Vers vlees voor kleine hond

Moderators: NadjaNadja, Firelight, xingridx, Essie73, Muiz

bellehorses

Vers vlees voor kleine hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 08:29

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar stuitte op een topic uit 2011 vandaar een nieuw topic.

Ik heb een kleine hond van inmiddels al 9,5 jaar. Ik heb haar al vanaf pup en zij heeft altijd ochtends een half broodje en avonds brokjes van total bite met een beetje blikvlees. Af en toe als wij eens gekookte witte rijst of paste overhouden krijgt ze dat als avond eten maar dat is niet vaak.

Al die jaren heeft zij het heel goed gedaan op dit voer, ze is gezond, vrolijk, nog steeds speels en ziet er goed uit. Nog steeds doet zij het heel goed alleen is zij vorige week voor de 2e keer in 3 jaar geholpen aan haar gebitje, er zijn een aantal kiezen getrokken en er zat veel tandsteen. Het advies van de DA was poetsen, dit probeer ik ook een paar keer per week te doen. Echter kom ik nooit bij die achterste kiezen, zelfs de DA gaf aan dat zij hier niet bij kunnen zonder narcose van de hond.

Nu zat ik te denken of het misschien verstandig en goed is om haar 1 of meerdere keren per week een vers stuk vlees te geven. Ik bedoel dan niet het gemalen kvv maar echt een stuk vlees waar zij ook echt moeite voor moet doen. In mijn theorie zou dit ook goed zijn voor haar kiezen door de spieren die er nog in zitten en eventueel een stukje bot.

Kan ik nog zo'n verandering toepassen op haar leeftijd en hebben jullie nog advies in wat voor (merk) vlees?

Duhelo

Re: Vers vlees voor kleine hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:41

je kan dit prima nog doen op die leeftijd.
Echter is het niet aan te raden om maar 1 keer per week vlees met bot te voeren, om vlees en bot goed te verteren heeft de maag een bepaakde zuurtegraad nodig, die een beetje op peil moet gehouden worden.
Eenmaal per week een stukje vlees alleen kan zeker geen kwaad, in het slechtste geval passeert het gewoon in de brokjes door het spijsverteringsstelsel en komt het er zo weer uit, maar bot moet echt wel goed verteerd worden.
Als je graag regelmatig bot wil voeren zou ik aanraden om toch dagelijks een portie kvv te geven (de gemalen variant, dan ben je gemakkelijk) en dan een of twee keer per week een barfdag.

Als bot geen must is kan je gewoon kiezen voor lapjes vlees. Je kan alle diersoorten geven behalve varken.
bij een kleine hond zou ik dat gewoon in de mensenketen kopen, misschien kun je eens een slager contacteren of je de vliezen van de biefstukken mag kopen/hebben (dat is lekker taai), of iemand met een grotere hond die ongemalen pens koopt en er nu en dan een stukje vanaf wil snijden.

bij bv natuurendiershop.nl kun je ook barfstukken kopen, dat is vaak iets goedkoper dan pakweg bij een slagerij, maar is ook vaker in grotere verpakkingen (+- 1 kilo)
kippenhartjes en maagjes kun je wel gemakkelijker portioneren en zijn vrij taai, dus dat kan ook een goede optie zijn
http://www.natuurendiershop.nl/index.ph ... cts_id=364

je hoeft geen rekening te houden met verhoudingen, als je vers vlees voert moet je 5 keer per week compleet geven en kan je twee keer per week enkelvoudig geven, daar je de andere dagen brok voert kan je dus gerust twee dagen per week gewoon vlees bij geven. Indien de hond snel te dik wordt is het wel goed om zijn brokken op die dagen te verminderen. Indien het eerder een schrale hond is kun je dat prima surplus geven.

Mona2008Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:00

Ook met een brokken hond, kan je prima een pens dag doen, Pens is zo`n 89kcal per 100 gram, dus erg licht verteerbaar/mager.Maar dan wel een `lap` niet gemalen, dat helpt niet. Een hond die gewend is brokken te eten, kan geen bot verteren, dus ik denk niet dat dat slim is om te doen, Verder zou een gedroogde snack ook kunnen helpen, bijvoorbeeld, een konijnenoor met huid, kopplaten met huid. een gedroogd hoefje. Wel is het zo, dat bij sommige rassen het een erfelijke factor is, slecht gebit, Mijn moeder heeft een york, en die moet jaarlijks gebit laten reinigen, en dat hondje zit al zn hele leven op versvlees.(kvv)

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 07:26

Je zou bij de supermarkt of slager ook een schinkeltje kunnen halen (noem ik dat goed) zo,n rond stuk bot met vlees er in..word voor de soep gebruikt..verder misschien kauw staafjes met gedroogd vis er om heen gewikkeld,er is veel te koop tegenwoordig.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-18 07:50

Bedankt voor jullie tips!
Van mij hoeft ze niet volledig over op vlees, 1 of 2 keer per week een stukje dacht ik. Maar ik lees dat er dus we het eea is waar je rekening mee moet houden ivm verhoudingen.

Staafjes en botten en dat soort dingen vind ze niet echt boeiend. De eerst 10 minuten zit ze er even aan en daarna ligt het weken op haar kleed en gooi ik het vervolgens maar weg :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:18

Niet meteen grote botten gaan voeren in ieder geval, ik weet niet wat klein is bij jou maar mijn chi's krijgen naast hun KVV kippennekjes en een stukje eendennek, die laatste ook nog wat plat geslagen. Ik wil wel kwartel proberen nog maar verder houd het wel op voor ze, dan zijn de botstukken te hard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:34

je hoeft geen rekening te houden met verhoudingen als je maar 2 keer per week iets extra geef. Echter zou ik dan wel kiezen voor taaier vlees of vlees drogen, en niet voor bot. Brokkenhonden kunnen bot niet netjes verteren als ze het maar nu en dan krijgen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:17

Ik denk dat het weinig zin heeft. Botten met vlees eraan zijn wel goed voor de kaakspieren en tanden, maar dat mag je hondje niet hebben.

Wat je eventueel zou kunnen doen is wat KVV kopen en het bloed daar van in runderhuidstaven laten trekken. Dan is het misschien wel aantrekkelijk voor je chi om te knagen. En de KVV kun je dan wel ipv de brokken geven.

Qua merken KVV kun je gewoon kijken wat er te verkrijgen is bij jou in de buurt.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:37

Het is een fabel dat je brok en vlees niet samen kan geven. Zeker een kwalitatief goede brok zorgt niet voor schommelingen in pH van de maag. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:51

Riraito schreef:
Het is een fabel dat je brok en vlees niet samen kan geven. Zeker een kwalitatief goede brok zorgt niet voor schommelingen in pH van de maag. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn :)

er wordt nergens gezegd dat je geen brok en vlees samen mag geven.
Wel dat het niet handig is om 7 dagen per week brok te geven en eens per week een stuk bot. Dat wordt simpelweg niet goed verteerd.
Of je geeft brok en nu en dan eens vlees zonder bot. Of je geeft iedere dag iets van vlees (al dan niet in combi met brok) en dan kan je, na gewenning, wél eens per week een stukje bot geven.
Maar een brokkenhond zomaar een rib geven komt niet goed.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 12:10

Ik denk dat ik haar gewoon op brokken houd en 1 keer per week dit vervang door een stuk vlees zonder bot.
Ik zie op internet echt zoveel verschillende soorten voorbij komen.

@Sassol, kvv is toch altijd gemalen vlees? Ik zoek eigenlijk een lap vlees waar ze moeite voor moet doen en wat dus (hopelijk) een beetje helpt tandsteen tegen te gaan.

Het is trouwens geen chi maar een kruising tussen een shi- tzu en een border terrier :)

Gisteren heeft ze een kippenpoot gehad, daar heeft ze bijna de hele middag aan lopen sabbelen/knagen/bijten en uiteindelijk opgegeten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:22

Kvv zelf doet (hier althans) ook veel goed voor de tanden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:31

Hier heeft de hond altijd zo´n hele grote kluif van de welkoop, met nog wat vlees eraan. Het vlees heeft hij er met een dag of twee af en verder doet hij er zo twee weken mee.
Wanneer onze rams lammeren geslacht zijn krijgt hij ook verse schapengewrichten, en kort gekookte stukken maag en andere organen te eten. Het kort koken is omdat hij anders misselijk wordt.

De dierenarts is helemaal lyrisch over zijn gebit :).

Toen we het oudere hondje van mijn oma kregen had ze een heel slecht gebit, omdat ze meestal mensen voedsel kreeg van tafeltje dekje. Dat gebit is toen wat opgeknapt door de dierenarts en het hondje heeft in de 4 jaren erna geen last van tandsteen meer gehad. Het kluiven heeft ze wel moeten leren, in het begin had ze vaak wat bloedend tandvlees maar dat ging vanzelf over.

edit: dit hondje heeft trouwens helemaal geen overgangsperiode gehad wat betreft het kluiven en botten eten. In het begin pakte ze gewoon uit zichzelf stukken waar de andere hond al aan was begonnen en plukte dan de zachtere stukken eraf. Ze kwam zichzelf toch echt wel tegen bij de harde botten, die kreeg ze gewoon niet door haha :). Likken en langs de randen schrapen met de hoektandjes mag ook. Zolang ze niet gaan schrokken en rustig kluiven komt het allemaal wel goed.
Laatst bijgewerkt door Sintara op 09-04-18 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

<3 Mel, mijn stoere OTTB

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:32

bellehorses schreef:
@Sassol, kvv is toch altijd gemalen vlees? Ik zoek eigenlijk een lap vlees waar ze moeite voor moet doen en wat dus (hopelijk) een beetje helpt tandsteen tegen te gaan.

Het is trouwens geen chi maar een kruising tussen een shi- tzu en een border terrier :)

Gisteren heeft ze een kippenpoot gehad, daar heeft ze bijna de hele middag aan lopen sabbelen/knagen/bijten en uiteindelijk opgegeten.

KVV is inderdaad gemalen vlees. Plakt wel een stuk minder aan de tanden dan brokken. Maar vandaar dat ik zei: leg een runderhuidstaaf in het bloed van de kvv. Misschien dat ie dan wel netjes aan de runderhuid gaat knagen. Een lap gewoon vlees gaat niks voor de tandsteen doen namelijk. Harde dingen knagen wel.

Kippenpoten e.d. zou ik dus niet voor kiezen bij een brokkenhond. Om botten goed te verteren hebben honden een zure maag nodig. Iets wat ze niet van brokken krijgen.

Zo lukraak kippenpoten gaan voeren kan goed gaan, maar je hond kan ook zomaar verstoppen. Als je toch graag kippenpoten wilt gaan voeren zou ik de hond dus volledig op KVV zetten en 2 dagen per week een mooi stuk spiervlees bij een kippenpoot geven. Bot constipeert namelijk, dus liefst geef je daar iets laxerends bij.

En hopelijk wist je dit al: maar botten NOOIT verhit geven.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 12:45

Ik had dit eigenlijk meer als tussendoortje gegeven, net zoals ik een kauwbotje zou geven (maar waar zij dus niks aan vind). Dit is ook niet iets wat ze wekelijks zou krijgen, gewoon even een verwennerij. Ik heb het gekocht bij de jumper in zo'n voorverpakte verpakking waar 3 inzitten. Het was dus geen vervanging van haar avond eten.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:53

ilse46 schreef:
Je zou bij de supermarkt of slager ook een schinkeltje kunnen halen (noem ik dat goed) zo,n rond stuk bot met vlees er in..word voor de soep gebruikt..verder misschien kauw staafjes met gedroogd vis er om heen gewikkeld,er is veel te koop tegenwoordig.

Pas hier wel heel goed mee op, zeker met kleine hondjes!
Het is niet de eerste keer dat een hondje zijn onderkaak vast komt te zitten in het ronde bot. Nooit zonder toezicht geven.

[BB-ITP] I'll see you on the other side of the stars
♡Indy ~ ♡Zorro
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:16

een schenkeltje is ook enkel geschikt indien afkomstig van een rund (nooit varken! ) én van een jong dier.
Bij botten geldt:
-alle botten van jonge dieren (jong is afhankelijk van welke diersoort).
- van volwassen dieren énkel niet-dragende delen , dus geen dijbenen of kniegewrichten etc.
bij een kleine hond of honden die geen bot gewend zijn moet je dus kijken naar zachtere botten (bv kippennekjes) en vermijd je best botten van volwassen dieren.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:20

Goed opletten wat je voert en eerst goed inlezen. Sommige delen van dieren zijn namelijk totaal niet geschikt zoals hier aangeraden word. Sommige botten van dragende delen zijn veel te hard en dan kunnen de tanden afbreken of erger.
Ook de percentages bot, spiervlees en orgaan moet elkaar goed aanvullen, teveel bot is harde ontlasting, te veel spiervlees/orgaan is spuitpoep
Ook is het belangrijk om compleet te voeren. dus een x aantal diersoorten per week om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Op http://www.voerwijzer.com staat eigenlijk alle informatie die je nodig hebt.

In blik''vlees'' en brok zit veel troep wat tandproblemen veroorzaakt, hoe vaak je ook poetst. onthoud dit wel..

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:31

_Dracarys schreef:
Goed opletten wat je voert en eerst goed inlezen. Sommige delen van dieren zijn namelijk totaal niet geschikt zoals hier aangeraden word. Sommige botten van dragende delen zijn veel te hard en dan kunnen de tanden afbreken of erger.
Ook de percentages bot, spiervlees en orgaan moet elkaar goed aanvullen, teveel bot is harde ontlasting, te veel spiervlees/orgaan is spuitpoep
Ook is het belangrijk om compleet te voeren. dus een x aantal diersoorten per week om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen.

In blik''vlees'' en brok zit veel troep wat tandproblemen veroorzaakt, hoe vaak je ook poetst. onthoud dit wel..

Voor die ene dag per week hoeven de verhoudingen niet precies goed te zijn hoor. Per dag al niet, als je weekverhouding maar goed is en dat is bij TS niet aan de orde.

Kippennekjes zijn beginnersbotjes, die zou je dus wel kunnen geven als ze rustig kauwt, evt kan je ze nog plat slaan.
Mijn chi van 2 kg krijgt ze goed weg met zijn kleine tandjes.
Mergpijpen zou ik niet geven.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 13:57

Thanks voor al jullie adviezen, ik ga me nog verder verdiepen voor ik daadwerkelijk wat ga aanschaffen.

Kippennekjes heb ik idd vaker voorbij zien komen.

Nog wel even een vraagje, is 1 keer per week vers vlees voeren voldoende om de tanden goed schoon te houden of heeft dat geen nut? Als dit het laatste zou zijn, hoevaak moet je dan minimaal vers vlees gaan voeren?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:34

Poeh, voor zover ik weet is daar geen onderzoek naar gedaan. Maar gevoelsmatig zou ik toch minimaal 3x per week doen (om de dag zeg maar). 6 dagen niet 'tandenpoetsen' en 1 dag wel gaat weinig zoden aan de dijk zetten ben ik bang.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 14:55

Ja dat is ook een beetje mijn gedachte. Thanks :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:11

dees_daan schreef:
_Dracarys schreef:

Voor die ene dag per week hoeven de verhoudingen niet precies goed te zijn hoor. Per dag al niet, als je weekverhouding maar goed is en dat is bij TS niet aan de orde.

Kippennekjes zijn beginnersbotjes, die zou je dus wel kunnen geven als ze rustig kauwt, evt kan je ze nog plat slaan.
Mijn chi van 2 kg krijgt ze goed weg met zijn kleine tandjes.
Mergpijpen zou ik niet geven.

Mwa.. Als je een hond teveel bot geeft, ookal is het 1 dag.. zal ie krijt gaat poepen, pijn krijgen bij het poepen of obstipatie krijgen omdat ie het er niet uit krijgt ;)

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:43

Duhelo schreef:
Brokkenhonden kunnen bot niet netjes verteren als ze het maar nu en dan krijgen.

Vertel eens, waar baseer je dit op?
Imo één van de vele mythes over honden voeding en vertering die onder "vers vlees voerders" de ronde doen. Zonder enkele basis in de realiteit.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:04

Ik voer mijn chi's ook kippennekjes bij, gewoon voor de lekker naast brok. Heb er voorheen jaren 2 op KVV gehad maar op een gegeven moment weigerde madame dat te eten. :7

Fenna

Spekkie