Overstappen van smuldier op brokken ivm vakantie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
willemlover

Berichten: 1566
Geregistreerd: 18-08-07

Overstappen van smuldier op brokken ivm vakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 12:28

Hoi Bokkers,

Ik heb al even gegoogeld maar daar word ik niet veel wijzer van..
Volgende week gaan wij een midweek zeilen. Mijn 4 jarige hond gaat mee. Hij krijgt al vanaf dat hij 12 weken oud is smuldier, zowel in de ochtend als in de avond. Nu is er op de boot alleen een koelbox aanwezig dus dat is niet handig met smuldier.
Kan het kwaad om mijn hond voor 5 dagen over te zetten op brokken? En kan dit in 1 keer of moet ik daar nu al mee beginnen? En welke brokken worden dan aangeraden?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes Jasmijn

xPabloBokt

Berichten: 9393
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Overstappen van smuldier op brokken ivm vakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:34

Als je het wil doen zou ik nu al beginnen en de verhouding smuldier - brok steeds een beetje aanpassen totdat hij 100% op brok staat. Er zit in brok natuurlijk vaak een hoger graangehalte dus daar moet je zijn spijsvertering de tijd voor geven om zich aan te passen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:34

Kan je niet overstappen op Kennel's favourite of Renske?
Dat hoeft niet in de koelbox namelijk.
Het lijkt mij een minder grote overgang dan naar brokken. Maar ik ben geen expert.

Ik zou sowieso tijdig beginnen met wennen, een hond op een boot met buikpijn lijkt me geen goede combi ;-)

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:34


Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:37

Ik zou Renske meenemen. Goed voer en geen vieze brokken. Anders zijn er nog van die rollen te krijgen

Hier krijgen ze Renske elke dag, ze weigeren rauw vlees te eten en ik weiger brokken te voeren :+

Suusjepluus

Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:38

Als het maar voor 3 of 4 dagen is zou ik zelf zoeken naar goede kwaliteit houdbare worsten of graanvrij blikvoer. Wel goed zoeken, maar bestaat wel dacht ik.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Overstappen van smuldier op brokken ivm vakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:59

Ik zou ook niet zo van vlees overgaan op brok. Stel hij doet het niet goed er op en daar zit je dan op de boot.

Ik zou ook gaan voor renske of voor lilly’s (laatste kan je gewoon bij de ah kopen).
Paar dagen eerder mee beginnen, kan je zien hoe je hond het er op doet.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:24


willemlover

Berichten: 1566
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Overstappen van smuldier op brokken ivm vakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 13:51

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga me eens verder verdiepen in de door jullie genoemde merken.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Overstappen van smuldier op brokken ivm vakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:56

Voor 5 dagen zou ik gewoon smuldier meenemen en in de koelkast bewaren. Dan dooit het langzaam helemaal als he ze op elkaar bewaard

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Overstappen van smuldier op brokken ivm vakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:04

Ik geef mijn hond op momenten dat Smuldier geen optie is vlees uit blik van Rocco of Animonda Grancarno.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:06

Er zijn koelboxen te koop die je op stroom kunt zetten. Voor bijvoorbeeld in de auto... Misschien is zoiets een idee

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: Overstappen van smuldier op brokken ivm vakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:30

Wij nemen voor de vakantie ook Renske mee. Normaal krijgt onze hond Prins uit de diepvries.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Overstappen van smuldier op brokken ivm vakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:47

Wij zitten een beetje met het zelfde. Gaan twee weken camperen. Onze hond krijgt ook versvlees.

Ik ga of blikvoer halen van dog lover gold ofzo. Of tijdelijk over op goede brok.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:48

Bij zooplus hebben ze verschillende merken brok met een hoog aandeel vlees. Ik denk dat ik dat best zou durven proberen. Wel op tijd over schakelen zodat je weet of het goed valt.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:55

manumol schreef:
Er zijn koelboxen te koop die je op stroom kunt zetten. Voor bijvoorbeeld in de auto... Misschien is zoiets een idee


Jij bent dus nog nooit met een (zeil)boot weg geweest. Hoe denk je de accu op te laden?
Wat nog wel zou kunnen werken zijn zonnepanelen, maar dat is ook niet goedkoop

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Overstappen van smuldier op brokken ivm vakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:59

Kivo heeft volgens mij ook vlees dat niet koel hoeft!

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:02

Marie111 schreef:
manumol schreef:
Er zijn koelboxen te koop die je op stroom kunt zetten. Voor bijvoorbeeld in de auto... Misschien is zoiets een idee


Jij bent dus nog nooit met een (zeil)boot weg geweest. Hoe denk je de accu op te laden?
Wat nog wel zou kunnen werken zijn zonnepanelen, maar dat is ook niet goedkoop


Wat een invulling doe jij..... ik woon aan het water en hebben meerdere boten waar we ook mee varen.....

Bokt op zijn best weer.....

speurneusc

Berichten: 5372
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:32

zou inderdaad kiezen voor een vers variant die je buiten koeling mee kan nemen, is minder problemen met overschakelen voor de maag en darmen dan overgaan op brokken, zeker hond die dat niet gewend is kan dat problemen opleveren. (neem voor alle zekerheid wat pilletjes loperamide mee)

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Overstappen van smuldier op brokken ivm vakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:20

Zou best geperste brok durven geven. Zeker omdst enkel smuldier voeren jaren lang problemen KAN geven. Dus zou iets anders voeren op vakantie en sowieso regelmatig andere merken vers voeren of aanvulling oid.
Wij hebben onze roedel ook op vakantie op ander soort brok gezet in 1x zonder problemen. 6 grote honden in combo (dubbele verdieping achterin) met 2 mensen en noodzakelijke bagage voor 2 weken en auto was erg vol haha. Dus daar ter plaatse wat voer gekocht. Nu wissel ik sowieso vers en brok en allerlei merken af en krijgen ze veel tussendoortjes.

De behoefte van de ene hond is anders als die van een andere. Dus compleet voer is ook maar een begrip in mijn ogen.

Een zus van mijn oudje heeft jaren enkek alle varianten van smuldier gehad. Haar bloedbeeld was erg slecht toen dat door problemen onderzocht werd. Advies was vlot over op brok en veel gaan afwisselen. Na 2 maanden was bloedbeeld stuk beter en nu na jaar volledig oke.
Heb ook op Facebook van een duitse dog fokker iets vergelijkbaars gelezen maar dan over ander merk vers vlees.

Zeker goedkoop vlees, wat niet voor niets zo goedkoop kan zijn natuurlijk ;) afwisselen!! Ik heb niets tegen smuldier hoor, voer het deels zelf ook ivm de prijs maar wees reëel

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Overstappen van smuldier op brokken ivm vakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:22

Je kan toch gewoon een mooie vleesbrok gaan geven? Zoals een Carnilove, Orijen etc? Dan is er helemaal geen graan te vinden net als in je vlees, en heb je wel een hele mooie aanvulling op je smuldier vlees.

Om het langzaam aan te wennen zou ik 's ochtends het vlees aanbieden en 's avonds wat brokken.

Fijne vakantie,