Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 15:14

Ik heb de bench weer opgezet en een oude deken er in gelegd. Ik hoefde alleen maar bij t deurtje te staan en misha te roepen en ze liep er braaf uit haar eigen in. Snoepje gegeven en daarna aan tafel gaan zitten om wat werk te verrichten. Ik zit ongeveer een meter van de bench vandaan en het deurtje staat gewoon open. Ze ging uit zichzelf liggen en inmiddels heeft ze ook haar ogen dicht.
Afbeelding
Dat gaat dus gewoon goed :)

Zoals lanthe zegt zal ik haar verder ook geen aandacht geven op dit moment en laat ik haar gewoon lekker slapen.

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 15:20

ZoZenn schreef:
Ik zou dit eerlijk gezegd op het moment helemaal niet opbouwen, eerst maar eens de hond de kans geven om aan jou en de omgeving te hechten en dan pas kleine stukjes alleen. Op dit moment snapt de hond nog helemaal niet dat dit zijn/haar thuis is en jullie de baasjes zijn.

Voordat je honden gaat aanschaffen of allerlei dingen wilt doen, eerst de hond even de kans geven te acclimatiseren. Grote kans dat het dan al een stuk beter/makkelijker gaat. De hond is nu ook nog niet 'zichzelf', dat duurt gewoon even. Mijn herplaatser die alleen thuis kon zijn, krijste de eerste weken alles bij elkaar als ik maar naar de wc ging. Na 2 maand kon ik gewoon een paar uurtjes weg, was prima.


Uiteraard zullen we niet stel op sprong voor een andere hond erbij gaan kijken en het zal ook inderdaad zijn dat ze hier nog moet wennen. Maar (omdat het zo goed leek te gaan) hebben wij het de eerste week gewoon verkeerd aangepakt en wilde ik graag tips om dit toch opnieuw op te bouwen en aan te pakken. Onze deuren zijn van hout en als ze zo blijft slopen heeft ze straks ergens splinters/wondjes/ontstekingen wat wij uiteraard ook niet willen. Ik wil er ook geen gewoonte voor haar van maken dat ze naar boven kan en denkt dat dat de normale gang van zaken zal zijn hier. Alleen ze heeft dit trucje nu eenmaal helaas door.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:29

Misschien nog even een hele andere tip.
Zowel de herder als de husky zijn geen honden om 4 maal daags een wandeling om de sloot te maken en het daarbij te laten.
Beide rassen hebben wel wat uitdaging nodig om ze in het koppie gezond te houden.

Veel beweging en lekker varieren is heel belangrijk.
Dan zijn ze thuis ook een stuk makkelijker is mijn ervaring.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:33

Ik zou als ik jou was nog een kleed over de bench gooien. Dat alleen de voorkant open is. Dan is het een heerlijk veilig plekje voor je hond :D

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:35

Allereerst hele knappe hond hoor, voor mijn husky hebben wij toen zij 6 maanden was een tweede hond gehaald (herplaatser) het was gewoon duidelijk dat zij dat echt nodig had :j

Ik vind het top dat jullie weer opnieuw beginnen! Hopelijk lukt alles met de tips en tricks die je krijgt. Ik zou inderdaad ook echt de hond aan het werk zetten, dan niet dus een paar keer naar buiten maar minmaal 2 keer per week echt werken. Voor mijn husky is het bv weightpulling.

Ik geloof dat Ipo gedaan kan worden door allerlei rassen in iedergeval de eerste gradatie is dat geen optie?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:39

Wat een prachtige hond... Husky's staan wel bekend om hun "verlatingsangst" maar ook dan, ik vind het ook absoluut niet raar dat een hond een enorme terugval in gedrag heeft na het verhuizen, dat is erg pittig.
Als ik met eigen hond ergens heen ga kan ze plots ook niet meer alleen blijven, terwijl als ze normaal thuis zou zitten er niets aan de hand is.

Persoonlijk zou ik vooral eerst zorgen dat de hond zich goed thuis voelt, zowel in bench als in rest van het huis.

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 15:46

Sunnda schreef:
Misschien nog even een hele andere tip.
Zowel de herder als de husky zijn geen honden om 4 maal daags een wandeling om de sloot te maken en het daarbij te laten.
Beide rassen hebben wel wat uitdaging nodig om ze in het koppie gezond te houden.

Veel beweging en lekker varieren is heel belangrijk.
Dan zijn ze thuis ook een stuk makkelijker is mijn ervaring.

Zowel mijn vriend en ik hebben energie voor 10 dus zelf houden wij ook van flinke stukken wandelen, wat we dan minstens 2 keer per dag met haar doen. Ook zijn we gisteren begonnen met fietsen wat ze gelukkig super doet!

Kaus schreef:
Ik zou als ik jou was nog een kleed over de bench gooien. Dat alleen de voorkant open is. Dan is het een heerlijk veilig plekje voor je hond :D

Bedankt! Is inderdaad ook een optie!


KarmaChansy schreef:
Allereerst hele knappe hond hoor, voor mijn husky hebben wij toen zij 6 maanden was een tweede hond gehaald (herplaatser) het was gewoon duidelijk dat zij dat echt nodig had :j

Ik vind het top dat jullie weer opnieuw beginnen! Hopelijk lukt alles met de tips en tricks die je krijgt. Ik zou inderdaad ook echt de hond aan het werk zetten, dan niet dus een paar keer naar buiten maar minmaal 2 keer per week echt werken. Voor mijn husky is het bv weightpulling.

Ik geloof dat Ipo gedaan kan worden door allerlei rassen in iedergeval de eerste gradatie is dat geen optie?

Bedankt voor het compliment! :o
*Googled weightpulling *
Jeetje dat is gaaf! Geen idee dat dat voor honden bestond!

Wij zitten iedere woensdag avond (vorige week was dan de eerste keer) bij een hondenschool. Ook daar zullen we eerst even de basis doornemen voor zowel haar als ons dat we op één lijn zitten en haar daar aan de omgeving laten wennen. We hebben al aangeven dat we vanuit daar gaan kijken welke activiteit of training het beste bij haar en ons past. Dus hopelijk kunnen we in de toekomst inderdaad meer gaan 'werken' met haar.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:48

Kaus schreef:
Ik zou als ik jou was nog een kleed over de bench gooien. Dat alleen de voorkant open is. Dan is het een heerlijk veilig plekje voor je hond :D

Is inderdaad een goed idee, daarnaast het deurtje pas dicht doen als ze rustig is.
Dan rustig opbouwen, niet alleen in de bench stoppen als je weg gaat en uiteraard niet te lang.

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 15:53

Azmay schreef:
Kaus schreef:
Ik zou als ik jou was nog een kleed over de bench gooien. Dat alleen de voorkant open is. Dan is het een heerlijk veilig plekje voor je hond :D

Is inderdaad een goed idee, daarnaast het deurtje pas dicht doen als ze rustig is.
Dan rustig opbouwen, niet alleen in de bench stoppen als je weg gaat en uiteraard niet te lang.


Afbeelding
Tot nu toe ligt ze nog steeds, volledig vrijwillig, lekker er in te slapen. Deurtje gaat voorlopig sowieso nog niet dicht. Dat niet enkel in de bench doen als we weg gaan is ook een goeie! Bedankt :)

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:54

fijn! Jammer genoeg mag weightpulling niet in Nederland, het is trouwens niet alleen voor Pitbull type honden, er lopen hier veel verschillende rassen oa herders maar ook een jack russel, uiteraard gaat het gewicht naar wat voor soort hond het is :P

Ben benieuwd wat de hondenschool zegt wat bij jullie past, verschilt natuurlijk per hond. Ik weet niet of je hardloopt? Maar canicross is bv ook ontzettend leuk om te doen.

Omdat misha een husky kruising is kan je ook een gezondheids verklaring aanvragen en dan bv met een kickbike op stap en dan kan misha trekken. Er zijn verschrikkelijk veel leuke dingen om te doen, alleen moet je zelf ook vaak actief zijn :P

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:24

Eigenlijk zijn dit allemaal vrij basische zaken.
Als ik lees dat je zoveel zaken niet weet en zelfs simpele basiskennis over gedrag en training niet bezit snap ik niet waarom je überhaupt een hond, (laat staan zo'n moeilijke onvoorspelbare mix) hebt genomen :=
Normaliter ga je eerst studeren en verdiepen in materie voor je ergens aan begint. Zeker als het dieren betreft.
Waarom jullie dat overgeslagen hebben is me een raadsel.

Ik zou je willen aanraden om dit alsnog zsm te doen en niet af te wachten tot het volgende probleem zich zal aandienen. Wat ongetwijfeld gaat gebeuren als je zo onwetend bent en blijft.

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 17:55

BarbaLala schreef:
Eigenlijk zijn dit allemaal vrij basische zaken.
Als ik lees dat je zoveel zaken niet weet en zelfs simpele basiskennis over gedrag en training niet bezit snap ik niet waarom je überhaupt een hond, (laat staan zo'n moeilijke onvoorspelbare mix) hebt genomen :=
Normaliter ga je eerst studeren en verdiepen in materie voor je ergens aan begint. Zeker als het dieren betreft.
Waarom jullie dat overgeslagen hebben is me een raadsel.

Ik zou je willen aanraden om dit alsnog zsm te doen en niet af te wachten tot het volgende probleem zich zal aandienen. Wat ongetwijfeld gaat gebeuren als je zo onwetend bent en blijft.

Wij zijn beide opgevoed met honden en het is niet zo dat wij er totaal niks van weten. Het is alleen wel voor ons samen de eerste hond. Buiten dat hebben wij expres voor misha gekozen omdat zij alles al zou kennen ipv dat wij met een pup alles moesten doen, helaas blijkt zij nu bij ons toch wat problemen met het alleen thuis zijn te hebben wat we nu dan ook zo goed mogelijk proberen te verhelpen. Verder gaat alles top met haar en past zij heel goed bij ons, het is echt enkel dat stukje waar we even de mist mee in zijn gegaan.. Wij volgen sinds vorige week training met haar waar wij uiteraard morgen avond ook dit probleem aan zullen kaarten en ik heb niet dit topic geopend voor de lol maar omdat wij er echt iets mee willen doen. Ik vind het erg vervelend te lezen uit je bericht dat er wordt gesproken alsof wij werkelijk niks van honden af weten en het probleem niet proberen te verhelpen. Wij zijn alleen maar op zoek naar de beste manier om dit enige probleem op te lossen, meer niet..

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:55

Volgende keer dat ze alleen is, lekkers die hond in je slaapkamer doen. Voelt de hond zich fijn, kunnen jullie boodschappen doen. Dan kun he langzaaam opbouwen met alleen zijn in de woonkamer/bench en als dat goed gaat hoeft ze niet meer in de slaapkamer.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 00:23

xxemmely schreef:
[ [url=m/fHD56O.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tot nu toe ligt ze nog steeds, volledig vrijwillig, lekker er in te slapen. Deurtje gaat voorlopig sowieso nog niet dicht. Dat niet enkel in de bench doen als we weg gaan is ook een goeie! Bedankt :)


Het kan ook zijn dat ze gewend is er pas uit te mogen als jullie dat zeggen ipv dat ze er vrijwillig in ligt. Je hebt haar toch zelf geroepen? Hoe moet zij weten wat jij wilt en wat ze mag?

Ik denk dat het bij jullie tekort komt aan inlevingsvermogen HOE een hond denkt en kan denken. Sowieso had je dan nooit in 1,5 week een derdehands hond al zo lang alleen gelaten. Sowieso na de eerste x deur vreten hadden jullie beter kunnen stoppen.

Bedenk bij ieder stapje waarom misha dat gedrag vertoont. Je hebt geen volledig “we missen de pupfase nu is ze alvast opgevoed” dier in huis gehaald, nee je hebt een hond met eigen karakter en een rugzak in huis gehaald. Überhaupt zijn er zat honden die alleen thuis zijn moeilijk vinden, dus er vanuit gegaan zijn dat dat makkkijk kon ivm geen pup meer is echt een fout.

Ik zou voorlopig voorkomen dat ze alleen moet gaan zijn en over een maand eens opnieuw proberen. Voorkomen voorkomen voorkomen. Ook als je vriend naar zijn werk vertrekt en jij boven bent. Voorkomen. Laat haar eerst maar eens vertrouwen krijgen in dat voor haar rare huis met die rare mensen.. want zeg nou zelf.. hoe moet zij weten dat ze mag blijven? Ze krijgt eten, ze krijgt aandacht.. maar verder is er kwa stabiliteit nog 0,0.

Ik las ook iets over 2 x per dag uitlaten?
Of bedoel je 2 hele lange wandelingen per dag?

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 08:24

Hannanas schreef:
xxemmely schreef:
[ [url=m/fHD56O.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tot nu toe ligt ze nog steeds, volledig vrijwillig, lekker er in te slapen. Deurtje gaat voorlopig sowieso nog niet dicht. Dat niet enkel in de bench doen als we weg gaan is ook een goeie! Bedankt :)


Het kan ook zijn dat ze gewend is er pas uit te mogen als jullie dat zeggen ipv dat ze er vrijwillig in ligt. Je hebt haar toch zelf geroepen? Hoe moet zij weten wat jij wilt en wat ze mag?

Ik denk dat het bij jullie tekort komt aan inlevingsvermogen HOE een hond denkt en kan denken. Sowieso had je dan nooit in 1,5 week een derdehands hond al zo lang alleen gelaten. Sowieso na de eerste x deur vreten hadden jullie beter kunnen stoppen.

Bedenk bij ieder stapje waarom misha dat gedrag vertoont. Je hebt geen volledig “we missen de pupfase nu is ze alvast opgevoed” dier in huis gehaald, nee je hebt een hond met eigen karakter en een rugzak in huis gehaald. Überhaupt zijn er zat honden die alleen thuis zijn moeilijk vinden, dus er vanuit gegaan zijn dat dat makkkijk kon ivm geen pup meer is echt een fout.

Ik zou voorlopig voorkomen dat ze alleen moet gaan zijn en over een maand eens opnieuw proberen. Voorkomen voorkomen voorkomen. Ook als je vriend naar zijn werk vertrekt en jij boven bent. Voorkomen. Laat haar eerst maar eens vertrouwen krijgen in dat voor haar rare huis met die rare mensen.. want zeg nou zelf.. hoe moet zij weten dat ze mag blijven? Ze krijgt eten, ze krijgt aandacht.. maar verder is er kwa stabiliteit nog 0,0.

Ik las ook iets over 2 x per dag uitlaten?
Of bedoel je 2 hele lange wandelingen per dag?


Ze gaat ook uit haar zelf in de bench liggen dus ik denk niet dat ze het enkel als verplichting ziet.
Wij zijn er inderdaad vanuit gegaan dat dat kon omdat dat aan ons verteld was door de vorige eigenaren en omdat het ook echt goed leek te gaan eerst.
En ik bedoel inderdaad 2 lange wandelingen haha

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:29

Alleen wandelen is niet voldoende om ze mentaal uit te dagen. Je moet ook echt denkspelletjes met ze doen om ze mentaal moe te maken. Anders kan de verveling toe slaan.

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 08:38

Cayenne schreef:
Alleen wandelen is niet voldoende om ze mentaal uit te dagen. Je moet ook echt denkspelletjes met ze doen om ze mentaal moe te maken. Anders kan de verveling toe slaan.

Vorige week hebben we wat oefeningen geprobeerd op de training waar zij vrij snel mentaal moe van werd, merkte de trainster op, sneller dan dat hoort eigenlijk. We hebben diezelfde oefeningen thuis moeten gaan oefenen. Doen we meerdere keren per dag oefenen. Maar omdat zij zo snel mentaal moe was moesten we wel zorgen dat we dat niet gelijk te veel zouden doen omdat het allemaal wel leuk moet blijven voor dr.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:29

Het lijkt alsof deze hond wel wat adempauze kan gebruiken.. rustig rustig rustig aan... veel rustiger dan jullie nu doen.
Niet teveel visite
Niet teveel nieuwe plaatsen
Niet teveel nieuwe wandel routes
Niet teveel lessen en spelletjes
Niet teveel nieuwe dingen
Niet teveel (even helemaal niet) alleen zijn, dus ook moet ze leren wat het betekend als je vriend de deur uit gaat.. dan ben je bij haar. Daar moet ze vertrouwen in krijgen, ritme.. ben je zo 6 weken verder.

Oftewel echt de oude rust reinheid en regelmaat. Houdt het even allemaal 100% voorspelbaar alsjeblieft. Tijden, plaatsen, wandelingen, mensen... loop hetzelfde, voorspelbaarheid en ritme..rust rust rust.. vanuit daar kweek je bij een hond als deze vertrouwen. Wil je je hond mentaal gezond houden.. liever saai dan teveel.. en je gaat hier een tophond aan krijgen. Neem er gerust een half jaar de tijd voor. Doe je dat niet dan voorzie ik stress, nervositeit, angsten en alle gedragingen die daaruit voor komen.

1 x per dag 3 minuten denk spelletje lijkt mij meeeer dan genoeg. Respecteer je hond in zijn mentale moeheid ipv gelijk pushen en trainen. Als dit al opvalt.. kun je nagaan hoe ze zich voelt. Husky x Herder is nogal een gevalletje 24/7 full speed dus die moeheid vind ik een grote rode alarmbel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:42

xxemmely schreef:
Cayenne schreef:
Alleen wandelen is niet voldoende om ze mentaal uit te dagen. Je moet ook echt denkspelletjes met ze doen om ze mentaal moe te maken. Anders kan de verveling toe slaan.

Vorige week hebben we wat oefeningen geprobeerd op de training waar zij vrij snel mentaal moe van werd, merkte de trainster op, sneller dan dat hoort eigenlijk. We hebben diezelfde oefeningen thuis moeten gaan oefenen. Doen we meerdere keren per dag oefenen. Maar omdat zij zo snel mentaal moe was moesten we wel zorgen dat we dat niet gelijk te veel zouden doen omdat het allemaal wel leuk moet blijven voor dr.


Logisch, ze is er pas anderhalve week!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:19

Wat een hond ergens anders wel kan zegt niks over hoe het gaat op een nieuwe plek. Herplaatsen ontworteld een dier. Ze moet eerst weer een gevoel van veiligheid kunnen ervaren. In dit topic worden een hoop zinnige maar ook zeer slechte tips gegeven. Ik wil je van harte aanraden om het boek 'Kijk eens naar je hond' van Monique Bladder aan te schaffen en te lezen. Dat geeft je een goede basis voor inzicht van gedrag en emoties bij honden en ook handvatten voor 'probleem'gedrag zoals verlatingsangst.