Killercat, advies gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:35

Machie schreef:
mavantos schreef:
Absoluut mee eens, maar dat betekent nog niet dat iemand een kat mag vermoorden omdat de eigenaar er niets aan doet. Dan zijn er andere oplossingen als een confrontatie niet werkt. In Nederland spelen we niet voor eigen rechter en blijf je met je handen van andermans huisdier af.


Oh nee, het vermoorden van de kat van een ander gaat idd wat ver. Al kan ik me de frustratie bij mensen wel voorstellen. Ik heb hoonden, dus geen last van katten, maar als ik de buren hoor over alle kattenstront in hun tuin...


Ik kan de frustratie inderdaad ook heel goed begrijpen, maar in dit topic wordt het echt bijna goedgepraat als je dan maar de kat van een ander vermoord... Ik snap dat het echt heel erg is als je lieve Bunny/Stampertje/Flappie opgegeten wordt, maar daar kan de kat niets aan doen. De eigenaar daarentegen wel.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Killercat, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:56

Deze kat volgt gewoon extreem zijn natuur instinct.

Maar ook ik vind de reacties heel heftig. Wat is het volgende, Staatsbosbeheer ofzo verplichten om al het natuur af te schermen, want he, een vos heeft onze kippen gedood. Of een roofvogel heeft onze lieve kleine bunny uit het rennetje gepakt.

Ja het is de verantwoordelijkheid van een eigenaar om hun dier achter "slot en grendel" te houden, ts doet dit dan ook. Maar om een kat ervoor te laten inslapen, doden of wat dan ook.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:57

Geef maar aan mij. Ben ik mooi van de muizen/ratten af hier :D

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:00

sanne1992 schreef:
Deze kat volgt gewoon extreem zijn natuur instinct.

Maar ook ik vind de reacties heel heftig. Wat is het volgende, Staatsbosbeheer ofzo verplichten om al het natuur af te schermen, want he, een vos heeft onze kippen gedood. Of een roofvogel heeft onze lieve kleine bunny uit het rennetje gepakt.



Tegen wild moet je je eigen dieren beschermen. Een loslopende kat is geen wild maar een huisdier. ;)

Eas_Mon
Berichten: 1377
Geregistreerd: 14-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:04

Ik kan iemand vragen met een boerderij, ik weet dat ze een rattenoverlast heeft.. schuren genoeg en zat ruimte.

Is wel een stukje rijden, noord holland richting schagen
Laatst bijgewerkt door Eas_Mon op 24-05-18 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:05

je mag de kat wel een paar maanden op onze stal parkeren. We hebben behoorlijk wat ratten en de stalkatten vinden ze te groot -O-

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:11

julius_juut schreef:
sanne1992 schreef:
Deze kat volgt gewoon extreem zijn natuur instinct.

Maar ook ik vind de reacties heel heftig. Wat is het volgende, Staatsbosbeheer ofzo verplichten om al het natuur af te schermen, want he, een vos heeft onze kippen gedood. Of een roofvogel heeft onze lieve kleine bunny uit het rennetje gepakt.



Tegen wild moet je je eigen dieren beschermen. Een loslopende kat is geen wild maar een huisdier. ;)



Uiteraard, dat snap ik. Mijn punt is meer. Op het moment dat jouw kippen gepakt worden door een kat, zijn ze dus ook niet voldoende afgeschermd tegen bijv. een vos.

Spreekt niet goed dat de kat jouw kippen pakt. Maar he, als een kat het lukt, dan lukt het die vos ook zeker wel. En wie zegt dat het de kat is geweest, die moet je al op heterdaad betrappen.

De hele situatie wordt nu een beetje overtrokken.

Ts zit met een huisdier die een ontzettend goede jager is, maar absoluut geen huiskat. Die kan je misschien bij een boer plaatsen, maar zo'n dier trekt er echt wel op uit. En sowieso naast de ratten op een boerenbedrijf lopen er op de velden genoeg hazen, en zijn er genoeg vogels. Of te wel, dan zou je de kat al in de schuur vast moeten houden.

Anoniem

Re: Killercat, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:24

Ben ik blij dat ik 3 mechels in de tuin heb lopen, vogeltjes zitten mooi veilig. En der komt geen kat meer in de tuin, tenzij ze levensmoe zijn natuurlijk. Want van een vreemde kat laten ze niks over.

CharleyT
Berichten: 3988
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:34

purny schreef:
Dus met andere woorden omdat de kat z'n natuurlijke instinct heeft moet hij maar worden ingeslapen of een stroomstoot krijgen? Ongelooflijk


Ja ,inderdaad ja. Het natuurlijk instinct is geen vrijbrief om maar te moorden te pas en te onpas. Uiteraard is de eigenaar verantwoordelijk voor zo'n killercat, en TS werkt hard aan een oplossing.
Mocht het zover komen dat er geen redelijk oplossing te vinden is dan ging mijn kat dus heerlijk voor altijd slapen. Fijn voor alle buren met beestjes in en om huis en beter voor mijn gemoedsrust.

CharleyT
Berichten: 3988
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:41

Toffeltje schreef:
Wij hebben er ook zo een, die pakt gerust de grootste kippen (volwassen jersey giant) en vreet ze op. Wij hebben de katten daarom in een ren zitten ook al wonen we op het platteland. Ik zou het ontzettend asociaal vinden om zo'n kat vrij rond te laten lopen, het wild heeft het al moeilijk genoeg. Hij zou vast gelukkiger zijn als hij wel vrij was, maar we hebben een grote ren en hij speelt ook veel met de andere katten. Ik kan me wel voorstellen dat het even duurt voordat een kat die wel altijd vrijheid gehad heeft gewend is. Die van ons is gelukkig maar twee keer los buiten geweest (en dat heeft gelijk 6 kippen gekost, dus gebeurt nooit weer hopelijk).


Complimenten hoor, jij bent een voorbeeld voor veel katteneigenaren. Je neemt je verantwoordelijkheid en dat vind ik top.
Beter dan volk dat roept: maar het is zijn instinct en dat als excuus gebruikt voor stront in je tuin, opgejaagde/vermoorde huisdieren etc.

CharleyT
Berichten: 3988
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:50

Palmera schreef:
purny schreef:
Dus met andere woorden omdat de kat z'n natuurlijke instinct heeft moet hij maar worden ingeslapen of een stroomstoot krijgen? Ongelooflijk

Ik juich het ook niet toe. Aan de andere kant: het koppeltje konijnen/kippen in de tuin van de buren mag toch ook niet gepakt wordem door andermans kat?


Precies! Het is van de gekke dat je moet accepteren dat een dier van je buren jouw dieren om het leven brengt want....... Het is een Kat. De wereld op zijn kop, en kom niet aan met de flauwe opmerking dat de kat er niks aan kan doen. Klopt maar doet zijn baasje er niks aan dan los ik het zelf op.

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:08

CharleyT schreef:
Precies! Het is van de gekke dat je moet accepteren dat een dier van je buren jouw dieren om het leven brengt want....... Het is een Kat. De wereld op zijn kop, en kom niet aan met de flauwe opmerking dat de kat er niks aan kan doen. Klopt maar doet zijn baasje er niks aan dan los ik het zelf op.


En dat is dus een gevalletje voor eigen rechter spelen... Het is in Nederland ook verboden om zelf eigen rechter te gaan spelen en een moordenaar te gaan vermoorden. Ik vind je persoonlijk dan geen haar beter, aangezien je zelf ook moordenaar wordt. Als het baasje er niets aan doet en het is echt een probleem kan je ook je hok verstevigen en afschermen, of naar een of andere instantie gaan om te klagen oid.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:09

mavantos schreef:
CharleyT schreef:
Precies! Het is van de gekke dat je moet accepteren dat een dier van je buren jouw dieren om het leven brengt want....... Het is een Kat. De wereld op zijn kop, en kom niet aan met de flauwe opmerking dat de kat er niks aan kan doen. Klopt maar doet zijn baasje er niks aan dan los ik het zelf op.


En dat is dus een gevalletje voor eigen rechter spelen... Het is in Nederland ook verboden om zelf eigen rechter te gaan spelen en een moordenaar te gaan vermoorden. Ik vind je persoonlijk dan geen haar beter, aangezien je zelf de moordenaar wordt. Als het baasje er niets aan doet en het is echt een probleem kan je ook je hok verstevigen en afschermen, of naar een of andere instantie gaan om te klagen oid.



Ja want dat gaat helpen. 8)7 En ondertussen maar blijven zorgen dat andermans' luiheid opgelost wordt.

Als mensen hun kat willen houden moeten ze zorgen dat die niet bij andere mensen de hokken in duikt. +:)+

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:12

Citaat:
Ja want dat gaat helpen. 8)7 En ondertussen maar blijven zorgen dat andermans' luiheid opgelost wordt.

Als mensen hun kat willen houden moeten ze zorgen dat die niet bij andere mensen de hokken in duikt. +:)+


Daar ben ik het ook absoluut mee eens, als eigenaar van een kat moet je je verantwoordelijkheid nemen. Alleen als dat niet gebeurd is het niet aan jou om een kat te vermoorden. Dan zal je het toch (helaas) in andere oplossingen moeten vinden en die zijn er genoeg.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:16

julius_juut schreef:
Tegen wild moet je je eigen dieren beschermen. Een loslopende kat is geen wild maar een huisdier. ;)

Interessante ethiek. Ik ben het er persoonlijk niet mee eens. Waarom zou een dier met huisdier status recht hebben op een andere behandeling dan een wild dier? Antwoord ligt imo hoogstens in eigendomsrecht gerelateerde zaken.
Verder vind ik het volkomen acceptabel een huisdier in te slapen als diens gedrag, instinct of niet een groot en niet op te lossen management probleem oplevert. Het creëren van een soort "kattenreservaten" voor dit soort halfwilde beesten die niemand wil hebben vind ik grenzen aan het absurde.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 24-05-18 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:17

mavantos schreef:
Citaat:
Ja want dat gaat helpen. 8)7 En ondertussen maar blijven zorgen dat andermans' luiheid opgelost wordt.

Als mensen hun kat willen houden moeten ze zorgen dat die niet bij andere mensen de hokken in duikt. +:)+


Daar ben ik het ook absoluut mee eens, als eigenaar van een kat moet je je verantwoordelijkheid nemen. Alleen als dat niet gebeurd is het niet aan jou om een kat te vermoorden. Dan zal je het toch (helaas) in andere oplossingen moeten vinden en die zijn er genoeg.


Voor de wilde dieren alleen niet, dan word het een beetje dat dilemma
Afbeelding

Kat heeft niets misdaan, maar als hij gewoon gevoerd word sterven al die arme wilde zieltjes ook nutteloos, puur om de lol van de jacht.

Ik zeg niet dat ik het goed keur iemands huisdier om te leggen, maar ik vind het verdomd lastig om de sterfte van al die beestjes goed te praten.
Twijfel zelf nog of en hoe ik mijn nieuwe kat buiten ga laten.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Killercat, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:20

Niet om het probleem te onderschatten, maar die arme wilde zieltjes worden ook gedood door snoeken, vossen, buizerds en valken, om er maar een paar te noemen. Het is nu eenmaal de natuur dat de een een prooi is voor de ander.

@TS: goed dat je zoekt naar een oplossing. Wellicht dat de extra belletjes kunnen helpen, je hem toch binnen een afgezet deel kan houden of je een plek kan vinden waar hij wel kan rondlopen zonder een probleem te vormen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:21

mylittlejoy schreef:
Niet om het probleem te onderschatten, maar die arme wilde zieltjes worden ook gedood door snoeken, vossen, buizerds en valken, om er maar een paar te noemen. Het is nu eenmaal de natuur dat de een een prooi is voor de ander.

@TS: goed dat je zoekt naar een oplossing. Wellicht dat de extra belletjes kunnen helpen, je hem toch binnen een afgezet deel kan houden of je een plek kan vinden waar hij wel kan rondlopen zonder een probleem te vormen.

Met het eten van elkaar heb ik totaal geen moeite, maar al die katten horen hier niet in de natuur thuis en doden om de lol en niet voor hun hoger.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:24

mylittlejoy schreef:
Niet om het probleem te onderschatten, maar die arme wilde zieltjes worden ook gedood door snoeken, vossen, buizerds en valken, om er maar een paar te noemen. Het is nu eenmaal de natuur dat de een een prooi is voor de ander.

.

Wat altijd vergeten wordt bij een dergelijke verdediging van de wildschade die huiskatten aanrichten is dat de populatie huiskatten niet op dezelfde natuurlijke manier gereguleerd wordt als die van wilde predatoren.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:31

Kuggur schreef:
julius_juut schreef:
Tegen wild moet je je eigen dieren beschermen. Een loslopende kat is geen wild maar een huisdier. ;)

Interessante ethiek. Ik ben het er persoonlijk niet mee eens. Waarom zou een dier met huisdier status recht hebben op een andere behandeling dan een wild dier? Antwoord ligt imo hoogstens in eigendomsrecht gerelateerde zaken.
Verder vind ik het volkomen acceptabel een huisdier in te slapen als diens gedrag, instinct of niet een groot en niet op te lossen management probleem oplevert. Het creëren van een soort "kattenreservaten" voor dit soort halfwilde beesten die niemand wil hebben vind ik grenzen aan het absurde.



Een dier met huisdierstatus heeft voor mij het recht (al is dat in een geval als dit niet in zijn voordeel :P ) op een speciale behandeling omdat dat dier door een mens ergens neer is gezet en wordt verzorgd/gevoederd/gefokt. Het is dus de keus van een mens om dat dier ergens neer te zetten waar het schade aanricht, en daarmee ook de verantwoordelijkheid van diegene om te zorgen dat die kat niet overal en nergens het wild en andermans' vee doodt. Wanneer de eigenaar dat niet doet en niet voor rede vatbaar is vind ik het prima wanneer iemand anders dan ingrijpt.

Wild leeft nu eenmaal in de wereld, en daar zijn wij met onze kipjes/konijnen/wat dan ook bij gekomen. Die vos woonde hier eerder dan ik. Als ik dan besluit kippen te nemen die de boom niet in gaan om te slapen, bescherm ik die kippen tegen de vos (en nu de wolf nu die hier weer is).

En dan ben ik natuurlijk wel weer heerlijk hypocriet:
Enige uitzondering daarop zijn voor mij parasieten op mijn beesten, ratten en (in mindere mate) muizen. Die wonen hier in overvloed, zijn wild, maar wil ik vanwege de schade die ze aanrichten toch kwijt zien te raken. Hetzij door een snelle, nette dood, hetzij door het hier dermate onaangenaam te maken dat ze gaan verhuizen.


Je mening over inslapen/reservaat deel ik volledig. Er is een enorm overschot aan katten in Nederland, waarom in hemelsnaam dieren die niet gewenst zijn en niet inheems zijn in een veredeld weiland zetten?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:39

mavantos schreef:
Ik kan de frustratie inderdaad ook heel goed begrijpen, maar in dit topic wordt het echt bijna goedgepraat als je dan maar de kat van een ander vermoord... Ik snap dat het echt heel erg is als je lieve Bunny/Stampertje/Flappie opgegeten wordt, maar daar kan de kat niets aan doen. De eigenaar daarentegen wel.

En wat nou als het een vos betreft? Is hier in het dorp momenteel gaande. Vermoord konijnen door het gaas heen, komt overdag kippen afslachten op de kinderboerderij, etc...

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:41

Kuggur schreef:
mylittlejoy schreef:
Niet om het probleem te onderschatten, maar die arme wilde zieltjes worden ook gedood door snoeken, vossen, buizerds en valken, om er maar een paar te noemen. Het is nu eenmaal de natuur dat de een een prooi is voor de ander.

.

Wat altijd vergeten wordt bij een dergelijke verdediging van de wildschade die huiskatten aanrichten is dat de populatie huiskatten niet op dezelfde natuurlijke manier gereguleerd wordt als die van wilde predatoren.


Welk argument precies 0 verschil maakt voor een opgegeten eendenkuiken. Ja, het is een probleem (dat erken ik ook en geef ik aan), maar voor een eendenkuiken is het niet zieliger dat ie wordt opgegeten door een kat of een buizerd.

BulletjeBeer

Berichten: 279
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:47

Is een grote ren bouwen geen idee? Kan hij toch buiten zijn maar niet meer met meerkoeten en kippen aan de haal gaan. Er zal vast wel eens een muis door de ren heen komen, valt er toch nog wat te jagen..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:52

mylittlejoy schreef:
Kuggur schreef:
[
Wat altijd vergeten wordt bij een dergelijke verdediging van de wildschade die huiskatten aanrichten is dat de populatie huiskatten niet op dezelfde natuurlijke manier gereguleerd wordt als die van wilde predatoren.


Welk argument precies 0 verschil maakt voor een opgegeten eendenkuiken. Ja, het is een probleem (dat erken ik ook en geef ik aan), maar voor een eendenkuiken is het niet zieliger dat ie wordt opgegeten door een kat of een buizerd.

Het maakt significant veel uit voor de hoeveelheid dode kuikens. Je logica is onzinnig, je doet alsof een kuiken dat niet door een kat wordt gegrepen dùs door een andere predator wordt gedood.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Killercat, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:24

Ik snap werkelijk niet waarom die huiskat ineens een andere status heeft als mijn hond of welk ander dier dan ook kuggur. Mijn honden hebben ook beide nog het instinct om de schapen te grijpen in de wei naast mijn huis. Daarom lopen ze dus aan de lijn op dat stuk. En voldoe ik op een andere manier aan hun jachtdrift. Zou wat zijn als ik onder het mom "tja je moet je schapen tenslotte ook beschermen tegen wolven" mijn honden de vrije hand zou geven. Ik heb die uitzonderingspositie voor katten nooit begrepen.

Argument van mylittlejoy snap ik daarin ook niet. Ja, dood is dood maar is dat een argument om dus niet meer zelf verantwoordelijk te hoeven zijn voor jou dier? Dat is echt een absurde redenatie. Laten we onze honden voortaan gewoon jonge veulens opjagen? Tenslotte doet een wolf dat ook, wat maakt het voor dat veulen uit. Dood is dood :o?

Een kat is ook gewoon verantwoordelijkheid van zijn eigenaar, net als ieder ander huisdier. Daar doet ander wild niks aan af. Wild geeft ons geen vrijbrief om onze dieren niet meer te controleren.