Kat als prooidier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:25

Voor marters is het nu wel tijd voor de jongen. Het kan best zijn dat de vrouwelijke dieren fel hun nest verdedigen. Die zullen geen katten doden, maar wellicht wel verdedigen. Kan dat niet ook het geval zijn voor een vos?

Maar in beide gevallen zullen zij inderdaad liever contact met de kat vermijden, want als de moeders gewond raken, sterven de jongen ook.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 00:34

Afgesleten nagels wijzen vrijwel altijd op een aanrijding. Dan zetten ze zich schrap en daardoor slijten de nagels.

Ik zou toch denken aan iets van vergiftiging. Iemand die misschien muizengif heeft liggen of iets tegen slakken.

GabberGill

Berichten: 5744
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 01:50

Ibbel schreef:
GabberGill schreef:
Onzin er gaan hier op mijn camping hele hazen de lucht in Groot en klein. Zijn al meerdere katten de lucht in gegaan ook. Dus sluit een buizerd niet uit.


Het is fysiek (biologisch én natuurkundig) onmogelijk als dier van hooguit anderhalve kilo (en echt, zwaarder zijn buizerds niet) om prooien van meer dan het eigen gewicht (even zwaar kan al niet eens) de lucht in te krijgen. Een jonge haas van 600-700 gram is voor een vrouwtje (die zijn het grootst/zwaarst) het maximum.

(En de zwaarste vliegende vogel weegt een kilo of 10. Meer kan technisch gezien gewoonweg de lucht niet in)

Je hebt helemaal gelijk. Ik zie ze vliegen.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 00:43

Een havik vrouw pakt wel degelijk zware prooien. Hier vloog pas een havik weg met een haan van zeker vier kilo.
Havikken hebben jongen en pakken alles.
Overigens komen in sommige kust provincies ook zee arenden voor.
Enige is dat roofvogels alleen overdag jagen

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat als prooidier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 00:57

Uil jaagt 's nachts en het is niet de eerste keer dat ik hoor over dat uil gevaarlijk is voor kat. Mogelijkheden genoeg van kleine roofdieren die een kat kunnen verwonden/verjagen/doden en gewond wordt het ook een makkelijkere prooi voor bv een vos. Zolang je niks terug vindt, is het heel lastig vast te stellen wat de oorzaak is. Opsluiten 's nachts zal vermoed ik geen optie zijn.