HELP! Hond bijt in eigen staart

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

HELP! Hond bijt in eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 12:24

Hallo,
Ik heb sinds een paar maanden een border collie overgenomen van 1.5 jaar oud. Hij kwam al met een afgebeten stukje staart en kaal gebeten billen. Dit kwam omdat hij vlooien had. Na dat behandeld te hebben stopte hij met in zijn staart bijten en in zijn billen bijten. Nu is hij sinds een maandje weer begonnen met in zijn staart bijten dus ik denk dat hij zijn gewoonte weer opgepakt heeft. Ik heb van alles geprobeerd, afleiden als hij dit doet en hij krijgt altijd veel aandacht beweging en uitdaging dus daar zit het hem niet in. En aangezien het denk ik een gewoonte is geworden weet ik ook niet hoe ik dit eruit kan krijgen.
Hij jaagt trouwens niet achter zijn staart aan. Het is vooral als hij op de grond ligt te chillen en toevallig zijn staart tegen komt trekt hij de haren eruit. Het bloed ook niet gelukkig.
Nu zat ik te denken, als ik nou iets in het topje van zijn staart smeer dat hij heel vies vindt, zal hij dan gaan stoppen met zijn staart opeten?

Dus mijn vraag, weten jullie iets wat honden erg vies vinden maar niet schadelijk is?

Of andere ideen zijn natuurlijk ook welkom!

Hij is helemaal gezond, nagekeken door de dierenarts en goede voeding en verzorging. Anaalklieren zitten ook niet verstopt en aandacht en uitdaging krijgt hij genoeg.

Sorry voor de slechte foto, hij heeft net gezwommen


EmptyWords

Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Hond bijt in eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:26

Nogmaals goed gecheckt op vlooien?

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: HELP! Hond bijt in eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:29

Toch even de vlooien goed checken inderdaad. 1 beet kan genoeg zijn voor een reactie.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

tengeltje11
Berichten: 7074
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: HELP! Hond bijt in eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:34

Ik zou idd gewoon extra ontvlooien en ontwormen.
Als het weg was en nu terug is,moet iets de oorzaak zijn van het terugkomen....

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: HELP! Hond bijt in eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:52

Mijn hond had deze tic ook. Na jaren proberen af te leiden, er iets op te smeren enzovoorts, was ze zover dat ze het topje er letterlijk afgebeten had. Bij haar is dit ontstaan uit stress. Maar zelfs na de stress zat het zo tussen haar oren dat ze door bleef gaan.

Had al verschillende keren met de DA overlegd gelukkig, dus toen het puntje er echt af was (Dit gebeurde terwijl we niet thuis waren én ze een kap van de dierenarts om had, de hele hut onder het bloed) heb ik de dierenarts weer gebeld en afspraak ingepland om te couperen. Het heeft écht een tijd geduurd voor dit tussen haar oren weg was. Maar omdat ze nu niets meer te pakken kreeg en dus geen resultaat boekte, zwakte het met de tijd af.

Nu een aantal jaar later doet ze nog héééél af en toe als ze écht opeens veel stress ervaart,. Gelukkig is dit echt zelden.

wil niet zeggen dat je meteen moet couperen hoor trouwens haha! Maar weet wel hoe vervelend het is voor je hondje.

[o]

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 12:53

Hij is helemaal worm en vlo vrij, volledig gezond dus daar zit het hem niet in!

AaronYve

Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:55

Anti bijt spray van de paarden in de staart mits de hond idd verder gezond is?
Die van de welkoop is imo de beste anti-bitespray

Aaron
Elmar
Lucky

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 12:59

loez schreef:
Mijn hond had deze tic ook. Na jaren proberen af te leiden, er iets op te smeren enzovoorts, was ze zover dat ze het topje er letterlijk afgebeten had. Bij haar is dit ontstaan uit stress. Maar zelfs na de stress zat het zo tussen haar oren dat ze door bleef gaan.

Had al verschillende keren met de DA overlegd gelukkig, dus toen het puntje er echt af was (Dit gebeurde terwijl we niet thuis waren én ze een kap van de dierenarts om had, de hele hut onder het bloed) heb ik de dierenarts weer gebeld en afspraak ingepland om te couperen. Het heeft écht een tijd geduurd voor dit tussen haar oren weg was. Maar omdat ze nu niets meer te pakken kreeg en dus geen resultaat boekte, zwakte het met de tijd af.

Nu een aantal jaar later doet ze nog héééél af en toe als ze écht opeens veel stress ervaart,. Gelukkig is dit echt zelden.

wil niet zeggen dat je meteen moet couperen hoor trouwens haha! Maar weet wel hoe vervelend het is voor je hondje.


Stress zou het zeker kunnen zijn ja. Hij komt uit een gezin die in scheiding lag met 2 kleine kinderen en kreeg denk ik weinig aandacht en beweging.Hij was sterk ondervoed en leek net een puppy van 4 maanden (terwijl hij 1.5 was) omdat hij nog overal bang voor was. Hij is nu al heel erg opgeknapt! Stuk vrolijker en goed op gewicht. Hij had vlooien en wormen en ook daar is hij nu helemaal van af, hij kon ook niet normaal drinken, hij moest gedoseerd water krijgen en dronk elke sloot die hij tegen kwam bijna leeg. Dat is nu ook over gelukkig. Maar daar was het erg stressvol voor hem, nu is alleen het staart bijten een erg zichtbare nasleep van wat hij mee gemaakt heeft. Maar ik wil niet dat hij dit blijft doen daarom wil ik het zo snel mogelijk afleren op een oke manier
Laatst bijgewerkt door maad_dfhhl op 20-07-18 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 13:00

AaronYve schreef:
Anti bijt spray van de paarden in de staart mits de hond idd verder gezond is?
Die van de welkoop is imo de beste anti-bitespray


Ik zal even kijken! Bedankt

xdniesje
Berichten: 2032
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: HELP! Hond bijt in eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:10

Ik zou niet aan de slag gaan met symptoom oplossingen zoals dingen er op smeren, maar kijken waarom hij het doet.
Wormen/vlooien kan inderdaad iets zijn maar dat sluit je uit. Ik zie vaak dat stress en/of overprikkeling een reden is om te bijten in de staart. Je zegt dat hij volop aandacht en uitdaging genoeg krijgt. Misschien wel momenteel even te veel?

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: HELP! Hond bijt in eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:14

Als het stress is wil ik je in ieder geval adviseren hem op dat moment niet te negeren. Mijn hond bijt in haar staart op het moment dat ik thuis kom. Ze is dan zo blij dat ze overprikkeld raakt en het afreageert op haar staart :+ even haar aaien, een koekje geven of een stukje wandelen en het is over! Het is een reactie op “stress” zou je het kunnen noemen ja, en de hond heeft gewoon even jouw aandacht nodig om weer rustig te worden.

cursebreaker

Berichten: 11368
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:14

Het eerste waar ik ook aan denk is stress als ik dit zo lees :(

Het kan zijn dat dit eruit komt van stress die ze eventueel ervaren heeft bij het gezin waar hij zat en dat hij nu moet 'acclimatiseren' in een nieuwe situatie bij jou.

En stressbijten is heel erg moeilijk om tegen te gaan, zeker als het zo psychisch wordt dat het 'erin gaat sluipen' en het een gewoonte gaat worden en dat wil je echt niet - mijn hond doet dat op de bovenkant van zijn voorpootjes en is er bij hem zo ingeslopen dat hij het blijft doen elke keer als hij ook maar een beetje stress van iets heeft.

Als het iig door stress komt, zou ik proberen hem dan zoveel mogelijk af te leiden. Misschien even laten schrikken op het moment dat hij het doet, dat hij even uit die 'trance' gehaald wordt - negeren zou ik het in ieder geval ook niet doen.

Hij bijt ook alleen bij dat specifieke stuk of ook andere plekken op het lichaam? Want dan zou ik vlooien e.d. ook wel uitsluiten en is stress een nog meer logischere verklaring denk ik.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 13:53

HelmerG schreef:
Het eerste waar ik ook aan denk is stress als ik dit zo lees :(

Het kan zijn dat dit eruit komt van stress die ze eventueel ervaren heeft bij het gezin waar hij zat en dat hij nu moet 'acclimatiseren' in een nieuwe situatie bij jou.

En stressbijten is heel erg moeilijk om tegen te gaan, zeker als het zo psychisch wordt dat het 'erin gaat sluipen' en het een gewoonte gaat worden en dat wil je echt niet - mijn hond doet dat op de bovenkant van zijn voorpootjes en is er bij hem zo ingeslopen dat hij het blijft doen elke keer als hij ook maar een beetje stress van iets heeft.

Als het iig door stress komt, zou ik proberen hem dan zoveel mogelijk af te leiden. Misschien even laten schrikken op het moment dat hij het doet, dat hij even uit die 'trance' gehaald wordt - negeren zou ik het in ieder geval ook niet doen.

Hij bijt ook alleen bij dat specifieke stuk of ook andere plekken op het lichaam? Want dan zou ik vlooien e.d. ook wel uitsluiten en is stress een nog meer logischere verklaring denk ik.


Het is inderdaad alleen het puntje van zijn staart! Dat het er in gat sluipen en dat ik te laat ben wil ik inderdaad ook zeker niet daarom probeer ik er op tijd bij te zijn, maar ik dacht aan een combinatie van afleiden en iets vies in zijn staart het beste zou werken aangezien hij het meestal doet wanneer ik het niet zie of net te laat ben

maitestar23

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:57

maad_dfhhl schreef:
Hij is helemaal worm en vlo vrij, volledig gezond dus daar zit het hem niet in!


De vlooien zitten helaas ook gewoon buiten. Deze komen vaak even 'lunchen' op de hond en springen er tijdens de wandeling gewoon weer af.
Je ziet ze niet, maar dat betekent dus niet dat je hond er geen last van heeft en ik weet uit ervaring dat een vlooienbeet echt dagen jeukt. Dus ik zou vlooien zeker niet zomaar uitsluiten.

cursebreaker

Berichten: 11368
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:07

maad_dfhhl schreef:
HelmerG schreef:
Het eerste waar ik ook aan denk is stress als ik dit zo lees :(

Het kan zijn dat dit eruit komt van stress die ze eventueel ervaren heeft bij het gezin waar hij zat en dat hij nu moet 'acclimatiseren' in een nieuwe situatie bij jou.

En stressbijten is heel erg moeilijk om tegen te gaan, zeker als het zo psychisch wordt dat het 'erin gaat sluipen' en het een gewoonte gaat worden en dat wil je echt niet - mijn hond doet dat op de bovenkant van zijn voorpootjes en is er bij hem zo ingeslopen dat hij het blijft doen elke keer als hij ook maar een beetje stress van iets heeft.

Als het iig door stress komt, zou ik proberen hem dan zoveel mogelijk af te leiden. Misschien even laten schrikken op het moment dat hij het doet, dat hij even uit die 'trance' gehaald wordt - negeren zou ik het in ieder geval ook niet doen.

Hij bijt ook alleen bij dat specifieke stuk of ook andere plekken op het lichaam? Want dan zou ik vlooien e.d. ook wel uitsluiten en is stress een nog meer logischere verklaring denk ik.


Het is inderdaad alleen het puntje van zijn staart! Dat het er in gat sluipen en dat ik te laat ben wil ik inderdaad ook zeker niet daarom probeer ik er op tijd bij te zijn, maar ik dacht aan een combinatie van afleiden en iets vies in zijn staart het beste zou werken aangezien hij het meestal doet wanneer ik het niet zie of net te laat ben


Ja het is zo lastig inderdaad om het tegen te gaan als je er niet bent! Je kunt het proberen met de staart 'vies' maken. De kans is aanwezig dat hij een andere plek gaat pakken, maar niet geschoten is altijd mis. En op de momenten dat je er wel bij bent idd afleiden - ik weet niet hoe hij zich hecht aan speeltjes ofzo? Rex hier doet zich bv. ook maar vaak wat graag afreageren op speeltjes bv. haha

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

dierenfan
Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-02-10

Re: HELP! Hond bijt in eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:50

Lampenkap op zodra hij begint en bij alleen zijn voorlopig. Wie weet kun je het gedrag zo doorbreken

cursebreaker

Berichten: 11368
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:59

dierenfan schreef:
Lampenkap op zodra hij begint en bij alleen zijn voorlopig. Wie weet kun je het gedrag zo doorbreken


M'n schoonmoeder doet haar sheltie ook de kap om als ze periodes heeft dat ze zich bijt van stress en m'n schoonmoeder moet de deur uit - anders bijt ze zich tot bloedens aan toe open, zo erg doet ze het.
Het gaat het probleem echter niet tegen helaas, want het bijtgedrag blijft wel, alleen KAN ze het Niet uitvoeren. Maar het gedrag blijft wel aanhouden. Bij dit hondje is het ook al jaren aan de gang, dus dat zal helaas ook niet snel meer veranderen ben ik bang, dat is er ook ingeslopen en blijven zitten. Het zijn gevoelige/sensitieve hondjes dus het is ook heel lastig te achterhalen wat bij haar precies de trigger is en of het er niet meerdere zijn en zo ja, wat dan en ga zo maar door.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:05

Mijn hond heeft pollen allergie en bijt ook zijn billen en staart kaal. (Bepaalde plekken, niet helemaal)

Als bij hem het wassen etc niet meer helpt geef ik apoquel (van de dierenarts) om het te doorbreken. Wel mega duur, 55 euro per doosje. Maar het enige wat hem stopt.
Hij werd nl ook nog eens ziek van de haren die hij binnenkreeg..
Laatst bijgewerkt door Summerdreams op 20-07-18 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

cursebreaker

Berichten: 11368
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:06

WesternWay schreef:
Mijn hond heeft pollen allergie en bijt ook zijn billen en staart kaal.
Als bij hem het wassen etc niet meer helpt geef ik apoquel (van de dierenarts) om het te doorbreken. Wel mega duur, 55 euro per doosje. Maar het enige wat hem stopt.
Hij werd nl ook nog eens ziek van de haren die hij binnenkreeg..


Maar hij bijt zich dus ook verspreid op meerdere plekken waar hij jeukt? Billen en hele staart dus zo te lezen? Normaal gesproken uiten allergieën zich toch idd wel op meerdere plekken op de huid.

Deze hond bijt specifiek op 1 plekje momenteel, wat dan weer meer duidt op stress-bijten gezien de achtergrond en ook het gedrag van bijten toen hij wel vlooien had. Ik denk dat het gewoon gedrag is wat is blijven hangen en zich is gaan uiten in stress-bijten.

Sowieso, als TS zijnde, zou ze niet zomaar spul erop moeten gaan smeren, maar als het erger wordt overleggen met een DA zodat je iig zeker komt te weten wat het is - al is het met allergieën voor DA's vaak ook nog giswerk en moeten ze door middel van proberen dingen uitsluiten maar toch.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 20-07-18 19:12, in het totaal 4 keer bewerkt

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Shenavallie
Berichten: 11513
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:07

Klinkt als stress of een in een stressvolle periode aangeleerd gedrag dat nu een stofje bij hem vrijmaakt. Misschien nog met een gedragsdeskundige af te leren, maar vooral richten op afleiding.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: HELP! Hond bijt in eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:09

Shenavallie het is op 1 plek op de staart, op de billen op 1 plek en in de hals. Maar het meest is hij met zn staart bezig.
Ik kwam er trouwens bij het wassen pas achter sat hij meerdere plekken had (hele dichte vacht)

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: HELP! Hond bijt in eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:51

Voor degenen waarbij het zeer waarschijnlijk stressgerelateerd is zou ik aanraden om - naast andere manieren van stress verminderen - gebruik te gaan maken van telizen/zylkene en van relaxodog. De eerste twee zijn voedingssupplementen en de laatste is een apparaat wat muziek/radiogolven uitzendt waar honden rustig van kunnen worden (moet je wel secuur opbouwen).

koeien op de weg...

tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: HELP! Hond bijt in eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:59

Heeft je hond geen hotspot?Onze Rottie lijkt wel een rattestaart te hebben momenteel en heeft dus een hotspot...enige wat bij hem helpt is de lampenkap om

Shenavallie
Berichten: 11513
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:57

WesternWay schreef:
Shenavallie het is op 1 plek op de staart, op de billen op 1 plek en in de hals. Maar het meest is hij met zn staart bezig.
Ik kwam er trouwens bij het wassen pas achter sat hij meerdere plekken had (hele dichte vacht)

Dan is er wellicht toch sprake van een andere vorm van stress. Wijlen de hond van mijn ouders had op zijn voorpoten hotspots. Die had overduidelijk stress door pijn in zijn lijf - in zijn geval. Hij bleek een kwaadaardige tumor in het laatste deel van zijn darmen te hebben. Hotspots zijn doorgaans tekenen van stress, zij het door verveling, zij het door pijn/ongemak elders in het lijf. Wellicht heb je het al overwogen, maar mijn advies is om intern ongemak uit te laten sluiten door een DA. Daarna kun je naar andere mogelijkheden zoeken. Gromt je hond ook wel eens als er iemand te dicht in de buurt komt? Dat ging die van mijn ouders op een gegeven moment namelijk doen, wat er nog eens duidelijker op wees dat hij pijn had. UIterlijk was er niets aan hem te zien: hij glom als een malle en zag er uiterlijk gewoon super gezond uit. De hotspots op zijn voorpoten had hij heel dicht bij zijn boeg en zaten verstopt onder de lange haren.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: HELP! Hond bijt in eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:31

Ik ben ts niet he shenavallie :)
Mijn hond heeft allergie, geen stress

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pinto_1 en 30 bezoekers