Muilkorf of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bzquinto

Berichten: 233
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Apeldoorn

Muilkorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 14:32

TEN EERSTE : IK WIL ABSOLUUT GEEN DISCUSSIE OVER ‘ DIT RAS’ ik heb al zoveel negatieve dingen hierover aan moeten horen en daar heb ik nu absoluut geen zin in.

Ter informatie ; wij hebben een stafford teefje van 5 jaar oud. Hond kon altijd prima met andere honden totdat zij door een andere stafford die losliep is aangevallen. Gelukkig was de schade niet heel ernstig. Vervolgens is zij nog 4x gebeten ( 1x door dezelfde hond en de laatste 2x ook door dezelfde honden)
De laatste keer was echt op zn ergst. We waren met haar aan t fietsen aan de lijn waarbij er opeens 2 honden (ook staffords) op haar af kwamen stormen en grepen haar bij de keel/bek aan 2 kanten zaten ze vast. Omstanders kwamen helpen, mensen stapten uit de auto om te helpen. Ben deze mensen dankbaar want volgens de dierenarts heeft ze t nog maar net overleefd. Fotos laat ik maar even links liggen want dat is te heftig om te zien.
Aanklacht gedaan tegen desbetreffende eigenaar. Honden kregen muilkorfplicht en wanneer ze nog een bijtincident zouden veroorzaken worden ze ingeslapen. Sindsdien is mijn hond verandert ze durfde eerst niet meer naar buiten. Wel weet ik dat mijn hond super dominant is en dus ook dit soort gedrag kan uitlokken. Inmiddels kan ik buiten wel gewoon met haar lopen maar reageert ze raar op andere honden. (Grommen) Zou ik haar moeten muilkorfen? ( ze heeft nog nooit een andere hond gebeten, maar aangezien ze soms vreemd reageert op andere honden ( ze beschermt me heel erg) heb t hier thuis over gehad waarbij ik de reacties kreeg : “waarom zou je haar muilkorfen terwijl t juist de andere honden zijn die haar kwaad doen?” En “ ze zou zich nog meer onveilig voelen waardoor je t alleen maar erger maakt voor haar”

Ik vraag alleen advies en wil absoluut geen negatieve reacties bettekking tot t ras

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:36

Mijn eerste vraag: waarom geen muilkorf?
Ik zou het gewoon doen.

Heb hier een molosser waar ik ook voor op zoek ben naar een muilkorf die past. (Nog niet gevonden)

Onze honden zullen altijd de schuldige zijn. Daarom neem ik ze in bescherming.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:37

Ik zou het denk ik wel (tijdelijk) doen, zodat je even aan kan kijken of ze verder wil gaan dan grommen. Anders haalt ze straks een keer bij voorbaat uit omdat ze verwacht zelf gebeten te worden en ben jij opeens degene met de 'valse' hond.
Ik zou haar ook aan de lijn houden, mijn hond (geen kleintje, even over de 40 kilo) is vorig jaar flink te grazen genomen door een gemuilkorfde hond (voor zo ver ik kon zien ook een staff of in elk geval flink stafford bloed) die losliep en ondanks dat er geen fysieke schade was is hij daar wel behoorlijk van onder de indruk geweest.

bzquinto

Berichten: 233
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Muilkorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 14:39

Heb haar nooit los. Laatst liep ik ook gewoon met haar waar honden verplicht aan de lijn moeten en dan zul je altijd weer zien dat een of andere malloot zich hier niet aan houdt en dat de hond dan ook nog eens niet luistert wanneer t baasje hem of haar roept

Wat betreft de muilkorf ga ik t zeker proberen

Iemand advies voor een bepaald type en waar te verkrijgen?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Muilkorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:40

Baskerville! Even op googlen

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:41

Ik zou het doen een muilkorf zeker als jij bang bent ben dat je hond een keer bijt.

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:41

Mijn lieve staff kan ook niet goed met andere honden helaas. Als ik met haar naar plekken ga waarvan er kans aanwezig is dat ik honden (los) tegenkom, dan gaat de muilkorf om :) Ik heb het haar aangeleerd en ze vind het prima. Ik ben daardoor ook rustiger en dat geeft een prettige wisselwerking :)

Ik zou mezelf wat aan kunnen doen als mijn hond schade aan zou kunnen richten. Dus zekere voor het onzekere :)

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:43

Het probleem is dat jouw soort hond al een dusdanig slechte naam heeft dat, ook al is de golden van de buren de schuldige, jouw hond de schuld krijgt.

Dat moet je echt meenemen in je overwegingen.

bzquinto

Berichten: 233
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 14:44

Dat is zeker waar! En ik ga even kijken voor een baskerville. Nog tips voor t aanleren vd muilkorf?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Muilkorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:45


SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:47

Netjes dat je haar niet los hebt! (In deze situatie)

Je hebt altijd idioten die hun hond los en niet onder controle hebben, je zal ze toch eens wat... Zo is mijn kat doodgebeten..

Zolang jij haar aan de lijn onder controle hebt, en overmacht hebt, zou ik haar niet muilkorven. Alleen als je onzeker bent dat ze toch zou kunnen happen/bijten/zich lostrekken.

Dit geldt voor ieder ras, niet specifiek voor staff, iedere hond kan raar/agressief reageren, maar het is maar hoe je ze opvoedt, en zo te lezen doe jij dat prima, jou valt niks te verwijten, die andere eigenaren wel..

Ik heb mocht het nodig zijn (dierenarts) voor mijn hond (herder) een stoffen muilkorf, hierbij is er wel een snuitopening, met een stafford zou ik denk ik voor iets stevigers gaan ivm de sterke kaken van de staff.

bzquinto

Berichten: 233
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Muilkorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 14:54

Ja het punt is een beetje dat ik wel de overmacht heb aan de lijn, maar mijn zus niet. Die moet ik er ook niet bij hebben als ik met de hond loop. Zij ziet van te voren al honden aankomen en raakt hiervan al in paniek waarbij ze eigenlijk gelijk de andere kant op gaat. En onze hond reageert hier op.
Helaas ben ik dus niet de enige die haar uitlaat ik heb natuurlijk ook mijn werk.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:57

bzquinto schreef:
Ja het punt is een beetje dat ik wel de overmacht heb aan de lijn, maar mijn zus niet. Die moet ik er ook niet bij hebben als ik met de hond loop. Zij ziet van te voren al honden aankomen en raakt hiervan al in paniek waarbij ze eigenlijk gelijk de andere kant op gaat. En onze hond reageert hier op.
Helaas ben ik dus niet de enige die haar uitlaat ik heb natuurlijk ook mijn werk.



In dat geval zou ik wel een muilkorfje om doen ja, als anderen met jouw hond lopen. Je wil het niet op je geweten hebben dat er iets gebeurt terwijl jij er niet bij bent.. Sowiezo niet, maar dan al helemaal niet.

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Muilkorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:00

Ik heb zelf ook een stafford, en heel eerlijk:
Waarom niet? Zeker met dit ras en de wetgeving in Nederland?
Beter voorkomen als genezen, voor je hond haar eigen goed

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:04

Zeker een muilkorf doen als je zelf al zegt dat je het niet vertrouwt. Dat is al 1 zorg minder en dan ben je zelf ook relaxer, wat dan weer je hond laat onstspannen. Aanlijnen is echt geen garantie dat je hond niet zal bijten. Er kan een andere hond naar jouw hond komen of het kan ook zijn dat jij de leiband per ongeluk loslaat. Een tijdje geleden is er hier in de buurt een hond doodgebeten omdat de mevrouw van de bijtende hond zich had laten verrassen en de lijn gelost had.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Muilkorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:20

Ik heb een rottweiler, deze is niet zo gek op vreemde honden. Hij zou er nooit naartoe gaan en staat ook ontzettend goed onder appél maar als er 1 vol op z'n rug duikt dan wil hij wel happen. Ik heb altijd een muilkorf mee, loop op rustige overzichtelijke gebieden en zodra er een hond aankomt doe ik de korf om. Gewoon om zeker te zijn dat als de andere hond op hem duikt er geen schade ontstaat. De reden dat hij hem niet continu omgeeft is dat hij verslaafd is aan z'n bal en de gelukkigste hond vd wereld is als hij er mee rond mag lopen en ik hem dat niet ga ontnemen omdat mensen hun hond niet bij zich willen houden, ook niet in aanlijn gebieden Ik Loop trouwens nooit in drukke losloopgebieden, of plaatsten waar het sws heel druk is met honden. Ik heb idd ook een Baskerville. Zie hier stoffen muilkorf voorbij komen maar dat is handig bij de dierenarts maar niet voor langer gebruik want ze kunnen er niet mee hijgen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Muilkorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:23

Wat ontzettend sneu voor jullie! Een muilkorf is geen taboe. Gezien hoe je hond na de bijtincidenten reageert naar andere honden, zou ik geen risico nemen en een muilkorf om doen. Na een beetje wennen hebben ze daar helemaal geen erg meer in dat ze een korf om hebben.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Muilkorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:27

Die van mij krijgt altijd een extra lekker koekje als de korf omgaat, hij heeft een hekel aan het ding maar laat hem door het koekje gewillig omdoen

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:28

Wat een rotervaringen voor je hond.

Ik zie geen probleem met een muilkorf omdoen.
Koop wel een goede maat.

Mijn overleden golden retriever liep ook met een muilkorf om buiten.
Zo kon hij geen troep eten, maar wel lekker los.

Slieke

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:32

Wat het aanleren betreft: ik zou aan de binnenkant van de muilkorf een beetje leverpastei smeren en om te beginnen een voertje erin leggen. Eerst een aantal keren rustig eruit laten eten, dan langzaam het riempje eens achter de kop. Daarna riempje eens vast en zo steeds uitbouwen. Door er leverpastei in te smeren wordt de muilkorf leuk en is je hond even bezig met het eruit likken. Belangrijk is de tijd ervoor te nemen en niet te overhaasten! Veel succes!

LiesxAnne
Berichten: 1459
Geregistreerd: 01-05-11

Re: Muilkorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:44

Gaat het nu alleen om de momenten wanneer er loslopende honden op jouw hond afkomen of altijd? Want als jouw hond aan de lijn zit en naast je loopt kan hij toch ook niet bijten? of word er zo dicht langs andere honden gelopen dat hij uithaalt?

Ik heb zelf ook een stafford reu en dat is ook geen allemans vriend. Hij geeft gelukkig wel eerst duidelijk aan als hij iets niet wilt, gromt en zal daarna pas van zich afbijten. Ik laat hem daarom ook nooit los lopen of hem op andere honden laten afgaan terwijl ze beiden aan de lijn zitten. Passeer ik een andere hond dan staat hij goed onder apel en loopt naast mij.

Komen er honden op hem af die los lopen dan waarschuw ik altijd de baas, reageert die er niet op dan hebben ze pech en lopen ze het risico dat hun hond gebeten word. Klinkt misschien heel kort door de bocht en ik weet dat de hond er niets aan kan doen, maar ik zou niet willen dat mijn hond word aangevallen door een loslopende hond en zichzelf dan niet kan verdedigen omdat hij een muilkorf om heeft.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:47

Een muilkorf kan ook aanleiding voor andere mensen zijn hun hond aan te lijnen, want die van jou zou maar vals zijn. Het geeft een waarschuwing af die misschien onnodig, maar wel verrekte handig kan zijn :)*

En in het kader van beter voorkomen dan genezen: misschien eens kritisch kijken daar jullie wandeltijden. Als ik om 12-1 uur ga wandelen, kom ik zeker 10 honden tegen. Ga ik rond 2 uur, ben ik haast alleen op de wereld.
Ik weet van een buurman dat hij een grote ronde maakt om 6 uur 's ochtends, de meesten gaan pas buiten vanaf 7 uur of later.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Re: Muilkorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:54

Ik zou het doen, het geeft jou meer rust en dat geef je door aan je hond.

Een muilkorf hoeft echt niet zo erg te zijn, als je een goed passende muilkorf hebt en het aanleert met rust en wat koekjes vindt ze het misschien wel leuk, want hey, ik krijg een koekje zodra dat ding omgaat of ze linkt het aan lekker wandelen ;)

bzquinto

Berichten: 233
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 15:55

Veel smalle paadjes hier, geen andere honden tegenkomen is vrijwel onmogelijk. Vooral met los lopende honden reageert ze dus raar. Langs andere honden aan de lijn is voor mij vrijwel geen probleem , ze wilt er wel op af, even een kleine correctie en doorlopen. Bij bijv mijn zus is dat wel een probleem aangezien zij continue om dr heen aan t kijken is of er andere honden lopen en probeert ze daar omheen te lopen. Wat mijn hond dan doet is haren overeind , enorm trekken en grommen en op dr achterpoten staan. Heb haar geprobeerd te helpen hiermee om te gaan, maar dat lukt nog niet echt. Heb haar ook gevraagd of ze t misschien met muilkorf wilde proberen maar ze gaf dan aan dat onze hond zichzelf dan niet kon beschermen en dat ze dat een naar idee vond. ( hond raakt wat sneller in paniek doordat zij vroeger verwaarloosd is en 2 jaar lang op zolder opgesloten heeft gezeten aan een ketting) Het lopen met een riem kende zij eerst al niet)

Denk dat ik t zekere voor t onzekere moet nemen en maar even met mn zus moet bespreken dat ik toch een muilkorf wil gebruiken.
Ik wil t ook niet op mn geweten hebben dat mijn hond een andere hond zou bijten ( dit is mn broer laatst overkomen)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:01

Als je een muilkorf goed aanleert dan heeft een hond daar geen greintje last van. Als je weet dat je hond zou kunnen bijten of aanvallen, dan is het beter om een korf om te doen.
Zeker met een dergelijk ras is er simpelweg minder tolerantie, waar de labrador vaak nog een tweede kans krijgt, wordt een staf vaker al ingeslapen, ook simpelweg omdat de toegebrachte schade vaak groter is van een staf dan van een lab.

Je kan er zelf voor zorgen dat je uit de buurt blijft van andere honden, maar onthou dat andere mensen niét zo slim zijn, gister liet iemand nog haar uitvallende shiba inu recht op mijn hond aflopen om dan op minder dan 2 meter te passeren, terwijl mijn hond duidelijk aan het uitvallen was en ik al zo ver achteruit gegaan was tot ik niet meer kon, toch vond mevrouw het blijkbaar leuk om zo dicht te passeren,ondanks alle andere ruimte. Maar moest mijn hond die shiba gegrepen hebben, dan waren wij in fout.

Dus, imo, beter voorkomen dan genezen en korfje om. ondertussen ook aan de slag met een GT om je hond terug haar vertrouwen te geven en in de toekomst een breakstick op zak zodat je kan tussenkomen indien andere honden nog eens aanvallen.

SweetVanille schreef:
Ik heb mocht het nodig zijn (dierenarts) voor mijn hond (herder) een stoffen muilkorf, hierbij is er wel een snuitopening, met een stafford zou ik denk ik voor iets stevigers gaan ivm de sterke kaken van de staff.


ook al is een hond zo sterk, een snuitje krijgen ze niet opengetrokken hoor. Honden hebben, net als krokodillen trouwens, een heel hoge bijtkracht in het toeklappen van de kaken, echter het terug opendoen is zo simpel niet. Een krokodillensnuit kan je bv ook met 1 hand gewoon dichthouden, die krijgen ze niet open.
Echter, is het aanraden van een snuitje niet handig bij honden die het langere tijd moeten dragen of mee moeten wandelen. Een snuitje houdt de kaken op elkaar waardoor ze niet kunnen bijten, dus moet strak rond de neus zitten. Hierdoor is de hond énorm beperkt in de beweginsvrijheid van de bek en kan ze ook niet meer gaan hijgen. Behalve het feit dat dit niet fijn is voor de hond kan het in de zomer ook erg gevaarlijk zijn.
Veel beter is een goed passende muilkorf, baskerville heeft speciale korven voor de kortere snuiten.
deze schermt de snuit af zodat er niet gegrepen kan worden, maar de hond kan wel nog hijgen, en zelfs drinken en snoepjes aannemen.