Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:25

Ben je ver weg verhuisd, karev? Anders naar je oude dierenarts toe hiervoor? Ik heb ook vooraf al eens gepolst bij een andere dierenarts (100km verderop, maar bekend met hoe de familie in zulke situaties staat) of zij er open voor stond om een kat in te laten slapen voor als mijn eigen dierenarts het niet zou willen doen. Was ook net verhuisd en twijfelde door de reactie van de assistente. Bleek achteraf niet nodig te zijn, maar ik was er toe in staat zodat de kat niet meer zou lijden.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:27

Is zeker een optie hoor. Ik kijk het nog even aan en als ie binnen 2 wk niet verbeterd dan moer ik Denk ik een beslissing maken

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:41

Na overleg hebben we besloten dat dit topic beter op [BB]Beestenboel past, dus verplaats ik het daarheen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 12:56

Warboel schreef:
Na overleg hebben we besloten dat dit topic beter op [BB]Beestenboel past, dus verplaats ik het daarheen.


Ik twijfelde al. Maar had hiervoor gekozen omdat het voor mijn gevoel ook een maatschappelijke kwestie is en over alle dieren gaat.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:58

Helaas tegenwoordig erg vervelend punt aan het worden idd.

Vorig jaar na uitgebreid gesprek en onderzoek kon ik het niet aan mijn oudje te laten inslapen dus toch voor buikecho gekozen en gepland. Eenmaal thuis kwam besef dat mijn hond echt niet meer wou leven. Heel zijn doen en laten (afzonderen bijv.) Bewees dat. Dus gebeld en overlegd en afspraak gemaakt.
Bleek andere arts te hebben de dag er op..... gezien mijn hond klinisch oke was weigerde deze in te laten slapen.

Daar sta je dan. Enorm moeilijk en afscheid genomen. Afspraak bij crematorium stond ook al en arts die weigerd. Ik die emotioneel barst en hond die in epileptische aanval schiet... was afschuwelijk maar toen een langs komende assistent die mij kende de arts even mee nam en vertelde hoe ik was toen kon het opeens.....
Heb 6 honden en dan doen ze alsof ik voor euthanasie kies omdat ik hem beu ben! Nee, dan zou ik hem wel herplaatsen toch?????


Maar tja, andere praktijk nu en andere dierenarts. Nu steeds dezelfde wat wederzijds vertrouwen geeft. Maarrr wel een dierenarts die tot het uiterste gaatje wil. Naast mij die enorm veel voor haar honden over heeft maar een snellere grens heeft. Heb nu een oudje met imuunziekte. Zijn immuunsysteem doet vrijwel niets meer... hij heeft chronische anale fistels. Na 3 maanden en honderden euro's is hij voirlopig genezen maarr kan elk moment weer terug komen. Hij heeft 2 ontstekingen zitten op 1 elleboog die steeds open gaan en groter worden. Zijn rug ligt open en is deels compleet kaal door ???? En geneest maar zeer langzaam (3 weken bezig nu). 3 weken geleden buikecho gehad deze was oke voor oude hond. Er groeit nog geen haar terug aan.. hij zit aan hoogste dosis prednoral en heeft ook al slijtage in gewrichten.

Tot nu toe heeft hij de wil om te leven nog en nog veel plezier dus we vechten door. Dit gaat echter een oneindige strijd worden. Tot wanneer blijft het dierwaardig? Knapt hij wonderbaarlijk op? Ik hoop dat mijn dierenarts en ik op 1 lijn kunnen blijven. Echt geen enkele behoefte aan een strijd. Vind dat ik als ervaren eigenaar die al voor duizenden euro's (LPC operatie aan 2 kanten, anaalklieren verwijderen, buikecho, medicatie tegen de fistels a 150 euro p maand enz) aan operaties heeft laten uitvoeren bij hem wel hier in serieus genomen mag worden ;)

Maar snap dierenartsen ook hoor. Zeker als men mensen nooit ziet of ze zonder voorgeschiedenis een dier op tafel krijgen die op zich er redelijk uit ziet maar ze moeten euthanaseren. Dan snap ik terughoudend zeker

kimmie261

Berichten: 19213
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:41

hier beide kanten,ik beslis of mijn honden worden ingeslapen,maar de DA kan en mag het ook weigeren.

en dit doen ze ook,ik heb eens een gesprek gehad met mijn DA naar aaneliding van iets wat voorgevallen was,en toen zei ze dat ze geen gezonde honden laten inslapen en als een hond om gedrag moet ingeslapen worden,dan alleen met bewijs van een gedragstest plus dat ze dan alsnog het zelf aankeek, mocht ze er niet achter staan,dan moest je maar naar een andere DA gaan.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:54

De eigenaar beslist of het paard ingeslapen wordt, maar ik vind wel dat een da mag weigeren als het dier jong en gezond is. Hij moet er zelf geen slecht gevoel aan over houden.

Ik vond bij het inslapen van mijn paard juist dat dat heel makkelijk ging en was hier achteraf verbaasd over. Had juist meer onderzoek verwacht. De da kende het dossier van het paard niet, paard zag er van buiten top gezond uit. Maar ze gaf aan te vertrouwen op het verhaal van de eigenaar omdat die het paard het beste kent. Ook zei ze liever een paard te vroeg in te slapen dan te laat, omdat een dier daar toch geen besef over heeft.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 13:32

Het verschil is natuurlijk wel nog dat je een paard naar de slager kan brengen en een hond, kat etc niet.

Als dierenarts moet je een beetje naar de situatie kijken. Als iemand puur om inslapen vraagt, moet je ook afwegen of iemand zonder netjes inslapen, niet zelf iets gaat doen, wat minder diervriendelijk is. Ik vind dat daar te vaak aan voorbij gegaan wordt. Een dierenarts heeft zijn eigen principes, het asiel vraagt geld en info, maar daardoor doen mensen soms gekke dingen helaas.

Het zal best frustrerend zijn voor een dierenarts om bijv niet te mogen behandelen waar dit nog wel mogelijk is bijvoorbeeld. Als iets veel geld kost, wordt er direct gezegd; moet je maar geen dieren nemen. Maar in een dierenleven kan er veel veranderen en niet iedereen staat er hetzelfde in.

Heel veel mensen en dierenartsen gaan veel te lang door en we slapen de dieren vaker te laat, dan te vroeg in.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:27

Voor iedereen die vindt dat dierenartsen geen (ogenschijnlijk) gezonde dieren zouden moeten inslapen, of dieren die alleen met zware medicatie en/ of hoge kosten nog een dierwaardig leven kunnen leiden.

Het zijn uiteindelijk de eigenaren die de kosten moeten dragen en de tijd / energie die in de verzorging gaat zitten moeten opbrengen, niet de dierenartsen. Alleen al daarom zou de eigenaar altijd het laatste woord moeten hebben.

Dierenartsen kunnen en mogen niet beslissen over de financien en tijdsindeling van de baasjes van hun klanten. Dat zou niemand mogen behalve de mensen zelf.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:32

mick75 schreef:
Voor iedereen die vindt dat dierenartsen geen (ogenschijnlijk) gezonde dieren zouden moeten inslapen, of dieren die alleen met zware medicatie en/ of hoge kosten nog een dierwaardig leven kunnen leiden.

Het zijn uiteindelijk de eigenaren die de kosten moeten dragen en de tijd / energie die in de verzorging gaat zitten moeten opbrengen, niet de dierenartsen. Alleen al daarom zou de eigenaar altijd het laatste woord moeten hebben.

Dierenartsen kunnen en mogen niet beslissen over de financien en tijdsindeling van de baasjes van hun klanten. Dat zou niemand mogen behalve de mensen zelf.


Dan kunnen ze altijd naar een andere gaan. Een DA mag gelukkig zelf ook hun grenzen aangeven. Want ze zijn dierenarts geworden om dieren te helpen niet om baasje te matsen en/of van de kosten af te helpen. Want ze zullen vast al genoeg "ellende" zien waar ze weinig/niets aan kunnen veranderen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:43

Soms doen ze het zelfs om het dier te matsen, omdat ze al in kunnen schatten dat het lieve baasje al die extra zorg toch niet gaat verlenen -O-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:56

Dat is ook een keus van een dierenarts uit liefde voor het dier. Je kan misschien alles willen doen, maar als een eigenaar aangeeft dat niet te willen of kunnen doen, moet je lijden ook stoppen. Dat is ook liefde voor dieren. Daarin zijn natuurlijk uitersten die echt te ver gaan.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:56

Ik snap best dat een DA geen zin heeft om een gezond paard te hemelen. Maar wat doe je dan in volgende situatie:

Een vrouw koopt een 4-jarig rijpaard. Na diverse problemen bij het rijden en met wisselende kreupelheden wordt het dier twee jaar later volledig doorgelicht. Conclusie: paard kan door medische redenen niet meer pijnvrij gereden worden. Op de weide kan het nu 6-jarige paard wél pijnvrij leven. De vrouw is uiteraard teleurgesteld maar gunt het paard een mooi "pensioen op de wei. Een paar jaar later krijgt haar gezin een financiele tegenslag en ze zijn niet meer in staat om de diverse dierenarts- en pensionkosten voor het inmiddels 12-jarige paard te betalen. Geen dierenarts wil het dier inslapen (want: te jong, niet kreupel, vrolijk) en het mag ook niet geslacht worden omdat het in het paspoort als niet-slachtpaard geregistreerd staat. Verkoop is uiteraard al helemaal uit den boze. Momenteel bespaart het gezin omwille van het paard zelfs op voedsel en kleding.

Het is gelukkig niet mijn situatie, maar het kan ieder van ons overkomen.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:07

soesita schreef:
Ik snap best dat een DA geen zin heeft om een gezond paard te hemelen. Maar wat doe je dan in volgende situatie:

Een vrouw koopt een 4-jarig rijpaard. Na diverse problemen bij het rijden en met wisselende kreupelheden wordt het dier twee jaar later volledig doorgelicht. Conclusie: paard kan door medische redenen niet meer pijnvrij gereden worden. Op de weide kan het nu 6-jarige paard wél pijnvrij leven. De vrouw is uiteraard teleurgesteld maar gunt het paard een mooi "pensioen op de wei. Een paar jaar later krijgt haar gezin een financiele tegenslag en ze zijn niet meer in staat om de diverse dierenarts- en pensionkosten voor het inmiddels 12-jarige paard te betalen. Geen dierenarts wil het dier inslapen (want: te jong, niet kreupel, vrolijk) en het mag ook niet geslacht worden omdat het in het paspoort als niet-slachtpaard geregistreerd staat. Verkoop is uiteraard al helemaal uit den boze. Momenteel bespaart het gezin omwille van het paard zelfs op voedsel en kleding.

Het is gelukkig niet mijn situatie, maar het kan ieder van ons overkomen.


En laten schieten bij de slager en daar laten ophalen door Rendac?
Ik zou iig in overleg gaan met de slager en vragen wat de mogelijkheden zijn.


Gelukkig heb ik tot nu DA's getroffen die reëel en eerlijk waren over de kansen en wanneer het tijd was om te stoppen.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:14

ingvdh schreef:
En laten schieten bij de slager en daar laten ophalen door Rendac?
Ik zou iig in overleg gaan met de slager en vragen wat de mogelijkheden zijn.


Gelukkig heb ik tot nu DA's getroffen die reëel en eerlijk waren over de kansen en wanneer het tijd was om te stoppen.


Op dit idee zijn we nog niet gekomen, dankjewel! :) Als ik haar zie zal ik het eens opperen.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:43

soesita schreef:
Ik snap best dat een DA geen zin heeft om een gezond paard te hemelen. Maar wat doe je dan in volgende situatie:

Een vrouw koopt een 4-jarig rijpaard. Na diverse problemen bij het rijden en met wisselende kreupelheden wordt het dier twee jaar later volledig doorgelicht. Conclusie: paard kan door medische redenen niet meer pijnvrij gereden worden. Op de weide kan het nu 6-jarige paard wél pijnvrij leven. De vrouw is uiteraard teleurgesteld maar gunt het paard een mooi "pensioen op de wei. Een paar jaar later krijgt haar gezin een financiele tegenslag en ze zijn niet meer in staat om de diverse dierenarts- en pensionkosten voor het inmiddels 12-jarige paard te betalen. Geen dierenarts wil het dier inslapen (want: te jong, niet kreupel, vrolijk) en het mag ook niet geslacht worden omdat het in het paspoort als niet-slachtpaard geregistreerd staat. Verkoop is uiteraard al helemaal uit den boze. Momenteel bespaart het gezin omwille van het paard zelfs op voedsel en kleding.

Het is gelukkig niet mijn situatie, maar het kan ieder van ons overkomen.


Nu heb ik in het paspoort ook staan dat mijn paard niet geslacht mag worden (en sowieso ook niet meer zou mogen inmiddels vanwege medicijnen die hij in het verleden heeft gehad). Maar volgens mij kun je inderdaad aan een slachter wel vragen of hij je paard wil schieten, ze verwerken het paard dan niet maar het dient door een verwerkingsbedrijf opgehaald te worden.
Ik weet niet of iedere slachter dat als optie heeft, maar je zou je er in kunnen verdiepen en wat navraag doen.
Vervelende en schrijnende situatie, erg jammer voor zowel het paard als de eigenaar.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:42

soesita schreef:
Ik snap best dat een DA geen zin heeft om een gezond paard te hemelen. Maar wat doe je dan in volgende situatie:

Een vrouw koopt een 4-jarig rijpaard. Na diverse problemen bij het rijden en met wisselende kreupelheden wordt het dier twee jaar later volledig doorgelicht. Conclusie: paard kan door medische redenen niet meer pijnvrij gereden worden. Op de weide kan het nu 6-jarige paard wél pijnvrij leven. De vrouw is uiteraard teleurgesteld maar gunt het paard een mooi "pensioen op de wei. Een paar jaar later krijgt haar gezin een financiele tegenslag en ze zijn niet meer in staat om de diverse dierenarts- en pensionkosten voor het inmiddels 12-jarige paard te betalen. Geen dierenarts wil het dier inslapen (want: te jong, niet kreupel, vrolijk) en het mag ook niet geslacht worden omdat het in het paspoort als niet-slachtpaard geregistreerd staat. Verkoop is uiteraard al helemaal uit den boze. Momenteel bespaart het gezin omwille van het paard zelfs op voedsel en kleding.

Het is gelukkig niet mijn situatie, maar het kan ieder van ons overkomen.

Hele vervelende situatie maar waarom niet verkopen? En anders zoals hierboven vermeld idd door een slachter laten schieten, die optie hebben we gelukkig voor paarden.

Hier zouden we het bij vaste klanten wel laten inslapen in deze situatie na een poging het paard te bemiddelen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:51

Saranghea schreef:
Hele vervelende situatie maar waarom niet verkopen?


Er staat dat het beest stuk is

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:26

Ik vind het wel goed dat het geen gevalletje is 'u vraagt wij draaien'.
Een arts adviseert en maf behandelingen uitvoeren, een cliënt / patiënt mag behandeling weigeren. Je kunt altijd een bepaalde type behandeling ter tafel brengen maar het kan niet zo zijn dat eigenaar bepaald.
Ik vergelijk het dan met mensen, iemand gaat naar de huisarts met de wens voor een bepaald medicijn. Arts schrijft recept uit. Dat gaat wel tegen de beroepsethiek in lijkt mij.
Verzekeraars moeten lekker van de doktersstoel af blijven (daarom is mijn paard ook niet verzekerd) maar als een dierenarts gewichtige redenen heeft geen geheloor te geven aan wens van eigenaar. Sommige eigenaren zijn makkelijk hoor. Ik was bijrijder op een prive stalletje met twee paarden. Hadden ze twee herdershonden die door die desbetreffende kwal van een vent waren mishandeld (heb ik niet gezien maar de stalhulp daar wel) en 1 van de dieren vond de eigenaar nog goed genoeg om te waken, andere dier vond hij 'vals' (ik liep er zo mee weg, die andere vind ik onbetrouwbaar).
Op gegeven moment moest die hond in een stal. En een heisa dattie man maakte. En hij kon t beest niet meer vastpakken, en beest was vals, moest in isolatie... Hij ging hem wegdoen. Oke. Ik liep er voor zijn ogen mee weg om aan de lijn uit te laten... Op n dag wassie wegm 'verkocht' aan een vriend van de stalhulp.. Nagevraagd bij de stalhulp.. Tegen hem had eigenaar gezegd dat de hond was afgemaakt. Later moest ik voor wormenkuurtje bij dezelfde dierenarts zijn, even nagevraagd (ben bekend daar) en idd, hond was ingeslapen omdat hij kinderen had gebeten (dat is echt onzin).
Maar die dierenarts deed ook gewoon wat die eigenaar wilde zonder onderzoek.

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:56

Ik vind dat de eigenaar bepaalt maar dat de DA wel z'n mening hierin mag geven!

Onze hond had een tia gehad, ouders naar de DA en die gaf aan hem wel weer normaal te krijgen maar waarschuwde m'n ouders van de andere kant voor de gevaren. Aangezien onze hond er echt slecht aan toe was hebben ze hem laten gaan.

Bij m'n konijnen hetzelfde (andere DA maar zelfde praktijk) , ik had 2 jaar terug een doodziek konijn met 5% overlevingskans, DA heeft mij de keuze gegeven en uiteindelijk ben ik voor de 5% gegaan, konijn leeft nog steeds!

Bij m'n lieve oude konijn gaven ze aan nog vanalles te kunnen doen maar toen ik een eerlijke mening vroeg (ik wist het zelf natuurlijk ook wel) gaven ze ook aan dat inslapen uiteindelijk toch beter was.

En bij m'n konijn die een teen had gebroken belde m'n DA mij op dat de teen niet meer te genezen was, of ik haar zo wilde laten lopen wat in zijn opinie echt not done was aangezien ze dan altijd pijn zou hebben of amputeren, ik heb voor amputeren gekozen maar de DA heeft m'n keuze vrij gelaten (al was hij wel verbaasd over m'n keuze)

Al met al vind ik het altijd heel fijn als een dierenarts meedenkt en een eerlijke mening geeft!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 11:44

Vandaag heb ik de afspraak gemaakt om een van onze honden in te laten slapen.
Ondanks een stevige dosis prednison krijgen we de pijn niet onder controle.
Ik ben onze dierenarts heel erg dankbaar dat hij niet aandringt op extra onderzoeken of operaties maar op ons oordeel afgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:20

lizy29 schreef:
Vandaag heb ik de afspraak gemaakt om een van onze honden in te laten slapen.
Ondanks een stevige dosis prednison krijgen we de pijn niet onder controle.
Ik ben onze dierenarts heel erg dankbaar dat hij niet aandringt op extra onderzoeken of operaties maar op ons oordeel afgaat.


Sterkte, is nooit een makkelijke beslissing.

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:25

Wat verdrietig..
Heel veel sterkte

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:37

lizy29 schreef:
Vandaag heb ik de afspraak gemaakt om een van onze honden in te laten slapen.
Ondanks een stevige dosis prednison krijgen we de pijn niet onder controle.
Ik ben onze dierenarts heel erg dankbaar dat hij niet aandringt op extra onderzoeken of operaties maar op ons oordeel afgaat.

Dikke knuffel :(:) Een rotbeslissing maar wel de eerlijkste

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 08:29

Dank jullie wel. Vanmiddag komt de dierenarts hier aan huis. Merk nu pas hoe erg niet klaar IK er voor ben. Dieren houden is leuk maar dat je je er zo aan gaat hechten maakt het niet altijd makkelijk....