander haar wel gemist even, maar uiteindelijk was het meer dat ze miste dat die ander aanwezig was, niet dat ze haar zelf miste.

Soms komt het niet verder, maar gedogen is ook al een hele goede stap!

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 16:37

Idd nu een bak in de slaapkamer (wil ik echt wel vanaf maar voor nu helaas wel beter voor dr) en bak in de gang voor zwartje. Het lapje heeft dr bak in de woonkamer.

Zwartje zit nog steeds wel in de slaapkamer. Lapje zit dan veel in de gang te loeren

Heel soms geeft ze nog een tik maar zonder nagels. Hoop op de dag dat zwartje eens van zich af bijt. Hopelijk is het dan helemaal over.

Vannacht overigens beiden in de woonkamer want wilde wel weer eens rustig slapen. Heb niets geks gehoord of extra stress gemerkt dus we komen er vast wel.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:44

Wat soms helpt:

1 ruimte waar poes 1 altijd zit, een andere ruimte waar poes 2 altijd zit. Dan kennis laten maken in een derde ruimte, die dus neutraal terrein is.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 23:57

Helaas... gisteren beet zwartje van zich af. Met poten wijd op lapje af die weg rende. Maar een meter verder om draaide en terug kwam om te vechten. Heel de dag weer angst bij zwartje. Die aanpak werkte dus niet. En dat terwijl het eigenlijk wel wat rustiger was nu ze beiden in de woonkamer slapen.
Helaas nog geen verbetering dus #)

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:17

Gaat het nu beter?

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:16

Hoe gaat het inmiddels?

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 17:39

Ehh het leek wel echt beter te gaan.. totdat vd week echt even werd gevochten. Nu helaas weer een geobsedeerd lapje.
Al jaagt zwartje dr nu wel uit de slaapkamer.
Zwartje is gewoon speels en komt meteen op ons af dus durf het nog wel nog even aan te kijken maar het is helaas niet wat ik ervan had gehoopt.
Ben nu sinds gisteren op vakantie en vriendin zit in huis dus hoop maar dat dat een wonder teweeg brengt..

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:29

Bij ons heeft het 1,5 jaar geduurd voordat het vechten stopte. We zijn nu drie jaar verder en nog steeds doet de ene af en toe een poging die dan met een sisser afloopt. Maar ze zijn niet meer bang van elkaar, hebben genoeg ruimte en kunnen ook normaal doen in elkaars nabijheid dus het is prima zo. Ik bedoel eigenlijk te zeggen, een maand is echt heel kort. Geef het tijd!

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 08:27

Tijd wil ik het geven maar anderhalf jaar is best lang :o maar het is ook zeker niet zo dat ik er al snel eentje weg zal doen.

Ben ik ook te verliefd op ze voor <3
Afbeelding
Afbeelding
Zwartje is lekker aan het aanzetten
Voel bijna geen ruggegraat meer met aaien en ook dr heupjes zijn ronder aan het worden

Hadden dr overigens zwartje genoemd omdat ze de eerste dagen ineen gedoken zat en ze heel veel zwart had. Pas toen ze ging lopen en spelen bleek ze ook heel veel wit te hebben haha

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:25

Je bent goed bezig ts. Heb helaas niet echt tips voor je behalve nog even aankijken. Het kan echt een lang proces zijn. :(:)

Waar ik persoonlijk wel voor zou waken is het moment dat je wel eerlijk tegen jezelf moet zijn door te zeggen dat het niet werkt. Daar ben je nog zeker niet maar als het over een paar maanden nog steeds gespannen is dan zou ik ze persoonlijk niet bij elkaar houden.

Ik schrik dan ook best wel van de reactie van Allegra. Anderhalf jaar vechten?! Dat moet je toch niet willen, wat moet dat dikke ellende voor die katten zijn geweest zeg. Uiteindelijk moet een tweede kat toch een positieve aanvulling zijn lijkt mij?
Maar gelukkig: "zijn ze niet meer bang van elkaar" en "kunnen ze ook normaal doen in elkaars nabijheid" Wat een vooruitgang! :n

Lieverdje86
Berichten: 335
Geregistreerd: 22-06-11

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:00

Ik krijg over 2 weken een kitten. Als ik alle verhalen zo lees, wordt het duimen of er een klik tussen hem en mijn huidige poes (3 jaar oud) gaat zijn.
Over de juiste aanpak qua introductie twijfel ik nu ook wel.
Dit maakt het wel spannend!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:14

Idd nu een deadline zetten wanneer het echt beter moet zijn en je er ook aan houden. Aan elke seconde openlijk vechten en dreigen gaan uren verborgen stress vooraf. Als je echt verliefd bent op je dieren, gaat welzijn voor. Ik zou dit nog een maand of 2 proberen (en er zijn wel betere tactieken dan het aankijken en een extra bak zetten) en dan eerlijk evalueren hoe het gaat.

Ik schrik ervan bij hoeveel mensen katten in stress samen moeten leven soms. Zeker bij binnenkatten is dat echt niet te onderschatten.

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:34

lisem94 schreef:
Je bent goed bezig ts. Heb helaas niet echt tips voor je behalve nog even aankijken. Het kan echt een lang proces zijn. :(:)

Waar ik persoonlijk wel voor zou waken is het moment dat je wel eerlijk tegen jezelf moet zijn door te zeggen dat het niet werkt. Daar ben je nog zeker niet maar als het over een paar maanden nog steeds gespannen is dan zou ik ze persoonlijk niet bij elkaar houden.

Ik schrik dan ook best wel van de reactie van Allegra. Anderhalf jaar vechten?! Dat moet je toch niet willen, wat moet dat dikke ellende voor die katten zijn geweest zeg. Uiteindelijk moet een tweede kat toch een positieve aanvulling zijn lijkt mij?
Maar gelukkig: "zijn ze niet meer bang van elkaar" en "kunnen ze ook normaal doen in elkaars nabijheid" Wat een vooruitgang! :n


Dit is eigenlijk precies wat ik ook wilde plaatsen. Ik vind het ook vrij sneu als je 2 katten hebt die niet verder komen dan 'normaal doen in elkaars nabijheid'.

Ts heb je bedacht wat je gaat doen als dit niet werkt en heb je bedacht wat jouw grens is, hoe lang je dit wil proberen?

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:21

Goof schreef:
lisem94 schreef:
Ik schrik dan ook best wel van de reactie van Allegra. Anderhalf jaar vechten?! Dat moet je toch niet willen, wat moet dat dikke ellende voor die katten zijn geweest zeg. Uiteindelijk moet een tweede kat toch een positieve aanvulling zijn lijkt mij?
Maar gelukkig: "zijn ze niet meer bang van elkaar" en "kunnen ze ook normaal doen in elkaars nabijheid" Wat een vooruitgang! :n


Dit is eigenlijk precies wat ik ook wilde plaatsen. Ik vind het ook vrij sneu als je 2 katten hebt die niet verder komen dan 'normaal doen in elkaars nabijheid'.


Jullie hebben verder erg weinig context he, om meteen zulke uitspraken te doen. Het zou jullie sieren die te vragen ipv gelijk een oordeel trekken met de nodige verwijten! Het ging er mij alleen maar om te benadrukken dat een maand erg kort is en het soms lang duurt voor ze elkaar volledig accepteren.

Aangezien ik me nu toch geroepen voel om mezelf te verantwoorden (omdat het toch behoorlijk kwetsend kan overkomen, jullie uitspraken); Ik heb geen twee katten maar drie, waarvan de eerste twee dikke maatjes zijn. De derde, de vechtende poes, is een herplaatser, oude fokpoes, die al meerdere keren herplaatst was geweest omdat ze uithaalde naar mensen en die mensen er vervolgens genoeg van kregen en haar dus maar weer ergens dumpte. Dus hebben wij gezegd, ons maakt dat niet uit, kom maar brengen. Met onze kater kan ze op zich prima, daarvan snapt ze het alleen niet als hij wil spelen, met de andere poes was het knokken. Ik heb ze heel rustig aan laten wennen, eerst de nieuwe poes apart in een kamer, toen kussentjes etc omgewisseld, toen af en toe bij elkaar, enzovoorts. Eerst viel ze bijna dagelijks onze andere poes aan, maar geleidelijk aan werd dit steeds minder. Ik heb ze heel lang enkel onder toezicht bij elkaar gehad zodat ik een opkomend conflict gelijk kon stoppen. Die aanpak heeft gewerkt. Ze hebben echt niet 1,5 jaar lang dagelijk gevochten. En ook niet wekelijks. Dus schei uit met conclusies trekken. Ik heb meerdere malen op het punt gestaan ermee te kappen, maar ik vond het in het belang van de nieuwe poes om haar niet weer te verhuizen. weer terug te brengen, weer de ellende in. En er was telkens verbetering. Dan maar thuis wat extra aanpassingen doen.

Onze andere poes was er alleen in begin bang van maar dat was snel over. Ze heeft er imo dus ook nauwelijks onder geleden want ze was gewoon net als anders met der mattie. Dieren hebben onder elkaar nou eenmaal weleens onenigheid, niks onnatuurlijks aan en ook zeker geen reden om een getraumatiseerde kat dan maar meteen weer het huis uit te trappen. Hebben jullie paarden dat nooit, dat ze weer even de rangorde recht moeten zetten in de kudde? Door alle ellende van vroeger wist de nieuwe poes gewoon niet goed hoe ze om moest gaan met andere katten, omdat ze door de catteries altijd in dikke stress heeft geleefd, en dat heeft veel tijd nodig. Wat is er mis met 'ze kunnen normaal doen'?? Dat is toch waar je naartoe wil, een normale situatie?

Ik ben heel blij dat we er zoveel tijd en werk en pijn en moeite in gestopt hebben, en dat ze van compleet instabiel uithalen en van geen enkele behoefte hebben aan contact, is gegaan naar een poes die je opzoekt, op schoot komt, contact zoekt met de andere katten. Was het voor mijn andere katten in het begin leuker geweest als de nieuwe er niet bij was gekomen? Misschien, maar dat weet je niet tot je het probeert. Nu is het om het even. Veel baat hebben ze er niet bij, maar het heeft ook geen negatieve gevolgen voor ze. Voor de andere poes is het echter een wereld van verschil, te zien aan hoe ze opgebloeid is.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 15:30

Heb geen harde grens maar in mn hoofd ga ik dit zeker niet nog maanden aan kijken.
Heb eventueel in mn hoofd een vriendinnetje die haar kat verloren is en zegt even niet te willen maar denk zomaar dat ik haar heel blij mee zou maken als er wel een poes optie voorbij zou komen.

Maar goed aangezien het tot voor kort wel steeds beter ging kijk ik het zeker nog wel even aan. We zaten al met zn allen op de bank. Heb daar bij wel schuin oog op lapje maar het gaat dus wel echt al de juiste kant op.

Had de optie besproken bij de opvang om zwartje terug te mogen brengen als het niets zou worden maar dat zie ik helemaal niet zitten. Ben erg blij met dr en hoe ze zich ontwikkeld dus ga dr zeker niet terug brengen naar het kippen rennetje waar ze zat.

Heb ze sinds half juli samen en is nu half augustus dus geef het echt nog wel een kans maar denk als na een maand of 3 een of beiden ongelukkig zijn dat ik dan wel in ga grijpen.



Allegra jouw aanvulling verteld wel veel meer dan wat je eerst schreef. Nu snap ik je keuzes zeker. Het kwam idd over alsof ze 1,5 jaar ongelukkig waren geweest en dat zou mijn keuze niet zijn geweest. Maar precies zoals ik zwartje niet weg zou doen om haar verleden snap ik jouw keuze.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:32

Trouwens, om nog even in te gaan op het apart houden en uit elkaar trekken; dat door laten vechten werkte hier dus absoluut niet. De nieuwe poes stopte gewoon niet, en het wakkerde alleen maar agressie aan. Zodra ik begon met de conflicten opbreken, en zorgen dat als ze bij elkaar waren er ook rust is, en dat het veilig is voor iedereen, werd de sfeer steeds beter. Doordat ze beiden meer ontspannen werden, liep het minder vaak uit tot een conflict en als het dan een keer tot ruzie kwam was het ook zo weer klaar omdat ze weten dat er altijd iemand tussen komt op die momenten. Verder heb ik uit het verleden ook de beste ervaring met langzaam laten wennen en ruzie zoveel mogelijk voorkomen, ipv ze het maar uit laten vechten. Ook om me heen, fokkers met tig jaar ervaring bijvoorbeeld, zeggen ze, ruzie zoveel mogelijk vermijden want hoe gestresster ze raken hoe erger het vechten wordt. Het zijn geen honden of paarden die een bepaalde rangorde in hun roedel of kudde kennen. En die katten op straat die met elkaar vechten, worden uiteindelijk meestal ook geen vriendjes hoor! Maar die hebben wel genoeg ruimte om te vluchten en volledig uit de weg gaan, dus dat is niet echt een goede vergelijking met huiskatten.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:39

zodiacje schreef:
Allegra jouw aanvulling verteld wel veel meer dan wat je eerst schreef. Nu snap ik je keuzes zeker. Het kwam idd over alsof ze 1,5 jaar ongelukkig waren geweest en dat zou mijn keuze niet zijn geweest. Maar precies zoals ik zwartje niet weg zou doen om haar verleden snap ik jouw keuze.


Dat ligt dan toch echt aan hoe het gelezen wordt. Het enige wat ik schreef was dat het vechten na 1,5 stopte. Dat de lezer daar dan meteen van maakt dat mijn katten doodongelukkig zijn en dat mensen er zelfs van schrikken omdat ze allemaal conclusies trekken ipv gewoon eens even informeren hoe het zit, is wel een beetje inherent aan dit soort fora dus misschien had ik het kunnen weten dat ik dat soort reacties zou krijgen. Ik probeerde juist te voorkomen veren in mijn eigen kont te steken door weer zo'n zielig reddings verhaal op te hangen }:0

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 16:32

Tja dat krijg je met het geschreven woord.. is via Whatsapp al makkelijk om elkaar verkeerd te begrijpen.

Overigens bedankt voor je aanvulling. Ik deed wel al sissen naar lapje als ze aan viel maar zal ze actiever uit elkaar halen als je zegt dat dat helpt!

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:47

Bij mij wel in elk geval, maar ik weet natuurlijk niet of het in elk geval zo is. Ik deed dat overigens wel in alle rust. Niet schreeuwen of dingen naar ze gooien ofzo, maar gewoon er op af lopen en ze onderbreken. Hier werkte dat want de nieuwe poes rende toen nog altijd meteen weg als er een mens op haar af kwam.

Sweetgirl1
Berichten: 4549
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:03

Iemand die k ken had ook 2 katten en de ander ook 2. Ze hebben een paar weken de ene 2 beneden en andere 2 boven en om de week wisselen. En zo ging T goed. En nu zijn ze setjes en gaat enorm goed

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:29

Die van mij (poes en kater) was ook blazen en aanvallen. Ik heb het 2 dagen aangekeken, toen een goeie outfit aangedaan (nagelproof) en ze vastgehouden bij elkaar. Dat ze elkaar net niet konden raken. En dan van die lekkere zakjes natvoer in een bakje, en om en om laten eten. Steeds eentje kijken, eentje eten. Maar ze vonden het natuurlijk vet stom dat ze steeds bij dat lekkere eten werden weggetrokken. En zo kwam het dat ik dan de kat los liet en als ze lief samen van dezelfde schotel aten mochten ze dooreten. Zodra eentje lelijk ging doen trok ik die weg en mocht ie toekijken, en daarna weer even laten eten terwijl ik de ander vasthield.
Ze waren heel snel verstandig, het heeft me een half uurtje en een zakje natvoer gekost. Vanaf toen gelijk dikke matties. Daarvóór echt vijandig

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 16:52

Gaat steeds beter onderling!
Gaf ze even allebei een zylkene pilletje maar al vrij vlot alleen zwartje (want die moest wennen).
Geef sinds een week allebei zo'n pilletje en al na een dag was er verschil en gaat nu dus echt steeds beter!
Kijk ons zitten!

Afbeelding