Bull mastiff met HD. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Bull mastiff met HD. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 05:10

Eind januari heb ik een super leuke en bovenal lieve hond uit het asiel gehaald. Het hele verhaal kreeg ik erbij. Hij heeft HD en artrose in zijn rechter heup. Zijn oude baas heeft hem na ruim 7 jaar weg gedaan, want ze hadden een kindje gekregen en hij zou zo waaks zijn geworden. Ik persoonlijk merk er niks van. Mijn zusje kan gewoon met haar kleintje van toen 6 maanden oud gewoon langs komen. Er zijn maar weinig dingen waar hij enthausiast van wordt, kleintjes is daar dan net 1 van. Helemaal leuk.

Maar daar gaat het nu niet om. De oude eigenaar heeft de hond 4 carpodyl per dag gegeven op advies van hun DA en dat is 2 jaar lang nonstop door gegaan. Je kan je voorstellen dat zijn hele darmstelsel aan gort is. Een vaste drol draaien kan hij niet meer.

Hij is normaal een hond die leeft voor eten. Je zou bijna kunnen zeggen dat hij leeft van bak voer naar bak voer en tussendoor slaapt hij veel en zo af en toe speelt hij eens wat als hij daar zin in heeft.

Maar de laatste 2 a 3 weken eet hij af en aan zijn bak voer niet leeg. Hij leek gewoon geen honger te hebben. Hij dronk wel goed en hij at ook wel maar soms gewoon maar 1 bak van de twee die hij normaal krijgt. Hij heeft altijd toegang tot zijn bakken, dus hij had ook altijd gewoon kunnen pakken als hij had gewilt.

In de tussentijd vreet hij alles wat los en vast zit. Ik kan geen 2 seconde van de bank opstaan en wat laten liggen en het is weg. Verpakking of niet, dat maakt hem niks uit. Dit deed hij in het begin echt helemaal niet.

Wij zijn een paar dagen weg geweest en mijn broertje heeft op de hond gepast. Hij heeft niks bijzonders gemeld en hij kent de hond ook goed.

Wij zijn sinds maandag weer terug na 4 daagjes weg te zijn geweest. De hond loopt te spoken snachts. Hij blijft maar heen en weer lopen. Hij jammert de hele nacht. De deur naar de tuin staat open en daar staat hij met regelmaat naar niks te blaffen. Als ik dan voor de zoveelste keer uit mn bed kom om hem te corrigeren, dan vliegt hij naar zijn mand toe.

Eerder zijn we met hem naar de DA geweest. Daar wat bloedonderzoek gedaan. Maar voor een hond van zijn leeftijd zag het er eigenlijk allenmaal heel erg goed uit. We hebben psyllium mee gekregen voor zijn ontlasting. De carpodyl was vanuit het asiel al aangepast in januari. Hij krijgt nu 1 pil 120mg en zo nodig 2. Dit was ook het advies van mijn DA.

Zo af en toe spookt het door mijn hoofd of de oude eigenaar niet het lef heeft gehad om zijn oude hond zelf in te slapen. En zo nu en dan vraag ik me af of zijn tijd niet is gekomen. Zeker op dagen als deze.

Wat ik met deze post wil? Misschien zijn er hier op bokt wel mensen met briljante ideeën over wat ik nog kan doen voor mijn hond.

Mijn vriend en ik hadden wel allebij zoiets van, als hij meer pijnmedicatie moet krijgen of sterkere medicatie dan is het einde verhaal. Ik gun die hond dat niet. Hij is altijd heel trouw geweest naar de baas. Hij wordt op zijn oude leeftijd in het asiel gepropt en ook naar ons toe is hij echt heel erg lief en voor iedereen die over de vloer komt is hij het welkomscommitee.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hij is inmiddels 8 <3

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Bull mastiff met HD. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 05:53

Ik kan je aanraden op zoek te gaan naar een goede fysio. Eentje met een Aquatrainer(loopband). Het aller belangrijkste met HD is dat zijn achterhand optimaal bespierd blijft. Daarnaast zal hij gezien de HD ook zomaar zijn gaan compenseren in zijn lijf iets waar hij ook last van gaat krijgen en met de nodige volgende blessures als gevolg.
De fysio die wij hebben(gelukkig niet ivm problemen) die zit in moordrecht(gouda).
Maar misschien staat er hier eentje tussen die dichterbij is
https://hydrotherapiehond.nl/contact/

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Bull mastiff met HD. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 06:21

Ik ken een goede hier in de buurt. Probleem daar van is dat ik de hond dan op regelmatige basis mee moet nemen in de auto. En dat gaat dus niet meer.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Bull mastiff met HD. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:12

Is het een optie om hem met een loopplank in de auto te krijgen? Heb ik ook jaren gedaan met mijn golden retriever.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Bull mastiff met HD. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:17

Op de foto ziet hij er uit of hij wat aan de zware kant is, het is makkelijker voor hem als hij aan de schrale kant is.. overgewicht is niet goed voor de gewrichten. Kun je niet een kijken of hij het beter doet op bijv metacam?

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 07:43

Het gaat niet zo zeer om het de auto in komen. Meer het in de auto zitten zelf is een probleem.

Ik heb maar een Toyota Aygo. Hij is achterbank vullend. Het past allenmaal maar net.

Ik ga hem daar echt geen plezier mee doen.

Ik zit ook te twijfelen of zijn gedrag van de laatste tijd komt doordat hij misschien veel pijn heeft? Het is een hond die maar gewoon door blijft gaan. Ongeacht wat.

Billy. Die foto is van April. Hij woog 65 kilo toen ik hem kreeg. Hij weegt inmiddels 60 kilo. Voor het mooie zou er nog 3 kilo af mogen, maar hij heeft zo veel vel over van toen hij veel zwaarder was, dat ik niet weet of dat wel realistisch is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:03

Citaat:
Een vaste drol draaien kan hij niet meer.


Wat voer je hem precies? Dus welk merk? Heb je hem al eens KVV gegeven? Verse pens?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:05

Super dat hij al afgevallen is! Op het hondenforum hoorde ik ook iemand over omega olie icm vit D... dat is miss ook nog wel wat...

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:06

Heb je zicht op hoe ver gevorderd de artrose is? Artose is echt killing, letterlijk helaas. Ik zou als ik jou was eigenlijk eens wat foto's laten maken om te kijken wat de schade in die heup(en?) Nu precies is en op basis daarvan een goed gesprek voeren met de DA.
Mijn artrosehond had baat bij metacam, maar dat is ook geen jarenlange optie denk ik.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 08:07

Royal Canin giant. Als ik hem ook maar iets anders geef dan gaat hij al aan de scheit.

Ik heb een poosje geprobeerd hem bonen en rijst te geven, omdat hij in het begin enorm naar eten zocht. Dat was echt geen doen. Hij had witte diaree.

Als ik hem een keer een kauwbot geef, ook dan is hij direct de dag erna aan de diaree.

Met alleen royal canin gaat het nu goed en produceerd hij met enige regelmaat wel iets wat op een drol lijkt ipv een koeienvlats.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:09

Kan het misschien dat hij wat dement wordt?

Blaffen naar openstaande deuren, rondspoken, niet veel eten maar toch honger,.. Het klinkt me allemaal heel erg bekend en ik vermoed dat onze hond een beetje dement wordt.
Hij plast ook ineens vaak binnen terwijl ze dag en nacht/binnen buiten kunnen en dit ook doen, als hij onze auto hoort oprijden gaat hij aan de voordeur zitten wachten terwijl wij àltijd langs de achterdeur binnen komen (en ook dat weet hij want hij ging voorheen altijd aan de achterdeur zitten).

Ik weet niet hoe oud ze meestal worden of hoe oud hij nu is (enkel dat hij minstens 7 was toen hij naar het asiel ging) dus ik denk maar gewoon hardop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:19

Ik dacht ook aan dementie :j
Wel lastig hoor. Eerste ingeving was inslapen. Maar je weet dan ook niet waarom hij nu zo is.
Edit: misschien versnelt de medicatie het dementie proces wel.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Bull mastiff met HD. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:24

Hond van een vriendin deed ditzelfde, slecht brokken eten, zenuwachtig heen en weer lopen, piepen etc
Die bleek 2 hele ontstoken achterste kiezen te hebben. Was niet gezien door de DA, pas toen ze een scan van het hoofd hebben laten maken (om naar tumor oid te zoeken)
Kiezen zijn nu verwijderd en hond weer normaal.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 08:55

Goof schreef:
Heb je zicht op hoe ver gevorderd de artrose is? Artose is echt killing, letterlijk helaas. Ik zou als ik jou was eigenlijk eens wat foto's laten maken om te kijken wat de schade in die heup(en?) Nu precies is en op basis daarvan een goed gesprek voeren met de DA.
Mijn artrosehond had baat bij metacam, maar dat is ook geen jarenlange optie denk ik.

Hij staat inmiddels ook al jaren op de carpodyl. Dit is ook pijn en ontstek ontstekingsremmend. Ik weet niet of Metacam verschil gaat maken.

In hoeverre de artrose nu is weet ik niet. De Da waar hij bij de oude baas altijd kwam heeft geen foto's mee gegeven, alleen zijn medisch dossier. Ik denk dat foto's maken mij alleen maar gaat vertellen wat ik al weet. En dat is dat het behoorlijk gevorderd is.


Granoek schreef:
Kan het misschien dat hij wat dement wordt?

Blaffen naar openstaande deuren, rondspoken, niet veel eten maar toch honger,.. Het klinkt me allemaal heel erg bekend en ik vermoed dat onze hond een beetje dement wordt.
Hij plast ook ineens vaak binnen terwijl ze dag en nacht/binnen buiten kunnen en dit ook doen, als hij onze auto hoort oprijden gaat hij aan de voordeur zitten wachten terwijl wij àltijd langs de achterdeur binnen komen (en ook dat weet hij want hij ging voorheen altijd aan de achterdeur zitten).

Ik weet niet hoe oud ze meestal worden of hoe oud hij nu is (enkel dat hij minstens 7 was toen hij naar het asiel ging) dus ik denk maar gewoon hardop

Dement was ook mijn idee. Maar dat zou dan wel ineens heel plotseling zijn?!?


Joolien schreef:
Ik dacht ook aan dementie :j
Wel lastig hoor. Eerste ingeving was inslapen. Maar je weet dan ook niet waarom hij nu zo is.
Edit: misschien versnelt de medicatie het dementie proces wel.

Misschien speelt de medicatie wel mee ja. Aan de andere kant. Voor het vormaat hond is hij echt al enorm op leeftijd.


WesternWay schreef:
Hond van een vriendin deed ditzelfde, slecht brokken eten, zenuwachtig heen en weer lopen, piepen etc
Die bleek 2 hele ontstoken achterste kiezen te hebben. Was niet gezien door de DA, pas toen ze een scan van het hoofd hebben laten maken (om naar tumor oid te zoeken)
Kiezen zijn nu verwijderd en hond weer normaal.

Dat zou kunnen natuurlijk. Maar lijkt mij in deze situatie zeer onwaarscheinlijk.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:37

heb je wel eens aan een (goede!) wiet/cbd olie gedacht?

maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:42

Je zou Duivelsklauw kunnen proberen, een natuurlijke pijnstiller waar ze echt baat bij hebben.
En voor de artrose zou je Litopet kunnen geven. Een vrij nieuw product maar de ervaringen zijn echt super!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:44

Wij hebben een chowchow met precies hetzelfde probleem. Enorm zware ED en HD en arthrose in de rug (kan niet meer rechtstaand eten). Nu recent ook nachtelijke blafbuien en eet zijn brokken erg moeizaam. Hij krijgt al twee haar dagelijks Previcox. Zijn ontlasting is normaal. Hij is acht jaar. Onze DA zegt dat hij op is, maar zolang hij vrolijk blijft nemen we de beslissing niet. Onze hond ligt 23,5 u op 24. Hij stazt enkel op om zijn behoefte buiten te gaan doen. Onderweg naar binnen gaat hij even terug liggen.
Ik vrees dat dit de aanzet naar het einde is.

Lieverdje86
Berichten: 335
Geregistreerd: 22-06-11

Re: Bull mastiff met HD. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:02

Het gedrag wat je benoemt met het blaffen klinkt wel wat als dementie.
Mijn oudje had daar ook last van, vertoonde vreemd gedrag, maar die was op het laatst ook angstig aan het worden. Bij hem bouwde het zich in een korte tijd wel snel op (denk aan een paar maanden).
Daarnaast had hij ataxie en pijnstilling maakte ook geen significant verschil. We hebben voor hem de knoop doorgehakt. De paar blije momenten die hij nog had woog niet meer op tegen het ongemak in zijn lijf en koppie.
Goed luisteren naar je eigen onderbuikgevoel. Jij kent hem als geen ander.

AikePeer

Berichten: 1052
Geregistreerd: 20-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:03

Ik denk dat alleen foto’s van zijn heupen je gaan vertellen of het ‘genoeg’ is ja of nee .. persoonlijk zou ik niet wachten tot de ‘vreugde’ uit je hond is want zoals je zelf al aangeeft honden geven pas héél laat aan dat ze pijn hebben.. ze gaan maar door. Wat vind je zelf een dierwaardig bestaan? Waar ligt, als het niet jou hond was de grens, pas die grens ook op je eigen hond toe. Ik zou hem in elk geval nog bij de dierenarts uitgebreidt laten checken ! Gebit etc .. succes met je lieve lobbes

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Bull mastiff met HD. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:24

Of je hem er een plezier mee doet om de auto in te gaan zou mij eigenlijk niet zoveel boeien. Ja dat klinkt wat hard en grof. Maar daar zit het probleem ook niet. Als hij daadwerkelijk zoveel beter word van de fysio en de training vind ik het dat wel waar dat je hem daar geen plezier mee doet.

Maar als je dat niet ziet zitten en daarbij de andere klachten pakt dan kun je ook voor een andere keuze komen te staan. Foto's maken is wat mij betreft nutteloos. Want het maakt in zekere zin niet uit wat er op de foto's te zien is. Hij geeft namelijk zelf al aan dat t slecht is. Wat je nu alleen kan doen is iets als andere medicatie proberen, supplementen proberen of fysio en training. En van pijn kunnen rare gedragsproblemen naar voren komen.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Bull mastiff met HD. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:49

En cushing?

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bull mastiff met HD. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:37

Onze Rottweiler heeft ernstige artrose en waarschijnlijk ook HD, kregen we met 6 jaar met het huis mee en was er toen slecht aan toe (nu 9 jaar). September vorig jaar stonden we voor de keuze: inslapen of fysio nog proberen. En dankzij de fysio loopt hij nu als dat hij nooit gedaan heeft, hij gaat iedere keer vooruit. Over 2 weken gaan we zelfs kijken of hij op wat minder pijnstilling mag.

Hij is, zodra we erachter kwamen dat hij pijn had, eerst op metacam terecht gekomen voor 40kg (zijn gewicht) en uiteindelijk liep hij alleen nog maar acceptabel bij de dosering voor 60kg. Toen dat niet meer voldoende was zijn we overgegaan om cimalgex, ook voor 60kg hond. Dat ging heel lang goed, maar uiteindelijk (toen we met de fysio begonnen) deed het ook niet meer genoeg.

Nu gaan we over 2 weken (i.v.m. nog zo lang onrust op het erf en dus meer kans op springen in de kennel) over op 50kg en dan kijken hoe ver we het af kunnen bouwen. Het zou me niets verbazen als we in ieder geval tot 40kg en mogelijk zelfs nog minder kunnen afbouwen, dankzij dus die fysio.

Hij gaat eens per maand naar de fysio.

Verder krijgt hij:
1 pil pharmahorse omega 3 (dat werkte voor hem beter dan een pompje zalmolie)
2 pillen pharmahorse glucopro (dat is glucosamine+nog 4 ingrediënten; voor de fysio had hij er 3 per dag nodig).

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Bull mastiff met HD. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:38

De onze was als tweejarige al zo slecht op de fotos dat de DA zei : ik sta er versteld van dat hij nog rechtop kan staan. En hij is nu acht en nog happy.

AikePeer

Berichten: 1052
Geregistreerd: 20-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:35

sevke schreef:
De onze was als tweejarige al zo slecht op de fotos dat de DA zei : ik sta er versteld van dat hij nog rechtop kan staan. En hij is nu acht en nog happy.


Sorry maar je zegt zelf dat hij 23,5 van de 24 uur ligt en dat je hond niet kan staan tijdens het eten?. in welk opzicht is jou hond happy dan? Honden laten helaas hun koppie niet snel hangen dat mag geen reden zijn om in onze waan te blijven dat ze ‘happy’ zijn. Ik ken jou of je verder niet dus zal verder niet oordelen maar ik snap niet hoe dit met elkaar strookt ?

Voor mij is een dierwaardig bestaan het criterium. Dat houdt voor mij in ; gezonde eetlust, zelf de behoefte kunnen doen/ ophouden, en geen pijn.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 14:48

essiesilly schreef:
heb je wel eens aan een (goede!) wiet/cbd olie gedacht?

Ja. Maar dat zal ik moeten overleggen met de DA of dat wel kan met de andere medicatie.


sevke schreef:
Wij hebben een chowchow met precies hetzelfde probleem. Enorm zware ED en HD en arthrose in de rug (kan niet meer rechtstaand eten). Nu recent ook nachtelijke blafbuien en eet zijn brokken erg moeizaam. Hij krijgt al twee haar dagelijks Previcox. Zijn ontlasting is normaal. Hij is acht jaar. Onze DA zegt dat hij op is, maar zolang hij vrolijk blijft nemen we de beslissing niet. Onze hond ligt 23,5 u op 24. Hij stazt enkel op om zijn behoefte buiten te gaan doen. Onderweg naar binnen gaat hij even terug liggen.
Ik vrees dat dit de aanzet naar het einde is.

Die van mij is gelukkig niet zo slecht, maar hij slaapt wel veel. Staat op om te eten, uit te gaan en te spelen zo af en toe. Soms komt hij een knuffel halen (hij is niet zo aanhalig uberhaubt) en thats it.


Lieverdje86 schreef:
Het gedrag wat je benoemt met het blaffen klinkt wel wat als dementie.
Mijn oudje had daar ook last van, vertoonde vreemd gedrag, maar die was op het laatst ook angstig aan het worden. Bij hem bouwde het zich in een korte tijd wel snel op (denk aan een paar maanden).
Daarnaast had hij ataxie en pijnstilling maakte ook geen significant verschil. We hebben voor hem de knoop doorgehakt. De paar blije momenten die hij nog had woog niet meer op tegen het ongemak in zijn lijf en koppie.
Goed luisteren naar je eigen onderbuikgevoel. Jij kent hem als geen ander.

Het komt dat wel heel plots op. Ineen tijdsbestek van een paar weken. Ik heb hem immers ook pas sinds eind januari. Kan dat echt zo snel? Of kan dat ook door pijn komen. Dat weet ik dus niet zo goed.


AikePeer schreef:
Ik denk dat alleen foto’s van zijn heupen je gaan vertellen of het ‘genoeg’ is ja of nee .. persoonlijk zou ik niet wachten tot de ‘vreugde’ uit je hond is want zoals je zelf al aangeeft honden geven pas héél laat aan dat ze pijn hebben.. ze gaan maar door. Wat vind je zelf een dierwaardig bestaan? Waar ligt, als het niet jou hond was de grens, pas die grens ook op je eigen hond toe. Ik zou hem in elk geval nog bij de dierenarts uitgebreidt laten checken ! Gebit etc .. succes met je lieve lobbes

Wij hebben vanaf het begin af aan al besloten dat we niet te veel gaan leuren met hem. Wordt je zo gedumpt omdat de baas een kind krijgt. Ik wilde hem vooral nog een mooie laatste tijd geven.


kiwiwitje schreef:
Of je hem er een plezier mee doet om de auto in te gaan zou mij eigenlijk niet zoveel boeien. Ja dat klinkt wat hard en grof. Maar daar zit het probleem ook niet. Als hij daadwerkelijk zoveel beter word van de fysio en de training vind ik het dat wel waar dat je hem daar geen plezier mee doet.

Maar als je dat niet ziet zitten en daarbij de andere klachten pakt dan kun je ook voor een andere keuze komen te staan. Foto's maken is wat mij betreft nutteloos. Want het maakt in zekere zin niet uit wat er op de foto's te zien is. Hij geeft namelijk zelf al aan dat t slecht is. Wat je nu alleen kan doen is iets als andere medicatie proberen, supplementen proberen of fysio en training. En van pijn kunnen rare gedragsproblemen naar voren komen.

Ik snap je punt wel, maar hij wordt bij voorbaat al zo veel slechter van de autorit an sich dat ik niet zeker weet of dat wel opweegt tegen de mogelijke baten van fysio.


sevke schreef:
De onze was als tweejarige al zo slecht op de fotos dat de DA zei : ik sta er versteld van dat hij nog rechtop kan staan. En hij is nu acht en nog happy.

Ja. Hin heeft ook echt nog wel happy momenten. Hij slaapt natuurlijk veel omdat hij echt al wel op leeftijd is. Maar hij komt met regelmaat nog spelen en wanneer hij daar zin in heeft aandacht halen.


AikePeer schreef:
sevke schreef:
De onze was als tweejarige al zo slecht op de fotos dat de DA zei : ik sta er versteld van dat hij nog rechtop kan staan. En hij is nu acht en nog happy.


Sorry maar je zegt zelf dat hij 23,5 van de 24 uur ligt en dat je hond niet kan staan tijdens het eten?. in welk opzicht is jou hond happy dan? Honden laten helaas hun koppie niet snel hangen dat mag geen reden zijn om in onze waan te blijven dat ze ‘happy’ zijn. Ik ken jou of je verder niet dus zal verder niet oordelen maar ik snap niet hoe dit met elkaar strookt ?

Voor mij is een dierwaardig bestaan het criterium. Dat houdt voor mij in ; gezonde eetlust, zelf de behoefte kunnen doen/ ophouden, en geen pijn.

Voor mij ook. Daarom is het ook zo lastig, want hij geeft eigenlijk geen pijn aan totdat hij niet meer kan. En hij heeft betere en mindere dagen.

Ik zit me wel te bedenken dat hij de laatste tijd veel in de tuin op de harde stenen gaat liggen, omdat hij dat lekker vind. Maar dat is natuurlijk funest voor zijn heupen. En hij heeft wel een mat in de tuin, maar hij gaat liever op de kokende stenen liggen.