Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:50

Gelukkig kennen wij onze dierenarts al een hele poos intussen en is ze helaas toch al vaak hier geweest voor vanalles en nog wat. Ze weet dat wij vanalles bereid zijn te proberen als het hoop geeft op verbetering. Ze weet ook dat als het leven lijden wordt dat we niet verder willen gaan. Toen onze pony zo ziek was hebben we nog vanalles gedaan voor hem maar niets hielp voldoende en toen heb ik haar ook gevraagd dat als ik het niet meer objectief kon bekijken dat zij dat dan wel wilde blijven doen. Tijdens zijn ziekteproces hebben we nauw contact gehad en op een bepaald moment heeft ze ook daadwerkelijk aangegeven dat iets het laatste was wat we konden proberen en ook aangegeven dat die grens (leven wordt lijden) daarna bereikt was. Toen hebben we hem ook laten gaan.

Het is hier dus een samenspraak geweest waarbij wij uiteindelijk de knoop hebben doorgehakt en zij ook achter het inslapen stond.

Bij onze kat met een acute zware hernia hebben we ook overleg gehad, na het maken van foto's en allerlei pijnstilling kregen we een hele dure optie voorgeschoteld met maar 10%kans op succes....toen hebben we de 3 jarige kat direct in laten slapen, want dat was gewoon niet fair voor hem met zo'n grote kans op blijvende verlamming en incontinentie. De dierenarts gaf aan volledig achter onze beslissing te staan.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:52

In theorie ben ik het er helemaal mee eens dat er met een ziek dier niet oneindig gedokterd moet worden. Wat gedrag betreft vind ik dat als een dier een risico vormt voor mensen (en/of kinderen) dat euthanasie zeker een serieuze optie is.

In de praktijk ligt deze problematiek een heel stuk moeilijker. De dierenarts moet eigenlijk bijna psycholoog zijn en proberen in te schatten hoe de eigenaar erin staat. Sommige eigenaren komen totaal overstuur bij de dierenarts en vragen om euthanasie omdat zij op internet de meest vreselijke diagnoses gevonden hebben. Als de dierenarts dan vervolgens toch aandringt op wat onderzoek en er blijkt iets totaal anders achter te zitten dan kan het dier soms nog jaren leven en is de eigenaar dolgelukkig. Van de andere kant zijn er ook voorbeelden genoeg van eigenaren die komen met een dier dat echt doodziek is maar waarvan met dan maar niet wil accepteren dat het beter is om te stoppen. Adviseert de dierenarts dan met klem om het dier te laten gaan met het oog op dierenwelzijn dan neemt de eigenaar het dier mee naar huis. Vervolgens staat het dier daar dan in de stal of weide te vergaan van de pijn.

In de praktijk staat elk geval op zich en is het ook voor de dierenarts niet altijd makkelijk om te beslissen hoe men hiermee om moet gaan. Het mooiste is het als dierenarts en eigenaar er samen uitkomen zodat iedereen vrede heeft met de beslissing. Lukt dat niet dan vind ik dat de dierenarts vrij is om te weigeren te euthanaseren zolang het dier niet acuut ernstig gewond is. De eigenaar is van de andere kant vrij om naar een andere dierenarts te gaan als hij/zij dat nodig vindt.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:58

De dierenarts moet altijd in het belang van het dier denken, nooit in dat van de eigenaar.
De dierenarts is daar tenslotte voor opgeleid.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:03

sflj schreef:
De dierenarts moet altijd in het belang van het dier denken, nooit in dat van de eigenaar.
De dierenarts is daar tenslotte voor opgeleid.

Dat is een nogal zwart witte uitspraak. Klinkt leuk, maar hoe werkt dat in de praktijk?
Als een bepaalde aandoening veel geld of moeite gaan kosten om te managen, mag een da dan bepalen dat een eigenaar dat maar op zich heeft te nemen?
Het is de eigenaar die alle kosten draagt ( incusief die van de da)...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:05

Het blijft een mensen beroep en elke dierenarts is verschillend.

Maar ik zie ook wel dat niet elke eigenaar kundig genoeg is om te beslissen en dan is het goed dat een dierenarts het een beetje een kant op begeleid.

Onze band met de dierenartsen ( kleine en grote dieren apart ) is goed en ik denk dat ze wel redelijk mee gaan als wij aangeven dat het genoeg is.

Maar als een dierenarts je dier nooit heeft gezien, kan hij het niet goed inschatten soms. Loop je al even met een dier bij de da, snapt hij eerder dat het genoeg is geweest.

Het gaat wel 2 kanten op. Ik vind ook dat heel veel mensen te lang willen door dokteren en dierenartsen wel al aangeven dat het genoeg is geweest, maar eigenaren maar door willen gaan. Helaas zie je dierenartsen dan te vaak nog mee gaan daarin met pijnstillers etc.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:12

Wij hebben laatst onze cavia van 7 in laten slapen.
Had een bult onder zijn kin, bleef groeien en er kwam bloed uit. Hij at nog wel, was nog vrolijk maar ik wilde hem niet laten lijden.
Dus mijn vriend naar de dierenarts er mee (wilde zelf niet mee) en hij zei dat hij de cavia in wilde laten slapen. Dierenarts :” die bult kan nog weggehaald worden hoor, dan kan ie nog een paar jaar mee”.
Kostte alleen even 200 euro ofzo :+.

Dus mijn vriend heel resoluut dat hij hem niet meer mee terug wil nemen omdat het gewoon klaar is. Hij is 7, prima leven gehad tussen de andere cavia’s en mega verwend.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:39

Ik heb het ook gehad, ik zag dat het op was maar toch door met dokteren.
Wel recent een goede ervaring gehad, er zat ergens een reiger met gebroken vleugel.
Ik erheen, beest gevangen en naar de eerste dierenarts gereden die ik kon vinden voor euthanasie, ipv nog door te gaan met ophalen door de dierenambulance.
Ik wilde het dier zo snel mogelijk uit zijn lijden verlossen.
Dierenarts heeft niks gerekend, en er ging flink medicatie in. :=
Het had zeer redelijk geweest als de dierenarts in elk geval de kostprijs had gerekend voor de medicatie en afvoeren van het dier, maar dat hoefde ze niet. :)
Wel uiteraard gemeld bij de dierenambulance dat ik het dier gevangen had, en hij/zij ingeslapen was inmiddels.
Ze kregen het dier niet te pakken bleek, dus ze waren heel blij te horen dat het over was met het lijden.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:09

Ik ken een dierenarts die ook dieren in liet slapen op aanvraag van de eigenaren, ook als hij er eigenlijk niet achter stond. De reden dat hij het wel deed was dat hij in zijn beginjaren eens de vraag/opdracht kreeg om een hond in te slapen en hij dit weigerde.
Tijdens zijn weekenddienst werd hij gebeld door de politie, die hadden een dode hond in een vuilniszak uit het kanaal gevist. 3 x raden welke hond dat was... :n :r
Hij vertelde dat hij het sindsdien deed, zodat hij in ieder geval er voor kon zorgen dat het goed, snel en pijnloos gebeurde.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:35

Kuggur schreef:
sflj schreef:
De dierenarts moet altijd in het belang van het dier denken, nooit in dat van de eigenaar.
De dierenarts is daar tenslotte voor opgeleid.

Dat is een nogal zwart witte uitspraak. Klinkt leuk, maar hoe werkt dat in de praktijk?
Als een bepaalde aandoening veel geld of moeite gaan kosten om te managen, mag een da dan bepalen dat een eigenaar dat maar op zich heeft te nemen?
Het is de eigenaar die alle kosten draagt ( incusief die van de da)...

Hij kan in ieder geval met de eigenaar samen naar een oplossing zoeken. Desnoods op een ander adres.

Als ik jouw stelling omdraai; moet een dierenarts dan maar ieder dier met perspectief doodmaken omdat de eigenaar er geen geld in wil steken?
Zo’n eigenaar zou geen dieren mogen hebben, in the first place.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:42

sflj schreef:
ieder dier met perspectief

Definieer perspectief.


Het zwart en het wit is nog wel te doen, maar waar trek je de lijn bij de vijftig tinten grijs die daar tussen liggen?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:43

Bij twijfel beslist de professional. Die is ervoor opgeleid. Maar dat zei ik al. ;)

Helaas zijn er veel eigenaren die het allemaal beter denken te weten, zonder gestudeerd te hebben.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:48

sflj schreef:
Bij twijfel beslist de professional. Die is ervoor opgeleid.

Maar niet per definitie onafhankelijk.

Rex_Rolfo schreef:
Verder behandelen levert veel meer omzet op dan in laten slapen. Of dat bij de besluitvorming van een dierenarts een rol speelt durf ik niet te zeggen, maar ik kan het niet helemaal uitsluiten O:)

senna21

Berichten: 11855
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:51

Andersom komt ook voor. De dierenarts ziet geen heil in verder dokteren, maar de eigenaar kan nog geen afscheid nemen. Dan is overleg heel belangrijk.
De eigenaar staat het vrij om naar een andere te gaan.
Als dierenarts is mensenkennis ook belangrijk. Ik snap wel dat een dierenarts niet zomaar meewerkt.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:58

poe lastige.....tot op zekere hoogte de dierenarts.
Maar daarnaast vind ik wel dat als de eigenaar vind dat er genoeg gedokterd is en er geen verbetering meer te behalen valt, dat deze dan toch zelf mag beslissen dat het tijd is om te hemelen.

Gelukkig doet onze dierenarts daar niet heel moeilijk over; als de eigenaar het genoeg vind voor zijn/haar dier dan gaat er een spuit in.
Moet er niet aan denken dat mijn hond extra zou moeten lijden alleen omdat een da vindt dat het nog wel even kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:14

Polly schreef:
eigenaar.

Eerder dit jaar aan de hand gehad met een pony die mijns inziens geen waardig leven meer had en waarin ik de beslissing had genomen dat het mooi geweest was. Dierenarts kon hier niet in meegaan omdat het dier te dichtbij stond en de dierenarts nog mogelijkheden zag die ik niet meer wilde proberen. In goed overleg ben ik toen naar een andere dierenarts gegaan die na onderzoek zich kon vinden in mijn visie en het dier heeft ingeslapen. Ik heb geen seconde spijt gehad van deze beslissing, ik had simpelweg geen keuze.
Ik heb respect voor de dierenarts die het weigerde, ookal had ik 100x liever gehad dat ze op een vertrouwd plekje was gegaan, maar ook de dierenarts moet met zichzelf en de beslissing kunnen leven.


Wat mooi hoe jij dit zegt :) dat je toch respect hebt voor de DA zn keuze.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:17

Dat is een hele moeilijke kwestie..
Een DA wordt dat natuurlijk niet om dieren dood te maken, maar soms is dat het enige wat je nog voor het dier kunt doen.
Wanneer DA en eigenaar daarin niet op één lijn zitten, wordt het een heel lastig verhaal.
Ik vraag me dan wel een beetje af, of een DA die weigert om een dier in te laten slapen daar in alles zo in staat, of is dat omdat hij het dan moet doen? of omdat hij niet wil dat er onnodig een leven wordt beeindigd? telt dat dan voor alle dieren of is daar een onderscheid tussen huis- en productiedieren?
Het is toch eigenlijk heel raar dat er een discussie mogelijk kan zijn of bijvoorbeeld een demente hond ingeslapen mag worden, maar er tegelijkertijd een gezonde koe wordt geslacht die alle partijen 's avonds zonder problemen weg zitten te prikken?
Een paard kan je gewoon laten slachten, ook als deze volkomen gezond is en er zijn ook landen waar honden gegeten worden, het lijkt soms maar een soort van algemene "normaal" in een bepaalde cultuur dan dat iemand echt ergens voor staat.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:20

Ik ben denk ik meestal vroeg met inslapen. En ik heb in de 40 jaar dat ik dieren heb nog nóóit een DA gehad die daar bezwaar tegen had. Ik heb alleen maar DA's meegemaakt die meewerkten. Inclusief bv een 24-jarig paard met Cushing die ik niet meer op de pergolide wilde hebben.
Maar ook bv een paard met een chronisch peesprobleem, waarbij ik net zo goed de keus kreeg tussen opereren à 2500 euro of inslapen (het werd trouwens de operatie) - de keus werd gewoon aangegeven.

En ik denk eigenlijk dat bij veel van de verhalen van DA's die niet wilden inslapen, de eigenaar domweg niet zeker genoeg van z'n zaak overgekomen is. En dan ga je als DA niet inslapen met de kans dat de eigenaar later komt klagen.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:28

Ik beslis toch graag zelf over mijn dieren.
Dierenartskent ze niet zoals dat ik ze ken.

In augustus onze bejaarde golden retriever laten inslapen.
Lichtjes in zijn ogen waren gedoofd en hij had heel veel klachten.
We hadden hem al 2 jaar op pijnstillers staan. Dementie erbij, omvallen, weg kwijtraken, urine laten lopen, alleen nog maar slapen.
De klachten los waren prima te behandelen. Maar alles bij elkaar was het teveel voor onze gouden vriend.

Nu een 15 jarige kat die dement aan het worden is.
Dierenarts wil allemaal onderzoeken, ik niet.
Kat weet soms niet hoe hij moet eten. Ik probeer allerlei soorten voer.
Maar ik ga niet dwangvoederen. Er zijn grenzen voor mij en voor een katwaardig bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:29

Eigenaar, geen enkele dierenarts heeft te bepalen hoe ver een eigenaar moet gaan. Ik zal nooit voor een koliek operatie kiezen, omdat ik gewoon te veel paarden zie die nadien nooit de oude worden. Mijn oudste paard en shet gaan ook niet meer naar de kliniek. De oude heeft er een paar jaar geleden 5 keer klant geweest, wil sindsdien geen trailer meer op. Shet ging toen iedere keer als gezelschap mee en liet het personeel alle hoeken van de stal zien. Ik doe dat hen beiden niet meer aan.

Heb gelukkig dierenartsen die achter me staan en me begrijpen.

Trouwens, euthanasie hoort bij de job, dat weet je als je aan je opleiding begint. Wie daar niet mee kan leven, moet geen dierenarts worden.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:32

De eigenaar beslist of hij een behandeling wil en zo ja, welke. De arts beslist of hij de behandeling wil uitvoeren. Dat is in de humane geneeskunde niet anders.

Ook in de humane geneeskunde mag een arts weigeren een behandeling een behandeling uit te voeren als dit medisch onverantwoord is. Denk aan iemand die per se beademt wil worden maar door de arts wordt besloten dat dat medisch onverantwoord is, mag je dit als arts beslissen. Liever beslis je natuurlijk vooraf samen wat verantwoord is, maar je mag als arts altijd weigeren een behandeling uit te voeren. Dierenarts, chirurg, dat doet er weinig toe.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:37

Ik denk dat je hier bij tijds eens met je dierenarts over moet praten. En het voor jezelf ook op een rijtje moet hebben. Wat is mijn grens en waarom vind ik het nu genoeg? Dat praat makkelijker dan op het moment zelf. Ik maak de beslissing dus samen met de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:37

sflj schreef:
De dierenarts moet altijd in het belang van het dier denken, nooit in dat van de eigenaar.
De dierenarts is daar tenslotte voor opgeleid.

Wat in het belang van het dier is, daar kun je natuurlijk over van mening verschillen.
Dat vind ik nou juist het lastige, bepalen wanneer het genoeg is geweest voor het dier. Ik geloof niet dat een dierenarts dat nou zoveel beter kan bepalen.

Mijn eigen ervaring is dat dierenartsen vaak te lang willen doordokteren. Langer dan ik wil althans.

x_Nadia

Berichten: 1361
Geregistreerd: 17-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:55

Toen ik mijn pony meer levend dan dood aantrof en ik zei laat hem inslapen want hij red het niet wat je echt in zn ogen kon zien, werd er tegen mij gezegd nee hoor dat gaan we niet doen...
Dag later in de middag van zichzelf dood gegaan op mijn schoot...
Ik was echt woest, en 500 euro lichter
En het ergste van alles dat beestje heeft bijna anderhalf dag liggen leiden...
is inmiddels 6 jaar geleden maar mijn bloed ‘kookt’ nog steeds als ik er aan terug denk.
Nooit weer een stap in die praktijk geweest.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:16

Rex_Rolfo schreef:
sflj schreef:
Bij twijfel beslist de professional. Die is ervoor opgeleid.

Maar niet per definitie onafhankelijk.

Rex_Rolfo schreef:
Verder behandelen levert veel meer omzet op dan in laten slapen. Of dat bij de besluitvorming van een dierenarts een rol speelt durf ik niet te zeggen, maar ik kan het niet helemaal uitsluiten O:)

Het staat eenieder natuurlijk vrij om een andere dierenarts te raadplegen. ;)

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:19

xxCYNNxx schreef:
poe lastige.....tot op zekere hoogte de dierenarts.
Maar daarnaast vind ik wel dat als de eigenaar vind dat er genoeg gedokterd is en er geen verbetering meer te behalen valt, dat deze dan toch zelf mag beslissen dat het tijd is om te hemelen.

Gelukkig doet onze dierenarts daar niet heel moeilijk over; als de eigenaar het genoeg vind voor zijn/haar dier dan gaat er een spuit in.
Moet er niet aan denken dat mijn hond extra zou moeten lijden alleen omdat een da vindt dat het nog wel even kan.

Dus jij denkt dat je t beter weet dan iemand die ervoor opgeleid is?
En die dierenarts zal t hopelijk wel met de eigenaar eens zijn. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat een zichzelf respecterende dierenarts een beest doodspuit alleen maar omdat de eigenaar denkt dat t verder geen zin heeft...