Hond heeft sleutel ingeslikt

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Hond heeft sleutel ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 12:41

Duimen jullie mee voor Fenix?

Gisteren tijdens het speuren heeft mijn mechelse herder een sleutel ingeslikt perongeluk :(

Helaas was ze iets te enthousiast toen ze hem vond en slikte ze de sleutel per ongeluk in.
Ik had natuurlijk meteen grote paniek, ik speur al een hele tijd met kleine voorwerpjes en kogeltjes komt ze normaal gesproken heel braaf zonder te klapperen terug brengen. Gisteren kwam mijn grootste nachtmerrie uit.

Ik heb ook direct de DA gebeld, en die zei dat het gevaarlijk kon zijn om haar de sleutel uit te laten braken omdat er scherpe randjes aan kunnen zitten. Dus heb ik haar peperkoek moeten voeren (de originele dus niet die met zero sugar). De DA zei dat er een kans is dat ze ziek gaat worden en koorts krijgt en als dat het geval is moet ze geopereerd worden.

Maar ik hoop natuurlijk dat ze het sleuteltje gewoon uit poept. Voor nu merk ik nog geen verandering in haar gedrag, ze eet nog heel erg goed en drinkt ook voldoende, ook wil ze nog graag spelen en is ze alert.

Ik maak me alleen gewoon heel erg veel zorgen.

Het gaat trouwens om een ijzer 4kant achtig sleuteltje van ongeveer 5,5 cm.
Zijn er mensen die dit ook mee hebben gemaakt,en hoe is dit bij jullie afgelopen?

Spoiler:
Mensen kijken mij trouwens erg raar aan iedere keer als ze heeft gepoept,en ik met een stokje er in loop te porren :Y)


Spoiler:
Ik ga ook voortaan dunne touwtjes bevestigen aan mijn speurmateriaal dat dit nooit meer kan gebeuren in ieder geval!

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.


Anoniem

Re: Hond heeft sleutel ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:43

Heb er geen ervaring mee, maar wat vervelend!
Ik hoop dat het goedkomt.

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Hond heeft sleutel ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:47

Geen sleutel maar wel plastic (ook met van die loodjes er aan) onderbroeken zakdoeken en zo kan ik nog wel even door gaan.

Hier gaat het gelukkig altijd goed. Heb al keer met madam bij de da gezeten omdat ze pakje ibuprofen had opgegeten

Sterkte met het wachten

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hond heeft sleutel ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:49

Wat ik gehoord heb gaat dat eigenlijk altijd "gewoon" goed.
Peperkoek verteerd gewoon dus helpt niet volgens mij, maar zal verder ook geen kwaad kunnen.
Touwtje eraan lijkt me dan weer extra risico geven :o

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:58

Gewoon afwachten.. enne zeker geen dun touwtje eraan doen, touw kan door de darm snijden.
succes

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 13:18

Azmay schreef:
Wat ik gehoord heb gaat dat eigenlijk altijd "gewoon" goed.
Peperkoek verteerd gewoon dus helpt niet volgens mij, maar zal verder ook geen kwaad kunnen.
Touwtje eraan lijkt me dan weer extra risico geven :o


Ik hoop dat dat nu ook het geval is. Maar omdat het er nog niet uit is zie ik continu spoken en ben ik heel bang dat ze ziek word. Krijg er zelf buikpijn van..

Het touwtje is juist dat ik het er nog optijd uit zou kunnen trekken voor het de slokdarm in gaat. Als er gisteren een touwtje aan had gezeten was ik nog optijd geweest.

De DA vertelde dat de peperkoek zich een beetje om de sleutel gaat hechten en dat het dan wat meer bescherming kan geven voor de darmen. Maar ik weet het ook niet, heb het maar gedaan, ze vond het heerlijk haha.

Hoelang duurt het ongeveer voordat zoiets er uit komt? Haar poep was nog niet echt heel dun maar het drupte wel een klein beetje.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: Hond heeft sleutel ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:21

pff schrikken zeg mijn ouders hond heeft keer ongebruikte tampon op gegeten uit eindelijk de overgeef prik gegeven en kwam die er wel uit maar is altijd schrikken

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:22

CharmingS schreef:
Azmay schreef:
Wat ik gehoord heb gaat dat eigenlijk altijd "gewoon" goed.
Peperkoek verteerd gewoon dus helpt niet volgens mij, maar zal verder ook geen kwaad kunnen.
Touwtje eraan lijkt me dan weer extra risico geven :o


Ik hoop dat dat nu ook het geval is. Maar omdat het er nog niet uit is zie ik continu spoken en ben ik heel bang dat ze ziek word. Krijg er zelf buikpijn van..

Het touwtje is juist dat ik het er nog optijd uit zou kunnen trekken voor het de slokdarm in gaat. Als er gisteren een touwtje aan had gezeten was ik nog optijd geweest.

Hoelang duurt het ongeveer voordat zoiets er uit komt? Haar poep was nog niet echt heel dun maar het drupte wel een klein beetje.


Kan je niet beter met een muntje speuren? Dan heb je geen scherpe kanten mocht het ingeslikt worden. Muntjes worden vaak ingeslikt en geven eigenlijk nooit problemen.
Touwtje om eruit te trekken lijkt me echt eng, als je dan net te laat bent heb je alleen maar meer ellende, want door de slokdarm heen trekken zou ik ook niet willen.

Spijsvertering van een hond duurt volgens google 8-9 uur, maar omdat dit niet verteerd is het moeilijker door het lichaam te bewegen natuurlijk. Ik zou me nog niet zon zorgen maken.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 13:23

maj0 schreef:
Geen sleutel maar wel plastic (ook met van die loodjes er aan) onderbroeken zakdoeken en zo kan ik nog wel even door gaan.

Hier gaat het gelukkig altijd goed. Heb al keer met madam bij de da gezeten omdat ze pakje ibuprofen had opgegeten

Sterkte met het wachten


Oei dat is ook niet fijn! Mijn hond had laatst ook een plushe knuffeltje opgeten en die had ze uitgekotst.

Kwam die plastic sleutel er wel goed uit?

@pandameisje: dat konden ze helaas bij fenix niet doen, omdat de sleutel dan schade aan het middenrif etc kan aanrichten. Dus ze moet het uitpoepen of anders onder het mes.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: Hond heeft sleutel ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:24

TS ik hoop dat die er snel uit is met de poep gewoon erg letten op je hond hoe die zich gedraagd.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 13:29

Citaat:
Kan je niet beter met een muntje speuren? Dan heb je geen scherpe kanten mocht het ingeslikt worden. Muntjes worden vaak ingeslikt en geven eigenlijk nooit problemen.
Touwtje om eruit te trekken lijkt me echt eng, als je dan net te laat bent heb je alleen maar meer ellende, want door de slokdarm heen trekken zou ik ook niet willen.


Nee ik ga de komende tijd sowieso niet meer met kleine voorwerpen speuren, heb dikke sorteer buisjes van koper en daar ga ik de komende tijd (als de sleutel er uit is) mee aan de gang, zodat ze nog beter gaat leren dat ze het vast moet houden en niet mee mag spelen.

Dit deed ze eerder ook heel erg goed, maar ben 2 weken met vakantie geweest en ze was zo enthosiast dat ze weer wat mocht doen dat het apél niet was zoals het moest zijn. Beetje mijn eigen schuld ook, had daar rekening mee moeten houden, maar kan het nu niet meer terug draaien helaas :(

Ik ga ook niet meer met sleutels speuren, ben daar nu wel van genezen. Maar ik ga wel gaatjes in de buisjes maken en daar naaigaren aan vast maken, die buisjes zijn glad en best groot en dik. Maar ik neem geen risico's meer. Ben echt heel erg geschrokken.

@ pandameisje: dankjewel, hoop dat ze het snel uit poept
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 17-04-18 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:29

Hopelijk komt de sleutel er snel weer uit.
Het geven van ontbijtkoek hebben ze ooit verzonnen en blijft een hardnekkig bakerpraatje, psylliumvezels werken beter, te koop bij het kruidvat.

Sprakeloos

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 13:30

Esther schreef:
Hopelijk komt de sleutel er snel weer uit.
Het geven van ontbijtkoek hebben ze ooit verzonnen en blijft een hardnekkig bakerpraatje, psylliumvezels werken beter, te koop bij het kruidvat.


Heeft dat nu nog nut om te geven? Want dan ga ik dat nu direct halen.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Hond heeft sleutel ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:33

Oei oei oei ik zou er zeker geen touwtjes aan gaan knopen! Dat stroopt de darmen op, snijdt en dan ben je nog veeeeeel verder van huis! En het idee van kunnen terugtrekken is een illusie...

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Hond heeft sleutel ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 13:43

Ik lees trouwens ook dat het geven van wattenballetjes ook kan helpen omdat dit om het voorwerp zou wikkelen om bescherming te geven.. Maar nu zie ik dus door de bomen het bos niet meer, zou het helpen als ik dit nu nog zou doen, omdat ze de sleutel gisterenavond rond 9 uur heeft ingeslikt.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:46

Esther schreef:
Hopelijk komt de sleutel er snel weer uit.
Het geven van ontbijtkoek hebben ze ooit verzonnen en blijft een hardnekkig bakerpraatje, psylliumvezels werken beter, te koop bij het kruidvat.

Die peperkoek kregen wij als kind ook als we vreemde voorwerpen hadden ingeslikt.Wat nogal eens is voorgekomen. Moeder was dan ook heel ongerust,liet ons in een po poepen en ging dan met een stokje zoeken of het voorwerp eruit was gekomen.Het is altijd goed afgelopen.

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:49

Heeft ze inmiddels wel al gepoept dan? Of nog helemaal geen ontlasting gehad na het incident?

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:49

Laat even een Ro-foto maken. Dan weet je waar de sleutel nu zit en of hij een beetje richting uitgang gegaan is.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Hond heeft sleutel ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:56

Ik zou er niet nog meer vreemde voorwerpen achteraan gooien, zoals watten

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

cursebreaker

Berichten: 11370
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:58

Ik zou ook zeker weten nu even niks anders gaan geven. Het kan soms toch wel tot een dag duren hoor eer een vreemd voorwerp er via de ontlasting uit komt. En voor de rest zou ik gewoon inderdaad het advies van je DA volgen hier; opletten of er geen koorts gaat optreden e.d. en voor de rest afwachten, ondanks goedbedoelde adviezen van derden of tips die je online tegenkomt. Gelukkig zijn de darmen vrij flexibel. Normaal gesproken moet je je eerder zorgen maken over de slokdarm als over de darmen als er vreemde voorwerpen ingeslikt worden. Als het er vanzelf uit gaat komen, zal het in ieder geval wel loslopen. Het is inderdaad meer afwachten OF het er uit gaat komen ja of dat het dan toch via een operatie gedaan moet worden. Het wachten is gewoon erg frustrerend in een situatie als deze, maar er zit weinig anders op momenteel :(

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 14:11

bridgetF schreef:
Heeft ze inmiddels wel al gepoept dan? Of nog helemaal geen ontlasting gehad na het incident?


Ze heeft zelfs al 3 keer kleine beetjes gepoept, kwam nog wat stro uit aangezien ze gisteren mee naar stal is geweest.

Ik ga nu op dit moment geen Rontgenfoto laten maken, dit omdat ze mij nog niet het idee geeft dat ze ziek is. En ik moet ook een beetje op de spaarpot letten, als ze straks wel geopereerd zou moeten worden kost mij dat ook veel geld (wat ik natuurlijk voor haar over heb). En ik kan toch niks met die foto, behalve dat ik dan weet waar die zit. Maar ik weet zeker dat die niet in haar slokdarm vast zit, want ze eet en drinkt goed. Het was al wel een hele oude sleutel, en de scherpe randjes waren niet meer zo scherp. Maar toch ben ik er niet echt gerust onder.

Ga proberen mezelf niet te gek te maken en rustig af te wachten, mag haar gelukkig altijd mee naar het werk nemen, dus kan haar nu wel in de gate houden. Zal ook inderdaad niks anders gaan geven nu als haar brokken. De DA had wel geadviseerd om haar eten in 4 porties te verdelen over de dag.

Bedankt voor het meedenken en de tips.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:12

Hier komt alles er gewoon weer uit. Duurt een dag of 2 maar het komt er weer uit

Geduld hebben dus. Zolang ze nog zichzelf blijft en blijft eten en drinken zou ik me niet gek laten maken

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Hond heeft sleutel ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:20

Mijn hond heeft ooit een soort scheermesjes gegeten (lagen op tafel)
Wij hebben toen ook peperkoek gevoerd, maar hierdoor watten gedaan! Zou de DA hiernaar informeren. Dit wikkelt zich om de scherpen stukken heen!!

Sterkte

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:21

CharmingS schreef:
Ik lees trouwens ook dat het geven van wattenballetjes ook kan helpen omdat dit om het voorwerp zou wikkelen om bescherming te geven.. Maar nu zie ik dus door de bomen het bos niet meer, zou het helpen als ik dit nu nog zou doen, omdat ze de sleutel gisterenavond rond 9 uur heeft ingeslikt.


Overheen gelezen! Werkt perfect!

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:27

Dit dus!!!!
Echt geen touwtjes aanmaken hoor, wat een ellende kan je daarvan krijgen!

Haarbal schreef:
Oei oei oei ik zou er zeker geen touwtjes aan gaan knopen! Dat stroopt de darmen op, snijdt en dan ben je nog veeeeeel verder van huis! En het idee van kunnen terugtrekken is een illusie...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, YandexBot en 15 bezoekers